The New Woman: Male anxieties and female circumvention in Berlin cabaret

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Lívia Sudare
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20573
Resumo: The New Woman was a complex, multidimensional, heterogeneous and gradual phenomenon that gained strength in Germany during the Weimar Republic. The right to female participation in politics guaranteed by the 1919 Constitution and the influx of women in the labor market generated male tensions about gender roles. Cabaret worked as a commentator of its time and shed light on the masculine anxieties regarding the New Woman, representing them through typifications. This article intends to analyze some of these typifications - evidence of male concerns - in counterpoint to female strategies to circumvent them.
id UDESC-1_6a6cdb328d044fff3300578018636a5d
oai_identifier_str oai::article/20573
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling The New Woman: Male anxieties and female circumvention in Berlin cabaretLa Nueva Mujer: Ansiedades masculinas y elusión femenina en el cabaret de BerlínA Nova Mulher: Inquietações masculinas e burlas femininas no cabaré berlinenseNova MulherCabaréTipificaçõesRepública de WeimarNew WomanCabaretTypificationsWeimar RepublicNueva MujerCabaretTipificacionesRepública de WeimarThe New Woman was a complex, multidimensional, heterogeneous and gradual phenomenon that gained strength in Germany during the Weimar Republic. The right to female participation in politics guaranteed by the 1919 Constitution and the influx of women in the labor market generated male tensions about gender roles. Cabaret worked as a commentator of its time and shed light on the masculine anxieties regarding the New Woman, representing them through typifications. This article intends to analyze some of these typifications - evidence of male concerns - in counterpoint to female strategies to circumvent them.La Nueva Mujer fue un fenómeno complejo, multidimensional, heterogéneo y gradual que ganó fuerza en Alemania durante la República de Weimar. El derecho a la participación femenina en la política garantizado por la Constitución de 1919 y la afluencia de mujeres al mercado laboral generaron tensiones masculinas sobre los roles de género. Cabaret trabajó como comentarista de su época y arrojó luz sobre las ansiedades masculinas con respecto a la Nueva Mujer, representándolas a través de tipificaciones. Este artículo pretende analizar algunas de estas tipificaciones - evidencia de las preocupaciones masculinas - en contrapunto a las estrategias femeninas para eludirlas.A Nova Mulher foi um fenômeno complexo, multidimensional, heterogêneo e gradual que alcançou expressão na Alemanha durante a República de Weimar. O direito à participação feminina na política, garantido pela Constituição de 1919 e o afluxo de mulheres no mercado de trabalho geraram tensões masculinas acerca dos papéis de gênero. O cabaré, enquanto um gênero comentador de seu tempo, trouxe para a cena as ansiedades geradas pela Nova Mulher, representando-a através de tipificações. Este artigo pretende analisar algumas destas tipificações - indício das inquietações masculinas - em contraponto às estratégias femininas para burlá-las.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-09-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2057310.5965/1414573102412021e0105Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-21Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-21Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-212358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20573/13397Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Lívia Sudare2024-02-29T14:48:17Zoai::article/20573Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:48:17Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The New Woman: Male anxieties and female circumvention in Berlin cabaret
La Nueva Mujer: Ansiedades masculinas y elusión femenina en el cabaret de Berlín
A Nova Mulher: Inquietações masculinas e burlas femininas no cabaré berlinense
title The New Woman: Male anxieties and female circumvention in Berlin cabaret
spellingShingle The New Woman: Male anxieties and female circumvention in Berlin cabaret
Oliveira, Lívia Sudare
Nova Mulher
Cabaré
Tipificações
República de Weimar
New Woman
Cabaret
Typifications
Weimar Republic
Nueva Mujer
Cabaret
Tipificaciones
República de Weimar
title_short The New Woman: Male anxieties and female circumvention in Berlin cabaret
title_full The New Woman: Male anxieties and female circumvention in Berlin cabaret
title_fullStr The New Woman: Male anxieties and female circumvention in Berlin cabaret
title_full_unstemmed The New Woman: Male anxieties and female circumvention in Berlin cabaret
title_sort The New Woman: Male anxieties and female circumvention in Berlin cabaret
author Oliveira, Lívia Sudare
author_facet Oliveira, Lívia Sudare
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Lívia Sudare
dc.subject.por.fl_str_mv Nova Mulher
Cabaré
Tipificações
República de Weimar
New Woman
Cabaret
Typifications
Weimar Republic
Nueva Mujer
Cabaret
Tipificaciones
República de Weimar
topic Nova Mulher
Cabaré
Tipificações
República de Weimar
New Woman
Cabaret
Typifications
Weimar Republic
Nueva Mujer
Cabaret
Tipificaciones
República de Weimar
description The New Woman was a complex, multidimensional, heterogeneous and gradual phenomenon that gained strength in Germany during the Weimar Republic. The right to female participation in politics guaranteed by the 1919 Constitution and the influx of women in the labor market generated male tensions about gender roles. Cabaret worked as a commentator of its time and shed light on the masculine anxieties regarding the New Woman, representing them through typifications. This article intends to analyze some of these typifications - evidence of male concerns - in counterpoint to female strategies to circumvent them.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20573
10.5965/1414573102412021e0105
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20573
identifier_str_mv 10.5965/1414573102412021e0105
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20573/13397
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-21
Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-21
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-21
2358-6958
10.5965/1414573102412021
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500514971648