The art brut by Jean Dubuffet
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Palíndromo (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/13369 |
Resumo: | This study has as a reflection around the ideals defended by the French artist Jean Dubuffet for the conception of the terminology art brut. During the 1940s, the artist expressively demonstrated his positions on art, culture and politics, as regards the formation of society and social issues. Such arguments make it pos-sible to understand certain concepts and trends approached by Dubuffet in his interpretations of art brut productions. Despite its apparent contradiction and utopian yearnings, Dubuffet valued art brut and fostered the emergence of new dialogues and perspectives on the arts. |
id |
UDESC-5_b059b099a395a4819a12e1fb13652307 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/13369 |
network_acronym_str |
UDESC-5 |
network_name_str |
Palíndromo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The art brut by Jean DubuffetEl "Arte Bruta" de Jean DubuffetA Arte Bruta de Jean Dubuffetart brutart and insanityJean Dubuffetarte brutaarte e loucuraJean Dubuffetarte brutaarte y locuraJean DubuffetThis study has as a reflection around the ideals defended by the French artist Jean Dubuffet for the conception of the terminology art brut. During the 1940s, the artist expressively demonstrated his positions on art, culture and politics, as regards the formation of society and social issues. Such arguments make it pos-sible to understand certain concepts and trends approached by Dubuffet in his interpretations of art brut productions. Despite its apparent contradiction and utopian yearnings, Dubuffet valued art brut and fostered the emergence of new dialogues and perspectives on the arts.Este estudio tiene como objetivo una reflexión en torno de los ideales defendidos por él artista plástico francés Jean Dubuffet para la concepción de la terminología “arte bruta”. Durante la década de 1940, el artista demostró de forma expresiva sus posiciones sobre arte, cultura, política y, en lo que se refiere a la formación de la sociedad e las cuestiones sociales. Estas argumentaciones posibilitan la comprensión de ciertos conceptos e tendencias abordados por Dubuffet en sus interpretaciones sobre las producciones de “arte bruta”. A pesar de su apa-rente contradicción y anhelos utópicos, Dubuffet valoró la “arte bruta” e promovió el surgimiento de nuevos diálogos y perspectivas en las artes.Este estudo tem como intuito uma reflexão em torno dos ideais defendidos pelo artista plástico francês Jean Dubuffet para a concepção da terminologia arte bruta. Durante a década de 1940, o artista demonstrou de forma expressiva seus posicionamentos sobre arte, cultura, política e, no que diz respeito à formação da sociedade e às questões sociais. Tais argumentações possibilitam a compreensão de certos conceitos e tendências abordadas por Dubuffet em suas interpretações sobre as produções de arte bruta. Não obstante sua aparente contradição e anseios utópicos, Dubuffet valorizou a arte bruta e promoveu o surgimento de novos diálogos e perspectivas nas artes.Universidade do Estado de Santa Catarina2019-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/1336910.5965/2175234611252019115Palíndromo; Vol. 11 No. 25 (2019): Pesquisa em Arte e Arte Educação; 115-130Palíndromo; v. 11 n. 25 (2019): Pesquisa em Arte e Arte Educação; 115-1302175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/13369/10444Copyright (c) 2019 Palíndromohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, Thays Alves2023-03-30T14:43:08Zoai::article/13369Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2023-03-30T14:43:08Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The art brut by Jean Dubuffet El "Arte Bruta" de Jean Dubuffet A Arte Bruta de Jean Dubuffet |
title |
The art brut by Jean Dubuffet |
spellingShingle |
The art brut by Jean Dubuffet Costa, Thays Alves art brut art and insanity Jean Dubuffet arte bruta arte e loucura Jean Dubuffet arte bruta arte y locura Jean Dubuffet |
title_short |
The art brut by Jean Dubuffet |
title_full |
The art brut by Jean Dubuffet |
title_fullStr |
The art brut by Jean Dubuffet |
title_full_unstemmed |
The art brut by Jean Dubuffet |
title_sort |
The art brut by Jean Dubuffet |
author |
Costa, Thays Alves |
author_facet |
Costa, Thays Alves |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, Thays Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
art brut art and insanity Jean Dubuffet arte bruta arte e loucura Jean Dubuffet arte bruta arte y locura Jean Dubuffet |
topic |
art brut art and insanity Jean Dubuffet arte bruta arte e loucura Jean Dubuffet arte bruta arte y locura Jean Dubuffet |
description |
This study has as a reflection around the ideals defended by the French artist Jean Dubuffet for the conception of the terminology art brut. During the 1940s, the artist expressively demonstrated his positions on art, culture and politics, as regards the formation of society and social issues. Such arguments make it pos-sible to understand certain concepts and trends approached by Dubuffet in his interpretations of art brut productions. Despite its apparent contradiction and utopian yearnings, Dubuffet valued art brut and fostered the emergence of new dialogues and perspectives on the arts. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/13369 10.5965/2175234611252019115 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/13369 |
identifier_str_mv |
10.5965/2175234611252019115 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/13369/10444 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Palíndromo http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Palíndromo http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Palíndromo; Vol. 11 No. 25 (2019): Pesquisa em Arte e Arte Educação; 115-130 Palíndromo; v. 11 n. 25 (2019): Pesquisa em Arte e Arte Educação; 115-130 2175-2346 1984-9532 reponame:Palíndromo (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Palíndromo (Online) |
collection |
Palíndromo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br |
_version_ |
1797041812730281984 |