A arte, o urbano e o social: um espaço de provocação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guerche, Tatiana Palma
Data de Publicação: 2014
Outros Autores: Vieira, Andreia Machado
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Palíndromo (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2175234606112014064
Resumo: Contemporary artists, aiming launching provocations, play with ambiguity and alterity in their production to discuss elements of the visual arts’ system itself - the figure of the artist, the museum, the cultural journalism, etc. In dialogue, we analyze the projects of artists such as Yuri Firmness (with his “invented artist” Souzousareta Geijutsuka) and Bruno Moreschi (with his project ART BOOK, where he creates an encyclopedia of art with 50 fictional artists designed by him). In this context, the re- search involves the practical development of the persona of a “technological artist” - a chatbot that pretends to be an artist acting in a “teleperformance” on the Internet - supposedly introducing a “direct” relationship between artist and audience.
id UDESC-5_a465a773841b95cfc2d4404209770c8a
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/4886
network_acronym_str UDESC-5
network_name_str Palíndromo (Online)
repository_id_str
spelling A arte, o urbano e o social: um espaço de provocaçãoart urban intervention arte urbano intervençãoContemporary artists, aiming launching provocations, play with ambiguity and alterity in their production to discuss elements of the visual arts’ system itself - the figure of the artist, the museum, the cultural journalism, etc. In dialogue, we analyze the projects of artists such as Yuri Firmness (with his “invented artist” Souzousareta Geijutsuka) and Bruno Moreschi (with his project ART BOOK, where he creates an encyclopedia of art with 50 fictional artists designed by him). In this context, the re- search involves the practical development of the persona of a “technological artist” - a chatbot that pretends to be an artist acting in a “teleperformance” on the Internet - supposedly introducing a “direct” relationship between artist and audience.Este artigo tem como objetivo propor considerações sobre os novos espaços ocupados pela arte e como essa pode interferir no espaço comum, no espaço urbano, criando uma rede de significações e reestruturando relações no meio urbano. A reorganização da sociedade contemporânea engloba também a reorganização dos espaços da arte, para exemplificar tais intervenções buscou-se destacar a obra de dois artistas que trabalham exclusivamente no espaço urbano, Jenny Holzer e Rafael Lozzano-Hemer. Diante de tais considerações busca-se visualizar como a arte comporta-se inserida no espaço das cidades, bem como inquirir outros arranjos de composições e fazeres que provoquem intensidades do viver.  Universidade do Estado de Santa Catarina2014-07-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/217523460611201406410.5965/2175234606112014064Palíndromo; Vol. 6 No. 11 (2014): Palíndromo nº11; 64 - 78Palíndromo; v. 6 n. 11 (2014): Palíndromo nº11; 64 - 782175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2175234606112014064/3691Copyright (c) 2014 Tatiana Palma Guerche, Andreia Machado Vieirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGuerche, Tatiana PalmaVieira, Andreia Machado2023-03-24T14:37:35Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/4886Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2023-03-24T14:37:35Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv A arte, o urbano e o social: um espaço de provocação
title A arte, o urbano e o social: um espaço de provocação
spellingShingle A arte, o urbano e o social: um espaço de provocação
Guerche, Tatiana Palma
art
urban
intervention
arte
urbano
intervenção
title_short A arte, o urbano e o social: um espaço de provocação
title_full A arte, o urbano e o social: um espaço de provocação
title_fullStr A arte, o urbano e o social: um espaço de provocação
title_full_unstemmed A arte, o urbano e o social: um espaço de provocação
title_sort A arte, o urbano e o social: um espaço de provocação
author Guerche, Tatiana Palma
author_facet Guerche, Tatiana Palma
Vieira, Andreia Machado
author_role author
author2 Vieira, Andreia Machado
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guerche, Tatiana Palma
Vieira, Andreia Machado
dc.subject.por.fl_str_mv art
urban
intervention
arte
urbano
intervenção
topic art
urban
intervention
arte
urbano
intervenção
description Contemporary artists, aiming launching provocations, play with ambiguity and alterity in their production to discuss elements of the visual arts’ system itself - the figure of the artist, the museum, the cultural journalism, etc. In dialogue, we analyze the projects of artists such as Yuri Firmness (with his “invented artist” Souzousareta Geijutsuka) and Bruno Moreschi (with his project ART BOOK, where he creates an encyclopedia of art with 50 fictional artists designed by him). In this context, the re- search involves the practical development of the persona of a “technological artist” - a chatbot that pretends to be an artist acting in a “teleperformance” on the Internet - supposedly introducing a “direct” relationship between artist and audience.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-07-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2175234606112014064
10.5965/2175234606112014064
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2175234606112014064
identifier_str_mv 10.5965/2175234606112014064
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2175234606112014064/3691
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Tatiana Palma Guerche, Andreia Machado Vieira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Tatiana Palma Guerche, Andreia Machado Vieira
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Palíndromo; Vol. 6 No. 11 (2014): Palíndromo nº11; 64 - 78
Palíndromo; v. 6 n. 11 (2014): Palíndromo nº11; 64 - 78
2175-2346
1984-9532
reponame:Palíndromo (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Palíndromo (Online)
collection Palíndromo (Online)
repository.name.fl_str_mv Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br
_version_ 1797041814629253120