How to break dams: Other political and artistic processes to repair the irreparable

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Bianchi, Paloma
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21494
Resumo: Through a writing-in-route, the article presents some of the author's experiences during “Amazônia centro do mundo”, an event that, over three days, brought together indigenous leaders, researchers and activists in Altamira (PA), city where the world’s second largest hydroelectric power plant was build. The text is stitched together with Altamira 2042, a piece by Gabriela Carneiro da Cunha, aiming to argue that when the institutions prove incapable of repairing the irreparable, art can assume the responsibility of instituting other imaginations in those who share the artistic work.
id UDESC-1_909805b8f280de1feb754aac537e1348
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/21494
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling How to break dams: Other political and artistic processes to repair the irreparableCómo romper represas: Otros procesos políticos y artísticos para reparar lo irreparableComo quebrar barragens: Outros processos políticos e artísticos para reparar o irreparávelAmazonAltamiraPolitics of the forestArtAmazoniaAltamiraPolítica del bosqueArteThrough a writing-in-route, the article presents some of the author's experiences during “Amazônia centro do mundo”, an event that, over three days, brought together indigenous leaders, researchers and activists in Altamira (PA), city where the world’s second largest hydroelectric power plant was build. The text is stitched together with Altamira 2042, a piece by Gabriela Carneiro da Cunha, aiming to argue that when the institutions prove incapable of repairing the irreparable, art can assume the responsibility of instituting other imaginations in those who share the artistic work.A través de una escritura-en-ruta, el artículo presenta algunas de las experiencias de la autora durante el “Amazônia centro do mundo”, evento que reunió durante tres días a líderes indígenas, investigadores y activistas en Altamira (PA), ciudad donde se encuentra la segunda mayor hidroeléctrica del mundo. El texto se entreteje con la obra Altamira 2042 de Gabriela Carneiro da Cunha, a fin de argumentar que cuando las instituciones se muestran incapaces de reparar lo irreparable, el arte puede asumir la responsabilidad de instituir otras imaginaciones en quienes comparten del trabajo artístico.Por meio de uma escrita-percurso, o artigo apresenta algumas vivências da autora durante o “Amazônia centro do mundo”, evento que reuniu ao longo de três dias lideranças indígenas, pesquisadoras(es) e ativistas em Altamira (PA), cidade onde foi erguida a segunda maior Usina Hidrelétrica do mundo. O texto é tecido em conjunto com a narrativa sobre o espetáculo Altamira 2042 de Gabriela Carneiro da Cunha, em diálogo com a entrevista realizada com esta atriz sobre a criação do espetáculo. O intuito é argumentar que, quando as instituições se revelam incapazes de reparar o irreparável, a arte pode assumir a responsabilidade de instituir outras imaginações naquelas e naqueles que compartilham do mesmo trabalho artístico.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2149410.5965/1414573101432022e0119Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenasUrdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenasUrdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas2358-695810.5965/10.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21494/14174https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21494/14175Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBianchi, Paloma2022-04-07T02:18:15Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/21494Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-04-07T02:18:15Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv How to break dams: Other political and artistic processes to repair the irreparable
Cómo romper represas: Otros procesos políticos y artísticos para reparar lo irreparable
Como quebrar barragens: Outros processos políticos e artísticos para reparar o irreparável
title How to break dams: Other political and artistic processes to repair the irreparable
spellingShingle How to break dams: Other political and artistic processes to repair the irreparable
Bianchi, Paloma
Amazon
Altamira
Politics of the forest
Art
Amazonia
Altamira
Política del bosque
Arte
title_short How to break dams: Other political and artistic processes to repair the irreparable
title_full How to break dams: Other political and artistic processes to repair the irreparable
title_fullStr How to break dams: Other political and artistic processes to repair the irreparable
title_full_unstemmed How to break dams: Other political and artistic processes to repair the irreparable
title_sort How to break dams: Other political and artistic processes to repair the irreparable
author Bianchi, Paloma
author_facet Bianchi, Paloma
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Bianchi, Paloma
dc.subject.por.fl_str_mv Amazon
Altamira
Politics of the forest
Art
Amazonia
Altamira
Política del bosque
Arte
topic Amazon
Altamira
Politics of the forest
Art
Amazonia
Altamira
Política del bosque
Arte
description Through a writing-in-route, the article presents some of the author's experiences during “Amazônia centro do mundo”, an event that, over three days, brought together indigenous leaders, researchers and activists in Altamira (PA), city where the world’s second largest hydroelectric power plant was build. The text is stitched together with Altamira 2042, a piece by Gabriela Carneiro da Cunha, aiming to argue that when the institutions prove incapable of repairing the irreparable, art can assume the responsibility of instituting other imaginations in those who share the artistic work.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21494
10.5965/1414573101432022e0119
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21494
identifier_str_mv 10.5965/1414573101432022e0119
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21494/14174
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21494/14175
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573101432022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042507611734016