An ethics of absence: a study on the poverty category in research on Brazilian Performing Arts
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23745 |
Resumo: | This article was based on research that sought to analyzes the relationship between poverty and performance. In this article, Brazilian production in Performing Arts was explored in the form of articles in high-impact journals to discuss the presence or absence of poverty and poor markers as a way of identifying the contexts in which research participants live. Thus, the neoliberal discourse about situations of poverty was problematized. It was concluded, finally, that the absence of such markers in the Brazilian production in Performing Arts constitutes a sort of ethics, a kind of care of the researches towards the participants, considering the dangers of discursive inscription of the categories poverty and poor with possible negative effects or embarrassing for the participants. |
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An ethics of absence: a study on the poverty category in research on Brazilian Performing ArtsUna ética de la ausencia: un estudio sobre la categoría de pobreza en la investigación sobre las Artes Escénicas BrasileñasUma ética da ausência: um estudo sobre a categoria pobreza nas pesquisas em Artes Cênicas brasileirasPesquisa em Artes CênicasÉticaPobrezaPerformatividadeDiscursoPerforming Arts ResearchEthicPovertyPerformativityDiscourseInvestigación en Artes EscénicasÉticaPobrezaPerformatividadeDiscursoThis article was based on research that sought to analyzes the relationship between poverty and performance. In this article, Brazilian production in Performing Arts was explored in the form of articles in high-impact journals to discuss the presence or absence of poverty and poor markers as a way of identifying the contexts in which research participants live. Thus, the neoliberal discourse about situations of poverty was problematized. It was concluded, finally, that the absence of such markers in the Brazilian production in Performing Arts constitutes a sort of ethics, a kind of care of the researches towards the participants, considering the dangers of discursive inscription of the categories poverty and poor with possible negative effects or embarrassing for the participants.Este texto se basó en una investigación que buscó analizar la relación entre pobreza y performance. En este artículo se ha explorado la producción brasileña en Artes Escénicas en forma de artículos en revistas de alto impacto para analizar la presencia o ausencia de marcadores como pobreza y personas pobres como una forma de identificar los contextos en los que viven los participantes de la investigación. Así, se problematizó el discurso neoliberal sobre las situaciones de pobreza. Finalmente, se concluyó que la ausencia de tales marcadores en la producción brasileña en Artes Escénicas constituye una especie de ética, un cuidado de las investigaciones hacia los participantes, considerando los peligros de inscripción discursiva de las categorías pobreza y pobre con posibles efectos negativos o vergonzoso para los participantes.Este texto partiu de uma pesquisa que buscou analisar as relações entre pobreza e performance. Explorou-se, neste artigo, a produção brasileira em Artes Cênicas sob a forma de artigos em periódicos de alto impacto para analisar a presença ou não dos marcadores pobreza e pobre como forma de identificação dos contextos nos quais vivem os e as participantes das pesquisas. Problematizou-se, assim, o discurso neoliberal sobre as situações de pobreza. Concluiu-se, por fim, que a ausência de tais marcadores na produção brasileira em Artes Cênicas constitui uma espécie de ética, um cuidado das pesquisas para com os e as participantes, visto os perigos de inscrição discursiva das categorias pobreza e pobre com possíveis efeitos negativos ou constrangedores para os e as participantes.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2374510.5965/1414573102472023e0203Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-22Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-22Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-222358-695810.5965/10.5965/1414573102472023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23745/15792https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23745/15793Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessIcle, Gilberto2024-02-29T15:04:59Zoai::article/23745Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:04:59Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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