Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mundim, Liliane
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Aguiar , Ramon Santana de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22632
Resumo: The occupation and appropriation of urban space, in the artistic and aesthetic field, are configured in a plural and multifaceted way; proving, more and more, the power of space as a field open to experimentation. To broaden this dialogue, this article aims to reflect on some issues that underlie these initiatives that use heritage in its multiple dimensions - both material and immaterial -, and the interrelationships with the actions and knowledge of popular culture. As a background, the works carried out in two different contexts will be analyzed, however, with similar characteristics regarding the relations between art, city and heritage: Coletivo Cantareira, which is a community movement committed to continuing some traditions and singularities of Ilha de Paquetá, RJ, and the Grupo de Teatro São Gonçalo do Bação made up by residents of the rural district of São Gonçalo do Bação, in the city of Itabirito-MG, which, due to its artistic and cultural dynamics, constitutes itself as a group of Theater and Community.
id UDESC-1_abbeea54bd89274db1e656fb5d40496b
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/22632
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echoCultura y patrimonio popular: eco de las voces del mar y la montañaCultura popular e patrimônio: ecoam vozes do mar e da montanhaCidadePatrimônioTeatroComunidadeMemóriaCiudadPatrimonioTeatroComunidadMemoriaCityPatrimonyTheaterCommunityMemoryThe occupation and appropriation of urban space, in the artistic and aesthetic field, are configured in a plural and multifaceted way; proving, more and more, the power of space as a field open to experimentation. To broaden this dialogue, this article aims to reflect on some issues that underlie these initiatives that use heritage in its multiple dimensions - both material and immaterial -, and the interrelationships with the actions and knowledge of popular culture. As a background, the works carried out in two different contexts will be analyzed, however, with similar characteristics regarding the relations between art, city and heritage: Coletivo Cantareira, which is a community movement committed to continuing some traditions and singularities of Ilha de Paquetá, RJ, and the Grupo de Teatro São Gonçalo do Bação made up by residents of the rural district of São Gonçalo do Bação, in the city of Itabirito-MG, which, due to its artistic and cultural dynamics, constitutes itself as a group of Theater and Community.La ocupación y apropiación del espacio urbano, en el campo artístico y estético, se configuran de manera plural y multifacética; demostrando, cada vez más, el poder del espacio como campo abierto para la experimentación. Para ampliar este diálogo, este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre algunas cuestiones que subyacen en estas iniciativas que utilizan el patrimonio en sus múltiples dimensiones, tanto materiales como inmateriales, y las interrelaciones con los haceres y saberes de la cultura popular y ciudad. Como prácticas, fueran analizados los trabajos realizados en dos contextos diferentes, pero con características similares en cuanto a la relación entre arte, ciudad y patrimonio: el Colectivo Cantareira, que es un movimiento comunitario comprometido con dar continuidad a algunas tradiciones y singularidades da Ilha de Paquetá, RJ, y el Grupo de Teatro São Gonçalo do Bação, integrado por vecinos del distrito rural de São Gonçalo do Bação, en la ciudad de Itabirito-MG, que, por su dinámica artística y cultural, se constituye como un grupo de Teatro y Comunidad.A ocupação e a apropriação do espaço urbano, no campo artístico e estético, se configuram de maneira plural e multifacetada, comprovando, cada vez mais, a potência do espaço como um campo aberto à experimentação. Para ampliar esse diálogo, este artigo visa refletir sobre algumas questões que subjazem a essas iniciativas que se utilizam do patrimônio em suas múltiplas dimensões - tanto material como imaterial, e as inter-relações com os fazeres e saberes da cultura popular e cidade. Como práticas, foram analisados os trabalhos realizados em dois contextos distintos, porém, com características semelhantes no que se refere às relações entre arte, cidade e patrimônio: o Coletivo Cantareira, que é um movimento comunitário empenhado em dar continuidade a algumas tradições e singularidades da Ilha de Paquetá, RJ, e o Grupo de Teatro São Gonçalo do Bação, constituído por moradores do distrito rural de São Gonçalo do Bação, na cidade de Itabirito-MG, que, devido as suas dinâmicas artístico-culturais, constitui-se como um grupo de Teatro e Comunidade.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2263210.5965/1414573103452022e0105Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-23Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-23Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-232358-695810.5965/10.5965/1414573103452022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22632/14887https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22632/14888Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMundim, LilianeAguiar , Ramon Santana de2022-12-12T17:58:15Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/22632Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-12-12T17:58:15Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echo
Cultura y patrimonio popular: eco de las voces del mar y la montaña
Cultura popular e patrimônio: ecoam vozes do mar e da montanha
title Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echo
spellingShingle Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echo
Mundim, Liliane
Cidade
Patrimônio
Teatro
Comunidade
Memória
Ciudad
Patrimonio
Teatro
Comunidad
Memoria
City
Patrimony
Theater
Community
Memory
title_short Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echo
title_full Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echo
title_fullStr Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echo
title_full_unstemmed Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echo
title_sort Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echo
author Mundim, Liliane
author_facet Mundim, Liliane
Aguiar , Ramon Santana de
author_role author
author2 Aguiar , Ramon Santana de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mundim, Liliane
Aguiar , Ramon Santana de
dc.subject.por.fl_str_mv Cidade
Patrimônio
Teatro
Comunidade
Memória
Ciudad
Patrimonio
Teatro
Comunidad
Memoria
City
Patrimony
Theater
Community
Memory
topic Cidade
Patrimônio
Teatro
Comunidade
Memória
Ciudad
Patrimonio
Teatro
Comunidad
Memoria
City
Patrimony
Theater
Community
Memory
description The occupation and appropriation of urban space, in the artistic and aesthetic field, are configured in a plural and multifaceted way; proving, more and more, the power of space as a field open to experimentation. To broaden this dialogue, this article aims to reflect on some issues that underlie these initiatives that use heritage in its multiple dimensions - both material and immaterial -, and the interrelationships with the actions and knowledge of popular culture. As a background, the works carried out in two different contexts will be analyzed, however, with similar characteristics regarding the relations between art, city and heritage: Coletivo Cantareira, which is a community movement committed to continuing some traditions and singularities of Ilha de Paquetá, RJ, and the Grupo de Teatro São Gonçalo do Bação made up by residents of the rural district of São Gonçalo do Bação, in the city of Itabirito-MG, which, due to its artistic and cultural dynamics, constitutes itself as a group of Theater and Community.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22632
10.5965/1414573103452022e0105
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22632
identifier_str_mv 10.5965/1414573103452022e0105
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22632/14887
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22632/14888
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-23
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-23
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-23
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573103452022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042508030115840