The rewriting of historical spaces through the theatrical process of Negro Cosme em Movimento, by Cena Aberta Group

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Fernanda Areias
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Pereira, João Victor Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18164
Resumo: The artistic movements of retaking the urban space in the sixties and seventies were relatively documented and investigated in their creative and political contexts. At the same time, the expansion of research in arts into contexts that are still facing the process of obtain autonomy allows access to drama experiences in which there is an overlap between space and the resumption of its territorial history. This essay looks into the theater play Negro Cosme em Movimento, performed during the years 2013 to 2016, in the cities of Maranhão, by the theater Group Cena Aberta.  Using the approach mentioned above, it is possible to recognize in this theatrical experience the operationalization of notions in contemporary theater such as: “real theatre” and “site-specific theater”. The aim of this investigation is to document the remains of contemporary theatricality and its reverberations in territorial contexts where theoretical discussions in this area are missing.
id UDESC-1_e9f7f84ea6fef07e068f4c90664d1256
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/18164
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling The rewriting of historical spaces through the theatrical process of Negro Cosme em Movimento, by Cena Aberta GroupA reescritura de espaços históricos no processo teatral de Negro Cosme em Movimento, do Grupo Cena AbertaContemporary theaterTheatrical ProcessHistorical SpacesSite-Specific TheaterCena Aberta GroupTeatro contemporâneoProcesso teatralEspaços históricosTeatro Site-SpecificGrupo Cena AbertaThe artistic movements of retaking the urban space in the sixties and seventies were relatively documented and investigated in their creative and political contexts. At the same time, the expansion of research in arts into contexts that are still facing the process of obtain autonomy allows access to drama experiences in which there is an overlap between space and the resumption of its territorial history. This essay looks into the theater play Negro Cosme em Movimento, performed during the years 2013 to 2016, in the cities of Maranhão, by the theater Group Cena Aberta.  Using the approach mentioned above, it is possible to recognize in this theatrical experience the operationalization of notions in contemporary theater such as: “real theatre” and “site-specific theater”. The aim of this investigation is to document the remains of contemporary theatricality and its reverberations in territorial contexts where theoretical discussions in this area are missing.Os movimentos artísticos de retomada do espaço urbano das décadas de sessenta e setenta foram relativamente documentados e investigados em seus contextos criativos e políticos. Contemporaneamente, a expansão da pesquisa em artes para contextos ainda em processo de autonomização permite o acesso a experiências de encenação em que há um imbricamento entre o espaço e a retomada de sua história territorial. O ensaio recorta o espetáculo Negro Cosme em Movimento, realizado e apresentado durante os anos de 2013 a 2016 nas cidades do Maranhão pelo Grupo Cena Aberta; e se aproxima do percurso e das intenções artísticas da referida encenação, reconhecendo nesta análise a operacionalização de noções do teatro contemporâneo como: teatro do real e site specific theatre. A investigação objetiva documentar os vestígios de uma teatralidade contemporânea e suas reverberações em contextos territoriais até então ausentes de boa parte das discussões teóricas da área.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2020-09-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1816410.5965/14145731023820200002Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-28Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-28Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-282358-695810.5965/1414573102382020reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18164/11906Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Fernanda AreiasPereira, João Victor Silva2020-09-27T02:15:50Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/18164Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2020-09-27T02:15:50Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The rewriting of historical spaces through the theatrical process of Negro Cosme em Movimento, by Cena Aberta Group
A reescritura de espaços históricos no processo teatral de Negro Cosme em Movimento, do Grupo Cena Aberta
title The rewriting of historical spaces through the theatrical process of Negro Cosme em Movimento, by Cena Aberta Group
spellingShingle The rewriting of historical spaces through the theatrical process of Negro Cosme em Movimento, by Cena Aberta Group
Oliveira, Fernanda Areias
Contemporary theater
Theatrical Process
Historical Spaces
Site-Specific Theater
Cena Aberta Group
Teatro contemporâneo
Processo teatral
Espaços históricos
Teatro Site-Specific
Grupo Cena Aberta
title_short The rewriting of historical spaces through the theatrical process of Negro Cosme em Movimento, by Cena Aberta Group
title_full The rewriting of historical spaces through the theatrical process of Negro Cosme em Movimento, by Cena Aberta Group
title_fullStr The rewriting of historical spaces through the theatrical process of Negro Cosme em Movimento, by Cena Aberta Group
title_full_unstemmed The rewriting of historical spaces through the theatrical process of Negro Cosme em Movimento, by Cena Aberta Group
title_sort The rewriting of historical spaces through the theatrical process of Negro Cosme em Movimento, by Cena Aberta Group
author Oliveira, Fernanda Areias
author_facet Oliveira, Fernanda Areias
Pereira, João Victor Silva
author_role author
author2 Pereira, João Victor Silva
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Fernanda Areias
Pereira, João Victor Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Contemporary theater
Theatrical Process
Historical Spaces
Site-Specific Theater
Cena Aberta Group
Teatro contemporâneo
Processo teatral
Espaços históricos
Teatro Site-Specific
Grupo Cena Aberta
topic Contemporary theater
Theatrical Process
Historical Spaces
Site-Specific Theater
Cena Aberta Group
Teatro contemporâneo
Processo teatral
Espaços históricos
Teatro Site-Specific
Grupo Cena Aberta
description The artistic movements of retaking the urban space in the sixties and seventies were relatively documented and investigated in their creative and political contexts. At the same time, the expansion of research in arts into contexts that are still facing the process of obtain autonomy allows access to drama experiences in which there is an overlap between space and the resumption of its territorial history. This essay looks into the theater play Negro Cosme em Movimento, performed during the years 2013 to 2016, in the cities of Maranhão, by the theater Group Cena Aberta.  Using the approach mentioned above, it is possible to recognize in this theatrical experience the operationalization of notions in contemporary theater such as: “real theatre” and “site-specific theater”. The aim of this investigation is to document the remains of contemporary theatricality and its reverberations in territorial contexts where theoretical discussions in this area are missing.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18164
10.5965/14145731023820200002
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18164
identifier_str_mv 10.5965/14145731023820200002
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/18164/11906
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 2 Núm. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-28
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-28
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 38 (2020): Espaços: Configurações na cena brasileira e latino-americana; 1-28
2358-6958
10.5965/1414573102382020
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042506768678912