Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio Araújo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18277 |
Resumo: | In addition to a set of buildings, what is inherited from the Italian Renaissance theater is an architecture of the gaze. Leaving the Aristotelian logic of this model means exploring other ways of conceiving and organizing the visible, one of which, and the one we are going to explore, is based on the distance relations between bodies. To this end, the essay focuses on scenic experiences conceived by Lia Rodrigues and Antônio Araújo, and questions how they make us perceive the invisible. |
id |
UDESC-1_e311ddac5aeadb29c8f0b2548366602b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/18277 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio AraújoMira lo que no ves. Ensayo sobre una poética de distancias en las prácticas escénicas de Lia Rodrigues y Antônio AraújoOlhar para aquilo que não se vê. Ensaio sobre uma poética das distâncias nas práticas cênicas de Lia Rodrigues e Antônio AraújoTeatro à italianaPercepção do espaçoAtenção visualEspaço informalPresençaProxemiaItalian renaissance theaterPerception of spaceVisual attention Informal spacePresenceProxemicsTeatro a italianaPercepción del espacioAtención visualEspacio informalPresenciaProxemiaIn addition to a set of buildings, what is inherited from the Italian Renaissance theater is an architecture of the gaze. Leaving the Aristotelian logic of this model means exploring other ways of conceiving and organizing the visible, one of which, and the one we are going to explore, is based on the distance relations between bodies. To this end, the essay focuses on scenic experiences conceived by Lia Rodrigues and Antônio Araújo, and questions how they make us perceive the invisible.Además de una serie de edificios, lo que se hereda del teatro a la italiana es una arquitectura de la mirada. Dejar la lógica aristotélica de este modelo significa explorar otras formas de concebir y organizar lo visible, una de las cuales, y la que vamos a explorar, se basaría en las relaciones de distancia entre los cuerpos. Para eso, el ensayo se dirige a experiencias escénicas concebidas por Lia Rodrigues y Antônio Araújo, y cuestiona cómo nos hacen percibir lo invisible. Para além de um conjunto de edifícios, aquilo que se herda do teatro à italiana é uma arquitetura do olhar. Sair da lógica aristotélica deste modelo significa explorar outras maneiras de conceber e organizar o visível, uma delas, e a que vamos explorar, seria a partir das relações de distância entre os corpos. Para tanto, o ensaio volta-se para experiências cênicas concebidas por Lia Rodrigues e Antônio Araújo, e questiona como elas nos fazem perceber o invisível. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1827710.5965/14145731023820200014Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-24Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-24Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-242358-695810.5965/1414573102382020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18277/11925Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerrer, Maria Clara2020-09-27T02:15:50Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18277Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-09-27T02:15:50Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio Araújo Mira lo que no ves. Ensayo sobre una poética de distancias en las prácticas escénicas de Lia Rodrigues y Antônio Araújo Olhar para aquilo que não se vê. Ensaio sobre uma poética das distâncias nas práticas cênicas de Lia Rodrigues e Antônio Araújo |
title |
Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio Araújo |
spellingShingle |
Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio Araújo Ferrer, Maria Clara Teatro à italiana Percepção do espaço Atenção visual Espaço informal Presença Proxemia Italian renaissance theater Perception of space Visual attention Informal space Presence Proxemics Teatro a italiana Percepción del espacio Atención visual Espacio informal Presencia Proxemia |
title_short |
Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio Araújo |
title_full |
Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio Araújo |
title_fullStr |
Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio Araújo |
title_full_unstemmed |
Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio Araújo |
title_sort |
Looking at what we cannot see. Essay on poetics of the distance in the scenic practices of Lia Rodrigues and Antônio Araújo |
author |
Ferrer, Maria Clara |
author_facet |
Ferrer, Maria Clara |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferrer, Maria Clara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Teatro à italiana Percepção do espaço Atenção visual Espaço informal Presença Proxemia Italian renaissance theater Perception of space Visual attention Informal space Presence Proxemics Teatro a italiana Percepción del espacio Atención visual Espacio informal Presencia Proxemia |
topic |
Teatro à italiana Percepção do espaço Atenção visual Espaço informal Presença Proxemia Italian renaissance theater Perception of space Visual attention Informal space Presence Proxemics Teatro a italiana Percepción del espacio Atención visual Espacio informal Presencia Proxemia |
description |
In addition to a set of buildings, what is inherited from the Italian Renaissance theater is an architecture of the gaze. Leaving the Aristotelian logic of this model means exploring other ways of conceiving and organizing the visible, one of which, and the one we are going to explore, is based on the distance relations between bodies. To this end, the essay focuses on scenic experiences conceived by Lia Rodrigues and Antônio Araújo, and questions how they make us perceive the invisible. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-09-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18277 10.5965/14145731023820200014 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18277 |
identifier_str_mv |
10.5965/14145731023820200014 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18277/11925 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-24 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-24 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-24 2358-6958 10.5965/1414573102382020 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042506790699008 |