Actresses in the amateur theater of São Luís in the first half of the 20th century

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins, Gilberto
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Martins, Benedita Afonso
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22077
Resumo: The objective of this article was to highlight names and profiles of actresses from the São Luís amateur theater of the early 20th century. This theme was supported by the absence of records of women's names in the city's dramatic societies between 1901 and 1919, observed in the local press. Contrary to the context prior to 1920, from then onwards there is a diffusion, in local newspapers, of the names of amateur actresses. Who and what were the scenic profiles of the actresses who challenged social dogmas and stood out on the stages of the São Luís amateur theater at the beginning of the 20th century? These names lost in the history of São Luís theater were listed based on documentary research centered on newspapers of the time, since there is a hiatus in this theme until then. The introductory character of this record is in line with the macro problem verified in several fields of knowledge, which try to recover a memory or image supplanted in History, by gender interests and moral perspectives.
id UDESC-1_dfe1ca5409d33e1e18771986701de163
oai_identifier_str oai::article/22077
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Actresses in the amateur theater of São Luís in the first half of the 20th centuryActrices de teatro amateur en São Luís en la primera mitad del siglo XXAtrizes no teatro amador de São Luís na primeira metade do século XXTeatro amadorTeatro maranhenseAtrizesAmateur theaterTheater from MaranhãoActressesTeatro amateurTeatro de MaranhãoActricesThe objective of this article was to highlight names and profiles of actresses from the São Luís amateur theater of the early 20th century. This theme was supported by the absence of records of women's names in the city's dramatic societies between 1901 and 1919, observed in the local press. Contrary to the context prior to 1920, from then onwards there is a diffusion, in local newspapers, of the names of amateur actresses. Who and what were the scenic profiles of the actresses who challenged social dogmas and stood out on the stages of the São Luís amateur theater at the beginning of the 20th century? These names lost in the history of São Luís theater were listed based on documentary research centered on newspapers of the time, since there is a hiatus in this theme until then. The introductory character of this record is in line with the macro problem verified in several fields of knowledge, which try to recover a memory or image supplanted in History, by gender interests and moral perspectives.El objetivo de este artículo fue resaltar nombres y perfiles de actrices del teatro amateur de São Luís de principios del siglo XX. Ese tema fue sustentado por la ausencia de registros de nombres de mujeres en las sociedades dramáticas de la ciudad entre 1901 y 1919, observada en la prensa local. Contrariamente al contexto anterior a 1920, a partir de entonces hay una difusión, en los periódicos locales, de nombres de actrices amateurs. ¿Quiénes y cuáles fueron los perfiles escénicos de las actrices que desafiaron los dogmas sociales y se destacaron en los escenarios del teatro amateur de São Luís a principios del siglo XX? Estos nombres perdidos en la historia del teatro São Luís fueron catalogados a partir de una investigación documental centrada en periódicos de la época; ya que hay un hiato en este tema hasta entonces. El carácter introductorio de este registro está en consonancia con el problema macro verificado en varios campos del saber, que intentan recuperar una memoria o una imagen suplantada en la Historia, por intereses de género y perspectivas morales.Objetivou-se com este artigo evidenciar nomes e perfis de atrizes do teatro amador de São Luís do começo do século XX. Essa temática se amparou na ausência de registros de nomes de mulheres nas sociedades dramáticas da cidade entre os anos de 1901 e 1919, observada na imprensa local. Contrário ao contexto anterior a 1920, a partir de então há uma difusão, nos jornais locais, de nomes de atrizes amadoras. Quem e quais eram os perfis cênicos das atrizes que desafiaram os dogmas sociais e se destacaram nos palcos do teatro amador de São Luís no começo do século XX? Esses nomes perdidos na história do teatro de São Luís foram arrolados a partir da pesquisa documental centrada nos jornais da época; uma vez que há um hiato neste tema até então. O caráter introdutório deste registro se coaduna à problemática macro verificada em diversos campos do conhecimento que tentam recuperar uma memória ou uma imagem suplantada na História por interesses de gênero e perspectivas morais.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2022-09-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2207710.5965/1414573102442022e0205Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-25Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-25Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-252358-695810.5965/10.5965/1414573102442022reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22077/14775https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22077/14776Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, GilbertoMartins, Benedita Afonso2024-02-29T15:02:18Zoai::article/22077Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:02:18Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Actresses in the amateur theater of São Luís in the first half of the 20th century
Actrices de teatro amateur en São Luís en la primera mitad del siglo XX
Atrizes no teatro amador de São Luís na primeira metade do século XX
title Actresses in the amateur theater of São Luís in the first half of the 20th century
spellingShingle Actresses in the amateur theater of São Luís in the first half of the 20th century
Martins, Gilberto
Teatro amador
Teatro maranhense
Atrizes
Amateur theater
Theater from Maranhão
Actresses
Teatro amateur
Teatro de Maranhão
Actrices
title_short Actresses in the amateur theater of São Luís in the first half of the 20th century
title_full Actresses in the amateur theater of São Luís in the first half of the 20th century
title_fullStr Actresses in the amateur theater of São Luís in the first half of the 20th century
title_full_unstemmed Actresses in the amateur theater of São Luís in the first half of the 20th century
title_sort Actresses in the amateur theater of São Luís in the first half of the 20th century
author Martins, Gilberto
author_facet Martins, Gilberto
Martins, Benedita Afonso
author_role author
author2 Martins, Benedita Afonso
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins, Gilberto
Martins, Benedita Afonso
dc.subject.por.fl_str_mv Teatro amador
Teatro maranhense
Atrizes
Amateur theater
Theater from Maranhão
Actresses
Teatro amateur
Teatro de Maranhão
Actrices
topic Teatro amador
Teatro maranhense
Atrizes
Amateur theater
Theater from Maranhão
Actresses
Teatro amateur
Teatro de Maranhão
Actrices
description The objective of this article was to highlight names and profiles of actresses from the São Luís amateur theater of the early 20th century. This theme was supported by the absence of records of women's names in the city's dramatic societies between 1901 and 1919, observed in the local press. Contrary to the context prior to 1920, from then onwards there is a diffusion, in local newspapers, of the names of amateur actresses. Who and what were the scenic profiles of the actresses who challenged social dogmas and stood out on the stages of the São Luís amateur theater at the beginning of the 20th century? These names lost in the history of São Luís theater were listed based on documentary research centered on newspapers of the time, since there is a hiatus in this theme until then. The introductory character of this record is in line with the macro problem verified in several fields of knowledge, which try to recover a memory or image supplanted in History, by gender interests and moral perspectives.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22077
10.5965/1414573102442022e0205
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22077
identifier_str_mv 10.5965/1414573102442022e0205
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22077/14775
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/22077/14776
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-25
Urdimento; Vol. 2 Núm. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-25
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 44 (2022): Produção de dramaturgia a partir do Sul - Perspectivas criticas de formação e criação | Corpo e(n)cena e (des)educação II; 1-25
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573102442022
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501040308224