A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográfico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Palíndromo (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3994 |
Resumo: | Developed over a philosophical and a esthetic approach, this article analyzes, at first, the tale A Descent in to the Maelström, by Edgar Allan Poe, working through the photographic instant concept the Idea of vertigo from the literary image. Subsequently, such concept is explored by the pictoric object The Incredulity of Saint Thomas by Caravaggioin which the photographic instante merges from the blazing confrontation between the tangible and the visible, staging there of the silence of the world. Finally, the vídeo Sal e Prata by Rodrigo Braga is analyzed, where the photographic instant arises in na intermittent way reflecting the dicho to my of ones elf that do not cease to seek his lost count er partin the profuse Field of digital images, mistaking himself, consequently, by what is extrinsic to him. |
id |
UDESC-5_f7941577850e080c77ce50dcc342f2e3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.udesc.br:article/3994 |
network_acronym_str |
UDESC-5 |
network_name_str |
Palíndromo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográficoinstant imagephtographyvertigo instanteimagemfotografiavertigemDeveloped over a philosophical and a esthetic approach, this article analyzes, at first, the tale A Descent in to the Maelström, by Edgar Allan Poe, working through the photographic instant concept the Idea of vertigo from the literary image. Subsequently, such concept is explored by the pictoric object The Incredulity of Saint Thomas by Caravaggioin which the photographic instante merges from the blazing confrontation between the tangible and the visible, staging there of the silence of the world. Finally, the vídeo Sal e Prata by Rodrigo Braga is analyzed, where the photographic instant arises in na intermittent way reflecting the dicho to my of ones elf that do not cease to seek his lost count er partin the profuse Field of digital images, mistaking himself, consequently, by what is extrinsic to him.Desenvolvido com base em uma abordagem filosófica e estética, este artigo analisa, em um primeiro momento, o conto Descida ao Maelström, de Edgar Allan Poe, trabalhando, com o conceito de instante fotográfico, a ideia de vertigem a partir da imagem literária. Posteriormente, o conceito é exploradopor meiodo objeto pictórico, A incredulidade de São Tomé, de Caravaggio, no qual o instante fotográfico aparece no confronto fulgurante entre o tangível e o visível,encenando, dessa maneira, o silêncio do mundo. Por fim, analisa-seo vídeo Sal e Prata de Rodrigo Braga no qual o instante fotográfico surge de forma intermitente, refletindo a dicotomia de um Eu que não cessa de buscar sua contra parte perdida no âmbito profuso das imagens digitais, confundindo-se, consequentemente, com aquilo que lhe é extrínseco. Universidade do Estado de Santa Catarina2013-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/399410.5965/2175234605092013062Palíndromo; Vol. 5 No. 9 (2013): Palíndromo n° 9Palíndromo; v. 5 n. 9 (2013): Palíndromo n° 92175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3994/2741Copyright (c) 2013 André Figueiredo da Costahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, André Figueiredo da2020-09-08T15:56:05Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/3994Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2020-09-08T15:56:05Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográfico |
title |
A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográfico |
spellingShingle |
A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográfico Costa, André Figueiredo da instant image phtography vertigo instante imagem fotografia vertigem |
title_short |
A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográfico |
title_full |
A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográfico |
title_fullStr |
A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográfico |
title_full_unstemmed |
A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográfico |
title_sort |
A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográfico |
author |
Costa, André Figueiredo da |
author_facet |
Costa, André Figueiredo da |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Costa, André Figueiredo da |
dc.subject.por.fl_str_mv |
instant image phtography vertigo instante imagem fotografia vertigem |
topic |
instant image phtography vertigo instante imagem fotografia vertigem |
description |
Developed over a philosophical and a esthetic approach, this article analyzes, at first, the tale A Descent in to the Maelström, by Edgar Allan Poe, working through the photographic instant concept the Idea of vertigo from the literary image. Subsequently, such concept is explored by the pictoric object The Incredulity of Saint Thomas by Caravaggioin which the photographic instante merges from the blazing confrontation between the tangible and the visible, staging there of the silence of the world. Finally, the vídeo Sal e Prata by Rodrigo Braga is analyzed, where the photographic instant arises in na intermittent way reflecting the dicho to my of ones elf that do not cease to seek his lost count er partin the profuse Field of digital images, mistaking himself, consequently, by what is extrinsic to him. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-10-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3994 10.5965/2175234605092013062 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3994 |
identifier_str_mv |
10.5965/2175234605092013062 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3994/2741 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2013 André Figueiredo da Costa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2013 André Figueiredo da Costa http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Palíndromo; Vol. 5 No. 9 (2013): Palíndromo n° 9 Palíndromo; v. 5 n. 9 (2013): Palíndromo n° 9 2175-2346 1984-9532 reponame:Palíndromo (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Palíndromo (Online) |
collection |
Palíndromo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br |
_version_ |
1797041814161588224 |