How to break dams: Other political and artistic processes to repair the irreparable
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21494 |
Resumo: | Through a writing-in-route, the article presents some of the author's experiences during “Amazônia centro do mundo”, an event that, over three days, brought together indigenous leaders, researchers and activists in Altamira (PA), city where the world’s second largest hydroelectric power plant was build. The text is stitched together with Altamira 2042, a piece by Gabriela Carneiro da Cunha, aiming to argue that when the institutions prove incapable of repairing the irreparable, art can assume the responsibility of instituting other imaginations in those who share the artistic work. |
id |
UDESC-1_909805b8f280de1feb754aac537e1348 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/21494 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
How to break dams: Other political and artistic processes to repair the irreparableCómo romper represas: Otros procesos políticos y artísticos para reparar lo irreparableComo quebrar barragens: Outros processos políticos e artísticos para reparar o irreparávelAmazonAltamiraPolitics of the forestArtAmazoniaAltamiraPolítica del bosqueArteThrough a writing-in-route, the article presents some of the author's experiences during “Amazônia centro do mundo”, an event that, over three days, brought together indigenous leaders, researchers and activists in Altamira (PA), city where the world’s second largest hydroelectric power plant was build. The text is stitched together with Altamira 2042, a piece by Gabriela Carneiro da Cunha, aiming to argue that when the institutions prove incapable of repairing the irreparable, art can assume the responsibility of instituting other imaginations in those who share the artistic work.A través de una escritura-en-ruta, el artículo presenta algunas de las experiencias de la autora durante el “Amazônia centro do mundo”, evento que reunió durante tres días a líderes indígenas, investigadores y activistas en Altamira (PA), ciudad donde se encuentra la segunda mayor hidroeléctrica del mundo. El texto se entreteje con la obra Altamira 2042 de Gabriela Carneiro da Cunha, a fin de argumentar que cuando las instituciones se muestran incapaces de reparar lo irreparable, el arte puede asumir la responsabilidad de instituir otras imaginaciones en quienes comparten del trabajo artístico.Por meio de uma escrita-percurso, o artigo apresenta algumas vivências da autora durante o “Amazônia centro do mundo”, evento que reuniu ao longo de três dias lideranças indígenas, pesquisadoras(es) e ativistas em Altamira (PA), cidade onde foi erguida a segunda maior Usina Hidrelétrica do mundo. O texto é tecido em conjunto com a narrativa sobre o espetáculo Altamira 2042 de Gabriela Carneiro da Cunha, em diálogo com a entrevista realizada com esta atriz sobre a criação do espetáculo. O intuito é argumentar que, quando as instituições se revelam incapazes de reparar o irreparável, a arte pode assumir a responsabilidade de instituir outras imaginações naquelas e naqueles que compartilham do mesmo trabalho artístico.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2149410.5965/1414573101432022e0119Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenasUrdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenasUrdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas2358-695810.5965/10.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21494/14174https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21494/14175Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBianchi, Paloma2022-04-07T02:18:15Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/21494Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-04-07T02:18:15Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
How to break dams: Other political and artistic processes to repair the irreparable Cómo romper represas: Otros procesos políticos y artísticos para reparar lo irreparable Como quebrar barragens: Outros processos políticos e artísticos para reparar o irreparável |
title |
How to break dams: Other political and artistic processes to repair the irreparable |
spellingShingle |
How to break dams: Other political and artistic processes to repair the irreparable Bianchi, Paloma Amazon Altamira Politics of the forest Art Amazonia Altamira Política del bosque Arte |
title_short |
How to break dams: Other political and artistic processes to repair the irreparable |
title_full |
How to break dams: Other political and artistic processes to repair the irreparable |
title_fullStr |
How to break dams: Other political and artistic processes to repair the irreparable |
title_full_unstemmed |
How to break dams: Other political and artistic processes to repair the irreparable |
title_sort |
How to break dams: Other political and artistic processes to repair the irreparable |
author |
Bianchi, Paloma |
author_facet |
Bianchi, Paloma |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bianchi, Paloma |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Amazon Altamira Politics of the forest Art Amazonia Altamira Política del bosque Arte |
topic |
Amazon Altamira Politics of the forest Art Amazonia Altamira Política del bosque Arte |
description |
Through a writing-in-route, the article presents some of the author's experiences during “Amazônia centro do mundo”, an event that, over three days, brought together indigenous leaders, researchers and activists in Altamira (PA), city where the world’s second largest hydroelectric power plant was build. The text is stitched together with Altamira 2042, a piece by Gabriela Carneiro da Cunha, aiming to argue that when the institutions prove incapable of repairing the irreparable, art can assume the responsibility of instituting other imaginations in those who share the artistic work. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21494 10.5965/1414573101432022e0119 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21494 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101432022e0119 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21494/14174 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/21494/14175 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573101432022 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042507611734016 |