The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina Negra

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marques, Amanda
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Greiner, Christine
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18101
Resumo: There is a difference between considering performances as occurrences that happen in one place and recognizing them as triggers of territorialities. The purpose of this research was to analyze performative experiences conceived in Cuba, Brazil and Mexico that established feminist debates through the subversion of territorialities given a priori and their power relations. The objective was to blur hierarchical dichotomies between public and private spaces, artist and spectator, scene and political manifesto, individuality and collectivity. 
id UDESC-1_717d499c167032f93a00a18cf8726939
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/18101
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina NegraLa invención de las territorialidades subversivas basadas en las representaciones feministas de Tania Bruguera, Martha Araújo y el colectivo Polvo de Gallina NegraA Invenção de Territorialidades Subversivas a partir das Performances Feministas de Tania Bruguera, Martha Araújo e do coletivo Polvo de Gallina NegraPerformance FeminismoArtistas latino-americanasTerritorialidadesCorpoPerformanceFeminismLatin American artistsTerritorialities BodyPerformance FeminismoArtistas latinoamericanosTerritorialidadesCuerpoThere is a difference between considering performances as occurrences that happen in one place and recognizing them as triggers of territorialities. The purpose of this research was to analyze performative experiences conceived in Cuba, Brazil and Mexico that established feminist debates through the subversion of territorialities given a priori and their power relations. The objective was to blur hierarchical dichotomies between public and private spaces, artist and spectator, scene and political manifesto, individuality and collectivity. Hay una diferencia entre considerar las actuaciones como ocurrencias que suceden en un lugar y reconocerlas como impulsoras de territorialidades. El propósito de esta investigación fue analizar experiencias performativas concebidas en Cuba, Brasil y México que instigaron debates feministas a través de la subversión de las territorialidades a priori y sus relaciones de poder. El objetivo era difuminar las dicotomías jerárquicas entre espacios públicos y privados, artista y espectador, escena y manifiesto político, individualidad y colectividad.Há uma diferença entre considerar performances como ocorrências que acontecem em um local e reconhece-las como acionadoras de territorialidades. A proposta desta pesquisa foi analisar experiências performativas concebidas em Cuba, Brasil e México que instauraram debates feministas através da subversão de territorialidades dadas a priori e suas relações de poder. O objetivo foi borrar dicotomias hierárquicas entre espaços público e privado, artista e espectador, cena e manifesto político, individualidade e coletividade. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1810110.5965/14145731023820200010Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-19Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-19Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-192358-695810.5965/1414573102382020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18101/11921Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarques, AmandaGreiner, Christine2020-09-27T02:15:50Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18101Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-09-27T02:15:50Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina Negra
La invención de las territorialidades subversivas basadas en las representaciones feministas de Tania Bruguera, Martha Araújo y el colectivo Polvo de Gallina Negra
A Invenção de Territorialidades Subversivas a partir das Performances Feministas de Tania Bruguera, Martha Araújo e do coletivo Polvo de Gallina Negra
title The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina Negra
spellingShingle The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina Negra
Marques, Amanda
Performance
Feminismo
Artistas latino-americanas
Territorialidades
Corpo
Performance
Feminism
Latin American artists
Territorialities
Body
Performance
Feminismo
Artistas latinoamericanos
Territorialidades
Cuerpo
title_short The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina Negra
title_full The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina Negra
title_fullStr The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina Negra
title_full_unstemmed The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina Negra
title_sort The Invention of Subversive Territorialities according to the Feminist Performances of Tania Bruguera, Martha Araújo and the collective Polvo de Gallina Negra
author Marques, Amanda
author_facet Marques, Amanda
Greiner, Christine
author_role author
author2 Greiner, Christine
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marques, Amanda
Greiner, Christine
dc.subject.por.fl_str_mv Performance
Feminismo
Artistas latino-americanas
Territorialidades
Corpo
Performance
Feminism
Latin American artists
Territorialities
Body
Performance
Feminismo
Artistas latinoamericanos
Territorialidades
Cuerpo
topic Performance
Feminismo
Artistas latino-americanas
Territorialidades
Corpo
Performance
Feminism
Latin American artists
Territorialities
Body
Performance
Feminismo
Artistas latinoamericanos
Territorialidades
Cuerpo
description There is a difference between considering performances as occurrences that happen in one place and recognizing them as triggers of territorialities. The purpose of this research was to analyze performative experiences conceived in Cuba, Brazil and Mexico that established feminist debates through the subversion of territorialities given a priori and their power relations. The objective was to blur hierarchical dichotomies between public and private spaces, artist and spectator, scene and political manifesto, individuality and collectivity. 
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18101
10.5965/14145731023820200010
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18101
identifier_str_mv 10.5965/14145731023820200010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18101/11921
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-19
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-19
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-19
2358-6958
10.5965/1414573102382020
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042506419503104