Hélio Oiticica public poetry: 19 non-specific artworks
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Data de Publicação: | 2021 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Palíndromo (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20257 |
Resumo: | There are countless texts that the Brazilian artist Hélio Oiticica wrote during his life. From concepts to theoretical essays, from letters to projects, from inscriptions to poems, Oiticica used the word to organize and present his work to the world. This article aims to discuss the public poetry of Oiticica when he was in Rio de Janeiro, between 1965 and 1968, whose composition is made up of 19 texts inscribed in Parangolés, Bólides and a flag. Subsequently, two inscriptions will be analyzed, the Parangolé P11 Capa 7 (1966), with “Estamos Famintos”, and the Parangolé P18 Capa 16 (1968), with “Sexo e violência: eis o que me agrada”. It is intended, therefore, from the visual and textual aspects of the works, to highlight the notion of “strange fruits”, by Florencia Garramuño, which designates artistic objects of difficult classification, hybrids. |
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Hélio Oiticica public poetry: 19 non-specific artworksLa poesía pública de Hélio Oiticica: 19 obras inespecíficasA poética pública de Hélio Oiticica: 19 obras inespecíficas Hélio OiticicaPublic PoetryTextual InscriptionHélio Oiticica Poética PúblicaInscrição Textual Hélio OiticicaPoética pública Inscripción textualThere are countless texts that the Brazilian artist Hélio Oiticica wrote during his life. From concepts to theoretical essays, from letters to projects, from inscriptions to poems, Oiticica used the word to organize and present his work to the world. This article aims to discuss the public poetry of Oiticica when he was in Rio de Janeiro, between 1965 and 1968, whose composition is made up of 19 texts inscribed in Parangolés, Bólides and a flag. Subsequently, two inscriptions will be analyzed, the Parangolé P11 Capa 7 (1966), with “Estamos Famintos”, and the Parangolé P18 Capa 16 (1968), with “Sexo e violência: eis o que me agrada”. It is intended, therefore, from the visual and textual aspects of the works, to highlight the notion of “strange fruits”, by Florencia Garramuño, which designates artistic objects of difficult classification, hybrids.Son innumerables los textos que el artista brasileño Hélio Oiticica escribió durante su vida. De los conceptos a los ensayos teóricos, de las cartas a los proyectos, de las inscripciones a los poemas, el artista utilizó la palabra y el gesto de la escritura para organizar y presentar su obra al mundo. El objetivo de este artículo es discutir la poética pública de Oiticica concebida en Río de Janeiro entre 1965 y 1968, cuya composición está dada por 19 textos inscritos en Parangolés, Bólides e bandeira. En consecuencia, se analizan dos Parangolés con inscripciones, el Parangolé P11 Cover 7 (1966), con “Estamos Famintos”, y el Parangolé P18 Cover 16 (1968), con “Sexo e violência: eis o que me agrada”. Se pretende, por tanto, desde el aspecto visual y textual de las obras, resaltar la noción de “frutos extraños”, de Florencia Garramuño, que designa objetos artísticos híbridos de difícil clasificación.São inúmeros os textos que o artista brasileiro Hélio Oiticica escreveu durante a sua vida. De conceitos à ensaios teóricos, de cartas à projetos, de inscrições a poemas, o artista usou a palavra e o gesto da escrita para organizar e apresentar seu trabalho ao mundo. Visa-se neste artigo discorrer sobre a poética pública de Oiticica concebida no Rio de Janeiro entre 1965 e 1968, cuja composição se dá por 19 textos inscritos em Parangolés, Bólides e bandeira. Em conseguinte, é feita a análise de dois Parangolés com inscrições, o Parangolé P11 Capa 7 (1966), com “Estamos Famintos”, e o Parangolé P18 Capa 16 (1968), com “Sexo e violência: eis o que me agrada”. Pretende-se, assim, a partir dos aspectos visual e textual das obras, evidenciar a noção de “frutos estranho”, de Florencia Garramuño, que designa objetos artísticos de difícil classificação, híbridos.Universidade do Estado de Santa Catarina2021-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2025710.5965/2175234613312021043Palíndromo; Vol. 13 No. 31 (2021): Escritas de artista e outras proposições ; 43-57Palíndromo; v. 13 n. 31 (2021): Escritas de artista e outras proposições ; 43-572175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/20257/13431Copyright (c) 2021 Annelise estrellahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGaleazzi, Annelise Estrella2021-09-01T14:19:50Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/20257Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2021-09-01T14:19:50Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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There are countless texts that the Brazilian artist Hélio Oiticica wrote during his life. From concepts to theoretical essays, from letters to projects, from inscriptions to poems, Oiticica used the word to organize and present his work to the world. This article aims to discuss the public poetry of Oiticica when he was in Rio de Janeiro, between 1965 and 1968, whose composition is made up of 19 texts inscribed in Parangolés, Bólides and a flag. Subsequently, two inscriptions will be analyzed, the Parangolé P11 Capa 7 (1966), with “Estamos Famintos”, and the Parangolé P18 Capa 16 (1968), with “Sexo e violência: eis o que me agrada”. It is intended, therefore, from the visual and textual aspects of the works, to highlight the notion of “strange fruits”, by Florencia Garramuño, which designates artistic objects of difficult classification, hybrids. |
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