Teaching work and the artist’s work: intersections between art, aesthetics and market in contemporary

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Anversa, Priscila
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Hillesheim, Giovana Bianca Darolt
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Palíndromo (Online)
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21025
Resumo: This article correlates art, aesthetics and market, investigating how the changes in this relationship affect art education and teaching work. The objective is to highlight the strategies of capitalism in the construction of consensus, one of these strategies being the erasure of the specificity of art, in order to promote its insepa-rability from human work. The research reiterates the essence of relations and the production of more-value from the principles of historical-dialectical materialism and marks the theoretical awareness as a prerequisite for aesthetic fruition, valuing artistic knowledge as fundamental to human achievements. The methodologi-cal approach is based on the analysis of bibliographic studies, showing how the unveiling of the correlation between the areas implies an interpretive gain in the reading of reality and its consequences.
id UDESC-5_fc1614d8267038bf77985ebd3e3f6243
oai_identifier_str oai::article/21025
network_acronym_str UDESC-5
network_name_str Palíndromo (Online)
repository_id_str
spelling Teaching work and the artist’s work: intersections between art, aesthetics and market in contemporaryEl trabajo docente y el trabajo del artista: intersecciones entre arte, estética y mercado en la contemporaneidadO trabalho docente e o trabalho do artista: intersecções entre arte, estética e mercado na contemporaneidadeTrabalho docenteEnsino de arteEstéticaMercado de arteTeaching workArt educationArtAestheticsArt marketTrabajo docenteEducación artísticaArteEstéticoMercado del arteThis article correlates art, aesthetics and market, investigating how the changes in this relationship affect art education and teaching work. The objective is to highlight the strategies of capitalism in the construction of consensus, one of these strategies being the erasure of the specificity of art, in order to promote its insepa-rability from human work. The research reiterates the essence of relations and the production of more-value from the principles of historical-dialectical materialism and marks the theoretical awareness as a prerequisite for aesthetic fruition, valuing artistic knowledge as fundamental to human achievements. The methodologi-cal approach is based on the analysis of bibliographic studies, showing how the unveiling of the correlation between the areas implies an interpretive gain in the reading of reality and its consequences.Este artículo correlaciona arte, estética y mercado, investigando cómo los cambios en esta relación afectan la educación artística y el trabajo docente. El objetivo es resaltar las estrategias del capitalismo en la construcción de consensos, siendo una de estas estrategias el borrado de la especificidad del arte, para promover su inseparabilidad del trabajo humano. La investigación reitera la esencia de las relaciones y la producción de plusvalor desde los cimientos del materialismo histórico-dialéctico y señala la conciencia teórica como requisito previo para la fruición estética, valorando el conocimiento artístico como fundamental para los logros humanos. El enfoque metodológico se basa en el análisis de estudios bibliográficos, mostrando cómo la develación de la correlación entre los campos implica una conquista interpretativa en la lectura de la realidad y sus consecuencias.O presente artigo correlaciona arte, estética e mercado, investigando como as transformações nesta relação repercutem no ensino de arte e no trabalho docente. O objetivo é evidenciar as estratégias do capitalismo na construção de consenso, sendo uma destas estratégias o apagamento da especificidade da arte, de modo promover sua indissociabilidade com o trabalho humano. A pesquisa reitera a essência das relações e de produção de mais-valor a partir dos fundamentos do materialismo histórico-dialético e assinala a tomada de consciência teórica como pressuposto para a fruição estética, valorizando o conhecimento artístico como fundamental nas realizações humanas. A abordagem metodológica parte da análise de estudos bibliográficos, evidenciando como o desvelamento da correlação entre os campos implica em ganho interpretativo na leitura da realidade e seus desdobramentos.Universidade do Estado de Santa Catarina2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2102510.5965/2175234614322022136Palíndromo; Vol. 14 No. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 136-152Palíndromo; v. 14 n. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 136-1522175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21025/13868Copyright (c) 2021 Priscila Anversa, Giovana Bianca Darolt Hillesheimhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAnversa, PriscilaHillesheim, Giovana Bianca Darolt2024-02-29T13:06:01Zoai::article/21025Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2024-02-29T13:06:01Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Teaching work and the artist’s work: intersections between art, aesthetics and market in contemporary
El trabajo docente y el trabajo del artista: intersecciones entre arte, estética y mercado en la contemporaneidad
O trabalho docente e o trabalho do artista: intersecções entre arte, estética e mercado na contemporaneidade
title Teaching work and the artist’s work: intersections between art, aesthetics and market in contemporary
spellingShingle Teaching work and the artist’s work: intersections between art, aesthetics and market in contemporary
Anversa, Priscila
Trabalho docente
Ensino de arte
Estética
Mercado de arte
Teaching work
Art education
Art
Aesthetics
Art market
Trabajo docente
Educación artística
Arte
Estético
Mercado del arte
title_short Teaching work and the artist’s work: intersections between art, aesthetics and market in contemporary
title_full Teaching work and the artist’s work: intersections between art, aesthetics and market in contemporary
title_fullStr Teaching work and the artist’s work: intersections between art, aesthetics and market in contemporary
title_full_unstemmed Teaching work and the artist’s work: intersections between art, aesthetics and market in contemporary
title_sort Teaching work and the artist’s work: intersections between art, aesthetics and market in contemporary
author Anversa, Priscila
author_facet Anversa, Priscila
Hillesheim, Giovana Bianca Darolt
author_role author
author2 Hillesheim, Giovana Bianca Darolt
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Anversa, Priscila
Hillesheim, Giovana Bianca Darolt
dc.subject.por.fl_str_mv Trabalho docente
Ensino de arte
Estética
Mercado de arte
Teaching work
Art education
Art
Aesthetics
Art market
Trabajo docente
Educación artística
Arte
Estético
Mercado del arte
topic Trabalho docente
Ensino de arte
Estética
Mercado de arte
Teaching work
Art education
Art
Aesthetics
Art market
Trabajo docente
Educación artística
Arte
Estético
Mercado del arte
description This article correlates art, aesthetics and market, investigating how the changes in this relationship affect art education and teaching work. The objective is to highlight the strategies of capitalism in the construction of consensus, one of these strategies being the erasure of the specificity of art, in order to promote its insepa-rability from human work. The research reiterates the essence of relations and the production of more-value from the principles of historical-dialectical materialism and marks the theoretical awareness as a prerequisite for aesthetic fruition, valuing artistic knowledge as fundamental to human achievements. The methodologi-cal approach is based on the analysis of bibliographic studies, showing how the unveiling of the correlation between the areas implies an interpretive gain in the reading of reality and its consequences.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21025
10.5965/2175234614322022136
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21025
identifier_str_mv 10.5965/2175234614322022136
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21025/13868
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Priscila Anversa, Giovana Bianca Darolt Hillesheim
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Priscila Anversa, Giovana Bianca Darolt Hillesheim
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv Palíndromo; Vol. 14 No. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 136-152
Palíndromo; v. 14 n. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 136-152
2175-2346
1984-9532
reponame:Palíndromo (Online)
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str Palíndromo (Online)
collection Palíndromo (Online)
repository.name.fl_str_mv Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br
_version_ 1797041813329018880