The Axis Mundi and the Ritual Play: Displacement of immanent reality to achieve Hyerophani

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Saulo Vinícius
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Haderchpek, Robson Carlos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17729
Resumo: This article proposes to analyze the scenic creation practices of the Arkhétypos Group in the light of the Ritual Game, relating it to the concept of axis mundi proposed by Mircea Eliade and the theories of the imaginary of Gilbert Durand.. We work with the hypothesis that the experience of myth manifested in the actor's body reorganizes the spatio-temporal relationship, allowing the public to displace the immanent reality so that hierophany can be achieved. In order to clarify the issue, we developed a brief reflection from the plays Santa Cruz do Não Sei (2011) and Revoada (2014) and we take a critical look at the colonization process suffered in the Americas.
id UDESC-1_6e04332bf6d25a78ccacacfbaa7df399
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/17729
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling The Axis Mundi and the Ritual Play: Displacement of immanent reality to achieve HyerophaniO Axis Mundi e o Jogo Ritual: Deslocamento da realidade imanente para se alcançar a HierofaniaAxis MundiJogo RitualMitoTeatro SagradoImaginárioAxis MundiRitual PlayMythSacred TheatreImaginaryThis article proposes to analyze the scenic creation practices of the Arkhétypos Group in the light of the Ritual Game, relating it to the concept of axis mundi proposed by Mircea Eliade and the theories of the imaginary of Gilbert Durand.. We work with the hypothesis that the experience of myth manifested in the actor's body reorganizes the spatio-temporal relationship, allowing the public to displace the immanent reality so that hierophany can be achieved. In order to clarify the issue, we developed a brief reflection from the plays Santa Cruz do Não Sei (2011) and Revoada (2014) and we take a critical look at the colonization process suffered in the Americas.O presente artigo se propõe a analisar as práticas de criação cênica do Grupo Arkhétypos à luz do Jogo Ritual relacionando-o com o conceito de axis mundi proposto por Mircea Eliade e as teorias do imaginário de Gilbert Durand. Trabalha-se com a hipótese de que a experiência do mito manifestada no corpo do ator reorganiza a relação espaço-temporal permitindo ao público um deslocamento da realidade imanente para que se possa alcançar a hierofania. A fim de elucidar a questão desenvolvemos uma breve reflexão a partir dos espetáculos Santa Cruz do Não Sei (2011) e Revoada (2014) e lançamos um olhar crítico frente ao processo de colonização sofrido nas Américas.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1772910.5965/14145731023820200017Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-252358-695810.5965/1414573102382020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17729/11929Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Saulo ViníciusHaderchpek, Robson Carlos2020-09-27T02:15:50Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/17729Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-09-27T02:15:50Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The Axis Mundi and the Ritual Play: Displacement of immanent reality to achieve Hyerophani
O Axis Mundi e o Jogo Ritual: Deslocamento da realidade imanente para se alcançar a Hierofania
title The Axis Mundi and the Ritual Play: Displacement of immanent reality to achieve Hyerophani
spellingShingle The Axis Mundi and the Ritual Play: Displacement of immanent reality to achieve Hyerophani
Almeida, Saulo Vinícius
Axis Mundi
Jogo Ritual
Mito
Teatro Sagrado
Imaginário
Axis Mundi
Ritual Play
Myth
Sacred Theatre
Imaginary
title_short The Axis Mundi and the Ritual Play: Displacement of immanent reality to achieve Hyerophani
title_full The Axis Mundi and the Ritual Play: Displacement of immanent reality to achieve Hyerophani
title_fullStr The Axis Mundi and the Ritual Play: Displacement of immanent reality to achieve Hyerophani
title_full_unstemmed The Axis Mundi and the Ritual Play: Displacement of immanent reality to achieve Hyerophani
title_sort The Axis Mundi and the Ritual Play: Displacement of immanent reality to achieve Hyerophani
author Almeida, Saulo Vinícius
author_facet Almeida, Saulo Vinícius
Haderchpek, Robson Carlos
author_role author
author2 Haderchpek, Robson Carlos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Saulo Vinícius
Haderchpek, Robson Carlos
dc.subject.por.fl_str_mv Axis Mundi
Jogo Ritual
Mito
Teatro Sagrado
Imaginário
Axis Mundi
Ritual Play
Myth
Sacred Theatre
Imaginary
topic Axis Mundi
Jogo Ritual
Mito
Teatro Sagrado
Imaginário
Axis Mundi
Ritual Play
Myth
Sacred Theatre
Imaginary
description This article proposes to analyze the scenic creation practices of the Arkhétypos Group in the light of the Ritual Game, relating it to the concept of axis mundi proposed by Mircea Eliade and the theories of the imaginary of Gilbert Durand.. We work with the hypothesis that the experience of myth manifested in the actor's body reorganizes the spatio-temporal relationship, allowing the public to displace the immanent reality so that hierophany can be achieved. In order to clarify the issue, we developed a brief reflection from the plays Santa Cruz do Não Sei (2011) and Revoada (2014) and we take a critical look at the colonization process suffered in the Americas.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17729
10.5965/14145731023820200017
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17729
identifier_str_mv 10.5965/14145731023820200017
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/17729/11929
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-25
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-25
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-25
2358-6958
10.5965/1414573102382020
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042506368122880