Theatre and telepresence technologies: inventions, mutations and dynamics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Isaacsson, Marta
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20154
Resumo: The present research addresses the performative theatre creations developed in real time in the environment of the international computer network, questioning the dynamics established between scene and reception, actors/performers and spectators. Based on the recognition of the nature of the contracts between the spectator and the scene promoted by the first theatrical practices associated with teletechnologies, the study discusses the transformations brought by digital technology, highlighting the importance of the participants’ visibility markers among themselves and the possibilities of interaction of the audience with the scene as factors in the establishment of the feeling of collective experience in online creation in real time.
id UDESC-1_687441329885030e976591d85cf40ec6
oai_identifier_str oai::article/20154
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Theatre and telepresence technologies: inventions, mutations and dynamicsTeatro y tecnologías de presencia a distancia: inventos, mutaciones y dinámicasTeatro e tecnologias de presença à distância: invenções, mutações e dinâmicasPerformance DigitalTeatro virtualRecepçãoDigital PerformanceVirtual TheatreReceptionPerformance DigitalTeatro virtualExpectaciónThe present research addresses the performative theatre creations developed in real time in the environment of the international computer network, questioning the dynamics established between scene and reception, actors/performers and spectators. Based on the recognition of the nature of the contracts between the spectator and the scene promoted by the first theatrical practices associated with teletechnologies, the study discusses the transformations brought by digital technology, highlighting the importance of the participants’ visibility markers among themselves and the possibilities of interaction of the audience with the scene as factors in the establishment of the feeling of collective experience in online creation in real time.El presente estudio aborda las creaciones teatrales de performance realizadas en tiempo real en el ambiente de la red internacional de computadoras, problematizando las dinámicas allí instauradas entre escena y recepción, actores/performers y espectadores. A partir del reconocimiento de la naturaleza de los contratos entre el espectador y la escena promovidos por las primeras prácticas teatrales asociadas a las tecnologías, la reflexión discute las transformaciones aportadas por la tecnología digital, destacando la importancia de marcadores de visibilidad de los participantes entre sí y de las posibilidades de interacción del espectador con la escena como factores de la instauración del sentimiento de experiencia colectiva en la creación online en tiempo real.O presente estudo aborda as criações teatrais performativas realizadas em tempo real no ambiente da rede internacional de computadores, problematizando as dinâmicas ali instauradas entre cena e recepção, atores/performers e espectadores. A partir do reconhecimento da natureza dos contratos entre o espectador e a cena promovidos pelas primeiras práticas teatrais associadas às teletecnologias, a reflexão discute as transformações aportadas pela tecnologia digital, destacando a importância de marcadores de visibilidade dos participantes entre si e das possibilidades de interação do espectador com a cena como fatores da instauração do sentimento de experiência coletiva na criação online em tempo real.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2015410.5965/1414573103422021e0117Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-22Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-22Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-222358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20154/13783Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessIsaacsson, Marta2024-02-29T14:46:57Zoai::article/20154Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:46:57Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Theatre and telepresence technologies: inventions, mutations and dynamics
Teatro y tecnologías de presencia a distancia: inventos, mutaciones y dinámicas
Teatro e tecnologias de presença à distância: invenções, mutações e dinâmicas
title Theatre and telepresence technologies: inventions, mutations and dynamics
spellingShingle Theatre and telepresence technologies: inventions, mutations and dynamics
Isaacsson, Marta
Performance Digital
Teatro virtual
Recepção
Digital Performance
Virtual Theatre
Reception
Performance Digital
Teatro virtual
Expectación
title_short Theatre and telepresence technologies: inventions, mutations and dynamics
title_full Theatre and telepresence technologies: inventions, mutations and dynamics
title_fullStr Theatre and telepresence technologies: inventions, mutations and dynamics
title_full_unstemmed Theatre and telepresence technologies: inventions, mutations and dynamics
title_sort Theatre and telepresence technologies: inventions, mutations and dynamics
author Isaacsson, Marta
author_facet Isaacsson, Marta
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Isaacsson, Marta
dc.subject.por.fl_str_mv Performance Digital
Teatro virtual
Recepção
Digital Performance
Virtual Theatre
Reception
Performance Digital
Teatro virtual
Expectación
topic Performance Digital
Teatro virtual
Recepção
Digital Performance
Virtual Theatre
Reception
Performance Digital
Teatro virtual
Expectación
description The present research addresses the performative theatre creations developed in real time in the environment of the international computer network, questioning the dynamics established between scene and reception, actors/performers and spectators. Based on the recognition of the nature of the contracts between the spectator and the scene promoted by the first theatrical practices associated with teletechnologies, the study discusses the transformations brought by digital technology, highlighting the importance of the participants’ visibility markers among themselves and the possibilities of interaction of the audience with the scene as factors in the establishment of the feeling of collective experience in online creation in real time.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20154
10.5965/1414573103422021e0117
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20154
identifier_str_mv 10.5965/1414573103422021e0117
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20154/13783
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-22
Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-22
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-22
2358-6958
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500413259776