The voice in the Suzuki Training
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Urdimento (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20937 |
Resumo: | This article explores the matter of voice in Tadashi Suzuki's training and directing work, establishing relationships between the fundamentals of the Japanese director's practice and Adriana Cavarero's thoughts on the theme. This work is the result of the interaction between the hands-on experience with Suzuki training and the reflection based on Cavarero's concepts, especially in regards to the aspect of unity and voice's relational and corporeal nature. It has been observed how the voice in Suzuki's training and in his performances ends up being understood in its universal dimension where, without the ties of semantics, the elements of voice can affect and generate interaction with one another - performers and audience. |
id |
UDESC-1_fb6f5be674edec389bdb946850c4da17 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/20937 |
network_acronym_str |
UDESC-1 |
network_name_str |
Urdimento (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The voice in the Suzuki Training La voz en el Entrenamiento de SuzukiA voz no Treinamento SuzukiTreinamento SuzukiTadashi SuzukiAdriana CavareroVozTeatro ContemporâneoSuzuki trainingTadashi SuzukiAdriana CavareroVoiceContemporary TheaterFormación SuzukiTadashi SuzukiAdriana CavareroVozTeatro ContemporáneoThis article explores the matter of voice in Tadashi Suzuki's training and directing work, establishing relationships between the fundamentals of the Japanese director's practice and Adriana Cavarero's thoughts on the theme. This work is the result of the interaction between the hands-on experience with Suzuki training and the reflection based on Cavarero's concepts, especially in regards to the aspect of unity and voice's relational and corporeal nature. It has been observed how the voice in Suzuki's training and in his performances ends up being understood in its universal dimension where, without the ties of semantics, the elements of voice can affect and generate interaction with one another - performers and audience.Este artículo aborda la cuestión de la voz en la formación y el trabajo de dirección de Tadashi Suzuki, estableciendo relaciones entre los fundamentos de la práctica del director japonés y el pensamiento de Adriana Cavarero sobre la voz. El trabajo resultó de la interacción entre la experiencia práctica con la formación Suzuki y la reflexión basada en los conceptos del filósofa, especialmente el aspecto de unicidad y la naturaleza relacional y corpórea de la voz. Se observó cómo la voz en los entrenamientos y actuaciones de Suzuki se entiende en su dimensión universal donde, sin los lazos de la semántica, el elemento vocal puede afectar y generar interacción con los demás - intérpretes y público.Este artigo trata a questão da voz no treinamento e no trabalho de direção de Tadashi Suzuki, estabelecendo relações entre fundamentos da prática do diretor japonês com o pensamento sobre a voz de Adriana Cavarero. O trabalho resultou da interação entre a experiência prática com o treinamento Suzuki e a reflexão baseada nos conceitos da filósofa, especialmente ao considerar o aspecto de unicidade e a natureza relacional e corpórea da voz. Observou-se como a voz no treinamento e nos espetáculos de Suzuki é compreendida em sua dimensão universal onde, ultrapassando as amarras da semântica, o elemento vocálico pode afetar e gerar a interação com o outro - performers e público.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2093710.5965/1414573103422021e0301Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-16Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-16Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-162358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20937/13709Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Glauce Priscila Ribeiro deStorolli, Wânia Mara Agostini2022-04-07T02:16:42Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/20937Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-04-07T02:16:42Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The voice in the Suzuki Training La voz en el Entrenamiento de Suzuki A voz no Treinamento Suzuki |
title |
The voice in the Suzuki Training |
spellingShingle |
The voice in the Suzuki Training Carvalho, Glauce Priscila Ribeiro de Treinamento Suzuki Tadashi Suzuki Adriana Cavarero Voz Teatro Contemporâneo Suzuki training Tadashi Suzuki Adriana Cavarero Voice Contemporary Theater Formación Suzuki Tadashi Suzuki Adriana Cavarero Voz Teatro Contemporáneo |
title_short |
The voice in the Suzuki Training |
title_full |
The voice in the Suzuki Training |
title_fullStr |
The voice in the Suzuki Training |
title_full_unstemmed |
The voice in the Suzuki Training |
title_sort |
The voice in the Suzuki Training |
author |
Carvalho, Glauce Priscila Ribeiro de |
author_facet |
Carvalho, Glauce Priscila Ribeiro de Storolli, Wânia Mara Agostini |
author_role |
author |
author2 |
Storolli, Wânia Mara Agostini |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Glauce Priscila Ribeiro de Storolli, Wânia Mara Agostini |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Treinamento Suzuki Tadashi Suzuki Adriana Cavarero Voz Teatro Contemporâneo Suzuki training Tadashi Suzuki Adriana Cavarero Voice Contemporary Theater Formación Suzuki Tadashi Suzuki Adriana Cavarero Voz Teatro Contemporáneo |
topic |
Treinamento Suzuki Tadashi Suzuki Adriana Cavarero Voz Teatro Contemporâneo Suzuki training Tadashi Suzuki Adriana Cavarero Voice Contemporary Theater Formación Suzuki Tadashi Suzuki Adriana Cavarero Voz Teatro Contemporáneo |
description |
This article explores the matter of voice in Tadashi Suzuki's training and directing work, establishing relationships between the fundamentals of the Japanese director's practice and Adriana Cavarero's thoughts on the theme. This work is the result of the interaction between the hands-on experience with Suzuki training and the reflection based on Cavarero's concepts, especially in regards to the aspect of unity and voice's relational and corporeal nature. It has been observed how the voice in Suzuki's training and in his performances ends up being understood in its universal dimension where, without the ties of semantics, the elements of voice can affect and generate interaction with one another - performers and audience. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-12-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20937 10.5965/1414573103422021e0301 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20937 |
identifier_str_mv |
10.5965/1414573103422021e0301 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20937/13709 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-16 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-16 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-16 2358-6958 reponame:Urdimento (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Urdimento (Online) |
collection |
Urdimento (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
verareginacollaco@gmail.com |
_version_ |
1798042507564548096 |