Trans performativities in the circus: confabulating about aesthetics, politics and dissident epistemologies

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aguiar, Juno Nedel Mendes de
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25138
Resumo: When we talk about the circus, why do we so quickly remember the figure of the bearded woman, while there are so few historical references to the presence of trans and gender-dissident artists in the circus scene? Here, trans performativities act as a tension to the onto-epistemological pillars of thought and the modern world. Based on reflections on aesthetics, politics and dissident epistemologies, this article analyzes the participation of trans and gender-dissident artists in the Brazilian circus, the discursive relationship between virtuoso and colonial imaginary, and then proposes the possible epistemic contours of a trans performativity in the circus.
id UDESC-1_f2480d23e81dc58f3096ec10251f4407
oai_identifier_str oai::article/25138
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Trans performativities in the circus: confabulating about aesthetics, politics and dissident epistemologiesPerformatividades trans en el circo: confabulando sobre estética, política y epistemologías disidentesPerformatividades trans no circo: confabulando sobre estética, política e epistemologias dissidentescircotransgeneridadeperformatividades transfreak showcircustransgenderitytrans performativitiesfreak showcircotransgéneroperformatividades transfreak showWhen we talk about the circus, why do we so quickly remember the figure of the bearded woman, while there are so few historical references to the presence of trans and gender-dissident artists in the circus scene? Here, trans performativities act as a tension to the onto-epistemological pillars of thought and the modern world. Based on reflections on aesthetics, politics and dissident epistemologies, this article analyzes the participation of trans and gender-dissident artists in the Brazilian circus, the discursive relationship between virtuoso and colonial imaginary, and then proposes the possible epistemic contours of a trans performativity in the circus.¿Por qué, cuando hablamos de circo, recordamos tan rápidamente la figura de la mujer barbuda, mientras hay tan pocas referencias históricas a la presencia de artistas trans y disidentes de género en la escena circense? Aquí, las performatividades trans actúan como una tensión en los pilares ontoepistemológicos del pensamiento y del mundo moderno. A partir de reflexiones sobre estética, política y epistemologías disidentes, este artículo analiza la participación de artistas trans y disidentes de género en el circo brasileño, la relación discursiva entre imaginario virtuoso e imaginario colonial, para luego proponer los posibles contornos epistémicos de una performatividad trans en el circo.Por que, quando falamos de circo, lembramos tão rapidamente da figura da mulher barbada, ao passo em que há tão poucas referências históricas sobre a presença de artistas trans e gênero-dissidentes na cena circense? Aqui, as performatividades trans atuam como tensionamento dos pilares onto-epistemológicos do pensamento e do mundo moderno. A partir de reflexões sobre estética, política e epistemologias dissidentes, este artigo analisa a participação de artistas trans e gênero-dissidentes no circo brasileiro, a relação discursiva entre virtuose e imaginário colonial, para então propor os possíveis contornos epistêmicos de uma performatividade trans no circo.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2024-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2513810.5965/1414573101502024e0106Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-19Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-19Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-192358-695810.5965/10.5965/1414573101502024reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25138/16788https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25138/16789https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25138/16790Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAguiar, Juno Nedel Mendes de2024-04-30T11:33:47Zoai::article/25138Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-04-30T11:33:47Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Trans performativities in the circus: confabulating about aesthetics, politics and dissident epistemologies
Performatividades trans en el circo: confabulando sobre estética, política y epistemologías disidentes
Performatividades trans no circo: confabulando sobre estética, política e epistemologias dissidentes
title Trans performativities in the circus: confabulating about aesthetics, politics and dissident epistemologies
spellingShingle Trans performativities in the circus: confabulating about aesthetics, politics and dissident epistemologies
Aguiar, Juno Nedel Mendes de
circo
transgeneridade
performatividades trans
freak show
circus
transgenderity
trans performativities
freak show
circo
transgénero
performatividades trans
freak show
title_short Trans performativities in the circus: confabulating about aesthetics, politics and dissident epistemologies
title_full Trans performativities in the circus: confabulating about aesthetics, politics and dissident epistemologies
title_fullStr Trans performativities in the circus: confabulating about aesthetics, politics and dissident epistemologies
title_full_unstemmed Trans performativities in the circus: confabulating about aesthetics, politics and dissident epistemologies
title_sort Trans performativities in the circus: confabulating about aesthetics, politics and dissident epistemologies
author Aguiar, Juno Nedel Mendes de
author_facet Aguiar, Juno Nedel Mendes de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Aguiar, Juno Nedel Mendes de
dc.subject.por.fl_str_mv circo
transgeneridade
performatividades trans
freak show
circus
transgenderity
trans performativities
freak show
circo
transgénero
performatividades trans
freak show
topic circo
transgeneridade
performatividades trans
freak show
circus
transgenderity
trans performativities
freak show
circo
transgénero
performatividades trans
freak show
description When we talk about the circus, why do we so quickly remember the figure of the bearded woman, while there are so few historical references to the presence of trans and gender-dissident artists in the circus scene? Here, trans performativities act as a tension to the onto-epistemological pillars of thought and the modern world. Based on reflections on aesthetics, politics and dissident epistemologies, this article analyzes the participation of trans and gender-dissident artists in the Brazilian circus, the discursive relationship between virtuoso and colonial imaginary, and then proposes the possible epistemic contours of a trans performativity in the circus.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25138
10.5965/1414573101502024e0106
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25138
identifier_str_mv 10.5965/1414573101502024e0106
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25138/16788
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25138/16789
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25138/16790
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
application/epub+zip
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-19
Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-19
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-19
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573101502024
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042502704398336