Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / Ecuador

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Marcelino, Carla
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18850
Resumo: This article reflects on a lived experience in the Center for Adolescents in Conflict with the CAC Law, in the city of Loja, Ecuador. The article uses the language of artistic education as an opening for the development of a reflective posture about emotions and existential awareness in the theater. Drawig on the visual arts and the performing arts, a descriptive and aesthetic diary was composed, full of emotional themes explored in a progressive sense. From the painting of the self-portrait to the games and the dramatization of small contexts, the diary recorded works of artistic practice as metaphors that were meant to be explored in conversation with artists and writers who address the social responsibility of artistic education.
id UDESC-1_79daedcb2e58acca85fb6235cf847771
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/18850
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / EcuadorUn diario para las emociones: un proceso de educación artística con jóvenes privados de libertad en Loja / EcuadorUm diário para as emoções: processo de educação pela arte com jovens privados de liberdade em Loja/EquadorEducação artísticaEmoçõesJovens infratoresTeatro e prisãoSócio educativoArt educationEmotionsYoung offendersTheater and prisonEducacional PartnerEducación artísticaEmocionesJóvenes infractoresTeatro y cárcelSocio educativoThis article reflects on a lived experience in the Center for Adolescents in Conflict with the CAC Law, in the city of Loja, Ecuador. The article uses the language of artistic education as an opening for the development of a reflective posture about emotions and existential awareness in the theater. Drawig on the visual arts and the performing arts, a descriptive and aesthetic diary was composed, full of emotional themes explored in a progressive sense. From the painting of the self-portrait to the games and the dramatization of small contexts, the diary recorded works of artistic practice as metaphors that were meant to be explored in conversation with artists and writers who address the social responsibility of artistic education.Este artículo pretende reflexionar sobre una experiencia vivida en el Centro de Adolescentes en Conflicto con la Ley CAC, en la ciudad de Loja, Ecuador, introduciendo el lenguaje de la educación artística como una apertura para el desarrollo de una postura reflexiva, sobre las emociones y la conciencia existencial para el teatro. Desde las artes plásticas y el arte escénico, se propuso construir un diario descriptivo y estético, que se completó con la estimulación de temas emocionales explorados en sentido progresivo. Desde la pintura del autorretrato hasta los juegos y la dramatización de pequeños contextos, el registro realizado se abordó como metáforas a explorar hablando, en este compendio, con autores que apoyan la temática desde la responsabilidad y la educación para el arte.Cet article se propose de réfléchir sur une expérience vécue au Centre pour Adolescents en Conflit avec la Loi CAC, dans la ville de Loja, Equateur, à travers l'introduction du langage de l'éducation artistique comme ouverture pour le développement d'une posture réflexive sur les émotions et la conscience existentiel pour le théâtre. A partir des arts visuels et scéniques, il a été proposé de construire un journal descriptif et esthétique, qui a été rempli sur la stimulation de thèmes émotionnels explorés dans un sens progressif. De la peinture de l'autoportrait aux jeux et à la dramatisation de petits contextes, le disque réalisé a été abordé comme des métaphores à explorer en discutant, dans ce recueil, avec des auteurs qui soutiennent le thème à travers la responsabilité sociale de l'éducation artistique.Questo articolo intende riflettere su un'esperienza vissuta presso il Center for Adolescents in Conflict with the CAC Law, nella città di Loja, Ecuador, attraverso l'introduzione del linguaggio dell'educazione artistica come apertura per lo sviluppo di una postura riflessiva su emozioni e consapevolezza esistenziale per il teatro. Dalle arti visive e sceniche si è proposto di costruire un diario descrittivo ed estetico, che è stato compilato sulla stimolazione di temi emotivi esplorati in senso progressivo. Dalla pittura dell'autoritratto ai giochi e alla drammatizzazione di piccoli contesti, il disco realizzato è stato affrontato come metafore da esplorare parlando, in questo compendio, con autori che sostengono il tema attraverso la responsabilità sociale dell'educazione artistica.Este artigo pretende refletir sobre uma experiência vivenciada no Centro de Adolescentes em Conflito com a Lei CAC, na cidade de Loja, Equador, por meio da introdução da linguagem da educação artística como abertura para o desenvolvimento de uma postura reflexiva sobre as emoções e a consciência existencial para o teatro. A partir das artes visuais e das artes cênicas, foi proposta a construção de um diário descritivo e estético, que foi preenchido a partir do estímulo de temáticas emocionais exploradas num sentido progressivo. Desde a pintura do autorretrato até os jogos e a dramatização de pequenos contextos, o registro feito foi abordado como metáforas a serem exploradas conversando, neste compêndio, com autores que respaldam o tema por meio da responsabilidade social da educação para a arte.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1885010.5965/14145731033920200121Urdimento; Vol. 3 Núm. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-31Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-31Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-312358-695810.5965/1414573103392020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18850/12528Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarcelino, Carla2020-12-30T23:13:55Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18850Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-12-30T23:13:55Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / Ecuador
Un diario para las emociones: un proceso de educación artística con jóvenes privados de libertad en Loja / Ecuador
Um diário para as emoções: processo de educação pela arte com jovens privados de liberdade em Loja/Equador
title Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / Ecuador
spellingShingle Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / Ecuador
Marcelino, Carla
Educação artística
Emoções
Jovens infratores
Teatro e prisão
Sócio educativo
Art education
Emotions
Young offenders
Theater and prison
Educacional Partner
Educación artística
Emociones
Jóvenes infractores
Teatro y cárcel
Socio educativo
title_short Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / Ecuador
title_full Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / Ecuador
title_fullStr Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / Ecuador
title_full_unstemmed Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / Ecuador
title_sort Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / Ecuador
author Marcelino, Carla
author_facet Marcelino, Carla
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Marcelino, Carla
dc.subject.por.fl_str_mv Educação artística
Emoções
Jovens infratores
Teatro e prisão
Sócio educativo
Art education
Emotions
Young offenders
Theater and prison
Educacional Partner
Educación artística
Emociones
Jóvenes infractores
Teatro y cárcel
Socio educativo
topic Educação artística
Emoções
Jovens infratores
Teatro e prisão
Sócio educativo
Art education
Emotions
Young offenders
Theater and prison
Educacional Partner
Educación artística
Emociones
Jóvenes infractores
Teatro y cárcel
Socio educativo
description This article reflects on a lived experience in the Center for Adolescents in Conflict with the CAC Law, in the city of Loja, Ecuador. The article uses the language of artistic education as an opening for the development of a reflective posture about emotions and existential awareness in the theater. Drawig on the visual arts and the performing arts, a descriptive and aesthetic diary was composed, full of emotional themes explored in a progressive sense. From the painting of the self-portrait to the games and the dramatization of small contexts, the diary recorded works of artistic practice as metaphors that were meant to be explored in conversation with artists and writers who address the social responsibility of artistic education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18850
10.5965/14145731033920200121
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18850
identifier_str_mv 10.5965/14145731033920200121
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18850/12528
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 3 Núm. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-31
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-31
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-31
2358-6958
10.5965/1414573103392020
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042506927013888