Decolonial curatorial practices in dialogue
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Palíndromo (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21673 |
Resumo: | This paper seeks to reflect about curatorial procedures resulting from recent discussions and revisions in the history of art, as well as in museum collections. In order to contextualize the reflections on these practices, the theoretical basis establishes discussions with authors such as Ivan Muñiz-Reed, Lucy Lippard, Tomislav Šola, among others. It analyzes interviews carried out by the authors of this paper with Brazilian curators Carollina Lauriano, Igor Simões, Luciara Ribeiro and Pollyana Quintella, considering a decolonial turn in progress. Different practices and approaches are presented in which curatorship and theoretical research assume activist positions and recover the names and works by historically discriminated and rejected artists. When studying different strategies and perspectives, a panorama of possibilities is outlined in which we can analyze what has already been done, recognize what is under construction and project futures. |
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Decolonial curatorial practices in dialoguePrácticas curatoriales decoloniales en diálogoPráticas curatoriais decoloniais em diálogoCuradoriaHistória da ArteExposiçãoAtivismoDecolonialidadeHistória da ArteCuradoriaCuratorship Art History ExhibitionActivism DecolonialityCuraduría Historia del ArteExposiciónActivismoDecolonialidadThis paper seeks to reflect about curatorial procedures resulting from recent discussions and revisions in the history of art, as well as in museum collections. In order to contextualize the reflections on these practices, the theoretical basis establishes discussions with authors such as Ivan Muñiz-Reed, Lucy Lippard, Tomislav Šola, among others. It analyzes interviews carried out by the authors of this paper with Brazilian curators Carollina Lauriano, Igor Simões, Luciara Ribeiro and Pollyana Quintella, considering a decolonial turn in progress. Different practices and approaches are presented in which curatorship and theoretical research assume activist positions and recover the names and works by historically discriminated and rejected artists. When studying different strategies and perspectives, a panorama of possibilities is outlined in which we can analyze what has already been done, recognize what is under construction and project futures.Este artículo busca reflexionar sobre posiciones curatoriales resultantes de discusiones y revisiones recientes en la historia del arte, así como en las colecciones de los museos. Para contextualizar las reflexiones sobre estas prácticas, la base teórica establece discusiones de autores como Ivan Muñiz-Reed, Lucy Lippard, Tomislav Šola, entre otros. A partir de un corte centrado en un giro decolonial en curso, se analizan las entrevistas realizadas por las autoras de este artículo con los curadores brasileños Carollina Lauriano, Igor Simões, Luciara Ribeiro y Pollyana Quintella. Se presentan diferentes prácticas y enfoques en los que la curaduría y la investigación teórica asumen posiciones activistas y recuperan nombres y obras de artistas históricamente discriminados y rechazados. Al estudiar diferentes estrategias y perspectivas, se perfila un panorama de posibilidades en el que podemos analizar los cambios, reconocer lo que está en construcción y proyectar futuros.Este artigo busca refletir sobre posturas curatoriais decorrentes das recentes discussões e revisões da História da Arte, assim como dos acervos de museus. Com o objetivo de contextualizar as reflexões acerca dessas práticas, o embasamento teórico estabelece discussões a partir de autores como Ivan Muñiz-Reed, Lucy Lippard, Tomislav Šola, entre outros. Partindo de um recorte voltado para um giro decolonial em andamento, são analisadas entrevistas realizadas pelas autoras do presente artigo com os curadores brasileiros Carollina Lauriano, Igor Simões, Luciara Ribeiro e Pollyana Quintella. São apresentadas diferentes práticas e abordagens em que a curadoria e a pesquisa teórica assumem posturas ativistas e de recuperação de nomes e de obras de artistas historicamente discriminados e rechaçados. Ao estudar estratégias e perspectivas diversas, pincela-se um panorama de possibilidades no qual podemos analisar o que já foi feito, reconhecer o que está em construção e projetar futuros. Universidade do Estado de Santa Catarina2022-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2167310.5965/2175234614342022115Palíndromo; Vol. 14 No. 34 (2022): A terra dura: potências do sonho e arte; 115-138Palíndromo; v. 14 n. 34 (2022): A terra dura: potências do sonho e arte; 115-1382175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21673/14700Copyright (c) 2022 Ananda Carvalho, Larissa Megre Wanderley Cordeirohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarvalho, AnandaCordeiro, Larissa Megre Wanderley2024-02-29T13:53:34Zoai::article/21673Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2024-02-29T13:53:34Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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