Fashion editorial based on relational art

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coimbra, Vanilson Luis de Melo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Mathias, Jose Ronaldo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Ensino em Artes, Moda e Design
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/18031
Resumo: The research studies the fashion editorial as a photographic narrative and analyzes the concepts of relational art, comparing in time the positioning and creative freedom of fashion editorials with their collaborators. More and more art has been building a field that values ​​the image as the place of experiences, in which the viewer is invited to be a participant in the work and to assume the same importance as the artist. The work is only complete with the fruit of this relationship. The authors studied are Nicolas Bourriaud, Anne Cauquelin and Vilém Flusser. Descriptive research is used with a focus on fashion editorials, where the relationship between editorials, employees and their viewers is observed. Finally, we seek to understand how a fashion editorial, the result of a dialogue between inspiration and shared relationships during the artistic process, can be considered a relational form.
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spelling Fashion editorial based on relational artIl editoriale di moda basato sull'arte relazionaleO editorial de moda a partir da arte relacionalArte relacionalCampo artísticoFotografia de ModaRelational artArtistic fieldFashion PhotographyArte relazionaleCampo artisticoFotografia di modaThe research studies the fashion editorial as a photographic narrative and analyzes the concepts of relational art, comparing in time the positioning and creative freedom of fashion editorials with their collaborators. More and more art has been building a field that values ​​the image as the place of experiences, in which the viewer is invited to be a participant in the work and to assume the same importance as the artist. The work is only complete with the fruit of this relationship. The authors studied are Nicolas Bourriaud, Anne Cauquelin and Vilém Flusser. Descriptive research is used with a focus on fashion editorials, where the relationship between editorials, employees and their viewers is observed. Finally, we seek to understand how a fashion editorial, the result of a dialogue between inspiration and shared relationships during the artistic process, can be considered a relational form.La ricerca studia l’editoriale di moda come narrativa fotografica e analizza i concetti di arte relazionale, confrontando, nel tempo, il posizionamento e la libertà di pensiero degli editoriali di moda con i loro collaboratori. Sempre di più, l'arte sta costruendo un campo che valorizza l'immagine come il luogo delle esperienze, nel quale lo spettatore è invitato a partecipare all'opera e ad assumere la stessa importanza dell'artista. Un'opera è completa solo come frutto di questa relazione. Gli autori studiati sono Nicolas Bourriaud, Anne Cauquelin e Vilém Flusser. Viene utilizzata la ricerca descrittiva focalizzandosi sugli editoriali di moda,  osservando la relazione tra editoriali, collaboratori  e loro spettatori. Infine si cerca di comprendere come un editoriale di moda, frutto di un dialogo tra ispirazione e relazioni condivise durante il processo artistico, possa essere considerato una forma di arte relazionale.A pesquisa estuda o editorial de moda como narrativa fotográfica e analisa os conceitos de arte relacional, comparando no tempo o posicionamento e a liberdade criativa das editorias de moda com os seus colaboradores. Cada vez mais a arte vem construindo um campo que valoriza a imagem como o lugar das experiências, no qual o espectador é convidado a ser participante da obra e a assumir a mesma importância do artista. A obra só é completa com o fruto dessa relação. Os autores estudados são Nicolas Bourriaud, Anne Cauquelin e Vilém Flusser. Faz uso da pesquisa descritiva com foco nos editoriais de moda, onde observa-se a relação das editorias, dos colaboradores e de seus espectadores. Por fim, busca-se compreender de que maneira um editorial de moda, fruto do diálogo entre a inspiração e as relações compartilhadas durante o processo artístico, pode ser considerado uma forma relacional. Universidade do Estado de Santa Catarina2021-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/1803110.5965/25944630512021175Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 5 n. 1 (2021): Dossiê 8 Práticas interacionais na construção de práticas docentes: estudos do discurso e o ensino e as pesquisas em arte, moda e design; 175-1972594-463010.5965/25944630512021001reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Designinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/18031/12706Copyright (c) 2020 vanilson luis de melo coimbrahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ptinfo:eu-repo/semantics/openAccessCoimbra, Vanilson Luis de MeloMathias, Jose Ronaldo2024-02-29T12:42:42Zoai::article/18031Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/Ensinarmode/oaireamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br2594-46302594-4630opendoar:2024-02-29T12:42:42Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
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