Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22632 |
Resumo: | The occupation and appropriation of urban space, in the artistic and aesthetic field, are configured in a plural and multifaceted way; proving, more and more, the power of space as a field open to experimentation. To broaden this dialogue, this article aims to reflect on some issues that underlie these initiatives that use heritage in its multiple dimensions - both material and immaterial -, and the interrelationships with the actions and knowledge of popular culture. As a background, the works carried out in two different contexts will be analyzed, however, with similar characteristics regarding the relations between art, city and heritage: Coletivo Cantareira, which is a community movement committed to continuing some traditions and singularities of Ilha de Paquetá, RJ, and the Grupo de Teatro São Gonçalo do Bação made up by residents of the rural district of São Gonçalo do Bação, in the city of Itabirito-MG, which, due to its artistic and cultural dynamics, constitutes itself as a group of Theater and Community. |
id |
UDESC-1_abbeea54bd89274db1e656fb5d40496b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/22632 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echoCultura y patrimonio popular: eco de las voces del mar y la montañaCultura popular e patrimônio: ecoam vozes do mar e da montanhaCidadePatrimônioTeatroComunidadeMemóriaCiudadPatrimonioTeatroComunidadMemoriaCityPatrimonyTheaterCommunityMemoryThe occupation and appropriation of urban space, in the artistic and aesthetic field, are configured in a plural and multifaceted way; proving, more and more, the power of space as a field open to experimentation. To broaden this dialogue, this article aims to reflect on some issues that underlie these initiatives that use heritage in its multiple dimensions - both material and immaterial -, and the interrelationships with the actions and knowledge of popular culture. As a background, the works carried out in two different contexts will be analyzed, however, with similar characteristics regarding the relations between art, city and heritage: Coletivo Cantareira, which is a community movement committed to continuing some traditions and singularities of Ilha de Paquetá, RJ, and the Grupo de Teatro São Gonçalo do Bação made up by residents of the rural district of São Gonçalo do Bação, in the city of Itabirito-MG, which, due to its artistic and cultural dynamics, constitutes itself as a group of Theater and Community.La ocupación y apropiación del espacio urbano, en el campo artístico y estético, se configuran de manera plural y multifacética; demostrando, cada vez más, el poder del espacio como campo abierto para la experimentación. Para ampliar este diálogo, este artículo tiene como objetivo reflexionar sobre algunas cuestiones que subyacen en estas iniciativas que utilizan el patrimonio en sus múltiples dimensiones, tanto materiales como inmateriales, y las interrelaciones con los haceres y saberes de la cultura popular y ciudad. Como prácticas, fueran analizados los trabajos realizados en dos contextos diferentes, pero con características similares en cuanto a la relación entre arte, ciudad y patrimonio: el Colectivo Cantareira, que es un movimiento comunitario comprometido con dar continuidad a algunas tradiciones y singularidades da Ilha de Paquetá, RJ, y el Grupo de Teatro São Gonçalo do Bação, integrado por vecinos del distrito rural de São Gonçalo do Bação, en la ciudad de Itabirito-MG, que, por su dinámica artística y cultural, se constituye como un grupo de Teatro y Comunidad.A ocupação e a apropriação do espaço urbano, no campo artístico e estético, se configuram de maneira plural e multifacetada, comprovando, cada vez mais, a potência do espaço como um campo aberto à experimentação. Para ampliar esse diálogo, este artigo visa refletir sobre algumas questões que subjazem a essas iniciativas que se utilizam do patrimônio em suas múltiplas dimensões - tanto material como imaterial, e as inter-relações com os fazeres e saberes da cultura popular e cidade. Como práticas, foram analisados os trabalhos realizados em dois contextos distintos, porém, com características semelhantes no que se refere às relações entre arte, cidade e patrimônio: o Coletivo Cantareira, que é um movimento comunitário empenhado em dar continuidade a algumas tradições e singularidades da Ilha de Paquetá, RJ, e o Grupo de Teatro São Gonçalo do Bação, constituído por moradores do distrito rural de São Gonçalo do Bação, na cidade de Itabirito-MG, que, devido as suas dinâmicas artístico-culturais, constitui-se como um grupo de Teatro e Comunidade.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-12-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2263210.5965/1414573103452022e0105Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-23Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-23Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-232358-695810.5965/10.5965/1414573103452022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22632/14887https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22632/14888Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMundim, LilianeAguiar , Ramon Santana de2022-12-12T17:58:15Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/22632Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-12-12T17:58:15Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echo Cultura y patrimonio popular: eco de las voces del mar y la montaña Cultura popular e patrimônio: ecoam vozes do mar e da montanha |
title |
Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echo |
spellingShingle |
Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echo Mundim, Liliane Cidade Patrimônio Teatro Comunidade Memória Ciudad Patrimonio Teatro Comunidad Memoria City Patrimony Theater Community Memory |
title_short |
Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echo |
title_full |
Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echo |
title_fullStr |
Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echo |
title_full_unstemmed |
Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echo |
title_sort |
Popular culture and heritage: voices from the sea and the mountain echo |
author |
Mundim, Liliane |
author_facet |
Mundim, Liliane Aguiar , Ramon Santana de |
author_role |
author |
author2 |
Aguiar , Ramon Santana de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mundim, Liliane Aguiar , Ramon Santana de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cidade Patrimônio Teatro Comunidade Memória Ciudad Patrimonio Teatro Comunidad Memoria City Patrimony Theater Community Memory |
topic |
Cidade Patrimônio Teatro Comunidade Memória Ciudad Patrimonio Teatro Comunidad Memoria City Patrimony Theater Community Memory |
description |
The occupation and appropriation of urban space, in the artistic and aesthetic field, are configured in a plural and multifaceted way; proving, more and more, the power of space as a field open to experimentation. To broaden this dialogue, this article aims to reflect on some issues that underlie these initiatives that use heritage in its multiple dimensions - both material and immaterial -, and the interrelationships with the actions and knowledge of popular culture. As a background, the works carried out in two different contexts will be analyzed, however, with similar characteristics regarding the relations between art, city and heritage: Coletivo Cantareira, which is a community movement committed to continuing some traditions and singularities of Ilha de Paquetá, RJ, and the Grupo de Teatro São Gonçalo do Bação made up by residents of the rural district of São Gonçalo do Bação, in the city of Itabirito-MG, which, due to its artistic and cultural dynamics, constitutes itself as a group of Theater and Community. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22632 10.5965/1414573103452022e0105 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22632 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573103452022e0105 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22632/14887 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22632/14888 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 3 Núm. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-23 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-23 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 45 (2022): Cidades, espaços teatrais e experiência artística; 1-23 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573103452022 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042508030115840 |