Artist's book: finding ways to make a book repairing collective memories
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Palíndromo (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24038 |
Resumo: | This paper approaches the making of artist's books as decolonial practice. We address this topic by telling the story of the birth of the artist's book ninharia and the bemvinda publisher. From the transmission of this experience, we understand that writing and books contain a colonial heritage - that of who can write and publish. We claim with Silvia Rivera Cusicanqui, however, a ch'ixi perspective as a methodology for approaching the artist's book. Ch'ixi means the gray color in Andean weaving formed by white and black stripes that do not mix. In a culture founded on the principle of miscegenation such as ours, affirming ch'ixi is affirming the contradiction and the constant presence of alterity in identity and hegemonic forms. We hypothesize that the artist's book can be an object in which words and forms of expression act as decolonial practices. In this sense, the independent publication can assume a political and ethical position in the war of denominations, as Antônio Bispo calls it, creating images, symbols, imaginaries, and desires that converge in the care of life. |
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Artist's book: finding ways to make a book repairing collective memoriesLibro de artista: inventar modos de hacer libros reparando memorias colectivasLivro de artista: tatear modos de fazer livro reparando memórias coletivaslivro de artistapráticas descoloniaisninhariaEditora BemvindaLivro do Artistaartist’s bookdecolonial practicesninhariaBemvinda publisherArtist’s booklibro de artistapracticas decolonialesninhariaEditorial BemvindaLibro de artistaThis paper approaches the making of artist's books as decolonial practice. We address this topic by telling the story of the birth of the artist's book ninharia and the bemvinda publisher. From the transmission of this experience, we understand that writing and books contain a colonial heritage - that of who can write and publish. We claim with Silvia Rivera Cusicanqui, however, a ch'ixi perspective as a methodology for approaching the artist's book. Ch'ixi means the gray color in Andean weaving formed by white and black stripes that do not mix. In a culture founded on the principle of miscegenation such as ours, affirming ch'ixi is affirming the contradiction and the constant presence of alterity in identity and hegemonic forms. We hypothesize that the artist's book can be an object in which words and forms of expression act as decolonial practices. In this sense, the independent publication can assume a political and ethical position in the war of denominations, as Antônio Bispo calls it, creating images, symbols, imaginaries, and desires that converge in the care of life.Este artículo aborda la creación de libros de artista como práctica descolonial. Abordamos este tema contando la historia del nacimiento del libro de artista ninharia y la editorial bemvinda. A partir de la transmisión de esta experiencia, comprendemos que la escritura y los libros contienen una herencia colonial, la de quién puede escribir y publicar. Sin embargo, reclamamos, siguiendo el trabajo de Silvia Rivera Cusicanqui, una metodología ch’ixi para abordar el libro de artista. Ch'ixi hace referencia al color gris en los tejidos andinos formado por rayas blancas y negras que no se mezclan En una cultura fundada en el principio del mestizaje como la nuestra, afirmar el ch'ixi es afirmar la contradicción y la constante presencia de la alteridad en la identidad y en las formas hegemónicas. Planteamos la hipótesis de que el libro de artista puede ser un objeto en el que las palabras y las formas de expresión actúen como prácticas descoloniales. En este sentido, la publicación independiente puede asumir una posición política y ética en la "guerra de denominaciones", como la llama Antônio Bispo, creando imágenes, símbolos, imaginarios y deseos que convergen en el cuidado de la vida.Este artigo tem por objetivo aproximar a feitura de livro de artista de práticas descoloniais. Para isso, contamos a história do nascimento do livro de artista ninharia e da editora bemvinda. A partir da transmissão dessa experiência, entendemos que tanto a escritura como o livro possuem uma herança colonial - a de quem pode escrever e publicar. Reivindicamos, no entanto, uma perspectiva ch’ixi, conforme elaborada pr Silvia Rivera Cusicanqui, como metodologia de abordagem do livro de artista. O ch’ixi é a cor cinza na tecelagem andina formado por listras brancas e pretas que não se misturam. Numa cultura fundada no princípio da mestiçagem como a nossa, afirmar o ch’ixi é afirmar a contradição e a constante presença da alteridade na identidade e nas formas hegemônicas. Nossa hipótese é a de que o livro de artista pode ser um objeto no qual as palavras e as formas de expressão atuem como práticas descoloniais. Nesse sentido, a publicação independente pode assumir uma posição política e ética, usando os termos de Antônio Bispo, na guerra das denominações, criando imagens, simbólicos, imaginários e desejos que confluam no cuidado da vida.Universidade do Estado de Santa Catarina2023-10-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2403810.5965/2175234615372023e0006Palíndromo; Vol. 15 No. 37 (2023): Publicações de artista: espaço e tempo do impresso ao virtual; 1-24Palíndromo; v. 15 n. 37 (2023): Publicações de artista: espaço e tempo do impresso ao virtual; 1-242175-23461984-953210.5965/10.5965/2175234615372023reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24038/16155Copyright (c) 2023 Lorena Galery Batista, Maiara Knihshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Lorena GaleryKnihs, Maiara2024-02-29T13:58:01Zoai::article/24038Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2024-02-29T13:58:01Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
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Palíndromo; Vol. 15 No. 37 (2023): Publicações de artista: espaço e tempo do impresso ao virtual; 1-24 Palíndromo; v. 15 n. 37 (2023): Publicações de artista: espaço e tempo do impresso ao virtual; 1-24 2175-2346 1984-9532 10.5965/10.5965/2175234615372023 reponame:Palíndromo (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
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