The art brut by Jean Dubuffet

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, Thays Alves
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Palíndromo (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/13369
Resumo: This study has as a reflection around the ideals defended by the French artist Jean Dubuffet for the conception of the terminology art brut. During the 1940s, the artist expressively demonstrated his positions on art, culture and politics, as regards the formation of society and social issues. Such arguments make it pos-sible to understand certain concepts and trends approached by Dubuffet in his interpretations of art brut productions. Despite its apparent contradiction and utopian yearnings, Dubuffet valued art brut and fostered the emergence of new dialogues and perspectives on the arts.
id UDESC-5_b059b099a395a4819a12e1fb13652307
oai_identifier_str oai::article/13369
network_acronym_str UDESC-5
network_name_str Palíndromo (Online)
repository_id_str
spelling The art brut by Jean DubuffetEl "Arte Bruta" de Jean DubuffetA Arte Bruta de Jean Dubuffetart brutart and insanityJean Dubuffetarte brutaarte e loucuraJean Dubuffetarte brutaarte y locuraJean DubuffetThis study has as a reflection around the ideals defended by the French artist Jean Dubuffet for the conception of the terminology art brut. During the 1940s, the artist expressively demonstrated his positions on art, culture and politics, as regards the formation of society and social issues. Such arguments make it pos-sible to understand certain concepts and trends approached by Dubuffet in his interpretations of art brut productions. Despite its apparent contradiction and utopian yearnings, Dubuffet valued art brut and fostered the emergence of new dialogues and perspectives on the arts.Este estudio tiene como objetivo una reflexión en torno de los ideales defendidos por él artista plástico francés Jean Dubuffet para la concepción de la terminología “arte bruta”. Durante la década de 1940, el artista demostró de forma expresiva sus posiciones sobre arte, cultura, política y, en lo que se refiere a la formación de la sociedad e las cuestiones sociales. Estas argumentaciones posibilitan la comprensión de ciertos conceptos e tendencias abordados por Dubuffet en sus interpretaciones sobre las producciones de “arte bruta”. A pesar de su apa-rente contradicción y anhelos utópicos, Dubuffet valoró la “arte bruta” e promovió el surgimiento de nuevos diálogos y perspectivas en las artes.Este estudo tem como intuito uma reflexão em torno dos ideais defendidos pelo artista plástico francês Jean Dubuffet para a concepção da terminologia arte bruta. Durante a década de 1940, o artista demonstrou de forma expressiva seus posicionamentos sobre arte, cultura, política e, no que diz respeito à formação da sociedade e às questões sociais. Tais argumentações possibilitam a compreensão de certos conceitos e tendências abordadas por Dubuffet em suas interpretações sobre as produções de arte bruta. Não obstante sua aparente contradição e anseios utópicos, Dubuffet valorizou a arte bruta e promoveu o surgimento de novos diálogos e perspectivas nas artes.Universidade do Estado de Santa Catarina2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/1336910.5965/2175234611252019115Palíndromo; Vol. 11 No. 25 (2019): Pesquisa em Arte e Arte Educação; 115-130Palíndromo; v. 11 n. 25 (2019): Pesquisa em Arte e Arte Educação; 115-1302175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/13369/10444Copyright (c) 2019 Palíndromohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Thays Alves2023-03-30T14:43:08Zoai::article/13369Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2023-03-30T14:43:08Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The art brut by Jean Dubuffet
El "Arte Bruta" de Jean Dubuffet
A Arte Bruta de Jean Dubuffet
title The art brut by Jean Dubuffet
spellingShingle The art brut by Jean Dubuffet
Costa, Thays Alves
art brut
art and insanity
Jean Dubuffet
arte bruta
arte e loucura
Jean Dubuffet
arte bruta
arte y locura
Jean Dubuffet
title_short The art brut by Jean Dubuffet
title_full The art brut by Jean Dubuffet
title_fullStr The art brut by Jean Dubuffet
title_full_unstemmed The art brut by Jean Dubuffet
title_sort The art brut by Jean Dubuffet
author Costa, Thays Alves
author_facet Costa, Thays Alves
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, Thays Alves
dc.subject.por.fl_str_mv art brut
art and insanity
Jean Dubuffet
arte bruta
arte e loucura
Jean Dubuffet
arte bruta
arte y locura
Jean Dubuffet
topic art brut
art and insanity
Jean Dubuffet
arte bruta
arte e loucura
Jean Dubuffet
arte bruta
arte y locura
Jean Dubuffet
description This study has as a reflection around the ideals defended by the French artist Jean Dubuffet for the conception of the terminology art brut. During the 1940s, the artist expressively demonstrated his positions on art, culture and politics, as regards the formation of society and social issues. Such arguments make it pos-sible to understand certain concepts and trends approached by Dubuffet in his interpretations of art brut productions. Despite its apparent contradiction and utopian yearnings, Dubuffet valued art brut and fostered the emergence of new dialogues and perspectives on the arts.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/13369
10.5965/2175234611252019115
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/13369
identifier_str_mv 10.5965/2175234611252019115
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/13369/10444
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 Palíndromo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 Palíndromo
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Palíndromo; Vol. 11 No. 25 (2019): Pesquisa em Arte e Arte Educação; 115-130
Palíndromo; v. 11 n. 25 (2019): Pesquisa em Arte e Arte Educação; 115-130
2175-2346
1984-9532
reponame:Palíndromo (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Palíndromo (Online)
collection Palíndromo (Online)
repository.name.fl_str_mv Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br
_version_ 1797041812730281984