A Necessary Revolution: For the Effective Presence of the Theater of the Oppressed in the Theater’s Bachelor’s Degrees

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ledubino, Adilson
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Viana, Waldimir Rodrigues, Hernandez, Marcia Maria Strazzacappa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20014
Resumo: This article maps the presence or absence of the Theater of the Oppressed in the Bachelor’s Degrees in Theater of Public Universities in the Southeast of Brazil, making use of the analysis of Pedagogical Political Projects and the curriculum summary of such institutions, in addition to semi-structured interviews with artist-teachers, researchers, scholars of the subject. From this study, it shows the impacts and contributions that the method created by Augusto Boal can offer to the training of theater teachers, as well as to basic education. Finally, it proposes the curricular design of a discipline centrally dedicated to the Theater of the Oppressed as a possible and necessary revolution.
id UDESC-1_6db3737cb22c831372da5ecd252f62c9
oai_identifier_str oai::article/20014
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling A Necessary Revolution: For the Effective Presence of the Theater of the Oppressed in the Theater’s Bachelor’s DegreesUna revolución necesaria: Por la presencia efectiva del Teatro del Oprimido en las Licenciaturas en TeatroUma revolução necessária: Pela presença efetiva do Teatro do Oprimido nas Licenciaturas em TeatroTeatro do oprimidoLicenciatura em TeatroFormação docenteAugusto BoalTheater of the OppressedDegree in TheaterTeacher TrainingAugusto BoalTeatro de los oprimidosLicenciatura en TeatroFormación de profesoresAugusto BoalThis article maps the presence or absence of the Theater of the Oppressed in the Bachelor’s Degrees in Theater of Public Universities in the Southeast of Brazil, making use of the analysis of Pedagogical Political Projects and the curriculum summary of such institutions, in addition to semi-structured interviews with artist-teachers, researchers, scholars of the subject. From this study, it shows the impacts and contributions that the method created by Augusto Boal can offer to the training of theater teachers, as well as to basic education. Finally, it proposes the curricular design of a discipline centrally dedicated to the Theater of the Oppressed as a possible and necessary revolution. Este artículo mapea la presencia o la ausencia del Teatro del Oprimido en las Licenciaturas en Teatro de las Universidades Públicas del Sureste de Brasil, por medio de análisis de los Proyectos político-pedagógicos y de la estructura curricular de estas instituciones, además de entrevistas semiestructuradas con artistas-maestros-investigadores y estudiosos de la materia. A partir de este estudio se muestran los impactos y los aportes que el método creado por Augusto Boal puede ofrecer a la formación de profesores de teatro así como a la escuela. Finalmente, propone el diseño curricular de una asignatura dedicada centralmente al Teatro del Oprimido como una revolución posible y necesaria. Cet article fait la cartographie de la présence ou de l’absence du théâtre de l`opprimé dans les licences en théâtre des universités publiques dans la région du sud-est du Brésil, à partir de l’analyse des projets politiques pédagogiques, des  résumés des programmes de ces institutions et des entretiens semi-structurés  avec des artistes-enseignants-chercheurs spécialistes. L`étude montre les impacts et les contributions que la méthode créée par Augusto Boal peut offrir à la formation des professeurs de théâtre, ainsi qu’à l’éducation de base. Enfin, il propose la conception curriculaire d’une discipline dédiée au Théâtre de l’Opprimé comme une révolution possible et nécessaire. Mots-clés: Théâtre de l`opprimé. Diplôme en théâtre. Formation des enseignants. Augusto Boal.Este artigo cartografa a presença ou ausência do Teatro do Oprimido nas licenciaturas em Teatro de universidades públicas da região Sudeste do Brasil, lançando mão da análise dos Projetos Político Pedagógicos e da súmula curricular de tais instituições, além de entrevistas semiestruturadas com artistas-docentes-pesquisadores estudiosos do tema. A partir deste estudo, evidenciam-se os impactos e as contribuições que o método criado por Augusto Boal pode oferecer à formação de professores de teatro, assim como à Educação Básica. Por fim, propõe-se o desenho curricular de uma disciplina centralmente dedicada ao Teatro do Oprimido como uma revolução possível e necessária.