The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina Negra
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18101 |
Resumo: | There is a difference between considering performances as occurrences that happen in one place and recognizing them as triggers of territorialities. The purpose of this research was to analyze performative experiences conceived in Cuba, Brazil and Mexico that established feminist debates through the subversion of territorialities given a priori and their power relations. The objective was to blur hierarchical dichotomies between public and private spaces, artist and spectator, scene and political manifesto, individuality and collectivity. |
id |
UDESC-1_717d499c167032f93a00a18cf8726939 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/18101 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina NegraLa invención de las territorialidades subversivas basadas en las representaciones feministas de Tania Bruguera, Martha Araújo y el colectivo Polvo de Gallina NegraA Invenção de Territorialidades Subversivas a partir das Performances Feministas de Tania Bruguera, Martha Araújo e do coletivo Polvo de Gallina NegraPerformance FeminismoArtistas latino-americanasTerritorialidadesCorpoPerformanceFeminismLatin American artistsTerritorialities BodyPerformance FeminismoArtistas latinoamericanosTerritorialidadesCuerpoThere is a difference between considering performances as occurrences that happen in one place and recognizing them as triggers of territorialities. The purpose of this research was to analyze performative experiences conceived in Cuba, Brazil and Mexico that established feminist debates through the subversion of territorialities given a priori and their power relations. The objective was to blur hierarchical dichotomies between public and private spaces, artist and spectator, scene and political manifesto, individuality and collectivity. Hay una diferencia entre considerar las actuaciones como ocurrencias que suceden en un lugar y reconocerlas como impulsoras de territorialidades. El propósito de esta investigación fue analizar experiencias performativas concebidas en Cuba, Brasil y México que instigaron debates feministas a través de la subversión de las territorialidades a priori y sus relaciones de poder. El objetivo era difuminar las dicotomías jerárquicas entre espacios públicos y privados, artista y espectador, escena y manifiesto político, individualidad y colectividad.Há uma diferença entre considerar performances como ocorrências que acontecem em um local e reconhece-las como acionadoras de territorialidades. A proposta desta pesquisa foi analisar experiências performativas concebidas em Cuba, Brasil e México que instauraram debates feministas através da subversão de territorialidades dadas a priori e suas relações de poder. O objetivo foi borrar dicotomias hierárquicas entre espaços público e privado, artista e espectador, cena e manifesto político, individualidade e coletividade. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1810110.5965/14145731023820200010Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-19Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-19Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-192358-695810.5965/1414573102382020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18101/11921Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques, AmandaGreiner, Christine2020-09-27T02:15:50Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18101Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-09-27T02:15:50Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina Negra La invención de las territorialidades subversivas basadas en las representaciones feministas de Tania Bruguera, Martha Araújo y el colectivo Polvo de Gallina Negra A Invenção de Territorialidades Subversivas a partir das Performances Feministas de Tania Bruguera, Martha Araújo e do coletivo Polvo de Gallina Negra |
title |
The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina Negra |
spellingShingle |
The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina Negra Marques, Amanda Performance Feminismo Artistas latino-americanas Territorialidades Corpo Performance Feminism Latin American artists Territorialities Body Performance Feminismo Artistas latinoamericanos Territorialidades Cuerpo |
title_short |
The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina Negra |
title_full |
The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina Negra |
title_fullStr |
The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina Negra |
title_full_unstemmed |
The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina Negra |
title_sort |
The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina Negra |
author |
Marques, Amanda |
author_facet |
Marques, Amanda Greiner, Christine |
author_role |
author |
author2 |
Greiner, Christine |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marques, Amanda Greiner, Christine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Performance Feminismo Artistas latino-americanas Territorialidades Corpo Performance Feminism Latin American artists Territorialities Body Performance Feminismo Artistas latinoamericanos Territorialidades Cuerpo |
topic |
Performance Feminismo Artistas latino-americanas Territorialidades Corpo Performance Feminism Latin American artists Territorialities Body Performance Feminismo Artistas latinoamericanos Territorialidades Cuerpo |
description |
There is a difference between considering performances as occurrences that happen in one place and recognizing them as triggers of territorialities. The purpose of this research was to analyze performative experiences conceived in Cuba, Brazil and Mexico that established feminist debates through the subversion of territorialities given a priori and their power relations. The objective was to blur hierarchical dichotomies between public and private spaces, artist and spectator, scene and political manifesto, individuality and collectivity. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18101 10.5965/14145731023820200010 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18101 |
identifier_str_mv |
10.5965/14145731023820200010 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18101/11921 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-19 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-19 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-19 2358-6958 10.5965/1414573102382020 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042506419503104 |