Analysis of the costumes from the movie Marighella
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Ensino em Artes, Moda e Design |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/23536 |
Resumo: | This article brings an analysis of the scene costume in the film universe, from the movie Marighella, which has the costume composition developed by costume designer Veronica Julian, who brings a thorough and dedicated work in the production with an entire team. With a narrative inspired by the biography of the Bahian guerilla Carlos Marighella, the feature film, directed by Wagner Moura, chooses to portray the last five years of life of the founder of the Ação Libertadora Nacional. The study of the costumes is based primarily on the work of film and costume theorists, and on an interview conducted with the costume designer by the author. From the references and the material analyzed it was possible to better understand the choice of wardrobe of the characters, as well as the use of colors and material applied to each of them and realize the importance of integration and harmony between costumes, scenery and artistic production as a whole for the visual composition of a movie. |
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Analysis of the costumes from the movie MarighellaAnálisis del vestuario de la película MarighellaAnálise dos figurinos do filme Marighellafilme Marighellafigurinoscomposição visualmovie Marighellacostumesvisual compositionPelícula MarighellaTraje de la escenaComposición visualThis article brings an analysis of the scene costume in the film universe, from the movie Marighella, which has the costume composition developed by costume designer Veronica Julian, who brings a thorough and dedicated work in the production with an entire team. With a narrative inspired by the biography of the Bahian guerilla Carlos Marighella, the feature film, directed by Wagner Moura, chooses to portray the last five years of life of the founder of the Ação Libertadora Nacional. The study of the costumes is based primarily on the work of film and costume theorists, and on an interview conducted with the costume designer by the author. From the references and the material analyzed it was possible to better understand the choice of wardrobe of the characters, as well as the use of colors and material applied to each of them and realize the importance of integration and harmony between costumes, scenery and artistic production as a whole for the visual composition of a movie.Este artículo trae un análisis del traje de la escena en el universo cinematográfico, a partir de la película Marighella, que tiene la composición de vestuario desarrollada por la diseñadora Verônica Julian. Con una narrativa inspirada en la biografía del guerrillero bahiano Carlos Marighella, el largometraje, dirigido por Wagner Moura, opta por retratar los últimos cinco años de vida del fundador de la Acción de Liberación Nacional. El estudio del vestuario se basa principalmente en los trabajos de teóricos del cine y del vestuario, asícomo en una entrevista realizada por la autora a la diseñadora de vestuario. A partir de las referencias y del material analizado fue posible comprender mejor la elección del vestuario de los personajes, así como el uso de colores y materiales aplicados a cada uno de ellos y darse cuenta de la importancia de la integración y armonía entre vestuario, escenografía y producción artística en su conjunto para la composición visual de una película. O presente artigo traz uma análise sobre o traje de cena no universo cinematográfico, a partir do filme Marighella, que tem a composição de figurinos desenvolvida pela figurinista Verônica Julian, que traz um trabalho minucioso e dedicado na produção junto a toda uma equipe. Com narrativa inspirada na biografia do guerrilheiro baiano Carlos Marighella, o longa-metragem, dirigido por Wagner Moura, escolhe retratar os últimos cinco anos de vida do fundador da Ação Libertadora Nacional. O estudo dos figurinos é pautado principalmente na obra de teóricos do cinema e também do traje de cena, e em entrevista realizada com a figurinista pela autora. A partir das referências e do material analisado foi possível entender melhor a escolha do guarda roupa dos personagens, bem como o emprego de cores e materialidades aplicadas a cada um deles e perceber a importância da integração e harmonia entre o figurino, o cenário e a produção artística como um todo para a composição visual de um filme.Universidade do Estado de Santa Catarina2023-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo de convidadoapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/2353610.5965/25944630722023e3536Revista de Ensino em Artes, Moda e Design; v. 7 n. 2 (2023): Edição Especial 2023 - Colóquio de Moda; 1 - 18 2594-463010.5965/10.5965/25944630722023001reponame:Revista de Ensino em Artes, Moda e Designinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/article/view/23536/15577Copyright (c) 2023 Maria Cecília Amaral Pintohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ptinfo:eu-repo/semantics/openAccessAmaral Pinto, Maria Cecília2024-02-29T12:47:57Zoai::article/23536Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/ensinarmode/indexPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/Ensinarmode/oaireamd.ceart@udesc.br || portal.periodicos@udesc.br2594-46302594-4630opendoar:2024-02-29T12:47:57Revista de Ensino em Artes, Moda e Design - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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