An original dramaturgy about torture, from the South: 50 years of Torquemada, by Augusto Boal

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Giovani José da
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22265
Resumo: The article presents a reflective investigation of Torquemada (1971), a play by Augusto Boal, beyond modern/colonial conventions, to broaden the studies on the “dramaturgies of the South”. The objective is to situate such dramaturgy, understood as “forgotten history” (rarely commented/studied/enacted) and “current” (referring to chronic social problems faced in contemporary Latin America, such as torture by State agents). The text is organized into three moments: Boal beyond the Theater of the Oppressed; Torquemada in its content-form, presented as a “colonial wound”; the senses and meanings of torture in a decolonial reading of the (con)text. It is concluded that the historical relevance of the playwright in the fight against the Brazilian civil-military regime and the international recognition as the creator of the Theater of the Oppressed relegated his authorial work to the background and that Torquemada is a document-witness of dark times of the storm that befell Brazil.
id UDESC-1_93da6952773dd719e96b892455fd5424
oai_identifier_str oai::article/22265
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling An original dramaturgy about torture, from the South: 50 years of Torquemada, by Augusto BoalUna dramaturgia original sobre la tortura, desde el Sur: 50 años de Torquemada, de Augusto BoalUma dramaturgia original sobre a tortura, a partir do Sul: os 50 anos de Torquemada, de Augusto BoalAugusto BoalTorquemadaDramaturgia teatralFerida colonialTorturaAugusto BoalTorquemadaTheatrical dramaturgyColonial woundTortureAugusto BoalTorquemadaDramaturgia teatralHerida colonialThe article presents a reflective investigation of Torquemada (1971), a play by Augusto Boal, beyond modern/colonial conventions, to broaden the studies on the “dramaturgies of the South”. The objective is to situate such dramaturgy, understood as “forgotten history” (rarely commented/studied/enacted) and “current” (referring to chronic social problems faced in contemporary Latin America, such as torture by State agents). The text is organized into three moments: Boal beyond the Theater of the Oppressed; Torquemada in its content-form, presented as a “colonial wound”; the senses and meanings of torture in a decolonial reading of the (con)text. It is concluded that the historical relevance of the playwright in the fight against the Brazilian civil-military regime and the international recognition as the creator of the Theater of the Oppressed relegated his authorial work to the background and that Torquemada is a document-witness of dark times of the storm that befell Brazil.El artículo presenta una investigación reflexiva de Torquemada (1971), obra de teatro de Augusto Boal, más allá de las convenciones modernas/coloniales, con el fin de ampliar los estudios sobre las “dramaturgias del Sur”. El objetivo es situar dicha dramaturgia, entendida como “historia olvidada” (poco comentada/estudiada/puesta en escena) y “actual” (refiriéndose a problemas sociales crónicos que enfrenta la América Latina contemporánea, como la tortura por parte de agentes del Estado). El texto se organiza en tres momentos: Boal más allá del Teatro del Oprimido; Torquemada en su contenido-forma, presentado como una “herida colonial”; los sentidos y significados de la tortura en una lectura decolonial del (con)texto. Se concluye que la relevancia histórica del dramaturgo en la lucha contra el régimen cívico-militar brasileño y el reconocimiento internacional como creador del Teatro del Oprimido relegó su obra autoral a un segundo plano y que Torquemada es un documento-testigo de oscuros tiempos de la tempestad que azotó a Brasil.O artigo apresenta uma investigação reflexiva sobre Torquemada (1971), peça de Augusto Boal, para além de convenções modernas/ coloniais, a fim de ampliar os estudos sobre as “dramaturgias do Sul”. O objetivo é situar tal dramaturgia, entendida como “história esquecida” (raramente comentada/ estudada/ encenada) e “atual” (refere-se a problemas sociais crônicos enfrentados na América Latina contemporânea, tais como a tortura por agentes de Estado). O texto se organiza em três momentos: Boal para além do Teatro do Oprimido; Torquemada em sua forma-conteúdo, apresentada como “ferida colonial”; os sentidos e significados da tortura em uma leitura decolonial do (con)texto. Conclui-se que a relevância histórica do teatrólogo na luta contra o regime civil-militar brasileiro e o reconhecimento internacional como criador do Teatro do Oprimido relegaram a um segundo plano seu trabalho autoral e que Torquemada é um documento-testemunho de tempos sombrios da tormenta que se abateu sobre o Brasil.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2226510.5965/1414573102442022e0111Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-28Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-28Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-282358-695810.5965/10.5965/1414573102442022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22265/14743https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22265/14744Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Giovani José da2024-02-29T15:02:03Zoai::article/22265Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:02:03Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv An original dramaturgy about torture, from the South: 50 years of Torquemada, by Augusto Boal
Una dramaturgia original sobre la tortura, desde el Sur: 50 años de Torquemada, de Augusto Boal
Uma dramaturgia original sobre a tortura, a partir do Sul: os 50 anos de Torquemada, de Augusto Boal
title An original dramaturgy about torture, from the South: 50 years of Torquemada, by Augusto Boal
spellingShingle An original dramaturgy about torture, from the South: 50 years of Torquemada, by Augusto Boal
Silva, Giovani José da
Augusto Boal
Torquemada
Dramaturgia teatral
Ferida colonial
Tortura
Augusto Boal
Torquemada
Theatrical dramaturgy
Colonial wound
Torture
Augusto Boal
Torquemada
Dramaturgia teatral
Herida colonial
title_short An original dramaturgy about torture, from the South: 50 years of Torquemada, by Augusto Boal
title_full An original dramaturgy about torture, from the South: 50 years of Torquemada, by Augusto Boal
title_fullStr An original dramaturgy about torture, from the South: 50 years of Torquemada, by Augusto Boal
title_full_unstemmed An original dramaturgy about torture, from the South: 50 years of Torquemada, by Augusto Boal
title_sort An original dramaturgy about torture, from the South: 50 years of Torquemada, by Augusto Boal
author Silva, Giovani José da
author_facet Silva, Giovani José da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Giovani José da
dc.subject.por.fl_str_mv Augusto Boal
Torquemada
Dramaturgia teatral
Ferida colonial
Tortura
Augusto Boal
Torquemada
Theatrical dramaturgy
Colonial wound
Torture
Augusto Boal
Torquemada
Dramaturgia teatral
Herida colonial
topic Augusto Boal
Torquemada
Dramaturgia teatral
Ferida colonial
Tortura
Augusto Boal
Torquemada
Theatrical dramaturgy
Colonial wound
Torture
Augusto Boal
Torquemada
Dramaturgia teatral
Herida colonial
description The article presents a reflective investigation of Torquemada (1971), a play by Augusto Boal, beyond modern/colonial conventions, to broaden the studies on the “dramaturgies of the South”. The objective is to situate such dramaturgy, understood as “forgotten history” (rarely commented/studied/enacted) and “current” (referring to chronic social problems faced in contemporary Latin America, such as torture by State agents). The text is organized into three moments: Boal beyond the Theater of the Oppressed; Torquemada in its content-form, presented as a “colonial wound”; the senses and meanings of torture in a decolonial reading of the (con)text. It is concluded that the historical relevance of the playwright in the fight against the Brazilian civil-military regime and the international recognition as the creator of the Theater of the Oppressed relegated his authorial work to the background and that Torquemada is a document-witness of dark times of the storm that befell Brazil.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22265
10.5965/1414573102442022e0111
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22265
identifier_str_mv 10.5965/1414573102442022e0111
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22265/14743
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22265/14744
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-28
Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-28
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-28
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573102442022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501060231168