Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemic

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sampaio, Andre Sanches
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20449
Resumo: The present work reflects on questions, concerns and teaching strategies revealed during the experience of remote emergency education, caused by the global pandemic of COVID-19, in the Stage Design II discipline, which is part of the curriculum of the Scenography Department of the School of Theater at the Federal University of the State of Rio de Janeiro. In such challenging times, art, with all its power, enabled a dialogic movement and collective construction, strengthening bonds, listening, creation and invention. After all, what can gestures, often minimal, of attention to singularities and differences do? What can a learning relationship that is open to encounters do? What can such encounters do?
id UDESC-1_9e6f337fd89ae9612603d1e04779baaf
oai_identifier_str oai::article/20449
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemicTaller de escenografía: Aprendizaje-enseñanza en tiempo de pandemiaAteliê de cenografia: Aprender-ensinar em tempo de pandemia PandemiaEnsino remotoArtes cênicasCenografiaPandemicRemote teachingPerforming artsScenographyPandemiaEnseñanza a distanciaLas artes escénicasEscenografíaThe present work reflects on questions, concerns and teaching strategies revealed during the experience of remote emergency education, caused by the global pandemic of COVID-19, in the Stage Design II discipline, which is part of the curriculum of the Scenography Department of the School of Theater at the Federal University of the State of Rio de Janeiro. In such challenging times, art, with all its power, enabled a dialogic movement and collective construction, strengthening bonds, listening, creation and invention. After all, what can gestures, often minimal, of attention to singularities and differences do? What can a learning relationship that is open to encounters do? What can such encounters do?El presente trabajo reflexiona sobre interrogantes, inquietudes y estrategias de enseñanza reveladas durante la experiencia de educación emergencial remota, provocada por la pandemia mundial de COVID-19, en el contexto de la disciplina Estudio de Escenografía II, del Departamento de Escenografía de la Escuela de Teatro de la Universidad Federal del Estado de Rio de Janeiro. En tiempos tan desafiantes, el arte, con todo su poder, posibilitó un movimiento dialógico y una construcción colectiva, fortaleciendo vínculos, escucha, creación e invención. ¿Qué pueden los gestos, a menudo mínimos, de atención a las singularidades y a las diferencias? ¿Qué puede una relación de aprendizaje abierta al encuentro? ¿Qué pueden los encuentros?O presente trabalho reflete sobre questões, inquietações e estratégias de ensino reveladas durante a experiência do ensino emergencial remoto, provocada pela pandemia mundial da COVID-19, no contexto da disciplina Ateliê de Cenografia II, do Departamento de Cenografia da Escola de Teatro da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro. Em tempos tão desafiadores, a arte, com toda sua potência, possibilitou um movimento dialógico e de construção coletiva fortalecendo vínculos, escuta, criação e invenção.  Afinal, o que podem gestos, muitas vezes mínimos, de atenção às singularidades e diferenças? O que pode uma relação de aprendizagem aberta aos encontros? O que podem os encontros?Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2044910.5965/1414573103422021e0110Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-332358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20449/13707Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSampaio, Andre Sanches2024-02-29T14:46:40Zoai::article/20449Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:46:40Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemic
Taller de escenografía: Aprendizaje-enseñanza en tiempo de pandemia
Ateliê de cenografia: Aprender-ensinar em tempo de pandemia
title Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemic
spellingShingle Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemic
Sampaio, Andre Sanches
Pandemia
Ensino remoto
Artes cênicas
Cenografia
Pandemic
Remote teaching
Performing arts
Scenography
Pandemia
Enseñanza a distancia
Las artes escénicas
Escenografía
title_short Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemic
title_full Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemic
title_fullStr Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemic
title_full_unstemmed Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemic
title_sort Scenography Workshop: Learning-teaching in a time of pandemic
author Sampaio, Andre Sanches
author_facet Sampaio, Andre Sanches
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sampaio, Andre Sanches
dc.subject.por.fl_str_mv Pandemia
Ensino remoto
Artes cênicas
Cenografia
Pandemic
Remote teaching
Performing arts
Scenography
Pandemia
Enseñanza a distancia
Las artes escénicas
Escenografía
topic Pandemia
Ensino remoto
Artes cênicas
Cenografia
Pandemic
Remote teaching
Performing arts
Scenography
Pandemia
Enseñanza a distancia
Las artes escénicas
Escenografía
description The present work reflects on questions, concerns and teaching strategies revealed during the experience of remote emergency education, caused by the global pandemic of COVID-19, in the Stage Design II discipline, which is part of the curriculum of the Scenography Department of the School of Theater at the Federal University of the State of Rio de Janeiro. In such challenging times, art, with all its power, enabled a dialogic movement and collective construction, strengthening bonds, listening, creation and invention. After all, what can gestures, often minimal, of attention to singularities and differences do? What can a learning relationship that is open to encounters do? What can such encounters do?
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20449
10.5965/1414573103422021e0110
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20449
identifier_str_mv 10.5965/1414573103422021e0110
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20449/13707
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33
Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-33
2358-6958
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500460445696