Artist books as a device in art research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dulianel, Andréia Cristina
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Palíndromo (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20328
Resumo: The essay adresses the creation of artist books as devices that help to systematize my research into visual arts, presenting itself as a way of visual mapping of the creative process, creating clues and possible paths for reflection. Starting from Warburg's methodological approach, when organizing his elliptical library (Warburg Library, currently Warburg Institute) or creating his Atlas Mnemosyne based on the principle of “Law of good neighborhood”, taking into account the ability of books or images to relate to each other without the need for an organization as obvious or linear, such as chronological or by the name of the authors. In this way, starting from the juxtaposition of images, my creation and works by artists who are a reference in my process. I present four artist's books that account for four axes of discussion, within my creative process, which will be presented succinctly in this article, as the central objective will be the discussion of the methodology adopted in the organization of the work itself, through the artist's books, as well as a discussion about the challenges of conducting a research in the area of the creative process. Keywords: Artist's book; visual mapping; creative process.
id UDESC-5_15e3b80e7dd789b50765e39fcf4c985e
oai_identifier_str oai::article/20328
network_acronym_str UDESC-5
network_name_str Palíndromo (Online)
repository_id_str
spelling Artist books as a device in art researchLos libros de artista como dispositivo en la investigación artísticaLivros de artista como dispositivo na pesquisa em arteLivro de artistaNarrativa visualProcesso de criaçãoDesenhoArtes VisuaisArte contemporâneaPesquisa em ArteArtist booksVisual NarrativeCreative processDrawingProceso de creaciónLibro de artistaNarrativa visualDiseñoThe essay adresses the creation of artist books as devices that help to systematize my research into visual arts, presenting itself as a way of visual mapping of the creative process, creating clues and possible paths for reflection. Starting from Warburg's methodological approach, when organizing his elliptical library (Warburg Library, currently Warburg Institute) or creating his Atlas Mnemosyne based on the principle of “Law of good neighborhood”, taking into account the ability of books or images to relate to each other without the need for an organization as obvious or linear, such as chronological or by the name of the authors. In this way, starting from the juxtaposition of images, my creation and works by artists who are a reference in my process. I present four artist's books that account for four axes of discussion, within my creative process, which will be presented succinctly in this article, as the central objective will be the discussion of the methodology adopted in the organization of the work itself, through the artist's books, as well as a discussion about the challenges of conducting a research in the area of the creative process. Keywords: Artist's book; visual mapping; creative process.El artículo aborda la creación de libros de artista como dispositivos que ayudan en la sistematización de mi investigación en poética visual, presentándose como una forma de mapeo visual del proceso creativo, creando pistas y posibles caminos para la reflexión. Partiendo del enfoque metodológico de Warburg, al organizar su biblioteca elíptica (Warburg Library, actualmente Warburg Institute) o al crear su Atlas Mnemosyne a partir del principio de la “Ley de la buena vecindad”, teniendo en cuenta la capacidad de los libros o las imágenes para relacionarse entre sí, sin la necesidad de una organización tan obvia o lineal, como la cronológica o por nombre de los autores. De esta manera, a partir de la yuxtaposición de imágenes de mi creación y obras de artistas que son un referente en mi proceso, presento cuatro libros de artista que abarcan cuatro ejes de discusión, dentro de mi poética, que serán presentados sucintamente en este artículo, cuyo objetivo central será la discusión de la metodología adoptada en la organización del trabajo, a través de los libros de artista, así como una discusión sobre los desafíos de realizar investigaciones en el área del proceso de creación.O artigo aborda a criação de livros de artista como dispositivos que auxiliam a sistematização de minha pesquisa em poéticas visuais, apresentando-se como uma forma de mapeamento visual do processo criativo, criando pistas e possíveis trajetos para reflexão. Partindo da abordagem metodológica de Warburg, ao organizar a sua biblioteca elíptica (Biblioteca Warburg, atualmente Instituto Warburg) ou ao criar seu Atlas Mnemosyne a partir do princípio de “Lei da boa vizinhança”, levando em