Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20473 |
Resumo: | Abstract: The article analyzes pedagogical practices carried out at the university, in acting classes, in a remote environment, during the pandemic. Students were invited to reflect on the attentional regimes most operative in contemporary society and investigate, in their homes and everyday spaces, a different perception regime structured around silence, pause, dilated time, and getting out of oneself and moving towards others. The individual creative experiences born in this new attentional environment were collectively analyzed, transforming the classroom into a laboratory where art appeared as a propitious place to imagine other worlds, less violent, individualistic, and anthropocentric. |
id |
UDESC-1_6b5c69e41748ecb1c54268b78cc5b779 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/20473 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic Estrategias para salir de uno mismo o ¿de qué se trata la vida?’ : La clase de actuación online en tiempo de pandemiaEstratégias para sair de si ou de que vida se trata? : Aula online de atuação em tempo de pandemiaProcessos formativos em arteProcessos criativosEnsino remotoPercepçãolaboratório cênicoPedagogical processes in artCreative processesOnline classesPerceptionScenic laboratoryProcesos de formación en el arteProcesos creativosEnseñanza remotaPercepciónLaboratorio escénicoAbstract: The article analyzes pedagogical practices carried out at the university, in acting classes, in a remote environment, during the pandemic. Students were invited to reflect on the attentional regimes most operative in contemporary society and investigate, in their homes and everyday spaces, a different perception regime structured around silence, pause, dilated time, and getting out of oneself and moving towards others. The individual creative experiences born in this new attentional environment were collectively analyzed, transforming the classroom into a laboratory where art appeared as a propitious place to imagine other worlds, less violent, individualistic, and anthropocentric.El artículo analiza las prácticas pedagógicas realizadas en la universidad, en clases de actuación escénica, en un entorno online, durante el período de la pandemia. Se invitó a los estudiantes a reflexionar sobre los regímenes atencionales más operativos en la sociedad contemporánea, e investigar, en sus hogares y espacios cotidianos, un régimen de percepción diferente, estructurado en torno al silencio, la pausa, la prolongación del tiempo y la salida de sí mismo en dirección a los demás. Las experiencias creativas individuales generadas en este nuevo entorno atencional fueron analizadas colectivamente, transformando la clase en laboratorio donde el arte apareció como un lugar propicio a la imaginación de otros mundos menos violentos, individualistas y antropocéntricos.O artigo analisa práticas pedagógicas realizadas na universidade, em aulas de atuação cênica, em ambiente remoto, no período pandêmico. Os estudantes foram convidados a refletir sobre os regimes atencionais mais operantes na sociedade contemporânea, e a investigar, em suas casas e espaços cotidianos, um regime de percepção outro, estruturado em torno do silêncio, da paragem, do alargamento do tempo e da saída de si mesmo na direção dos outros. As experiências criativas individuais gestadas nesse novo ambiente atencional foram analisadas coletivamente, transformando a sala de aula em um laboratório onde a arte se apresentava como um lugar propício à imaginação de mundos outros, menos violentos, individualistas e antropocentrados.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-09-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2047310.5965/1414573102412021e0126Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-34Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-34Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-342358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20473/13423Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Tatiana MottaMiguez, MarceloCarcano, Valentina RamosReis, Whiverson2024-02-29T14:47:26Zoai::article/20473Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:47:26Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic Estrategias para salir de uno mismo o ¿de qué se trata la vida?’ : La clase de actuación online en tiempo de pandemia Estratégias para sair de si ou de que vida se trata? : Aula online de atuação em tempo de pandemia |
title |
Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic |
spellingShingle |
Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic Lima, Tatiana Motta Processos formativos em arte Processos criativos Ensino remoto Percepção laboratório cênico Pedagogical processes in art Creative processes Online classes Perception Scenic laboratory Procesos de formación en el arte Procesos creativos Enseñanza remota Percepción Laboratorio escénico |
title_short |
Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic |
title_full |
Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic |
title_fullStr |
Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic |
title_full_unstemmed |
Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic |
title_sort |
Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic |
author |
Lima, Tatiana Motta |
author_facet |
Lima, Tatiana Motta Miguez, Marcelo Carcano, Valentina Ramos Reis, Whiverson |
author_role |
author |
author2 |
Miguez, Marcelo Carcano, Valentina Ramos Reis, Whiverson |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Tatiana Motta Miguez, Marcelo Carcano, Valentina Ramos Reis, Whiverson |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Processos formativos em arte Processos criativos Ensino remoto Percepção laboratório cênico Pedagogical processes in art Creative processes Online classes Perception Scenic laboratory Procesos de formación en el arte Procesos creativos Enseñanza remota Percepción Laboratorio escénico |
topic |
Processos formativos em arte Processos criativos Ensino remoto Percepção laboratório cênico Pedagogical processes in art Creative processes Online classes Perception Scenic laboratory Procesos de formación en el arte Procesos creativos Enseñanza remota Percepción Laboratorio escénico |
description |
Abstract: The article analyzes pedagogical practices carried out at the university, in acting classes, in a remote environment, during the pandemic. Students were invited to reflect on the attentional regimes most operative in contemporary society and investigate, in their homes and everyday spaces, a different perception regime structured around silence, pause, dilated time, and getting out of oneself and moving towards others. The individual creative experiences born in this new attentional environment were collectively analyzed, transforming the classroom into a laboratory where art appeared as a propitious place to imagine other worlds, less violent, individualistic, and anthropocentric. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20473 10.5965/1414573102412021e0126 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20473 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573102412021e0126 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20473/13423 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-34 Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-34 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-34 2358-6958 10.5965/1414573102412021 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042500471980032 |