Artist's book: finding ways to make a book repairing collective memories

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Batista, Lorena Galery
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Knihs, Maiara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Palíndromo (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24038
Resumo: This paper approaches the making of artist's books as decolonial practice. We address this topic by telling the story of the birth of the artist's book ninharia and the bemvinda publisher. From the transmission of this experience, we understand that writing and books contain a colonial heritage - that of who can write and publish. We claim with Silvia Rivera Cusicanqui, however, a ch'ixi perspective as a methodology for approaching the artist's book. Ch'ixi means the gray color in Andean weaving formed by white and black stripes that do not mix. In a culture founded on the principle of miscegenation such as ours, affirming ch'ixi is affirming the contradiction and the constant presence of alterity in identity and hegemonic forms. We hypothesize that the artist's book can be an object in which words and forms of expression act as decolonial practices. In this sense, the independent publication can assume a political and ethical position in the war of denominations, as Antônio Bispo calls it, creating images, symbols, imaginaries, and desires that converge in the care of life.
id UDESC-5_7ece05743266f61486c299bbb46217c7
oai_identifier_str oai::article/24038
network_acronym_str UDESC-5
network_name_str Palíndromo (Online)
repository_id_str
spelling Artist's book: finding ways to make a book repairing collective memoriesLibro de artista: inventar modos de hacer libros reparando memorias colectivasLivro de artista: tatear modos de fazer livro reparando memórias coletivaslivro de artistapráticas descoloniaisninhariaEditora BemvindaLivro do Artistaartist’s bookdecolonial practicesninhariaBemvinda publisherArtist’s booklibro de artistapracticas decolonialesninhariaEditorial BemvindaLibro de artistaThis paper approaches the making of artist's books as decolonial practice. We address this topic by telling the story of the birth of the artist's book ninharia and the bemvinda publisher. From the transmission of this experience, we understand that writing and books contain a colonial heritage - that of who can write and publish. We claim with Silvia Rivera Cusicanqui, however, a ch'ixi perspective as a methodology for approaching the artist's book. Ch'ixi means the gray color in Andean weaving formed by white and black stripes that do not mix. In a culture founded on the principle of miscegenation such as ours, affirming ch'ixi is affirming the contradiction and the constant presence of alterity in identity and hegemonic forms. We hypothesize that the artist's book can be an object in which words and forms of expression act as decolonial practices. In this sense, the independent publication can assume a political and ethical position in the war of denominations, as Antônio Bispo calls it, creating images, symbols, imaginaries, and desires that converge in the care of life.Este artículo aborda la creación de libros de artista como práctica descolonial. Abordamos este tema contando la historia del nacimiento del libro de artista ninharia y la editorial bemvinda. A partir de la transmisión de esta experiencia, comprendemos que la escritura y los libros contienen una herencia colonial, la de quién puede escribir y publicar. Sin embargo, reclamamos, siguiendo el trabajo de Silvia Rivera Cusicanqui, una metodología ch’ixi para abordar el libro de artista. Ch'ixi hace referencia al color gris en los tejidos andinos formado por rayas blancas y negras que no se mezclan En una cultura fundada en el principio del mestizaje como la nuestra, afirmar el ch'ixi es afirmar la contradicción y la constante presencia de la alteridad en la identidad y en las formas hegemónicas. Planteamos la hipótesis de que el libro de artista puede ser un objeto en el que las palabras y las formas de expresión actúen como prácticas descoloniales. En este sentido, la publicación independiente puede asumir una posición política y ética en la "guerra de denominaciones", como la llama Antônio Bispo, creando imágenes, símbolos, imaginarios y deseos que convergen en el cuidado de la vida.Este artigo tem por objetivo aproximar a feitura de livro de artista de práticas descoloniais. Para isso, contamos a história do nascimento do livro de artista ninharia e da editora bemvinda. A partir da transmissão dessa experiência, entendemos que tanto a escritura como o livro possuem uma herança colonial - a de quem pode escrever e publicar. Reivindicamos, no entanto, uma perspectiva ch’ixi, conforme elaborada pr Silvia Rivera Cusicanqui, como metodologia de abordagem do livro de artista. O ch’ixi é a cor cinza na tecelagem andina formado por listras brancas e pretas que não se misturam. Numa cultura fundada no princípio da mestiçagem como a nossa, afirmar o ch’ixi é afirmar a contradição e a constante presença da