A mirror without reflection: The Purple Spot in Brazilian theater criticism

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Clóvis Domingos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Maciel, Paulo Marcos Cardoso
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23074
Resumo: In this article, we discuss the different metaphors used by the critical reception of the work The purple spot, by Plínio Marcos, when looking for its meaning in Brazil at the end of the 20th century, approaching the main keys of reading the text and the spectacle in the view of some of the main critics Brazilian theatricals active at the time of their staging. In the work, the author resumes the theme of life behind bars from the conflicts of a group of prisoners, also opting, this time, for the approach to AIDS. For that, we start from the discussion of Susan Sontag, in order to understand the more general scope of the problem raised by her reflection, by the criticism of the play and the show.
id UDESC-1_f74b80f4e453f4c706b5c8dfad29d6d0
oai_identifier_str oai::article/23074
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling A mirror without reflection: The Purple Spot in Brazilian theater criticismUn espejo sin reflejo: La Mancha Violeta en la crítica teatral brasileñaUm espelho sem reflexo: A mancha roxa na crítica teatral brasileiraA mancha roxaTeatro Brasileiro ModernoCrítica TeatralAidsPlínio MarcosThe purple spotModern Brazilian TheaterTheatrical criticismAidsPlínio MarcosLa Mancha VioletaTeatro brasileño modernoCrítica TeatralSIDAPlínio MarcosIn this article, we discuss the different metaphors used by the critical reception of the work The purple spot, by Plínio Marcos, when looking for its meaning in Brazil at the end of the 20th century, approaching the main keys of reading the text and the spectacle in the view of some of the main critics Brazilian theatricals active at the time of their staging. In the work, the author resumes the theme of life behind bars from the conflicts of a group of prisoners, also opting, this time, for the approach to AIDS. For that, we start from the discussion of Susan Sontag, in order to understand the more general scope of the problem raised by her reflection, by the criticism of the play and the show.En este artículo discutimos las diferentes metáforas utilizadas por la recepción crítica de la obra A Mancha Roxa de Plinio Marcos, para buscar su sentido en el Brasil de fines del siglo XX, acercándonos a las principales claves de lectura del texto y del espectáculo en la mirada de algunos de los principales críticos teatrales brasileños em el momento de su puesta em escena. En la obra, el autor retoma el tema de la vida em prisión a partir de los conflictos de un grupo de mujeres, optando también, esta vez, por el enfoque del sida. Para ello, partimos de la discusión de Susan Sontag, para comprender el alcance más general del problema planteado por su reflexión, por la crítica de la obra y del espectáculo.Neste artigo discutimos as diferentes metáforas empregadas pela recepção crítica da obra A mancha roxa, de Plínio Marcos. Ao procurar seu sentido no Brasil do final do século XX, abordando as principais chaves de leitura do texto e do espetáculo na visão de alguns dos principais críticos teatrais brasileiros atuantes quando de sua encenação. Na obra, o autor retoma o tema da vida atrás das grades a partir dos conflitos de um grupo de presidiárias, optando também, dessa vez, pela abordagem da aids. Para tanto, partimos da discussão de Susan Sontag, a fim de compreender o alcance mais geral do problema levantado por sua reflexão, pela crítica da peça e do espetáculo.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2023-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelo paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2307410.5965/1414573102472023e0201Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-262358-695810.5965/10.5965/1414573102472023reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23074/15725https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23074/15726Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Clóvis Domingos Maciel, Paulo Marcos Cardoso2024-02-29T15:06:07Zoai::article/23074Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T15:06:07Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv A mirror without reflection: The Purple Spot in Brazilian theater criticism
Un espejo sin reflejo: La Mancha Violeta en la crítica teatral brasileña
Um espelho sem reflexo: A mancha roxa na crítica teatral brasileira
title A mirror without reflection: The Purple Spot in Brazilian theater criticism
spellingShingle A mirror without reflection: The Purple Spot in Brazilian theater criticism
Santos, Clóvis Domingos
A mancha roxa
Teatro Brasileiro Moderno
Crítica Teatral
Aids
Plínio Marcos
The purple spot
Modern Brazilian Theater
Theatrical criticism
Aids
Plínio Marcos
La Mancha Violeta
Teatro brasileño moderno
Crítica Teatral
SIDA
Plínio Marcos
title_short A mirror without reflection: The Purple Spot in Brazilian theater criticism
title_full A mirror without reflection: The Purple Spot in Brazilian theater criticism
title_fullStr A mirror without reflection: The Purple Spot in Brazilian theater criticism
title_full_unstemmed A mirror without reflection: The Purple Spot in Brazilian theater criticism
title_sort A mirror without reflection: The Purple Spot in Brazilian theater criticism
author Santos, Clóvis Domingos
author_facet Santos, Clóvis Domingos
Maciel, Paulo Marcos Cardoso
author_role author
author2 Maciel, Paulo Marcos Cardoso
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Clóvis Domingos
Maciel, Paulo Marcos Cardoso
dc.subject.por.fl_str_mv A mancha roxa
Teatro Brasileiro Moderno
Crítica Teatral
Aids
Plínio Marcos
The purple spot
Modern Brazilian Theater
Theatrical criticism
Aids
Plínio Marcos
La Mancha Violeta
Teatro brasileño moderno
Crítica Teatral
SIDA
Plínio Marcos
topic A mancha roxa
Teatro Brasileiro Moderno
Crítica Teatral
Aids
Plínio Marcos
The purple spot
Modern Brazilian Theater
Theatrical criticism
Aids
Plínio Marcos
La Mancha Violeta
Teatro brasileño moderno
Crítica Teatral
SIDA
Plínio Marcos
description In this article, we discuss the different metaphors used by the critical reception of the work The purple spot, by Plínio Marcos, when looking for its meaning in Brazil at the end of the 20th century, approaching the main keys of reading the text and the spectacle in the view of some of the main critics Brazilian theatricals active at the time of their staging. In the work, the author resumes the theme of life behind bars from the conflicts of a group of prisoners, also opting, this time, for the approach to AIDS. For that, we start from the discussion of Susan Sontag, in order to understand the more general scope of the problem raised by her reflection, by the criticism of the play and the show.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23074
10.5965/1414573102472023e0201
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23074
identifier_str_mv 10.5965/1414573102472023e0201
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23074/15725
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/23074/15726
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 2 No. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26
Urdimento; Vol. 2 Núm. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 2 n. 47 (2023): Artes do Palhaço, Artes do Circo, Circo-Teatro e Comicidade Popular II; 1-26
2358-6958
10.5965/10.5965/1414573102472023
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042501800525824