Manual embroidery in art-education for the deaf

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jansen Pereira, Elaine
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/24775
Resumo: This article aims to describe the experience with deaf women and men in the city of Canavieiras, in the state of Bahia, during an embroidery course developed over three months. The course, which was an action designed for an institutional project in the area of ​​inclusive education of the Public Ministry of the State of Bahia, sought to present manual embroidery techniques as well as discuss local Afro-Brazilian culture. The experience as an art educator for deaf people was extremely important to understand how they absorb the teachings, how they express their learning and what they know about Afro-Brazilian culture. In this sense, a reflection will be presented on the potential of embroidery, from the perspective of art education, based on the relationship between the education of ethnic-racial relations and inclusive education for deaf students and, with this, pointing out new ways of teaching embroidery. embroidered with.
id UDESC-4_0d8002ddfab0f3e884c9dd8460a35080
oai_identifier_str oai::article/24775
network_acronym_str UDESC-4
network_name_str Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
repository_id_str
spelling Manual embroidery in art-education for the deafEl bordado a mano en la educación artística para personas sordasO bordado manual na arte-educação para pessoas surdasarte-educaçãobordado manualeducação inclusivaprática de ensinoart-educationhand embroideryinclusive educationteaching practiceeducación artísticabordado manualeducación inclusivapráctica docenteThis article aims to describe the experience with deaf women and men in the city of Canavieiras, in the state of Bahia, during an embroidery course developed over three months. The course, which was an action designed for an institutional project in the area of ​​inclusive education of the Public Ministry of the State of Bahia, sought to present manual embroidery techniques as well as discuss local Afro-Brazilian culture. The experience as an art educator for deaf people was extremely important to understand how they absorb the teachings, how they express their learning and what they know about Afro-Brazilian culture. In this sense, a reflection will be presented on the potential of embroidery, from the perspective of art education, based on the relationship between the education of ethnic-racial relations and inclusive education for deaf students and, with this, pointing out new ways of teaching embroidery. embroidered with.Este artículo tiene como objetivo describir la experiencia con mujeres y hombres sordos en la ciudad de Canavieiras, en el estado de Bahía, durante un curso de bordado desarrollado durante tres meses. El curso, que fue una acción diseñada para un proyecto institucional en el área de educación inclusiva del Ministerio Público del Estado de Bahía, buscó presentar técnicas de bordado manual así como discutir la cultura afrobrasileña local. La experiencia como educadora de arte para personas sordas fue sumamente importante para comprender cómo absorben las enseñanzas, cómo expresan sus aprendizajes y qué saben sobre la cultura afrobrasileña. En este sentido, se presentará una reflexión sobre las potencialidades del bordado, desde la perspectiva de la educación artística, a partir de la relación entre la educación de las relaciones étnico-raciales y la educación inclusiva para estudiantes sordos y, con ello, señalar nuevas formas de enseñanza del bordado bordado con.O presente artigo visa descrever a experiência vivenciada com mulheres e homens surdos da cidade de Canavieiras, no estado da Bahia, durante um curso de bordado desenvolvido ao longo de três meses. O curso, que foi uma ação elaborada para um projeto institucional na área da educação inclusiva do Ministério Público do Estado da Bahia, buscou apresentar as técnicas do bordado manual bem como dialogar sobre a cultura afro-brasileira local. Esta experiência com a comunidade surda canavieirense foi de suma importância para compreender como estas pessoas absorvem os ensinamentos, como expressam seus aprendizados e o que conhecem sobre o que é cultura afro-brasileira. Neste sentido, será apresentada uma reflexão sobre as potencialidades do bordado, na perspectiva da arte-educação, a partir da relação entre a educação das relações etnico-raciais e da educação inclusiva para estudantes surdos e, com isto, gerar reflexões sobre como desenvolver novas formas de ensino do bordado manual.Universidade do Estado de Santa Catarina2024-03-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/2477510.5965/25944630812024e4775Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 8 n. 1 (2024): Dossiê 14: O ensino das Artes Visuais na atualidade; 1 - 222594-463010.5965/10.5965.25944630812024e0001reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Designinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/24775/16690Copyright (c) 2024 Elaine Jansen Pereirahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ptinfo:eu-repo/semantics/openAccessJansen Pereira, Elaine2024-03-26T14:55:05Zoai::article/24775Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/Ensinarmode/oaireamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br2594-46302594-4630opendoar:2024-03-26T14:55:05Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Manual embroidery in art-education for the deaf
El bordado a mano en la educación artística para personas sordas
O bordado manual na arte-educação para pessoas surdas
title Manual embroidery in art-education for the deaf
spellingShingle Manual embroidery in art-education for the deaf
Jansen Pereira, Elaine
arte-educação
bordado manual
educação inclusiva
prática de ensino
art-education
hand embroidery
inclusive education
teaching practice
educación artística
bordado manual
educación inclusiva
práctica docente
title_short Manual embroidery in art-education for the deaf
title_full Manual embroidery in art-education for the deaf
title_fullStr Manual embroidery in art-education for the deaf
title_full_unstemmed Manual embroidery in art-education for the deaf
title_sort Manual embroidery in art-education for the deaf
author Jansen Pereira, Elaine
author_facet Jansen Pereira, Elaine
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jansen Pereira, Elaine
dc.subject.por.fl_str_mv arte-educação
bordado manual
educação inclusiva
prática de ensino
art-education
hand embroidery
inclusive education
teaching practice
educación artística
bordado manual
educación inclusiva
práctica docente
topic arte-educação
bordado manual
educação inclusiva
prática de ensino
art-education
hand embroidery
inclusive education
teaching practice
educación artística
bordado manual
educación inclusiva
práctica docente
description This article aims to describe the experience with deaf women and men in the city of Canavieiras, in the state of Bahia, during an embroidery course developed over three months. The course, which was an action designed for an institutional project in the area of ​​inclusive education of the Public Ministry of the State of Bahia, sought to present manual embroidery techniques as well as discuss local Afro-Brazilian culture. The experience as an art educator for deaf people was extremely important to understand how they absorb the teachings, how they express their learning and what they know about Afro-Brazilian culture. In this sense, a reflection will be presented on the potential of embroidery, from the perspective of art education, based on the relationship between the education of ethnic-racial relations and inclusive education for deaf students and, with this, pointing out new ways of teaching embroidery. embroidered with.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/24775
10.5965/25944630812024e4775
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/24775
identifier_str_mv 10.5965/25944630812024e4775
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/24775/16690
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Elaine Jansen Pereira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Elaine Jansen Pereira
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.pt
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 8 n. 1 (2024): Dossiê 14: O ensino das Artes Visuais na atualidade; 1 - 22
2594-4630
10.5965/10.5965.25944630812024e0001
reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
collection Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
repository.name.fl_str_mv Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv reamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br
_version_ 1797049142814441472