Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Tatiana Motta
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Miguez, Marcelo, Carcano, Valentina Ramos, Reis, Whiverson
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20473
Resumo: Abstract: The article analyzes pedagogical practices carried out at the university, in acting classes, in a remote environment, during the pandemic. Students were invited to reflect on the attentional regimes most operative in contemporary society and investigate, in their homes and everyday spaces, a different perception regime structured around silence, pause, dilated time, and getting out of oneself and moving towards others. The individual creative experiences born in this new attentional environment were collectively analyzed, transforming the classroom into a laboratory where art appeared as a propitious place to imagine other worlds, less violent, individualistic, and anthropocentric.
id UDESC-1_6b5c69e41748ecb1c54268b78cc5b779
oai_identifier_str oai::article/20473
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic Estrategias para salir de uno mismo o ¿de qué se trata la vida?’ : La clase de actuación online en tiempo de pandemiaEstratégias para sair de si ou de que vida se trata? : Aula online de atuação em tempo de pandemiaProcessos formativos em arteProcessos criativosEnsino remotoPercepçãolaboratório cênicoPedagogical processes in artCreative processesOnline classesPerceptionScenic laboratoryProcesos de formación en el arteProcesos creativosEnseñanza remotaPercepciónLaboratorio escénicoAbstract: The article analyzes pedagogical practices carried out at the university, in acting classes, in a remote environment, during the pandemic. Students were invited to reflect on the attentional regimes most operative in contemporary society and investigate, in their homes and everyday spaces, a different perception regime structured around silence, pause, dilated time, and getting out of oneself and moving towards others. The individual creative experiences born in this new attentional environment were collectively analyzed, transforming the classroom into a laboratory where art appeared as a propitious place to imagine other worlds, less violent, individualistic, and anthropocentric.El artículo analiza las prácticas pedagógicas realizadas en la universidad, en clases de actuación escénica, en un entorno online, durante el período de la pandemia. Se invitó a los estudiantes a reflexionar sobre los regímenes atencionales más operativos en la sociedad contemporánea, e investigar, en sus hogares y espacios cotidianos, un régimen de percepción diferente, estructurado en torno al silencio, la pausa, la prolongación del tiempo y la salida de sí mismo en dirección a los demás. Las experiencias creativas individuales generadas en este nuevo entorno atencional fueron analizadas colectivamente, transformando la clase en laboratorio donde el arte apareció como un lugar propicio a la imaginación de otros mundos menos violentos, individualistas y antropocéntricos.O artigo analisa práticas pedagógicas realizadas na universidade, em aulas de atuação cênica, em ambiente remoto, no período pandêmico. Os estudantes foram convidados a refletir sobre os regimes atencionais mais operantes na sociedade contemporânea, e a investigar, em suas casas e espaços cotidianos, um regime de percepção outro, estruturado em torno do silêncio, da paragem, do alargamento do tempo e da saída de si mesmo na direção dos outros. As experiências criativas individuais gestadas nesse novo ambiente atencional foram analisadas coletivamente, transformando a sala de aula em um laboratório onde a arte se apresentava como um lugar propício à imaginação de mundos outros, menos violentos, individualistas e antropocentrados.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-09-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2047310.5965/1414573102412021e0126Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-34Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-34Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-342358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20473/13423Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Tatiana MottaMiguez, MarceloCarcano, Valentina RamosReis, Whiverson2024-02-29T14:47:26Zoai::article/20473Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:47:26Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic
Estrategias para salir de uno mismo o ¿de qué se trata la vida?’ : La clase de actuación online en tiempo de pandemia
Estratégias para sair de si ou de que vida se trata? : Aula online de atuação em tempo de pandemia
title Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic
spellingShingle Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic
Lima, Tatiana Motta
Processos formativos em arte
Processos criativos
Ensino remoto
Percepção
laboratório cênico
Pedagogical processes in art
Creative processes
Online classes
Perception
Scenic laboratory
Procesos de formación en el arte
Procesos creativos
Enseñanza remota
Percepción
Laboratorio escénico
title_short Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic
title_full Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic
title_fullStr Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic
title_full_unstemmed Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic
title_sort Strategies to get out of oneself or Which life is it about?: Online acting classroom in the age of the pandemic
author Lima, Tatiana Motta
author_facet Lima, Tatiana Motta
Miguez, Marcelo
Carcano, Valentina Ramos
Reis, Whiverson
author_role author
author2 Miguez, Marcelo
Carcano, Valentina Ramos
Reis, Whiverson
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Tatiana Motta
Miguez, Marcelo
Carcano, Valentina Ramos
Reis, Whiverson
dc.subject.por.fl_str_mv Processos formativos em arte
Processos criativos
Ensino remoto
Percepção
laboratório cênico
Pedagogical processes in art
Creative processes
Online classes
Perception
Scenic laboratory
Procesos de formación en el arte
Procesos creativos
Enseñanza remota
Percepción
Laboratorio escénico
topic Processos formativos em arte
Processos criativos
Ensino remoto
Percepção
laboratório cênico
Pedagogical processes in art
Creative processes
Online classes
Perception
Scenic laboratory
Procesos de formación en el arte
Procesos creativos
Enseñanza remota
Percepción
Laboratorio escénico
description Abstract: The article analyzes pedagogical practices carried out at the university, in acting classes, in a remote environment, during the pandemic. Students were invited to reflect on the attentional regimes most operative in contemporary society and investigate, in their homes and everyday spaces, a different perception regime structured around silence, pause, dilated time, and getting out of oneself and moving towards others. The individual creative experiences born in this new attentional environment were collectively analyzed, transforming the classroom into a laboratory where art appeared as a propitious place to imagine other worlds, less violent, individualistic, and anthropocentric.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20473
10.5965/1414573102412021e0126
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20473
identifier_str_mv 10.5965/1414573102412021e0126
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20473/13423
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-34
Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-34
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-34
2358-6958
10.5965/1414573102412021
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500471980032