Performance art, Space, Presence, Exhibition and Control: Curatorships, Expography and Performativity in Body Arts

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Rogério Salatini de
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19032
Resumo: This article addresses so-called "body arts", covering discussions on performing arts, choreography and performance art, drafting a concept for the word "exhibit", proposing it as a measure for control levels on the exhibition and enjoyment of works on these fields. The hypothesis is that performance art, today, is the language in which the exhibition elements engender themselves best suited for what defines the word "exhibit". Transversally, it also addresses questions related to curating and exhibition design, paradigm changes on the presence of human body on arts and the creation of aesthetic meaning from the materiality of the very elements forming the artwork.
id UDESC-1_f7d77c7d4991c3ccc2716b151dcc0992
oai_identifier_str oai::article/19032
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling Performance art, Space, Presence, Exhibition and Control: Curatorships, Expography and Performativity in Body ArtsPerformance, espacio, presencia, exhibición y control: Curadurías, expografía y performatividad en las artes corporalesPerformance, Espaço, Presença, Exposição e Controle: Curadorias, Expografia e performatividade em Artes do CorpoPerformanceExposiçãoArtes do CorpoProdução de sentidoArtes cênicasPerformanceExhibitionBody ArtsMeaning creationPerforming artsPerformanceExposiciónArtes corporalesProducción de sentidoArtes escénicasThis article addresses so-called "body arts", covering discussions on performing arts, choreography and performance art, drafting a concept for the word "exhibit", proposing it as a measure for control levels on the exhibition and enjoyment of works on these fields. The hypothesis is that performance art, today, is the language in which the exhibition elements engender themselves best suited for what defines the word "exhibit". Transversally, it also addresses questions related to curating and exhibition design, paradigm changes on the presence of human body on arts and the creation of aesthetic meaning from the materiality of the very elements forming the artwork.Este texto trata sobre las llamadas “artes del cuerpo”, abarcando discusiones de las artes escénicas, la coreografía y el arte de la performance, esbozando una conceptualización del término “exhibir” para proponer las mismas como un concepto que define grados de control sobre exhibición y la fruición de obras de arte de estos géneros. La hipótesis es que el arte de la performance es hoy el lenguaje en el que más se engendran los elementos expositivos con mayor adecuación en lo que concierne a lo que define el término "exhibir". De manera transversal también aborda temas relacionados con curadurías y expografías, cambios de paradigmas en la presencia del cuerpo en las artes y la producción de sentido estético por la materialidad de los elementos que constituyen la obra de arte.O presente texto trata das chamadas “artes do corpo”, abrangendo discussões das artes cênicas, coreográficas e da arte da performance, esboçando uma conceituação do termo “expor”, propondo-o como conceito que define graus de controle sobre a exibição e a fruição de obras de arte nestes gêneros. A hipótese é de que a arte da performance é hoje a linguagem na qual os elementos expositivos mais se engendram com melhor adequação no que concerne à definição do termo “expor”. De forma transversal também trata de questões ligadas às curadorias e expografias, de mudanças de paradigmas na presença do corpo nas artes e da produção de sentido estético pela materialidade dos elementos que constituem a obra de arte.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/1903210.5965/1414573101402021e0116Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-20Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-20Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-202358-695810.5965/10.5965/2358695801402021reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19032/12829Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Rogério Salatini de2024-02-29T14:50:53Zoai::article/19032Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2024-02-29T14:50:53Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Performance art, Space, Presence, Exhibition and Control: Curatorships, Expography and Performativity in Body Arts
Performance, espacio, presencia, exhibición y control: Curadurías, expografía y performatividad en las artes corporales
Performance, Espaço, Presença, Exposição e Controle: Curadorias, Expografia e performatividade em Artes do Corpo
title Performance art, Space, Presence, Exhibition and Control: Curatorships, Expography and Performativity in Body Arts
spellingShingle Performance art, Space, Presence, Exhibition and Control: Curatorships, Expography and Performativity in Body Arts
Almeida, Rogério Salatini de
Performance
Exposição
Artes do Corpo
Produção de sentido
Artes cênicas
Performance
Exhibition
Body Arts
Meaning creation
Performing arts
Performance
Exposición
Artes corporales
Producción de sentido
Artes escénicas
title_short Performance art, Space, Presence, Exhibition and Control: Curatorships, Expography and Performativity in Body Arts
title_full Performance art, Space, Presence, Exhibition and Control: Curatorships, Expography and Performativity in Body Arts
title_fullStr Performance art, Space, Presence, Exhibition and Control: Curatorships, Expography and Performativity in Body Arts
title_full_unstemmed Performance art, Space, Presence, Exhibition and Control: Curatorships, Expography and Performativity in Body Arts
title_sort Performance art, Space, Presence, Exhibition and Control: Curatorships, Expography and Performativity in Body Arts
author Almeida, Rogério Salatini de
author_facet Almeida, Rogério Salatini de
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Rogério Salatini de
dc.subject.por.fl_str_mv Performance
Exposição
Artes do Corpo
Produção de sentido
Artes cênicas
Performance
Exhibition
Body Arts
Meaning creation
Performing arts
Performance
Exposición
Artes corporales
Producción de sentido
Artes escénicas
topic Performance
Exposição
Artes do Corpo
Produção de sentido
Artes cênicas
Performance
Exhibition
Body Arts
Meaning creation
Performing arts
Performance
Exposición
Artes corporales
Producción de sentido
Artes escénicas
description This article addresses so-called "body arts", covering discussions on performing arts, choreography and performance art, drafting a concept for the word "exhibit", proposing it as a measure for control levels on the exhibition and enjoyment of works on these fields. The hypothesis is that performance art, today, is the language in which the exhibition elements engender themselves best suited for what defines the word "exhibit". Transversally, it also addresses questions related to curating and exhibition design, paradigm changes on the presence of human body on arts and the creation of aesthetic meaning from the materiality of the very elements forming the artwork.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19032
10.5965/1414573101402021e0116
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19032
identifier_str_mv 10.5965/1414573101402021e0116
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/19032/12829
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento: Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 1 No. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-20
Urdimento; Vol. 1 Núm. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-20
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 1 n. 40 (2021): Curadoria da Performance e Processos de Cura em Artes Cênicas; 1-20
2358-6958
10.5965/10.5965/2358695801402021
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042500322033664