Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemic
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20449 |
Resumo: | The present work reflects on questions, concerns and teaching strategies revealed during the experience of remote emergency education, caused by the global pandemic of COVID-19, in the Stage Design II discipline, which is part of the curriculum of the Scenography Department of the School of Theater at the Federal University of the State of Rio de Janeiro. In such challenging times, art, with all its power, enabled a dialogic movement and collective construction, strengthening bonds, listening, creation and invention. After all, what can gestures, often minimal, of attention to singularities and differences do? What can a learning relationship that is open to encounters do? What can such encounters do? |
id |
UDESC-1_9e6f337fd89ae9612603d1e04779baaf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/20449 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemicTaller de escenografía: Aprendizaje-enseñanza en tiempo de pandemiaAteliê de cenografia: Aprender-ensinar em tempo de pandemia PandemiaEnsino remotoArtes cênicasCenografiaPandemicRemote teachingPerforming artsScenographyPandemiaEnseñanza a distanciaLas artes escénicasEscenografíaThe present work reflects on questions, concerns and teaching strategies revealed during the experience of remote emergency education, caused by the global pandemic of COVID-19, in the Stage Design II discipline, which is part of the curriculum of the Scenography Department of the School of Theater at the Federal University of the State of Rio de Janeiro. In such challenging times, art, with all its power, enabled a dialogic movement and collective construction, strengthening bonds, listening, creation and invention. After all, what can gestures, often minimal, of attention to singularities and differences do? What can a learning relationship that is open to encounters do? What can such encounters do?El presente trabajo reflexiona sobre interrogantes, inquietudes y estrategias de enseñanza reveladas durante la experiencia de educación emergencial remota, provocada por la pandemia mundial de COVID-19, en el contexto de la disciplina Estudio de Escenografía II, del Departamento de Escenografía de la Escuela de Teatro de la Universidad Federal del Estado de Rio de Janeiro. En tiempos tan desafiantes, el arte, con todo su poder, posibilitó un movimiento dialógico y una construcción colectiva, fortaleciendo vínculos, escucha, creación e invención. ¿Qué pueden los gestos, a menudo mínimos, de atención a las singularidades y a las diferencias? ¿Qué puede una relación de aprendizaje abierta al encuentro? ¿Qué pueden los encuentros?O presente trabalho reflete sobre questões, inquietações e estratégias de ensino reveladas durante a experiência do ensino emergencial remoto, provocada pela pandemia mundial da COVID-19, no contexto da disciplina Ateliê de Cenografia II, do Departamento de Cenografia da Escola de Teatro da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Em tempos tão desafiadores, a arte, com toda sua potência, possibilitou um movimento dialógico e de construção coletiva fortalecendo vínculos, escuta, criação e invenção. Afinal, o que podem gestos, muitas vezes mínimos, de atenção às singularidades e diferenças? O que pode uma relação de aprendizagem aberta aos encontros? O que podem os encontros?Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2044910.5965/1414573103422021e0110Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-332358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20449/13707Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSampaio, Andre Sanches2024-02-29T14:46:40Zoai::article/20449Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:46:40Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemic Taller de escenografía: Aprendizaje-enseñanza en tiempo de pandemia Ateliê de cenografia: Aprender-ensinar em tempo de pandemia |
title |
Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemic |
spellingShingle |
Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemic Sampaio, Andre Sanches Pandemia Ensino remoto Artes cênicas Cenografia Pandemic Remote teaching Performing arts Scenography Pandemia Enseñanza a distancia Las artes escénicas Escenografía |
title_short |
Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemic |
title_full |
Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemic |
title_fullStr |
Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemic |
title_full_unstemmed |
Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemic |
title_sort |
Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemic |
author |
Sampaio, Andre Sanches |
author_facet |
Sampaio, Andre Sanches |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sampaio, Andre Sanches |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pandemia Ensino remoto Artes cênicas Cenografia Pandemic Remote teaching Performing arts Scenography Pandemia Enseñanza a distancia Las artes escénicas Escenografía |
topic |
Pandemia Ensino remoto Artes cênicas Cenografia Pandemic Remote teaching Performing arts Scenography Pandemia Enseñanza a distancia Las artes escénicas Escenografía |
description |
The present work reflects on questions, concerns and teaching strategies revealed during the experience of remote emergency education, caused by the global pandemic of COVID-19, in the Stage Design II discipline, which is part of the curriculum of the Scenography Department of the School of Theater at the Federal University of the State of Rio de Janeiro. In such challenging times, art, with all its power, enabled a dialogic movement and collective construction, strengthening bonds, listening, creation and invention. After all, what can gestures, often minimal, of attention to singularities and differences do? What can a learning relationship that is open to encounters do? What can such encounters do? |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20449 10.5965/1414573103422021e0110 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20449 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573103422021e0110 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20449/13707 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33 Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33 2358-6958 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042500460445696 |