The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonance
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-31 |
Resumo: | The article presents a creative process, inspired by the text of Bertolt Brecht, The days of the Commune of Paris, held within the framework of the discipline of Staging, in the Degree in Theater of Universidades do Estado de Santa Catarina. Addressing the interruption of this creative path, determined by the COVID-19 pandemic, the article investigates the new strategies undertaken by the group, using videos and zoom's digital platform, to continue the creation, using, in this critical analysis, the concepts of utopia, from Thomas More, and from "cyborg", presented by Donna Haraway. |
id |
UDESC-1_c127f1e84a031b590e127b260cb98565 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/20804 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonanceLa utopía ciborg de los comunes: El teatro digital como disonancia y resonancia colectivaA utopia ciborgue dos comuns: Teatro digital como dissonância e ressonância coletivasEncenaçãoDramaturgiaTeoria críticaTeatro digitalTeatro epicoStagingDramaturgyCritical theoryDigital theatreEpic theaterEncenaciónDramaturgiaTeoría críticaTeatro digitalTeatro épicoThe article presents a creative process, inspired by the text of Bertolt Brecht, The days of the Commune of Paris, held within the framework of the discipline of Staging, in the Degree in Theater of Universidades do Estado de Santa Catarina. Addressing the interruption of this creative path, determined by the COVID-19 pandemic, the article investigates the new strategies undertaken by the group, using videos and zoom's digital platform, to continue the creation, using, in this critical analysis, the concepts of utopia, from Thomas More, and from "cyborg", presented by Donna Haraway. El artículo presenta un proceso creativo, inspirado en el texto de Bertolt Brecht, Los días de la Comuna de París, celebrado en el marco de la disciplina de Encenación, de la Licenciatura en Teatro de la Universidade do Estado de Santa Catarina. Abordando la interrupción de este camino creativo, determinado por la pandemia de COVID-19, el artículo investiga las nuevas estrategias emprendidas por el grupo, utilizando videos y la plataforma digital de Zoom, para continuar la creación, utilizando, en este análisis crítico, los conceptos de utopía, de Thomas More, y de "cyborg", presentados por Donna Haraway.O artigo apresenta um processo criativo, inspirado pelo texto de Bertolt Brecht, Os dias da Comuna de Paris, realizado no âmbito da disciplina de Montagem, do curso de Licenciatura em Teatro da Universidade do Estado de Santa Catarina. Abordando a interrupção desse percurso criativo, determinada pela pandemia de COVID-19, o artigo investiga as novas estratégias empreendidas pelo grupo, utilizando vídeos e a plataforma digital do Zoom, para dar continuidade à criação, acessando, nesta análise crítica, os conceitos de utopia, a partir de Thomas More, e de “ciborgue”, apresentado por Donna Haraway.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-04-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-3110.5965/1414573101432022e0204Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenasUrdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenasUrdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas2358-695810.5965/1414573101432022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-31/14027https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-31/14123Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBiscaro, BarbaraMatos, Ivan Delmanto Franklin de 2024-02-29T15:05:00Zoai::article/20804Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:05Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonance La utopía ciborg de los comunes: El teatro digital como disonancia y resonancia colectiva A utopia ciborgue dos comuns: Teatro digital como dissonância e ressonância coletivas |
title |
The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonance |
spellingShingle |
The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonance Biscaro, Barbara Encenação Dramaturgia Teoria crítica Teatro digital Teatro epico Staging Dramaturgy Critical theory Digital theatre Epic theater Encenación Dramaturgia Teoría crítica Teatro digital Teatro épico |
title_short |
The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonance |
title_full |
The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonance |
title_fullStr |
The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonance |
title_full_unstemmed |
The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonance |
title_sort |
The cyborg utopia of the commons: Digital theatre as dissonance and collective resonance |
author |
Biscaro, Barbara |
author_facet |
Biscaro, Barbara Matos, Ivan Delmanto Franklin de |
author_role |
author |
author2 |
Matos, Ivan Delmanto Franklin de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Biscaro, Barbara Matos, Ivan Delmanto Franklin de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Encenação Dramaturgia Teoria crítica Teatro digital Teatro epico Staging Dramaturgy Critical theory Digital theatre Epic theater Encenación Dramaturgia Teoría crítica Teatro digital Teatro épico |
topic |
Encenação Dramaturgia Teoria crítica Teatro digital Teatro epico Staging Dramaturgy Critical theory Digital theatre Epic theater Encenación Dramaturgia Teoría crítica Teatro digital Teatro épico |
description |
The article presents a creative process, inspired by the text of Bertolt Brecht, The days of the Commune of Paris, held within the framework of the discipline of Staging, in the Degree in Theater of Universidades do Estado de Santa Catarina. Addressing the interruption of this creative path, determined by the COVID-19 pandemic, the article investigates the new strategies undertaken by the group, using videos and zoom's digital platform, to continue the creation, using, in this critical analysis, the concepts of utopia, from Thomas More, and from "cyborg", presented by Donna Haraway. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-31 10.5965/1414573101432022e0204 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-31 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101432022e0204 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-31/14027 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1-31/14123 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas Urdimento; Vol. 1 Núm. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 43 (2022): Corpo e(n)cena e (des)educação | As artes da cena dos e com os povos indigenas 2358-6958 10.5965/1414573101432022 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042500848418816 |