consideração a capacidade de livros ou imagens de se relacionarem entre si, sem a necessidade de uma organização tão óbvia ou linear, como a cronológica ou por nome dos autores. Deste modo, partir da justaposição de imagens de minha criação e obras de artistas que são referência em meu processo, apresento quatro livros de artista que dão conta de quatro eixos de discussão, dentro de minha poética, os quais serão apresentados de forma sucinta neste artigo, pois o objetivo central será a discussão da metodologia adotada na organização do trabalho em si, através dos livros de artista, assim como uma discussão sobre os desafios de se realizar uma pesquisa na área de processo de criação.Universidade do Estado de Santa Catarina2022-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2032810.5965/2175234614332022349Palíndromo; Vol. 14 No. 33 (2022): A questão do detalhe na história da arte; 349 - 373Palíndromo; v. 14 n. 33 (2022): A questão do detalhe na história da arte; 349 - 3732175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20328/14335Copyright (c) 2022 Andréia Cristina Dulianelhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDulianel, Andréia Cristina2024-02-29T13:14:18Zoai::article/20328Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2024-02-29T13:14:18Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Artist books as a device in art research
Los libros de artista como dispositivo en la investigación artística
Livros de artista como dispositivo na pesquisa em arte
title Artist books as a device in art research
spellingShingle Artist books as a device in art research
Dulianel, Andréia Cristina
Livro de artista
Narrativa visual
Processo de criação
Desenho
Artes Visuais
Arte contemporânea
Pesquisa em Arte
Artist books
Visual Narrative
Creative process
Drawing
Proceso de creación
Libro de artista
Narrativa visual
Diseño
title_short Artist books as a device in art research
title_full Artist books as a device in art research
title_fullStr Artist books as a device in art research
title_full_unstemmed Artist books as a device in art research
title_sort Artist books as a device in art research
author Dulianel, Andréia Cristina
author_facet Dulianel, Andréia Cristina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dulianel, Andréia Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv Livro de artista
Narrativa visual
Processo de criação
Desenho
Artes Visuais
Arte contemporânea
Pesquisa em Arte
Artist books
Visual Narrative
Creative process
Drawing
Proceso de creación
Libro de artista
Narrativa visual
Diseño
topic Livro de artista
Narrativa visual
Processo de criação
Desenho
Artes Visuais
Arte contemporânea
Pesquisa em Arte
Artist books
Visual Narrative
Creative process
Drawing
Proceso de creación
Libro de artista
Narrativa visual
Diseño
description The essay adresses the creation of artist books as devices that help to systematize my research into visual arts, presenting itself as a way of visual mapping of the creative process, creating clues and possible paths for reflection. Starting from Warburg's methodological approach, when organizing his elliptical library (Warburg Library, currently Warburg Institute) or creating his Atlas Mnemosyne based on the principle of “Law of good neighborhood”, taking into account the ability of books or images to relate to each other without the need for an organization as obvious or linear, such as chronological or by the name of the authors. In this way, starting from the juxtaposition of images, my creation and works by artists who are a reference in my process. I present four artist's books that account for four axes of discussion, within my creative process, which will be presented succinctly in this article, as the central objective will be the discussion of the methodology adopted in the organization of the work itself, through the artist's books, as well as a discussion about the challenges of conducting a research in the area of the creative process. Keywords: Artist's book; visual mapping; creative process.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20328
10.5965/2175234614332022349
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20328
identifier_str_mv 10.5965/2175234614332022349
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20328/14335
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Andréia Cristina Dulianel
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Andréia Cristina Dulianel
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Palíndromo; Vol. 14 No. 33 (2022): A questão do detalhe na história da arte; 349 - 373
Palíndromo; v. 14 n. 33 (2022): A questão do detalhe na história da arte; 349 - 373
2175-2346
1984-9532
reponame:Palíndromo (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Palíndromo (Online)
collection Palíndromo (Online)
repository.name.fl_str_mv Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br
_version_ 1797041813300707328