Invented traditions and creation of belonging space: A literature review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Adailson Costa dos
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Veloso, Jorge das Graças
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20433
Resumo: The present study aimed to present the initial ideas being developed in a research carried out in the scope of the PhD in Performing Arts at UNB. The research aimed to expose the conceptions of the Festa dos Bonecos Gigantes, which take place in the municipality of Taquaruçu, in Tocantins, to defend the hypothesis that it constitutes an invented tradition, which was designed in order to designate a space of belonging hitherto non-existent for its makers. Here, concepts from different fields of knowledge were discussed to first support the concept of belonging as an ontological institution inherent to human beings in society. Afterwards, the concept of invented traditions was discussed, and finally, the research locus and the affectation of this work were presented: the aforementioned party. It is possible to understand the Aldeia TabokaGrande as a space invented to feel belonging.
id UDESC-1_c151a85c12ce9ba4fee30616eb026d57
oai_identifier_str oai::article/20433
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Invented traditions and creation of belonging space: A literature reviewTradiciones inventadas y creación de espacios de pertenencia: Una revisión de la literaturaTradições Inventadas e Criação de Espaço de Pertencimento: Uma revisão de literaturaTradiçãoTaquaruçuBonecos GigantesTraditionTaquaruçuGiants PuppetsTradiciónTaquaruçuMarionetas GigantesThe present study aimed to present the initial ideas being developed in a research carried out in the scope of the PhD in Performing Arts at UNB. The research aimed to expose the conceptions of the Festa dos Bonecos Gigantes, which take place in the municipality of Taquaruçu, in Tocantins, to defend the hypothesis that it constitutes an invented tradition, which was designed in order to designate a space of belonging hitherto non-existent for its makers. Here, concepts from different fields of knowledge were discussed to first support the concept of belonging as an ontological institution inherent to human beings in society. Afterwards, the concept of invented traditions was discussed, and finally, the research locus and the affectation of this work were presented: the aforementioned party. It is possible to understand the Aldeia TabokaGrande as a space invented to feel belonging.El presente trabajo tuvo como objetivo presentar las ideas iniciales que se están desarrollando en una investigación realizada en el ámbito del Doctorado en Artes Escénicas de UNB. La investigación tuvo como objetivo exponer las concepciones del Festival de Marionetas Gigantes, que se realiza en el municipio de Taquaruçu, en Tocantins, para defender la hipótesis de que constituye una tradición inventada, la cual fue diseñada con el propósito de designar un espacio de pertenencia hasta ahora no -existente para sus creadores. Aquí, se discutieron conceptos de diferentes campos del conocimiento para apoyar en primer lugar el concepto de pertenencia como institución ontológica inherente al ser humano en la sociedad. Posteriormente se discutió el concepto de tradiciones inventadas y finalmente se presentó el locus de investigación y la afectación de este trabajo: la fiesta mencionada. Es posible entender la Aldeia TabokaGrande como un espacio inventado para sentir pertenencia.O presente trabalho teve como intuito apresentar as ideias iniciais que estão sendo desenvolvidas em uma pesquisa realizada no âmbito do Doutorado em Artes Cênicas da UNB. A pesquisa teve como objetivo expor as concepções da Festa dos Bonecos Gigantes, que acontecem no município de Taquaruçu, no Tocantins, para defender a hipótese de que a mesma se constitui como uma tradição inventada, a qual foi pensada com o intuito de designar um espaço de pertencimento até então inexistente para seus fazedores. Aqui, foram discutidos conceitos de diversos campos de conhecimento para fundamentar primeiro o conceito de pertencimento enquanto uma instituição ontológica e inerente ao ser humano em sociedade. Posteriormente, foi discutido o conceito de tradições inventadas, e por fim, apresentado o lócus de pesquisa e a afetação deste trabalho: a festa supracitada. É possível compreender a Aldeia TabokaGrande como um espaço inventado para se sentir pertencente.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2043310.5965/1414573103422021e0201Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-212358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20433/13683Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Adailson Costa dosVeloso, Jorge das Graças 2024-02-29T14:46:43Zoai::article/20433Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:46:43Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Invented traditions and creation of belonging space: A literature review
Tradiciones inventadas y creación de espacios de pertenencia: Una revisión de la literatura
Tradições Inventadas e Criação de Espaço de Pertencimento: Uma revisão de literatura
title Invented traditions and creation of belonging space: A literature review
spellingShingle Invented traditions and creation of belonging space: A literature review
Santos, Adailson Costa dos
Tradição
Taquaruçu
Bonecos Gigantes
Tradition
Taquaruçu
Giants Puppets
Tradición
Taquaruçu
Marionetas Gigantes
title_short Invented traditions and creation of belonging space: A literature review
title_full Invented traditions and creation of belonging space: A literature review
title_fullStr Invented traditions and creation of belonging space: A literature review
title_full_unstemmed Invented traditions and creation of belonging space: A literature review
title_sort Invented traditions and creation of belonging space: A literature review
author Santos, Adailson Costa dos
author_facet Santos, Adailson Costa dos
Veloso, Jorge das Graças
author_role author
author2 Veloso, Jorge das Graças
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Adailson Costa dos
Veloso, Jorge das Graças
dc.subject.por.fl_str_mv Tradição
Taquaruçu
Bonecos Gigantes
Tradition
Taquaruçu
Giants Puppets
Tradición
Taquaruçu
Marionetas Gigantes
topic Tradição
Taquaruçu
Bonecos Gigantes
Tradition
Taquaruçu
Giants Puppets
Tradición
Taquaruçu
Marionetas Gigantes
description The present study aimed to present the initial ideas being developed in a research carried out in the scope of the PhD in Performing Arts at UNB. The research aimed to expose the conceptions of the Festa dos Bonecos Gigantes, which take place in the municipality of Taquaruçu, in Tocantins, to defend the hypothesis that it constitutes an invented tradition, which was designed in order to designate a space of belonging hitherto non-existent for its makers. Here, concepts from different fields of knowledge were discussed to first support the concept of belonging as an ontological institution inherent to human beings in society. Afterwards, the concept of invented traditions was discussed, and finally, the research locus and the affectation of this work were presented: the aforementioned party. It is possible to understand the Aldeia TabokaGrande as a space invented to feel belonging.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20433
10.5965/1414573103422021e0201
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20433
identifier_str_mv 10.5965/1414573103422021e0201
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20433/13683
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21
Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-21
2358-6958
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500451008512