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2001410.5965/1414573101432022e0201Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-35Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-35Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-352358-695810.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20014/14147https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20014/14148Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLedubino, Adilson Viana, Waldimir RodriguesHernandez, Marcia Maria Strazzacappa2024-02-29T15:05:20Zoai::article/20014Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:05:20Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv A Necessary Revolution: For the Effective Presence of the Theater of the Oppressed in the Theater’s Bachelor’s Degrees
Una revolución necesaria: Por la presencia efectiva del Teatro del Oprimido en las Licenciaturas en Teatro
Uma revolução necessária: Pela presença efetiva do Teatro do Oprimido nas Licenciaturas em Teatro
title A Necessary Revolution: For the Effective Presence of the Theater of the Oppressed in the Theater’s Bachelor’s Degrees
spellingShingle A Necessary Revolution: For the Effective Presence of the Theater of the Oppressed in the Theater’s Bachelor’s Degrees
Ledubino, Adilson
Teatro do oprimido
Licenciatura em Teatro
Formação docente
Augusto Boal
Theater of the Oppressed
Degree in Theater
Teacher Training
Augusto Boal
Teatro de los oprimidos
Licenciatura en Teatro
Formación de profesores
Augusto Boal
title_short A Necessary Revolution: For the Effective Presence of the Theater of the Oppressed in the Theater’s Bachelor’s Degrees
title_full A Necessary Revolution: For the Effective Presence of the Theater of the Oppressed in the Theater’s Bachelor’s Degrees
title_fullStr A Necessary Revolution: For the Effective Presence of the Theater of the Oppressed in the Theater’s Bachelor’s Degrees
title_full_unstemmed A Necessary Revolution: For the Effective Presence of the Theater of the Oppressed in the Theater’s Bachelor’s Degrees
title_sort A Necessary Revolution: For the Effective Presence of the Theater of the Oppressed in the Theater’s Bachelor’s Degrees
author Ledubino, Adilson
author_facet Ledubino, Adilson
Viana, Waldimir Rodrigues
Hernandez, Marcia Maria Strazzacappa
author_role author
author2 Viana, Waldimir Rodrigues
Hernandez, Marcia Maria Strazzacappa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ledubino, Adilson
Viana, Waldimir Rodrigues
Hernandez, Marcia Maria Strazzacappa
dc.subject.por.fl_str_mv Teatro do oprimido
Licenciatura em Teatro
Formação docente
Augusto Boal
Theater of the Oppressed
Degree in Theater
Teacher Training
Augusto Boal
Teatro de los oprimidos
Licenciatura en Teatro
Formación de profesores
Augusto Boal
topic Teatro do oprimido
Licenciatura em Teatro
Formação docente
Augusto Boal
Theater of the Oppressed
Degree in Theater
Teacher Training
Augusto Boal
Teatro de los oprimidos
Licenciatura en Teatro
Formación de profesores
Augusto Boal
description This article maps the presence or absence of the Theater of the Oppressed in the Bachelor’s Degrees in Theater of Public Universities in the Southeast of Brazil, making use of the analysis of Pedagogical Political Projects and the curriculum summary of such institutions, in addition to semi-structured interviews with artist-teachers, researchers, scholars of the subject. From this study, it shows the impacts and contributions that the method created by Augusto Boal can offer to the training of theater teachers, as well as to basic education. Finally, it proposes the curricular design of a discipline centrally dedicated to the Theater of the Oppressed as a possible and necessary revolution.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20014
10.5965/1414573101432022e0201
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20014
identifier_str_mv 10.5965/1414573101432022e0201
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20014/14147
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20014/14148
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-35
Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-35
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-35
2358-6958
10.5965/1414573101432022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500406968320