Trans performativities in the circus: confabulating about aesthetics, politics and dissident epistemologies
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25138 |
Resumo: | When we talk about the circus, why do we so quickly remember the figure of the bearded woman, while there are so few historical references to the presence of trans and gender-dissident artists in the circus scene? Here, trans performativities act as a tension to the onto-epistemological pillars of thought and the modern world. Based on reflections on aesthetics, politics and dissident epistemologies, this article analyzes the participation of trans and gender-dissident artists in the Brazilian circus, the discursive relationship between virtuoso and colonial imaginary, and then proposes the possible epistemic contours of a trans performativity in the circus. |
id |
UDESC-1_f2480d23e81dc58f3096ec10251f4407 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/25138 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Trans performativities in the circus: confabulating about aesthetics, politics and dissident epistemologiesPerformatividades trans en el circo: confabulando sobre estética, política y epistemologías disidentesPerformatividades trans no circo: confabulando sobre estética, política e epistemologias dissidentescircotransgeneridadeperformatividades transfreak showcircustransgenderitytrans performativitiesfreak showcircotransgéneroperformatividades transfreak showWhen we talk about the circus, why do we so quickly remember the figure of the bearded woman, while there are so few historical references to the presence of trans and gender-dissident artists in the circus scene? Here, trans performativities act as a tension to the onto-epistemological pillars of thought and the modern world. Based on reflections on aesthetics, politics and dissident epistemologies, this article analyzes the participation of trans and gender-dissident artists in the Brazilian circus, the discursive relationship between virtuoso and colonial imaginary, and then proposes the possible epistemic contours of a trans performativity in the circus.¿Por qué, cuando hablamos de circo, recordamos tan rápidamente la figura de la mujer barbuda, mientras hay tan pocas referencias históricas a la presencia de artistas trans y disidentes de género en la escena circense? Aquí, las performatividades trans actúan como una tensión en los pilares ontoepistemológicos del pensamiento y del mundo moderno. A partir de reflexiones sobre estética, política y epistemologías disidentes, este artículo analiza la participación de artistas trans y disidentes de género en el circo brasileño, la relación discursiva entre imaginario virtuoso e imaginario colonial, para luego proponer los posibles contornos epistémicos de una performatividad trans en el circo.Por que, quando falamos de circo, lembramos tão rapidamente da figura da mulher barbada, ao passo em que há tão poucas referências históricas sobre a presença de artistas trans e gênero-dissidentes na cena circense? Aqui, as performatividades trans atuam como tensionamento dos pilares onto-epistemológicos do pensamento e do mundo moderno. A partir de reflexões sobre estética, política e epistemologias dissidentes, este artigo analisa a participação de artistas trans e gênero-dissidentes no circo brasileiro, a relação discursiva entre virtuose e imaginário colonial, para então propor os possíveis contornos epistêmicos de uma performatividade trans no circo.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2024-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlapplication/epub+ziphttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2513810.5965/1414573101502024e0106Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-19Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-19Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-192358-695810.5965/10.5965/1414573101502024reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25138/16788https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25138/16789https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25138/16790Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAguiar, Juno Nedel Mendes de2024-04-30T11:33:47Zoai::article/25138Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-04-30T11:33:47Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Trans performativities in the circus: confabulating about aesthetics, politics and dissident epistemologies Performatividades trans en el circo: confabulando sobre estética, política y epistemologías disidentes Performatividades trans no circo: confabulando sobre estética, política e epistemologias dissidentes |
title |
Trans performativities in the circus: confabulating about aesthetics, politics and dissident epistemologies |
spellingShingle |
Trans performativities in the circus: confabulating about aesthetics, politics and dissident epistemologies Aguiar, Juno Nedel Mendes de circo transgeneridade performatividades trans freak show circus transgenderity trans performativities freak show circo transgénero performatividades trans freak show |
title_short |
Trans performativities in the circus: confabulating about aesthetics, politics and dissident epistemologies |
title_full |
Trans performativities in the circus: confabulating about aesthetics, politics and dissident epistemologies |
title_fullStr |
Trans performativities in the circus: confabulating about aesthetics, politics and dissident epistemologies |
title_full_unstemmed |
Trans performativities in the circus: confabulating about aesthetics, politics and dissident epistemologies |
title_sort |
Trans performativities in the circus: confabulating about aesthetics, politics and dissident epistemologies |
author |
Aguiar, Juno Nedel Mendes de |
author_facet |
Aguiar, Juno Nedel Mendes de |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Aguiar, Juno Nedel Mendes de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
circo transgeneridade performatividades trans freak show circus transgenderity trans performativities freak show circo transgénero performatividades trans freak show |
topic |
circo transgeneridade performatividades trans freak show circus transgenderity trans performativities freak show circo transgénero performatividades trans freak show |
description |
When we talk about the circus, why do we so quickly remember the figure of the bearded woman, while there are so few historical references to the presence of trans and gender-dissident artists in the circus scene? Here, trans performativities act as a tension to the onto-epistemological pillars of thought and the modern world. Based on reflections on aesthetics, politics and dissident epistemologies, this article analyzes the participation of trans and gender-dissident artists in the Brazilian circus, the discursive relationship between virtuoso and colonial imaginary, and then proposes the possible epistemic contours of a trans performativity in the circus. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25138 10.5965/1414573101502024e0106 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25138 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573101502024e0106 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25138/16788 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25138/16789 https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/25138/16790 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html application/epub+zip |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-19 Urdimento; Vol. 1 Núm. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-19 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 50 (2024): Justiça Epistêmica em Artes Cênicas; 1-19 2358-6958 10.5965/10.5965/1414573101502024 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042502704398336 |