The dramaturgic practice in dance: documental process in the Hot One Hundred Choreographers by Cristian Duarte

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sacchet, Gislaine
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Dantas, Mônica Fagundes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24037
Resumo: Dramaturgical practice in dance can be perceived as a form of action and thought, occurring in a tense and processual manner, according to each composition. Due to the diversity of processes and choices within this realm, this article analyzed the dramaturgical construction of Brazilian choreographer Cristian Duarte in his choreographic production, which operates with a documentary process within the field itself: The Hot One Hundred Choreographers. The research was a case study that related to reference materials and semi-structured interviews. The artist's list was highlighted as a dramaturgical tool, emphasizing the value of Cristian's corpar in friction with the choreographers on the list, his choices for the scene, without a fixed structure, valuing equity and collectivity, along with the pursuit of his affections, creation of maneuvers, anchors, and a website. The piece prompts important discussions about contemporaneity, valuing our references and memories in their immanence, like the quasi-bodies that we are.
id UDESC-1_e91509c8ce8fe46db106e83594cb8ba1
oai_identifier_str oai::article/24037
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling The dramaturgic practice in dance: documental process in the Hot One Hundred Choreographers by Cristian DuarteEl hacer dramatúrgico en la danza: proceso documental en The Hot One Hundred Choreographers de Cristian DuarteUm fazer dramatúrgico na dança: processo documental em The Hot One Hundred Choreographers de Cristian DuartedançadramaturgiareferênciascoreógrafosCristian DuartedancedramaturgyreferenceschoreographersCristian DuartedanzadramaturgiareferenciascoreógrafosCristian DuarteDramaturgical practice in dance can be perceived as a form of action and thought, occurring in a tense and processual manner, according to each composition. Due to the diversity of processes and choices within this realm, this article analyzed the dramaturgical construction of Brazilian choreographer Cristian Duarte in his choreographic production, which operates with a documentary process within the field itself: The Hot One Hundred Choreographers. The research was a case study that related to reference materials and semi-structured interviews. The artist's list was highlighted as a dramaturgical tool, emphasizing the value of Cristian's corpar in friction with the choreographers on the list, his choices for the scene, without a fixed structure, valuing equity and collectivity, along with the pursuit of his affections, creation of maneuvers, anchors, and a website. The piece prompts important discussions about contemporaneity, valuing our references and memories in their immanence, like the quasi-bodies that we are. El hacer dramatúrgico en la danza puede percibirse como una forma de acción y pensamiento, ocurriendo de manera tensa y procesual, según cada composición. Debido a la diversidad de procesos y elecciones en este ámbito, este artículo analizó la construcción dramatúrgica del coreógrafo brasileño Cristian Duarte en su producción coreográfica, que opera con un proceso documental dentro del propio campo: The Hot One Hundred Choreographers. La investigación fue un estudio de caso que se relacionó con materiales de referencia y entrevistas semiestructuradas. Se resaltó la lista del artista como herramienta dramatúrgica, enfatizando el valor del corpar de Cristian en fricción con los coreógrafos de la lista, sus elecciones para la escena, sin una estructura fija, valorando la equidad y la colectividad, junto con la búsqueda de sus afectos, la creación de maniobras, anclajes y un sitio web. La pieza invita a discusiones importantes sobre la contemporaneidad, valorando nuestras referencias y memorias en su inmanencia, como los cuasi-cuerpos que somos. Um fazer dramatúrgico na dança pode ser percebido como forma de ação e pensamento, ocorrendo  de forma tensional e processual, conforme cada composição. Justamente pela diversidade de processos e escolhas nesse âmbito, este artigo analisou o fazer dramatúrgico do coreógrafo brasileiro Cristian Duarte em sua produção coreográfica que opera com um processo documental da própria área: The Hot One Hundred Choreographers. A pesquisa foi um estudo de caso relacionando-se com materiais de referências e entrevista semiestruturada. Evidenciou-se a lista do artista como ferramenta dramatúrgica, o valor do corpar de Cristian em fricção com os coreógrafos da lista, suas escolhas para a cena, sem estrutura fixa, valorizando a equidade e a coletividade, com a busca de seus afetos, criação de manobras, âncoras e um website. A peça convida a importantes discussões da contemporaneidade, valorizando nossas referências e memórias em sua imanência, como quase-corpos que somos. Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-09-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2403710.5965/1414573103482023e0111Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-26Urdimento; Vol. 3 Núm. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-262358-695810.5965/10.5965/1414573103482023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24037/16027https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24037/16028https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24037/16029Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSacchet, GislaineDantas, Mônica Fagundes2024-02-29T15:04:08Zoai::article/24037Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:04:08Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The dramaturgic practice in dance: documental process in the Hot One Hundred Choreographers by Cristian Duarte
El hacer dramatúrgico en la danza: proceso documental en The Hot One Hundred Choreographers de Cristian Duarte
Um fazer dramatúrgico na dança: processo documental em The Hot One Hundred Choreographers de Cristian Duarte
title The dramaturgic practice in dance: documental process in the Hot One Hundred Choreographers by Cristian Duarte
spellingShingle The dramaturgic practice in dance: documental process in the Hot One Hundred Choreographers by Cristian Duarte
Sacchet, Gislaine
dança
dramaturgia
referências
coreógrafos
Cristian Duarte
dance
dramaturgy
references
choreographers
Cristian Duarte
danza
dramaturgia
referencias
coreógrafos
Cristian Duarte
title_short The dramaturgic practice in dance: documental process in the Hot One Hundred Choreographers by Cristian Duarte
title_full The dramaturgic practice in dance: documental process in the Hot One Hundred Choreographers by Cristian Duarte
title_fullStr The dramaturgic practice in dance: documental process in the Hot One Hundred Choreographers by Cristian Duarte
title_full_unstemmed The dramaturgic practice in dance: documental process in the Hot One Hundred Choreographers by Cristian Duarte
title_sort The dramaturgic practice in dance: documental process in the Hot One Hundred Choreographers by Cristian Duarte
author Sacchet, Gislaine
author_facet Sacchet, Gislaine
Dantas, Mônica Fagundes
author_role author
author2 Dantas, Mônica Fagundes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sacchet, Gislaine
Dantas, Mônica Fagundes
dc.subject.por.fl_str_mv dança
dramaturgia
referências
coreógrafos
Cristian Duarte
dance
dramaturgy
references
choreographers
Cristian Duarte
danza
dramaturgia
referencias
coreógrafos
Cristian Duarte
topic dança
dramaturgia
referências
coreógrafos
Cristian Duarte
dance
dramaturgy
references
choreographers
Cristian Duarte
danza
dramaturgia
referencias
coreógrafos
Cristian Duarte
description Dramaturgical practice in dance can be perceived as a form of action and thought, occurring in a tense and processual manner, according to each composition. Due to the diversity of processes and choices within this realm, this article analyzed the dramaturgical construction of Brazilian choreographer Cristian Duarte in his choreographic production, which operates with a documentary process within the field itself: The Hot One Hundred Choreographers. The research was a case study that related to reference materials and semi-structured interviews. The artist's list was highlighted as a dramaturgical tool, emphasizing the value of Cristian's corpar in friction with the choreographers on the list, his choices for the scene, without a fixed structure, valuing equity and collectivity, along with the pursuit of his affections, creation of maneuvers, anchors, and a website. The piece prompts important discussions about contemporaneity, valuing our references and memories in their immanence, like the quasi-bodies that we are.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24037
10.5965/1414573103482023e0111
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24037
identifier_str_mv 10.5965/1414573103482023e0111
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24037/16027
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24037/16028
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/24037/16029
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-26
Urdimento; Vol. 3 Núm. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-26
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 48 (2023): As práticas da dramaturgia da dança em contexto; 1-26
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573103482023
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042502593249280