IMPLEMENTAÇÃO DO MÉTODO DE ORÇAMENTO BASE ZERO (OBZ): EM UMA REVENDEDORA DA AMBEV

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Yohana de Araújo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Sérgio Luiz Pedrosa, Silva, Jandeson Dantas da, Santos, Andressa Ruth Sousa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/20649
Resumo: Given the current economic scenario, organizations must pay attention to strategic planning aimed at reducing business expenses. This article addresses the use of Zero Base Budget (OBZ) with the aim of analyzing the implementation of the method in an AMBEV beverage distributor. As for the methodology, it is a qualitative study, classifying itself as an exploratory research where technical procedures of bibliographic, documental and case study analysis were used. The results presented show that the implementation of the OBZ method is a complex and time-consuming process, but it brings benefits to the company, as it promotes improvements in information to management and in the alignment between teams in the allocation of resources efficiently, facilitating managers in their decision-making. It is understood that this research contributes to academia by presenting the methodology for implementing the OBZ in an AMBEV dealership, being a mandatory management requirement for the company's dealers. Finally, the study suggests for future research the comparison between expectations with the implementation of the budget and the reality after the results at the end of the year, comparing one period with another.
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spelling IMPLEMENTAÇÃO DO MÉTODO DE ORÇAMENTO BASE ZERO (OBZ): EM UMA REVENDEDORA DA AMBEVIMPLEMENTAÇÃO DO MÉTODO DE ORÇAMENTO BASE ZERO (OBZ): EM UMA REVENDEDORA DA AMBEVPlanejamento EstratégicoOrçamento EmpresarialGestão EmpresarialBusiness BudgetStrategic PlanningBusiness ManagementPresupuesto EmpresarialPlanificación EstratégicaGestión EmpresarialGiven the current economic scenario, organizations must pay attention to strategic planning aimed at reducing business expenses. This article addresses the use of Zero Base Budget (OBZ) with the aim of analyzing the implementation of the method in an AMBEV beverage distributor. As for the methodology, it is a qualitative study, classifying itself as an exploratory research where technical procedures of bibliographic, documental and case study analysis were used. The results presented show that the implementation of the OBZ method is a complex and time-consuming process, but it brings benefits to the company, as it promotes improvements in information to management and in the alignment between teams in the allocation of resources efficiently, facilitating managers in their decision-making. It is understood that this research contributes to academia by presenting the methodology for implementing the OBZ in an AMBEV dealership, being a mandatory management requirement for the company's dealers. Finally, the study suggests for future research the comparison between expectations with the implementation of the budget and the reality after the results at the end of the year, comparing one period with another.Diante do cenário econômico atual, as organizações devem estar atentas ao planejamento estratégico destinado à redução de gastos empresariais. O presente artigo aborda a utilização do Orçamento Base Zero (OBZ) com o objetivo de analisar a implementação do método em uma distribuidora de bebidas da AMBEV. Quanto a metodologia, trata-se de um estudo de caráter qualitativo, classificando-se como uma pesquisa exploratória onde foram utilizados procedimentos técnicos de análise bibliográfica, documental e estudo de caso. Os resultados apresentados mostram que a implementação do método OBZ é um processo complexo e demorado, mas traz benefícios a empresa, pois, promove melhorias na informação à gestão e no alinhamento entre as equipes na alocação de recursos de forma eficiente, facilitando os gestores nas suas tomadas de decisões. Entende-se que essa pesquisa contribui com a academia, por apresentar a metodologia de implementação do OBZ em uma revenda da AMBEV, sendo requisito de gestão obrigatório para os revendedores da empresa. Por fim, o estudo sugere para futuras pesquisas a comparação entre expectativa com a implantação do orçamento e a realidade após os resultados no final do exercício, comparando um período com outro.Universidade do Estado de Santa Catarina — UDESC2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/2064910.5965/2316419010152021081Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; v. 10 n. 18 (2021); 081-101Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 10 No. 18 (2021); 081-101Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão; Vol. 10 Núm. 18 (2021); 081-1012764-7471reponame:Revista Brasileira de Contabilidade e Gestãoinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/article/view/20649/13284Copyright (c) 2021 Yohana de Araújo Carvalho, Sérgio Luiz Pedrosa Silva, Jandeson Dantas da Silva, Andressa Ruth Sousa Santoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, Yohana de AraújoSilva, Sérgio Luiz PedrosaSilva, Jandeson Dantas daSantos, Andressa Ruth Sousa2022-12-02T16:03:06Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/20649Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/reavi/oairbceg.ceavi@udesc.br || paulo.barth@udesc.br2764-74712764-7471opendoar:2022-12-02T16:03:06Revista Brasileira de Contabilidade e Gestão - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
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