Artists of Dionysus: Actors and musicians in ancient Greek tragedy
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20503 |
Resumo: | This article aims to analyze the position occupied by actors and musicians in the production system of ancient Greek tragic spectacle, inside and outside the scene, in the interval between the 5th century BC and the 2nd century BC. For that, a trajectory was proposed that starts from tragedy as an activity limited to the families of the Athenian elite, passes through the emergence of a job market for actors, through the consolidation of a star system, until arriving at the organization of associations of artists of Dionysus. As representative of this path, the images of Sophocles, Kallipides, Neoptolemus and Kraton were evoked. |
id |
UDESC-1_8515a7a83d1e9211875f0c31f1a05fd4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/20503 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Artists of Dionysus: Actors and musicians in ancient Greek tragedyArtistas de Dioniso: Actores y músicos en la tragedia griega antiguaArtistas de Dioniso: Atores e músicos na tragédia grega antigaHistória do TeatroTragédia GregaAtorMúsicoHistory of TheateGreekTragedyActorMusicianHistoria del TeatroTragedia GriegaActorMúsicoThis article aims to analyze the position occupied by actors and musicians in the production system of ancient Greek tragic spectacle, inside and outside the scene, in the interval between the 5th century BC and the 2nd century BC. For that, a trajectory was proposed that starts from tragedy as an activity limited to the families of the Athenian elite, passes through the emergence of a job market for actors, through the consolidation of a star system, until arriving at the organization of associations of artists of Dionysus. As representative of this path, the images of Sophocles, Kallipides, Neoptolemus and Kraton were evoked.Este artículo tiene como objetivo analizar la posición ocupada por los actores y músicos en el sistema de producción del espectáculo trágico griego antiguo, dentro y fuera de la escena, en el intervalo entre el siglo V a.C. y el siglo II a.C. Para eso, se propuso una trayectoria que parte de la tragedia como actividad limitada a las familias de la élite ateniense, pasa por la emergencia de un mercado laboral para los actores, por la consolidación de un sistema de estrellato, hasta llegar a la organización de asociaciones de los artistas de Dioniso. Como representativas de ese camino, fueron evocadas las imágenes de Sófocles, Calípides, Neoptólemo y Cratón.Este artigo tem por objetivo analisar a posição ocupada por atores e músicos no sistema de produção da espetacularidade trágica grega antiga, dentro e fora da cena, no intervalo que vai do século V a.C. ao século II a.C. Para tanto, foi proposta uma trajetória que parte da tragédia como uma atividade circunscrita às famílias da elite ateniense, passa pela emergência de um mercado de trabalho para atores, pela consolidação de um sistema de estrelato, até chegar na organização de associações dos artistas de Dioniso. Como representativas desse percurso, foram evocadas as imagens de Sófocles, Calípides, Neoptólemo e Cráton.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-09-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2050310.5965/1414573102412021e0111Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-252358-695810.5965/1414573102412021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20503/13404Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Vinicius TorresRibeiro, João Pedro Ferreira dos Santos2021-12-13T23:28:28Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/20503Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2021-12-13T23:28:28Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Artists of Dionysus: Actors and musicians in ancient Greek tragedy Artistas de Dioniso: Actores y músicos en la tragedia griega antigua Artistas de Dioniso: Atores e músicos na tragédia grega antiga |
title |
Artists of Dionysus: Actors and musicians in ancient Greek tragedy |
spellingShingle |
Artists of Dionysus: Actors and musicians in ancient Greek tragedy Machado, Vinicius Torres História do Teatro Tragédia Grega Ator Músico History of Theate Greek Tragedy Actor Musician Historia del Teatro Tragedia Griega Actor Músico |
title_short |
Artists of Dionysus: Actors and musicians in ancient Greek tragedy |
title_full |
Artists of Dionysus: Actors and musicians in ancient Greek tragedy |
title_fullStr |
Artists of Dionysus: Actors and musicians in ancient Greek tragedy |
title_full_unstemmed |
Artists of Dionysus: Actors and musicians in ancient Greek tragedy |
title_sort |
Artists of Dionysus: Actors and musicians in ancient Greek tragedy |
author |
Machado, Vinicius Torres |
author_facet |
Machado, Vinicius Torres Ribeiro, João Pedro Ferreira dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Ribeiro, João Pedro Ferreira dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Vinicius Torres Ribeiro, João Pedro Ferreira dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História do Teatro Tragédia Grega Ator Músico History of Theate Greek Tragedy Actor Musician Historia del Teatro Tragedia Griega Actor Músico |
topic |
História do Teatro Tragédia Grega Ator Músico History of Theate Greek Tragedy Actor Musician Historia del Teatro Tragedia Griega Actor Músico |
description |
This article aims to analyze the position occupied by actors and musicians in the production system of ancient Greek tragic spectacle, inside and outside the scene, in the interval between the 5th century BC and the 2nd century BC. For that, a trajectory was proposed that starts from tragedy as an activity limited to the families of the Athenian elite, passes through the emergence of a job market for actors, through the consolidation of a star system, until arriving at the organization of associations of artists of Dionysus. As representative of this path, the images of Sophocles, Kallipides, Neoptolemus and Kraton were evoked. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20503 10.5965/1414573102412021e0111 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20503 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573102412021e0111 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20503/13404 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 2 Núm. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-25 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-25 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 41 (2021): O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto; 1-25 2358-6958 10.5965/1414573102412021 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042507492196352 |