A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográfico

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Costa, André Figueiredo da
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Palíndromo (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3994
Resumo: Developed over a philosophical and a esthetic approach, this article analyzes, at first, the tale A Descent in to the Maelström, by Edgar Allan Poe, working through the photographic instant concept the Idea of vertigo from the literary image. Subsequently, such concept is explored by the pictoric object The Incredulity of Saint Thomas by Caravaggioin which the photographic instante merges from the blazing confrontation between the tangible and the visible, staging there of the silence of the world. Finally, the vídeo Sal e Prata by Rodrigo Braga is analyzed, where the photographic instant arises in na intermittent way reflecting the dicho to my of ones elf that do not cease to seek his lost count er partin the profuse Field of digital images, mistaking himself, consequently, by what is extrinsic to him.
id UDESC-5_f7941577850e080c77ce50dcc342f2e3
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.udesc.br:article/3994
network_acronym_str UDESC-5
network_name_str Palíndromo (Online)
repository_id_str
spelling A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográficoinstant imagephtographyvertigo instanteimagemfotografiavertigemDeveloped over a philosophical and a esthetic approach, this article analyzes, at first, the tale A Descent in to the Maelström, by Edgar Allan Poe, working through the photographic instant concept the Idea of vertigo from the literary image. Subsequently, such concept is explored by the pictoric object The Incredulity of Saint Thomas by Caravaggioin which the photographic instante merges from the blazing confrontation between the tangible and the visible, staging there of the silence of the world. Finally, the vídeo Sal e Prata by Rodrigo Braga is analyzed, where the photographic instant arises in na intermittent way reflecting the dicho to my of ones elf that do not cease to seek his lost count er partin the profuse Field of digital images, mistaking himself, consequently, by what is extrinsic to him.Desenvolvido com base em uma abordagem filosófica e estética, este artigo analisa, em um primeiro momento, o conto Descida ao Maelström, de Edgar Allan Poe, trabalhando, com o conceito de instante fotográfico, a ideia de vertigem a partir da imagem literária. Posteriormente, o conceito é exploradopor meiodo objeto pictórico, A incredulidade de São Tomé, de Caravaggio, no qual o instante fotográfico aparece no confronto fulgurante entre o tangível e o visível,encenando, dessa maneira, o silêncio do mundo.  Por fim, analisa-seo vídeo Sal e Prata de Rodrigo Braga no qual o instante fotográfico surge de forma intermitente, refletindo a dicotomia de um Eu que não cessa de buscar sua contra parte perdida no âmbito profuso das imagens digitais, confundindo-se, consequentemente, com aquilo que lhe é extrínseco.   Universidade do Estado de Santa Catarina2013-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/399410.5965/2175234605092013062Palíndromo; Vol. 5 No. 9 (2013): Palíndromo n° 9Palíndromo; v. 5 n. 9 (2013): Palíndromo n° 92175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3994/2741Copyright (c) 2013 André Figueiredo da Costahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCosta, André Figueiredo da2020-09-08T15:56:05Zoai:ojs.revistas.udesc.br:article/3994Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2020-09-08T15:56:05Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográfico
title A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográfico
spellingShingle A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográfico
Costa, André Figueiredo da
instant
image
phtography
vertigo
instante
imagem
fotografia
vertigem
title_short A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográfico
title_full A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográfico
title_fullStr A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográfico
title_full_unstemmed A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográfico
title_sort A EXPERIÊNCIA DA QUEDA: A Noção de Vertigem no Instante Fotográfico
author Costa, André Figueiredo da
author_facet Costa, André Figueiredo da
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Costa, André Figueiredo da
dc.subject.por.fl_str_mv instant
image
phtography
vertigo
instante
imagem
fotografia
vertigem
topic instant
image
phtography
vertigo
instante
imagem
fotografia
vertigem
description Developed over a philosophical and a esthetic approach, this article analyzes, at first, the tale A Descent in to the Maelström, by Edgar Allan Poe, working through the photographic instant concept the Idea of vertigo from the literary image. Subsequently, such concept is explored by the pictoric object The Incredulity of Saint Thomas by Caravaggioin which the photographic instante merges from the blazing confrontation between the tangible and the visible, staging there of the silence of the world. Finally, the vídeo Sal e Prata by Rodrigo Braga is analyzed, where the photographic instant arises in na intermittent way reflecting the dicho to my of ones elf that do not cease to seek his lost count er partin the profuse Field of digital images, mistaking himself, consequently, by what is extrinsic to him.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-10-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3994
10.5965/2175234605092013062
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3994
identifier_str_mv 10.5965/2175234605092013062
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/3994/2741
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2013 André Figueiredo da Costa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2013 André Figueiredo da Costa
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Palíndromo; Vol. 5 No. 9 (2013): Palíndromo n° 9
Palíndromo; v. 5 n. 9 (2013): Palíndromo n° 9
2175-2346
1984-9532
reponame:Palíndromo (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Palíndromo (Online)
collection Palíndromo (Online)
repository.name.fl_str_mv Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br
_version_ 1797041814161588224