Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / Ecuador
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18850 |
Resumo: | This article reflects on a lived experience in the Center for Adolescents in Conflict with the CAC Law, in the city of Loja, Ecuador. The article uses the language of artistic education as an opening for the development of a reflective posture about emotions and existential awareness in the theater. Drawig on the visual arts and the performing arts, a descriptive and aesthetic diary was composed, full of emotional themes explored in a progressive sense. From the painting of the self-portrait to the games and the dramatization of small contexts, the diary recorded works of artistic practice as metaphors that were meant to be explored in conversation with artists and writers who address the social responsibility of artistic education. |
id |
UDESC-1_79daedcb2e58acca85fb6235cf847771 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/18850 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / EcuadorUn diario para las emociones: un proceso de educación artística con jóvenes privados de libertad en Loja / EcuadorUm diário para as emoções: processo de educação pela arte com jovens privados de liberdade em Loja/EquadorEducação artísticaEmoçõesJovens infratoresTeatro e prisãoSócio educativoArt educationEmotionsYoung offendersTheater and prisonEducacional PartnerEducación artísticaEmocionesJóvenes infractoresTeatro y cárcelSocio educativoThis article reflects on a lived experience in the Center for Adolescents in Conflict with the CAC Law, in the city of Loja, Ecuador. The article uses the language of artistic education as an opening for the development of a reflective posture about emotions and existential awareness in the theater. Drawig on the visual arts and the performing arts, a descriptive and aesthetic diary was composed, full of emotional themes explored in a progressive sense. From the painting of the self-portrait to the games and the dramatization of small contexts, the diary recorded works of artistic practice as metaphors that were meant to be explored in conversation with artists and writers who address the social responsibility of artistic education.Este artículo pretende reflexionar sobre una experiencia vivida en el Centro de Adolescentes en Conflicto con la Ley CAC, en la ciudad de Loja, Ecuador, introduciendo el lenguaje de la educación artística como una apertura para el desarrollo de una postura reflexiva, sobre las emociones y la conciencia existencial para el teatro. Desde las artes plásticas y el arte escénico, se propuso construir un diario descriptivo y estético, que se completó con la estimulación de temas emocionales explorados en sentido progresivo. Desde la pintura del autorretrato hasta los juegos y la dramatización de pequeños contextos, el registro realizado se abordó como metáforas a explorar hablando, en este compendio, con autores que apoyan la temática desde la responsabilidad y la educación para el arte.Cet article se propose de réfléchir sur une expérience vécue au Centre pour Adolescents en Conflit avec la Loi CAC, dans la ville de Loja, Equateur, à travers l'introduction du langage de l'éducation artistique comme ouverture pour le développement d'une posture réflexive sur les émotions et la conscience existentiel pour le théâtre. A partir des arts visuels et scéniques, il a été proposé de construire un journal descriptif et esthétique, qui a été rempli sur la stimulation de thèmes émotionnels explorés dans un sens progressif. De la peinture de l'autoportrait aux jeux et à la dramatisation de petits contextes, le disque réalisé a été abordé comme des métaphores à explorer en discutant, dans ce recueil, avec des auteurs qui soutiennent le thème à travers la responsabilité sociale de l'éducation artistique.Questo articolo intende riflettere su un'esperienza vissuta presso il Center for Adolescents in Conflict with the CAC Law, nella città di Loja, Ecuador, attraverso l'introduzione del linguaggio dell'educazione artistica come apertura per lo sviluppo di una postura riflessiva su emozioni e consapevolezza esistenziale per il teatro. Dalle arti visive e sceniche si è proposto di costruire un diario descrittivo ed estetico, che è stato compilato sulla stimolazione di temi emotivi esplorati in senso progressivo. Dalla pittura dell'autoritratto ai giochi e alla drammatizzazione di piccoli contesti, il disco realizzato è stato affrontato come metafore da esplorare parlando, in questo compendio, con autori che sostengono il tema attraverso la responsabilità sociale dell'educazione artistica.Este artigo pretende refletir sobre uma experiência vivenciada no Centro de Adolescentes em Conflito com a Lei CAC, na cidade de Loja, Equador, por meio da introdução da linguagem da educação artística como abertura para o desenvolvimento de uma postura reflexiva sobre as emoções e a consciência existencial para o teatro. A partir das artes visuais e das artes cênicas, foi proposta a construção de um diário descritivo e estético, que foi preenchido a partir do estímulo de temáticas emocionais exploradas num sentido progressivo. Desde a pintura do autorretrato até os jogos e a dramatização de pequenos contextos, o registro feito foi abordado como metáforas a serem exploradas conversando, neste compêndio, com autores que respaldam o tema por meio da responsabilidade social da educação para a arte.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1885010.5965/14145731033920200121Urdimento; Vol. 3 Núm. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-31Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-31Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-312358-695810.5965/1414573103392020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18850/12528Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMarcelino, Carla2020-12-30T23:13:55Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18850Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-12-30T23:13:55Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / Ecuador Un diario para las emociones: un proceso de educación artística con jóvenes privados de libertad en Loja / Ecuador Um diário para as emoções: processo de educação pela arte com jovens privados de liberdade em Loja/Equador |
title |
Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / Ecuador |
spellingShingle |
Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / Ecuador Marcelino, Carla Educação artística Emoções Jovens infratores Teatro e prisão Sócio educativo Art education Emotions Young offenders Theater and prison Educacional Partner Educación artística Emociones Jóvenes infractores Teatro y cárcel Socio educativo |
title_short |
Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / Ecuador |
title_full |
Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / Ecuador |
title_fullStr |
Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / Ecuador |
title_full_unstemmed |
Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / Ecuador |
title_sort |
Emotion diary: an artistic education process with private liberty youth in Loja / Ecuador |
author |
Marcelino, Carla |
author_facet |
Marcelino, Carla |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marcelino, Carla |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação artística Emoções Jovens infratores Teatro e prisão Sócio educativo Art education Emotions Young offenders Theater and prison Educacional Partner Educación artística Emociones Jóvenes infractores Teatro y cárcel Socio educativo |
topic |
Educação artística Emoções Jovens infratores Teatro e prisão Sócio educativo Art education Emotions Young offenders Theater and prison Educacional Partner Educación artística Emociones Jóvenes infractores Teatro y cárcel Socio educativo |
description |
This article reflects on a lived experience in the Center for Adolescents in Conflict with the CAC Law, in the city of Loja, Ecuador. The article uses the language of artistic education as an opening for the development of a reflective posture about emotions and existential awareness in the theater. Drawig on the visual arts and the performing arts, a descriptive and aesthetic diary was composed, full of emotional themes explored in a progressive sense. From the painting of the self-portrait to the games and the dramatization of small contexts, the diary recorded works of artistic practice as metaphors that were meant to be explored in conversation with artists and writers who address the social responsibility of artistic education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18850 10.5965/14145731033920200121 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18850 |
identifier_str_mv |
10.5965/14145731033920200121 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18850/12528 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 3 Núm. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-31 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-31 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 39 (2020): Artes da cena atrás das grades ; 1-31 2358-6958 10.5965/1414573103392020 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042506927013888 |