Família e Museu de Arte: A Acessibilidade de Pessoas com Deficiência nos Espaços Expositivos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Palíndromo (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3343 |
Resumo: | This paper approach the topics Family and Inclusion, discussing aspects of accessibility in the cultural and exhibition spaces. The text presents reflections on the importance of effective programs that integrates people with disabilities, the family and the museum. The dialogue is guided by research conducted in Masters Degree of Visual Arts, completed in 2011, wich explored data about what the families think about the artistic formation of children with disabilities. There is the issue of accessibility in museums and exhibition spaces in Florianópolis, from the speech of the mothers interviewed. It shows possibilities to approximate family of cultural institutions, questing non-formal education field, as well as debates that permeate the cultural heritage and educative mediation. |
id |
UDESC-5_1f053d24b2389fe8b3ee37b00bb893bd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/3343 |
network_acronym_str |
UDESC-5 |
network_name_str |
Palíndromo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Família e Museu de Arte: A Acessibilidade de Pessoas com Deficiência nos Espaços ExpositivosFamíliaAcessibilidadeInclusãoEspaços expositivosMuseuFamilyAccessibilityInclusionExhibition spaceMuseumThis paper approach the topics Family and Inclusion, discussing aspects of accessibility in the cultural and exhibition spaces. The text presents reflections on the importance of effective programs that integrates people with disabilities, the family and the museum. The dialogue is guided by research conducted in Masters Degree of Visual Arts, completed in 2011, wich explored data about what the families think about the artistic formation of children with disabilities. There is the issue of accessibility in museums and exhibition spaces in Florianópolis, from the speech of the mothers interviewed. It shows possibilities to approximate family of cultural institutions, questing non-formal education field, as well as debates that permeate the cultural heritage and educative mediation. O presente artigo aborda os temas Família e Inclusão, discutindo aspectos sobre a acessibilidade nos espaços expositivos e culturais. O texto apresenta reflexões sobre a importância da efetivação de programas que integrem as pessoas com deficiência, a família e o museu. O diálogo é norteado pela pesquisa realizada no curso de Pós-Graduação em Artes Visuais, concluído em 2011, a qual levantou dados acerca do que pensam as famílias sobre a formação artística dos filhos com deficiência. Destaca-se a questão da acessibilidade nos museus e espaços expositivos em Florianópolis, partindo da fala das mães entrevistadas. Apresentam-se possibilidades de aproximar a família das instituições culturais, problematizando esse campo não formal de educação, além de debates que permeiam a herança cultural e a mediação educativa. Universidade do Estado de Santa Catarina2013-05-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/334310.5965/2175234604072012133Palíndromo; Vol. 4 No. 7 (2012): Palíndromo nº 7Palíndromo; v. 4 n. 7 (2012): Palíndromo nº 72175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3343/2406Copyright (c) 2013 Priscila Anversahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAnversa, Priscila2020-09-08T15:12:10Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/3343Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2020-09-08T15:12:10Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Família e Museu de Arte: A Acessibilidade de Pessoas com Deficiência nos Espaços Expositivos |
title |
Família e Museu de Arte: A Acessibilidade de Pessoas com Deficiência nos Espaços Expositivos |
spellingShingle |
Família e Museu de Arte: A Acessibilidade de Pessoas com Deficiência nos Espaços Expositivos Anversa, Priscila Família Acessibilidade Inclusão Espaços expositivos Museu Family Accessibility Inclusion Exhibition space Museum |
title_short |
Família e Museu de Arte: A Acessibilidade de Pessoas com Deficiência nos Espaços Expositivos |
title_full |
Família e Museu de Arte: A Acessibilidade de Pessoas com Deficiência nos Espaços Expositivos |
title_fullStr |
Família e Museu de Arte: A Acessibilidade de Pessoas com Deficiência nos Espaços Expositivos |
title_full_unstemmed |
Família e Museu de Arte: A Acessibilidade de Pessoas com Deficiência nos Espaços Expositivos |
title_sort |
Família e Museu de Arte: A Acessibilidade de Pessoas com Deficiência nos Espaços Expositivos |
author |
Anversa, Priscila |
author_facet |
Anversa, Priscila |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Anversa, Priscila |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Família Acessibilidade Inclusão Espaços expositivos Museu Family Accessibility Inclusion Exhibition space Museum |
topic |
Família Acessibilidade Inclusão Espaços expositivos Museu Family Accessibility Inclusion Exhibition space Museum |
description |
This paper approach the topics Family and Inclusion, discussing aspects of accessibility in the cultural and exhibition spaces. The text presents reflections on the importance of effective programs that integrates people with disabilities, the family and the museum. The dialogue is guided by research conducted in Masters Degree of Visual Arts, completed in 2011, wich explored data about what the families think about the artistic formation of children with disabilities. There is the issue of accessibility in museums and exhibition spaces in Florianópolis, from the speech of the mothers interviewed. It shows possibilities to approximate family of cultural institutions, questing non-formal education field, as well as debates that permeate the cultural heritage and educative mediation. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-05-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3343 10.5965/2175234604072012133 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3343 |
identifier_str_mv |
10.5965/2175234604072012133 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3343/2406 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2013 Priscila Anversa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2013 Priscila Anversa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Palíndromo; Vol. 4 No. 7 (2012): Palíndromo nº 7 Palíndromo; v. 4 n. 7 (2012): Palíndromo nº 7 2175-2346 1984-9532 reponame:Palíndromo (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Palíndromo (Online) |
collection |
Palíndromo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br |
_version_ |
1797041814088187904 |