The voice in the Suzuki Training

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Glauce Priscila Ribeiro de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Storolli, Wânia Mara Agostini
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Urdimento (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20937
Resumo: This article explores the matter of voice in Tadashi Suzuki's training and directing work, establishing relationships between the fundamentals of the Japanese director's practice and Adriana Cavarero's thoughts on the theme. This work is the result of the interaction between the hands-on experience with Suzuki training and the reflection based on Cavarero's concepts, especially in regards to the aspect of unity and voice's relational and corporeal nature. It has been observed how the voice in Suzuki's training and in his performances ends up being understood in its universal dimension where, without the ties of semantics, the elements of voice can affect and generate interaction with one another - performers and audience.
id UDESC-1_fb6f5be674edec389bdb946850c4da17
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/20937
network_acronym_str UDESC-1
network_name_str Urdimento (Online)
repository_id_str
spelling The voice in the Suzuki Training La voz en el Entrenamiento de SuzukiA voz no Treinamento SuzukiTreinamento SuzukiTadashi SuzukiAdriana CavareroVozTeatro ContemporâneoSuzuki trainingTadashi SuzukiAdriana CavareroVoiceContemporary TheaterFormación SuzukiTadashi SuzukiAdriana CavareroVozTeatro ContemporáneoThis article explores the matter of voice in Tadashi Suzuki's training and directing work, establishing relationships between the fundamentals of the Japanese director's practice and Adriana Cavarero's thoughts on the theme. This work is the result of the interaction between the hands-on experience with Suzuki training and the reflection based on Cavarero's concepts, especially in regards to the aspect of unity and voice's relational and corporeal nature. It has been observed how the voice in Suzuki's training and in his performances ends up being understood in its universal dimension where, without the ties of semantics, the elements of voice can affect and generate interaction with one another - performers and audience.Este artículo aborda la cuestión de la voz en la formación y el trabajo de dirección de Tadashi Suzuki, estableciendo relaciones entre los fundamentos de la práctica del director japonés y el pensamiento de Adriana Cavarero sobre la voz. El trabajo resultó de la interacción entre la experiencia práctica con la formación Suzuki y la reflexión basada en los conceptos del filósofa, especialmente el aspecto de unicidad y la naturaleza relacional y corpórea de la voz. Se observó cómo la voz en los entrenamientos y actuaciones de Suzuki se entiende en su dimensión universal donde, sin los lazos de la semántica, el elemento vocal puede afectar y generar interacción con los demás - intérpretes y público.Este artigo trata a questão da voz no treinamento e no trabalho de direção de Tadashi Suzuki, estabelecendo relações entre fundamentos da prática do diretor japonês com o pensamento sobre a voz de Adriana Cavarero. O trabalho resultou da interação entre a experiência prática com o treinamento Suzuki e a reflexão baseada nos conceitos da filósofa, especialmente ao considerar o aspecto de unicidade e a natureza relacional e corpórea da voz. Observou-se como a voz no treinamento e nos espetáculos de Suzuki é compreendida em sua dimensão universal onde, ultrapassando as amarras da semântica, o elemento vocálico pode afetar e gerar a interação com o outro - performers e público.Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)2021-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/2093710.5965/1414573103422021e0301Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-16Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-16Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-162358-6958reponame:Urdimento (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20937/13709Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicashttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Glauce Priscila Ribeiro deStorolli, Wânia Mara Agostini2022-04-07T02:16:42Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/20937Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimentoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/oaiverareginacollaco@gmail.com2358-69581414-5731opendoar:2022-04-07T02:16:42Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The voice in the Suzuki Training
La voz en el Entrenamiento de Suzuki
A voz no Treinamento Suzuki
title The voice in the Suzuki Training
spellingShingle The voice in the Suzuki Training
Carvalho, Glauce Priscila Ribeiro de
Treinamento Suzuki
Tadashi Suzuki
Adriana Cavarero
Voz
Teatro Contemporâneo
Suzuki training
Tadashi Suzuki
Adriana Cavarero
Voice
Contemporary Theater
Formación Suzuki
Tadashi Suzuki
Adriana Cavarero
Voz
Teatro Contemporáneo
title_short The voice in the Suzuki Training
title_full The voice in the Suzuki Training
title_fullStr The voice in the Suzuki Training
title_full_unstemmed The voice in the Suzuki Training
title_sort The voice in the Suzuki Training
author Carvalho, Glauce Priscila Ribeiro de
author_facet Carvalho, Glauce Priscila Ribeiro de
Storolli, Wânia Mara Agostini
author_role author
author2 Storolli, Wânia Mara Agostini
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carvalho, Glauce Priscila Ribeiro de
Storolli, Wânia Mara Agostini
dc.subject.por.fl_str_mv Treinamento Suzuki
Tadashi Suzuki
Adriana Cavarero
Voz
Teatro Contemporâneo
Suzuki training
Tadashi Suzuki
Adriana Cavarero
Voice
Contemporary Theater
Formación Suzuki
Tadashi Suzuki
Adriana Cavarero
Voz
Teatro Contemporáneo
topic Treinamento Suzuki
Tadashi Suzuki
Adriana Cavarero
Voz
Teatro Contemporâneo
Suzuki training
Tadashi Suzuki
Adriana Cavarero
Voice
Contemporary Theater
Formación Suzuki
Tadashi Suzuki
Adriana Cavarero
Voz
Teatro Contemporáneo
description This article explores the matter of voice in Tadashi Suzuki's training and directing work, establishing relationships between the fundamentals of the Japanese director's practice and Adriana Cavarero's thoughts on the theme. This work is the result of the interaction between the hands-on experience with Suzuki training and the reflection based on Cavarero's concepts, especially in regards to the aspect of unity and voice's relational and corporeal nature. It has been observed how the voice in Suzuki's training and in his performances ends up being understood in its universal dimension where, without the ties of semantics, the elements of voice can affect and generate interaction with one another - performers and audience.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20937
10.5965/1414573103422021e0301
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20937
identifier_str_mv 10.5965/1414573103422021e0301
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20937/13709
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
dc.source.none.fl_str_mv Urdimento; Vol. 3 Núm. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-16
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; v. 3 n. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-16
Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas; Vol. 3 No. 42 (2021): Viewpoints e Método Suzuki em praticas artísticas e pedagógicas | Pedagogia das Artes Cênicas em tempos pandêmicos: Criações online e ensino emergencial remoto II; 1-16
2358-6958
reponame:Urdimento (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Urdimento (Online)
collection Urdimento (Online)
repository.name.fl_str_mv Urdimento (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv verareginacollaco@gmail.com
_version_ 1798042507564548096