Manual embroidery in art-education for the deaf
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/24775 |
Resumo: | This article aims to describe the experience with deaf women and men in the city of Canavieiras, in the state of Bahia, during an embroidery course developed over three months. The course, which was an action designed for an institutional project in the area of inclusive education of the Public Ministry of the State of Bahia, sought to present manual embroidery techniques as well as discuss local Afro-Brazilian culture. The experience as an art educator for deaf people was extremely important to understand how they absorb the teachings, how they express their learning and what they know about Afro-Brazilian culture. In this sense, a reflection will be presented on the potential of embroidery, from the perspective of art education, based on the relationship between the education of ethnic-racial relations and inclusive education for deaf students and, with this, pointing out new ways of teaching embroidery. embroidered with. |
id |
UDESC-4_0d8002ddfab0f3e884c9dd8460a35080 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/24775 |
network_acronym_str |
UDESC-4 |
network_name_str |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
repository_id_str |
|
spelling |
Manual embroidery in art-education for the deafEl bordado a mano en la educación artística para personas sordasO bordado manual na arte-educação para pessoas surdasarte-educaçãobordado manualeducação inclusivaprática de ensinoart-educationhand embroideryinclusive educationteaching practiceeducación artísticabordado manualeducación inclusivapráctica docenteThis article aims to describe the experience with deaf women and men in the city of Canavieiras, in the state of Bahia, during an embroidery course developed over three months. The course, which was an action designed for an institutional project in the area of inclusive education of the Public Ministry of the State of Bahia, sought to present manual embroidery techniques as well as discuss local Afro-Brazilian culture. The experience as an art educator for deaf people was extremely important to understand how they absorb the teachings, how they express their learning and what they know about Afro-Brazilian culture. In this sense, a reflection will be presented on the potential of embroidery, from the perspective of art education, based on the relationship between the education of ethnic-racial relations and inclusive education for deaf students and, with this, pointing out new ways of teaching embroidery. embroidered with.Este artículo tiene como objetivo describir la experiencia con mujeres y hombres sordos en la ciudad de Canavieiras, en el estado de Bahía, durante un curso de bordado desarrollado durante tres meses. El curso, que fue una acción diseñada para un proyecto institucional en el área de educación inclusiva del Ministerio Público del Estado de Bahía, buscó presentar técnicas de bordado manual así como discutir la cultura afrobrasileña local. La experiencia como educadora de arte para personas sordas fue sumamente importante para comprender cómo absorben las enseñanzas, cómo expresan sus aprendizajes y qué saben sobre la cultura afrobrasileña. En este sentido, se presentará una reflexión sobre las potencialidades del bordado, desde la perspectiva de la educación artística, a partir de la relación entre la educación de las relaciones étnico-raciales y la educación inclusiva para estudiantes sordos y, con ello, señalar nuevas formas de enseñanza del bordado bordado con.O presente artigo visa descrever a experiência vivenciada com mulheres e homens surdos da cidade de Canavieiras, no estado da Bahia, durante um curso de bordado desenvolvido ao longo de três meses. O curso, que foi uma ação elaborada para um projeto institucional na área da educação inclusiva do Ministério Público do Estado da Bahia, buscou apresentar as técnicas do bordado manual bem como dialogar sobre a cultura afro-brasileira local. Esta experiência com a comunidade surda canavieirense foi de suma importância para compreender como estas pessoas absorvem os ensinamentos, como expressam seus aprendizados e o que conhecem sobre o que é cultura afro-brasileira. Neste sentido, será apresentada uma reflexão sobre as potencialidades do bordado, na perspectiva da arte-educação, a partir da relação entre a educação das relações etnico-raciais e da educação inclusiva para estudantes surdos e, com isto, gerar reflexões sobre como desenvolver novas formas de ensino do bordado manual.Universidade do Estado de Santa Catarina2024-03-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/2477510.5965/25944630812024e4775Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 8 n. 1 (2024): Dossiê 14: O ensino das Artes Visuais na atualidade; 1 - 222594-463010.5965/10.5965.25944630812024e0001reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Designinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/24775/16690Copyright (c) 2024 Elaine Jansen Pereirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ptinfo:eu-repo/semantics/openAccessJansen Pereira, Elaine2024-03-26T14:55:05Zoai::article/24775Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/Ensinarmode/oaireamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br2594-46302594-4630opendoar:2024-03-26T14:55:05Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Manual embroidery in art-education for the deaf El bordado a mano en la educación artística para personas sordas O bordado manual na arte-educação para pessoas surdas |
title |
Manual embroidery in art-education for the deaf |
spellingShingle |
Manual embroidery in art-education for the deaf Jansen Pereira, Elaine arte-educação bordado manual educação inclusiva prática de ensino art-education hand embroidery inclusive education teaching practice educación artística bordado manual educación inclusiva práctica docente |
title_short |
Manual embroidery in art-education for the deaf |
title_full |
Manual embroidery in art-education for the deaf |
title_fullStr |
Manual embroidery in art-education for the deaf |
title_full_unstemmed |
Manual embroidery in art-education for the deaf |
title_sort |
Manual embroidery in art-education for the deaf |
author |
Jansen Pereira, Elaine |
author_facet |
Jansen Pereira, Elaine |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jansen Pereira, Elaine |
dc.subject.por.fl_str_mv |
arte-educação bordado manual educação inclusiva prática de ensino art-education hand embroidery inclusive education teaching practice educación artística bordado manual educación inclusiva práctica docente |
topic |
arte-educação bordado manual educação inclusiva prática de ensino art-education hand embroidery inclusive education teaching practice educación artística bordado manual educación inclusiva práctica docente |
description |
This article aims to describe the experience with deaf women and men in the city of Canavieiras, in the state of Bahia, during an embroidery course developed over three months. The course, which was an action designed for an institutional project in the area of inclusive education of the Public Ministry of the State of Bahia, sought to present manual embroidery techniques as well as discuss local Afro-Brazilian culture. The experience as an art educator for deaf people was extremely important to understand how they absorb the teachings, how they express their learning and what they know about Afro-Brazilian culture. In this sense, a reflection will be presented on the potential of embroidery, from the perspective of art education, based on the relationship between the education of ethnic-racial relations and inclusive education for deaf students and, with this, pointing out new ways of teaching embroidery. embroidered with. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-03-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/24775 10.5965/25944630812024e4775 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/24775 |
identifier_str_mv |
10.5965/25944630812024e4775 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/24775/16690 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Elaine Jansen Pereira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Elaine Jansen Pereira https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 8 n. 1 (2024): Dossiê 14: O ensino das Artes Visuais na atualidade; 1 - 22 2594-4630 10.5965/10.5965.25944630812024e0001 reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Design instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
collection |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
reamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br |
_version_ |
1797049142814441472 |