A arte, o urbano e o social: um espaço de provocação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Palíndromo (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2175234606112014064 |
Resumo: | Contemporary artists, aiming launching provocations, play with ambiguity and alterity in their production to discuss elements of the visual arts’ system itself - the figure of the artist, the museum, the cultural journalism, etc. In dialogue, we analyze the projects of artists such as Yuri Firmness (with his “invented artist” Souzousareta Geijutsuka) and Bruno Moreschi (with his project ART BOOK, where he creates an encyclopedia of art with 50 fictional artists designed by him). In this context, the re- search involves the practical development of the persona of a “technological artist” - a chatbot that pretends to be an artist acting in a “teleperformance” on the Internet - supposedly introducing a “direct” relationship between artist and audience. |
id |
UDESC-5_a465a773841b95cfc2d4404209770c8a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/4886 |
network_acronym_str |
UDESC-5 |
network_name_str |
Palíndromo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A arte, o urbano e o social: um espaço de provocaçãoart urban intervention arte urbano intervençãoContemporary artists, aiming launching provocations, play with ambiguity and alterity in their production to discuss elements of the visual arts’ system itself - the figure of the artist, the museum, the cultural journalism, etc. In dialogue, we analyze the projects of artists such as Yuri Firmness (with his “invented artist” Souzousareta Geijutsuka) and Bruno Moreschi (with his project ART BOOK, where he creates an encyclopedia of art with 50 fictional artists designed by him). In this context, the re- search involves the practical development of the persona of a “technological artist” - a chatbot that pretends to be an artist acting in a “teleperformance” on the Internet - supposedly introducing a “direct” relationship between artist and audience.Este artigo tem como objetivo propor considerações sobre os novos espaços ocupados pela arte e como essa pode interferir no espaço comum, no espaço urbano, criando uma rede de significações e reestruturando relações no meio urbano. A reorganização da sociedade contemporânea engloba também a reorganização dos espaços da arte, para exemplificar tais intervenções buscou-se destacar a obra de dois artistas que trabalham exclusivamente no espaço urbano, Jenny Holzer e Rafael Lozzano-Hemer. Diante de tais considerações busca-se visualizar como a arte comporta-se inserida no espaço das cidades, bem como inquirir outros arranjos de composições e fazeres que provoquem intensidades do viver. Universidade do Estado de Santa Catarina2014-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/217523460611201406410.5965/2175234606112014064Palíndromo; Vol. 6 No. 11 (2014): Palíndromo nº11; 64 - 78Palíndromo; v. 6 n. 11 (2014): Palíndromo nº11; 64 - 782175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2175234606112014064/3691Copyright (c) 2014 Tatiana Palma Guerche, Andreia Machado Vieirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuerche, Tatiana PalmaVieira, Andreia Machado2023-03-24T14:37:35Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/4886Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2023-03-24T14:37:35Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A arte, o urbano e o social: um espaço de provocação |
title |
A arte, o urbano e o social: um espaço de provocação |
spellingShingle |
A arte, o urbano e o social: um espaço de provocação Guerche, Tatiana Palma art urban intervention arte urbano intervenção |
title_short |
A arte, o urbano e o social: um espaço de provocação |
title_full |
A arte, o urbano e o social: um espaço de provocação |
title_fullStr |
A arte, o urbano e o social: um espaço de provocação |
title_full_unstemmed |
A arte, o urbano e o social: um espaço de provocação |
title_sort |
A arte, o urbano e o social: um espaço de provocação |
author |
Guerche, Tatiana Palma |
author_facet |
Guerche, Tatiana Palma Vieira, Andreia Machado |
author_role |
author |
author2 |
Vieira, Andreia Machado |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Guerche, Tatiana Palma Vieira, Andreia Machado |
dc.subject.por.fl_str_mv |
art urban intervention arte urbano intervenção |
topic |
art urban intervention arte urbano intervenção |
description |
Contemporary artists, aiming launching provocations, play with ambiguity and alterity in their production to discuss elements of the visual arts’ system itself - the figure of the artist, the museum, the cultural journalism, etc. In dialogue, we analyze the projects of artists such as Yuri Firmness (with his “invented artist” Souzousareta Geijutsuka) and Bruno Moreschi (with his project ART BOOK, where he creates an encyclopedia of art with 50 fictional artists designed by him). In this context, the re- search involves the practical development of the persona of a “technological artist” - a chatbot that pretends to be an artist acting in a “teleperformance” on the Internet - supposedly introducing a “direct” relationship between artist and audience. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-07-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2175234606112014064 10.5965/2175234606112014064 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2175234606112014064 |
identifier_str_mv |
10.5965/2175234606112014064 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2175234606112014064/3691 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Tatiana Palma Guerche, Andreia Machado Vieira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Tatiana Palma Guerche, Andreia Machado Vieira http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Palíndromo; Vol. 6 No. 11 (2014): Palíndromo nº11; 64 - 78 Palíndromo; v. 6 n. 11 (2014): Palíndromo nº11; 64 - 78 2175-2346 1984-9532 reponame:Palíndromo (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Palíndromo (Online) |
collection |
Palíndromo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br |
_version_ |
1797041814629253120 |