Raymundo Colares and the cinema: from gibis to super-8 films

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Caillaux, Mario
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Mari, Marcelo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Palíndromo (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22723
Resumo: The disarticulation of visual structures is one of the main issues that Raymundo Colares develops in his poetic journey. This article seeks to answer the close relationship his works evoke with the idea of image movement sensation, a fundamental principle of cinema. For this, it analyzes the series of works that the artist calls Gibi and relates them to the technique of cinematographic montage. In a second moment, the text reflects on the three films that Colares made, seeking to demonstrate how these works are part of his research into visual disarticulation and can also see as a form of painting in motion.
id UDESC-5_750137e1df31aea7edfff0f02f24eda3
oai_identifier_str oai::article/22723
network_acronym_str UDESC-5
network_name_str Palíndromo (Online)
repository_id_str
spelling Raymundo Colares and the cinema: from gibis to super-8 films Raymundo Colares y el cine: del gibis al super-8Raymundo Colares e o cinema: dos gibis aos filmes em super-8Raymundo Colaresartist filmsgibisuper-8Raymundo Colaresfilmes de artistagibisuper-8Raymundo Colaresgibisuper-8películas de artistasThe disarticulation of visual structures is one of the main issues that Raymundo Colares develops in his poetic journey. This article seeks to answer the close relationship his works evoke with the idea of image movement sensation, a fundamental principle of cinema. For this, it analyzes the series of works that the artist calls Gibi and relates them to the technique of cinematographic montage. In a second moment, the text reflects on the three films that Colares made, seeking to demonstrate how these works are part of his research into visual disarticulation and can also see as a form of painting in motion.La desarticulación de las estructuras visuales es uno de los principales temas que desarrolla Raymundo Colares en su recorrido poético. Este artículo busca dar respuesta a la estrecha relación que evocan sus obras con la idea de sensación de movimiento de la imagen, principio fundamental del cine. Para ello, analiza la serie de obras que el artista denomina Gibi y las relaciona con la técnica del montaje cinematográfico. En un segundo momento, el texto reflexiona sobre las tres películas que realizó Colares, buscando demostrar cómo estas obras forman parte de su investigación sobre la desarticulación visual y pueden verse también como una forma de pintura en movimiento.A desarticulação de estruturas visuais é uma das principais questões que Raymundo Colares desenvolve em seu percurso poético. Este artigo busca responder qual é a relação de proximidade que seus trabalhos suscitam com a ideia de sensação do movimento da imagem, princípio fundamental do cinema. Para isso, analisa a série de trabalho que o artista denomina de Gibi e os relaciona com a técnica de montagem cinematográfica. Em um segundo momento, o texto reflete sobre os três filmes que Colares realizou, buscando demostrar como esses trabalhos fazem parte dessa sua pesquisa de desarticulação visual, e podem ser vistos como uma forma de pintura em movimento.Universidade do Estado de Santa Catarina2023-05-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2272310.5965/2175234615362023e0011Palíndromo; Vol. 15 No. 36 (2023): As artimanhas do grotesco no contemporâneo; 1-23Palíndromo; v. 15 n. 36 (2023): As artimanhas do grotesco no contemporâneo; 1-232175-23461984-953210.5965/2175234615362023reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22723/15595Copyright (c) 2023 Mario Caillaux, Marcelo Marihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Caillaux, MarioMari, Marcelo2024-02-29T13:56:56Zoai::article/22723Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2024-02-29T13:56:56Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Raymundo Colares and the cinema: from gibis to super-8 films
Raymundo Colares y el cine: del gibis al super-8
Raymundo Colares e o cinema: dos gibis aos filmes em super-8
title Raymundo Colares and the cinema: from gibis to super-8 films
spellingShingle Raymundo Colares and the cinema: from gibis to super-8 films
Caillaux, Mario
Raymundo Colares
artist films
gibi
super-8
Raymundo Colares
filmes de artista
gibi
super-8
Raymundo Colares
gibi
super-8
películas de artistas
title_short Raymundo Colares and the cinema: from gibis to super-8 films
title_full Raymundo Colares and the cinema: from gibis to super-8 films
title_fullStr Raymundo Colares and the cinema: from gibis to super-8 films
title_full_unstemmed Raymundo Colares and the cinema: from gibis to super-8 films
title_sort Raymundo Colares and the cinema: from gibis to super-8 films
author Caillaux, Mario
author_facet Caillaux, Mario
Mari, Marcelo
author_role author
author2 Mari, Marcelo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Caillaux, Mario
Mari, Marcelo
dc.subject.por.fl_str_mv Raymundo Colares
artist films
gibi
super-8
Raymundo Colares
filmes de artista
gibi
super-8
Raymundo Colares
gibi
super-8
películas de artistas
topic Raymundo Colares
artist films
gibi
super-8
Raymundo Colares
filmes de artista
gibi
super-8
Raymundo Colares
gibi
super-8
películas de artistas
description The disarticulation of visual structures is one of the main issues that Raymundo Colares develops in his poetic journey. This article seeks to answer the close relationship his works evoke with the idea of image movement sensation, a fundamental principle of cinema. For this, it analyzes the series of works that the artist calls Gibi and relates them to the technique of cinematographic montage. In a second moment, the text reflects on the three films that Colares made, seeking to demonstrate how these works are part of his research into visual disarticulation and can also see as a form of painting in motion.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-05-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22723
10.5965/2175234615362023e0011
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22723
identifier_str_mv 10.5965/2175234615362023e0011
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/22723/15595
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Mario Caillaux, Marcelo Mari
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Mario Caillaux, Marcelo Mari
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Palíndromo; Vol. 15 No. 36 (2023): As artimanhas do grotesco no contemporâneo; 1-23
Palíndromo; v. 15 n. 36 (2023): As artimanhas do grotesco no contemporâneo; 1-23
2175-2346
1984-9532
10.5965/2175234615362023
reponame:Palíndromo (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Palíndromo (Online)
collection Palíndromo (Online)
repository.name.fl_str_mv Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br
_version_ 1797041813456945152