alteridade na identidade e nas formas hegemônicas. Nossa hipótese é a de que o livro de artista pode ser um objeto no qual as palavras e as formas de expressão atuem como práticas descoloniais. Nesse sentido, a publicação independente pode assumir uma posição política e ética, usando os termos de Antônio Bispo, na guerra das denominações, criando imagens, simbólicos, imaginários e desejos que confluam no cuidado da vida.Universidade do Estado de Santa Catarina2023-10-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2403810.5965/2175234615372023e0006Palíndromo; Vol. 15 No. 37 (2023): Publicações de artista: espaço e tempo do impresso ao virtual; 1-24Palíndromo; v. 15 n. 37 (2023): Publicações de artista: espaço e tempo do impresso ao virtual; 1-242175-23461984-953210.5965/10.5965/2175234615372023reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24038/16155Copyright (c) 2023 Lorena Galery Batista, Maiara Knihshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBatista, Lorena GaleryKnihs, Maiara2024-02-29T13:58:01Zoai::article/24038Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2024-02-29T13:58:01Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Artist's book: finding ways to make a book repairing collective memories
Libro de artista: inventar modos de hacer libros reparando memorias colectivas
Livro de artista: tatear modos de fazer livro reparando memórias coletivas
title Artist's book: finding ways to make a book repairing collective memories
spellingShingle Artist's book: finding ways to make a book repairing collective memories
Batista, Lorena Galery
livro de artista
práticas descoloniais
ninharia
Editora Bemvinda
Livro do Artista
artist’s book
decolonial practices
ninharia
Bemvinda publisher
Artist’s book
libro de artista
practicas decoloniales
ninharia
Editorial Bemvinda
Libro de artista
title_short Artist's book: finding ways to make a book repairing collective memories
title_full Artist's book: finding ways to make a book repairing collective memories
title_fullStr Artist's book: finding ways to make a book repairing collective memories
title_full_unstemmed Artist's book: finding ways to make a book repairing collective memories
title_sort Artist's book: finding ways to make a book repairing collective memories
author Batista, Lorena Galery
author_facet Batista, Lorena Galery
Knihs, Maiara
author_role author
author2 Knihs, Maiara
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Batista, Lorena Galery
Knihs, Maiara
dc.subject.por.fl_str_mv livro de artista
práticas descoloniais
ninharia
Editora Bemvinda
Livro do Artista
artist’s book
decolonial practices
ninharia
Bemvinda publisher
Artist’s book
libro de artista
practicas decoloniales
ninharia
Editorial Bemvinda
Libro de artista
topic livro de artista
práticas descoloniais
ninharia
Editora Bemvinda
Livro do Artista
artist’s book
decolonial practices
ninharia
Bemvinda publisher
Artist’s book
libro de artista
practicas decoloniales
ninharia
Editorial Bemvinda
Libro de artista
description This paper approaches the making of artist's books as decolonial practice. We address this topic by telling the story of the birth of the artist's book ninharia and the bemvinda publisher. From the transmission of this experience, we understand that writing and books contain a colonial heritage - that of who can write and publish. We claim with Silvia Rivera Cusicanqui, however, a ch'ixi perspective as a methodology for approaching the artist's book. Ch'ixi means the gray color in Andean weaving formed by white and black stripes that do not mix. In a culture founded on the principle of miscegenation such as ours, affirming ch'ixi is affirming the contradiction and the constant presence of alterity in identity and hegemonic forms. We hypothesize that the artist's book can be an object in which words and forms of expression act as decolonial practices. In this sense, the independent publication can assume a political and ethical position in the war of denominations, as Antônio Bispo calls it, creating images, symbols, imaginaries, and desires that converge in the care of life.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24038
10.5965/2175234615372023e0006
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24038
identifier_str_mv 10.5965/2175234615372023e0006
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/24038/16155
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Lorena Galery Batista, Maiara Knihs
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Lorena Galery Batista, Maiara Knihs
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Palíndromo; Vol. 15 No. 37 (2023): Publicações de artista: espaço e tempo do impresso ao virtual; 1-24
Palíndromo; v. 15 n. 37 (2023): Publicações de artista: espaço e tempo do impresso ao virtual; 1-24
2175-2346
1984-9532
10.5965/10.5965/2175234615372023
reponame:Palíndromo (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Palíndromo (Online)
collection Palíndromo (Online)
repository.name.fl_str_mv Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br
_version_ 1797041814017933312