The New Woman: Male anxieties and female circumvention in Berlin cabaret
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20573 |
Resumo: | The New Woman was a complex, multidimensional, heterogeneous and gradual phenomenon that gained strength in Germany during the Weimar Republic. The right to female participation in politics guaranteed by the 1919 Constitution and the influx of women in the labor market generated male tensions about gender roles. Cabaret worked as a commentator of its time and shed light on the masculine anxieties regarding the New Woman, representing them through typifications. This article intends to analyze some of these typifications - evidence of male concerns - in counterpoint to female strategies to circumvent them. |
id |
UDESC-1_6a6cdb328d044fff3300578018636a5d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/20573 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The New Woman: Male anxieties and female circumvention in Berlin cabaretLa Nueva Mujer: Ansiedades masculinas y elusión femenina en el cabaret de BerlínA Nova Mulher: Inquietações masculinas e burlas femininas no cabaré berlinenseNova MulherCabaréTipificaçõesRepública de WeimarNew WomanCabaretTypificationsWeimar RepublicNueva MujerCabaretTipificacionesRepública de WeimarThe New Woman was a complex, multidimensional, heterogeneous and gradual phenomenon that gained strength in Germany during the Weimar Republic. The right to female participation in politics guaranteed by the 1919 Constitution and the influx of women in the labor market generated male tensions about gender roles. Cabaret worked as a commentator of its time and shed light on the masculine anxieties regarding the New Woman, representing them through typifications. This article intends to analyze some of these typifications - evidence of male concerns - in counterpoint to female strategies to circumvent them.La Nueva Mujer fue un fenómeno complejo, multidimensional, heterogéneo y gradual que ganó fuerza en Alemania durante la República de Weimar. El derecho a la participación femenina en la política garantizado por la Constitución de 1919 y la afluencia de mujeres al mercado laboral generaron tensiones masculinas sobre los roles de género. Cabaret trabajó como comentarista de su época y arrojó luz sobre las ansiedades masculinas con respecto a la Nueva Mujer, representándolas a través de tipificaciones. Este artículo pretende analizar algunas de estas tipificaciones - evidencia de las preocupaciones masculinas - en contrapunto a las estrategias femeninas para eludirlas.A Nova Mulher foi um fenômeno complexo, multidimensional, heterogêneo e gradual que alcançou expressão na Alemanha durante a República de Weimar. O direito à participação feminina na política, garantido pela Constituição de 1919 e o afluxo de mulheres no mercado de trabalho geraram tensões masculinas acerca dos papéis de gênero. O cabaré, enquanto um gênero comentador de seu tempo, trouxe para a cena as ansiedades geradas pela Nova Mulher, representando-a através de tipificações. Este artigo pretende analisar algumas destas tipificações - indício das inquietações masculinas - em contraponto às estratégias femininas para burlá-las.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-09-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2057310.5965/1414573102412021e0105Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-21Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-21Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-212358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20573/13397Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Lívia Sudare2024-02-29T14:48:17Zoai::article/20573Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:48:17Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The New Woman: Male anxieties and female circumvention in Berlin cabaret La Nueva Mujer: Ansiedades masculinas y elusión femenina en el cabaret de Berlín A Nova Mulher: Inquietações masculinas e burlas femininas no cabaré berlinense |
title |
The New Woman: Male anxieties and female circumvention in Berlin cabaret |
spellingShingle |
The New Woman: Male anxieties and female circumvention in Berlin cabaret Oliveira, Lívia Sudare Nova Mulher Cabaré Tipificações República de Weimar New Woman Cabaret Typifications Weimar Republic Nueva Mujer Cabaret Tipificaciones República de Weimar |
title_short |
The New Woman: Male anxieties and female circumvention in Berlin cabaret |
title_full |
The New Woman: Male anxieties and female circumvention in Berlin cabaret |
title_fullStr |
The New Woman: Male anxieties and female circumvention in Berlin cabaret |
title_full_unstemmed |
The New Woman: Male anxieties and female circumvention in Berlin cabaret |
title_sort |
The New Woman: Male anxieties and female circumvention in Berlin cabaret |
author |
Oliveira, Lívia Sudare |
author_facet |
Oliveira, Lívia Sudare |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Lívia Sudare |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Nova Mulher Cabaré Tipificações República de Weimar New Woman Cabaret Typifications Weimar Republic Nueva Mujer Cabaret Tipificaciones República de Weimar |
topic |
Nova Mulher Cabaré Tipificações República de Weimar New Woman Cabaret Typifications Weimar Republic Nueva Mujer Cabaret Tipificaciones República de Weimar |
description |
The New Woman was a complex, multidimensional, heterogeneous and gradual phenomenon that gained strength in Germany during the Weimar Republic. The right to female participation in politics guaranteed by the 1919 Constitution and the influx of women in the labor market generated male tensions about gender roles. Cabaret worked as a commentator of its time and shed light on the masculine anxieties regarding the New Woman, representing them through typifications. This article intends to analyze some of these typifications - evidence of male concerns - in counterpoint to female strategies to circumvent them. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20573 10.5965/1414573102412021e0105 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20573 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573102412021e0105 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20573/13397 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-21 Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-21 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-21 2358-6958 10.5965/1414573102412021 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042500514971648 |