Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio Araújo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferrer, Maria Clara
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18277
Resumo: In addition to a set of buildings, what is inherited from the Italian Renaissance theater is an architecture of the gaze. Leaving the Aristotelian logic of this model means exploring other ways of conceiving and organizing the visible, one of which, and the one we are going to explore, is based on the distance relations between bodies. To this end, the essay focuses on scenic experiences conceived by Lia Rodrigues and Antônio Araújo, and questions how they make us perceive the invisible.
id UDESC-1_e311ddac5aeadb29c8f0b2548366602b
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/18277
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio AraújoMira lo que no ves. Ensayo sobre una poética de distancias en las prácticas escénicas de Lia Rodrigues y Antônio AraújoOlhar para aquilo que não se vê. Ensaio sobre uma poética das distâncias nas práticas cênicas de Lia Rodrigues e Antônio AraújoTeatro à italianaPercepção do espaçoAtenção visualEspaço informalPresençaProxemiaItalian renaissance theaterPerception of spaceVisual attention Informal spacePresenceProxemicsTeatro a italianaPercepción del espacioAtención visualEspacio informalPresenciaProxemiaIn addition to a set of buildings, what is inherited from the Italian Renaissance theater is an architecture of the gaze. Leaving the Aristotelian logic of this model means exploring other ways of conceiving and organizing the visible, one of which, and the one we are going to explore, is based on the distance relations between bodies. To this end, the essay focuses on scenic experiences conceived by Lia Rodrigues and Antônio Araújo, and questions how they make us perceive the invisible.Además de una serie de edificios, lo que se hereda del teatro a la italiana es una arquitectura de la mirada. Dejar la lógica aristotélica de este modelo significa explorar otras formas de concebir y organizar lo visible, una de las cuales, y la que vamos a explorar, se basaría en las relaciones de distancia entre los cuerpos. Para eso, el ensayo se dirige a experiencias escénicas concebidas por Lia Rodrigues y Antônio Araújo, y cuestiona cómo nos hacen percibir lo invisible.  Para além de um conjunto de edifícios, aquilo que se herda do teatro à italiana é uma arquitetura do olhar. Sair da lógica aristotélica deste modelo significa explorar outras maneiras de conceber e organizar o visível, uma delas, e a que vamos explorar, seria a partir das relações de distância entre os corpos. Para tanto, o ensaio volta-se para experiências cênicas concebidas por Lia Rodrigues e Antônio Araújo, e questiona como elas nos fazem perceber o invisível. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1827710.5965/14145731023820200014Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-24Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-24Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-242358-695810.5965/1414573102382020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18277/11925Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerrer, Maria Clara2020-09-27T02:15:50Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18277Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-09-27T02:15:50Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio Araújo
Mira lo que no ves. Ensayo sobre una poética de distancias en las prácticas escénicas de Lia Rodrigues y Antônio Araújo
Olhar para aquilo que não se vê. Ensaio sobre uma poética das distâncias nas práticas cênicas de Lia Rodrigues e Antônio Araújo
title Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio Araújo
spellingShingle Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio Araújo
Ferrer, Maria Clara
Teatro à italiana
Percepção do espaço
Atenção visual
Espaço informal
Presença
Proxemia
Italian renaissance theater
Perception of space
Visual attention
Informal space
Presence
Proxemics
Teatro a italiana
Percepción del espacio
Atención visual
Espacio informal
Presencia
Proxemia
title_short Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio Araújo
title_full Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio Araújo
title_fullStr Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio Araújo
title_full_unstemmed Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio Araújo
title_sort Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio Araújo
author Ferrer, Maria Clara
author_facet Ferrer, Maria Clara
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferrer, Maria Clara
dc.subject.por.fl_str_mv Teatro à italiana
Percepção do espaço
Atenção visual
Espaço informal
Presença
Proxemia
Italian renaissance theater
Perception of space
Visual attention
Informal space
Presence
Proxemics
Teatro a italiana
Percepción del espacio
Atención visual
Espacio informal
Presencia
Proxemia
topic Teatro à italiana
Percepção do espaço
Atenção visual
Espaço informal
Presença
Proxemia
Italian renaissance theater
Perception of space
Visual attention
Informal space
Presence
Proxemics
Teatro a italiana
Percepción del espacio
Atención visual
Espacio informal
Presencia
Proxemia
description In addition to a set of buildings, what is inherited from the Italian Renaissance theater is an architecture of the gaze. Leaving the Aristotelian logic of this model means exploring other ways of conceiving and organizing the visible, one of which, and the one we are going to explore, is based on the distance relations between bodies. To this end, the essay focuses on scenic experiences conceived by Lia Rodrigues and Antônio Araújo, and questions how they make us perceive the invisible.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18277
10.5965/14145731023820200014
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18277
identifier_str_mv 10.5965/14145731023820200014
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18277/11925
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-24
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-24
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-24
2358-6958
10.5965/1414573102382020
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042506790699008