A Necessary Revolution: For the Effective Presence of the Theater of the Oppressed in the Theater’s Bachelor’s Degrees
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20014 |
Resumo: | This article maps the presence or absence of the Theater of the Oppressed in the Bachelor’s Degrees in Theater of Public Universities in the Southeast of Brazil, making use of the analysis of Pedagogical Political Projects and the curriculum summary of such institutions, in addition to semi-structured interviews with artist-teachers, researchers, scholars of the subject. From this study, it shows the impacts and contributions that the method created by Augusto Boal can offer to the training of theater teachers, as well as to basic education. Finally, it proposes the curricular design of a discipline centrally dedicated to the Theater of the Oppressed as a possible and necessary revolution. |
id |
UDESC-1_6db3737cb22c831372da5ecd252f62c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/20014 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A Necessary Revolution: For the Effective Presence of the Theater of the Oppressed in the Theater’s Bachelor’s DegreesUna revolución necesaria: Por la presencia efectiva del Teatro del Oprimido en las Licenciaturas en TeatroUma revolução necessária: Pela presença efetiva do Teatro do Oprimido nas Licenciaturas em TeatroTeatro do oprimidoLicenciatura em TeatroFormação docenteAugusto BoalTheater of the OppressedDegree in TheaterTeacher TrainingAugusto BoalTeatro de los oprimidosLicenciatura en TeatroFormación de profesoresAugusto BoalThis article maps the presence or absence of the Theater of the Oppressed in the Bachelor’s Degrees in Theater of Public Universities in the Southeast of Brazil, making use of the analysis of Pedagogical Political Projects and the curriculum summary of such institutions, in addition to semi-structured interviews with artist-teachers, researchers, scholars of the subject. From this study, it shows the impacts and contributions that the method created by Augusto Boal can offer to the training of theater teachers, as well as to basic education. Finally, it proposes the curricular design of a discipline centrally dedicated to the Theater of the Oppressed as a possible and necessary revolution. Este artículo mapea la presencia o la ausencia del Teatro del Oprimido en las Licenciaturas en Teatro de las Universidades Públicas del Sureste de Brasil, por medio de análisis de los Proyectos político-pedagógicos y de la estructura curricular de estas instituciones, además de entrevistas semiestructuradas con artistas-maestros-investigadores y estudiosos de la materia. A partir de este estudio se muestran los impactos y los aportes que el método creado por Augusto Boal puede ofrecer a la formación de profesores de teatro así como a la escuela. Finalmente, propone el diseño curricular de una asignatura dedicada centralmente al Teatro del Oprimido como una revolución posible y necesaria. Cet article fait la cartographie de la présence ou de l’absence du théâtre de l`opprimé dans les licences en théâtre des universités publiques dans la région du sud-est du Brésil, à partir de l’analyse des projets politiques pédagogiques, des résumés des programmes de ces institutions et des entretiens semi-structurés avec des artistes-enseignants-chercheurs spécialistes. L`étude montre les impacts et les contributions que la méthode créée par Augusto Boal peut offrir à la formation des professeurs de théâtre, ainsi qu’à l’éducation de base. Enfin, il propose la conception curriculaire d’une discipline dédiée au Théâtre de l’Opprimé comme une révolution possible et nécessaire. Mots-clés: Théâtre de l`opprimé. Diplôme en théâtre. Formation des enseignants. Augusto Boal.Este artigo cartografa a presença ou ausência do Teatro do Oprimido nas licenciaturas em Teatro de universidades públicas da região Sudeste do Brasil, lançando mão da análise dos Projetos Político Pedagógicos e da súmula curricular de tais instituições, além de entrevistas semiestruturadas com artistas-docentes-pesquisadores estudiosos do tema. A partir deste estudo, evidenciam-se os impactos e as contribuições que o método criado por Augusto Boal pode oferecer à formação de professores de teatro, assim como à Educação Básica. Por fim, propõe-se o desenho curricular de uma disciplina centralmente dedicada ao Teatro do Oprimido como uma revolução possível e necessária.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2001410.5965/1414573101432022e0201Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-35Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-35Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-352358-695810.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20014/14147https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20014/14148Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLedubino, Adilson Viana, Waldimir RodriguesHernandez, Marcia Maria Strazzacappa2024-02-29T15:05:20Zoai::article/20014Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:05:20Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A Necessary Revolution: For the Effective Presence of the Theater of the Oppressed in the Theater’s Bachelor’s Degrees Una revolución necesaria: Por la presencia efectiva del Teatro del Oprimido en las Licenciaturas en Teatro Uma revolução necessária: Pela presença efetiva do Teatro do Oprimido nas Licenciaturas em Teatro |
title |
A Necessary Revolution: For the Effective Presence of the Theater of the Oppressed in the Theater’s Bachelor’s Degrees |
spellingShingle |
A Necessary Revolution: For the Effective Presence of the Theater of the Oppressed in the Theater’s Bachelor’s Degrees Ledubino, Adilson Teatro do oprimido Licenciatura em Teatro Formação docente Augusto Boal Theater of the Oppressed Degree in Theater Teacher Training Augusto Boal Teatro de los oprimidos Licenciatura en Teatro Formación de profesores Augusto Boal |
title_short |
A Necessary Revolution: For the Effective Presence of the Theater of the Oppressed in the Theater’s Bachelor’s Degrees |
title_full |
A Necessary Revolution: For the Effective Presence of the Theater of the Oppressed in the Theater’s Bachelor’s Degrees |
title_fullStr |
A Necessary Revolution: For the Effective Presence of the Theater of the Oppressed in the Theater’s Bachelor’s Degrees |
title_full_unstemmed |
A Necessary Revolution: For the Effective Presence of the Theater of the Oppressed in the Theater’s Bachelor’s Degrees |
title_sort |
A Necessary Revolution: For the Effective Presence of the Theater of the Oppressed in the Theater’s Bachelor’s Degrees |
author |
Ledubino, Adilson |
author_facet |
Ledubino, Adilson Viana, Waldimir Rodrigues Hernandez, Marcia Maria Strazzacappa |
author_role |
author |
author2 |
Viana, Waldimir Rodrigues Hernandez, Marcia Maria Strazzacappa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ledubino, Adilson Viana, Waldimir Rodrigues Hernandez, Marcia Maria Strazzacappa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teatro do oprimido Licenciatura em Teatro Formação docente Augusto Boal Theater of the Oppressed Degree in Theater Teacher Training Augusto Boal Teatro de los oprimidos Licenciatura en Teatro Formación de profesores Augusto Boal |
topic |
Teatro do oprimido Licenciatura em Teatro Formação docente Augusto Boal Theater of the Oppressed Degree in Theater Teacher Training Augusto Boal Teatro de los oprimidos Licenciatura en Teatro Formación de profesores Augusto Boal |
description |
This article maps the presence or absence of the Theater of the Oppressed in the Bachelor’s Degrees in Theater of Public Universities in the Southeast of Brazil, making use of the analysis of Pedagogical Political Projects and the curriculum summary of such institutions, in addition to semi-structured interviews with artist-teachers, researchers, scholars of the subject. From this study, it shows the impacts and contributions that the method created by Augusto Boal can offer to the training of theater teachers, as well as to basic education. Finally, it proposes the curricular design of a discipline centrally dedicated to the Theater of the Oppressed as a possible and necessary revolution. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20014 10.5965/1414573101432022e0201 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20014 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101432022e0201 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20014/14147 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20014/14148 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-35 Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-35 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas; 1-35 2358-6958 10.5965/1414573101432022 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042500406968320 |