The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonance

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Biscaro, Barbara
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Matos, Ivan Delmanto Franklin de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-31
Resumo: The article presents a creative process, inspired by the text of Bertolt Brecht, The days of the Commune of Paris, held within the framework of the discipline of Staging, in the Degree in Theater of Universidades do Estado de Santa Catarina. Addressing the interruption of this creative path, determined by the COVID-19 pandemic, the article investigates the new strategies undertaken by the group, using videos and zoom's digital platform, to continue the creation, using, in this critical analysis, the concepts of utopia, from Thomas More, and from "cyborg", presented by Donna Haraway.  
id UDESC-1_c127f1e84a031b590e127b260cb98565
oai_identifier_str oai::article/20804
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonanceLa utopía ciborg de los comunes: El teatro digital como disonancia y resonancia colectivaA utopia ciborgue dos comuns: Teatro digital como dissonância e ressonância coletivasEncenaçãoDramaturgiaTeoria críticaTeatro digitalTeatro epicoStagingDramaturgyCritical theoryDigital theatreEpic theaterEncenaciónDramaturgiaTeoría críticaTeatro digitalTeatro épicoThe article presents a creative process, inspired by the text of Bertolt Brecht, The days of the Commune of Paris, held within the framework of the discipline of Staging, in the Degree in Theater of Universidades do Estado de Santa Catarina. Addressing the interruption of this creative path, determined by the COVID-19 pandemic, the article investigates the new strategies undertaken by the group, using videos and zoom's digital platform, to continue the creation, using, in this critical analysis, the concepts of utopia, from Thomas More, and from "cyborg", presented by Donna Haraway.  El artículo presenta un proceso creativo, inspirado en el texto de Bertolt Brecht, Los días de la Comuna de París, celebrado en el marco de la disciplina de Encenación, de la Licenciatura en Teatro de la Universidade do Estado de Santa Catarina. Abordando la interrupción de este camino creativo, determinado por la pandemia de COVID-19, el artículo investiga las nuevas estrategias emprendidas por el grupo, utilizando videos y la plataforma digital de Zoom, para continuar la creación, utilizando, en este análisis crítico, los conceptos de utopía, de Thomas More, y de "cyborg", presentados por Donna Haraway.O artigo apresenta um processo criativo, inspirado pelo texto de Bertolt Brecht, Os dias da Comuna de Paris, realizado no âmbito da disciplina de Montagem, do curso de Licenciatura em Teatro da Universidade do Estado de Santa Catarina. Abordando a interrupção desse percurso criativo, determinada pela pandemia de COVID-19, o artigo investiga as novas estratégias empreendidas pelo grupo, utilizando vídeos e a plataforma digital do Zoom, para dar continuidade à criação, acessando, nesta análise crítica, os conceitos de utopia, a partir de Thomas More, e de “ciborgue”, apresentado por Donna Haraway.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-3110.5965/1414573101432022e0204Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenasUrdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenasUrdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas2358-695810.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-31/14027https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-31/14123Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBiscaro, BarbaraMatos, Ivan Delmanto Franklin de 2024-02-29T15:05:00Zoai::article/20804Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:05Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonance
La utopía ciborg de los comunes: El teatro digital como disonancia y resonancia colectiva
A utopia ciborgue dos comuns: Teatro digital como dissonância e ressonância coletivas
title The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonance
spellingShingle The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonance
Biscaro, Barbara
Encenação
Dramaturgia
Teoria crítica
Teatro digital
Teatro
epico
Staging
Dramaturgy
Critical theory
Digital theatre
Epic theater
Encenación
Dramaturgia
Teoría crítica
Teatro digital
Teatro épico
title_short The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonance
title_full The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonance
title_fullStr The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonance
title_full_unstemmed The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonance
title_sort The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonance
author Biscaro, Barbara
author_facet Biscaro, Barbara
Matos, Ivan Delmanto Franklin de
author_role author
author2 Matos, Ivan Delmanto Franklin de
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Biscaro, Barbara
Matos, Ivan Delmanto Franklin de
dc.subject.por.fl_str_mv Encenação
Dramaturgia
Teoria crítica
Teatro digital
Teatro
epico
Staging
Dramaturgy
Critical theory
Digital theatre
Epic theater
Encenación
Dramaturgia
Teoría crítica
Teatro digital
Teatro épico
topic Encenação
Dramaturgia
Teoria crítica
Teatro digital
Teatro
epico
Staging
Dramaturgy
Critical theory
Digital theatre
Epic theater
Encenación
Dramaturgia
Teoría crítica
Teatro digital
Teatro épico
description The article presents a creative process, inspired by the text of Bertolt Brecht, The days of the Commune of Paris, held within the framework of the discipline of Staging, in the Degree in Theater of Universidades do Estado de Santa Catarina. Addressing the interruption of this creative path, determined by the COVID-19 pandemic, the article investigates the new strategies undertaken by the group, using videos and zoom's digital platform, to continue the creation, using, in this critical analysis, the concepts of utopia, from Thomas More, and from "cyborg", presented by Donna Haraway.  
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-31
10.5965/1414573101432022e0204
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-31
identifier_str_mv 10.5965/1414573101432022e0204
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-31/14027
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-31/14123
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas
Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas
2358-6958
10.5965/1414573101432022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500848418816