Teaching work and the artist’s work: intersections between art, aesthetics and market in contemporary
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Palíndromo (Online) |
Texto Completo: | https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21025 |
Resumo: | This article correlates art, aesthetics and market, investigating how the changes in this relationship affect art education and teaching work. The objective is to highlight the strategies of capitalism in the construction of consensus, one of these strategies being the erasure of the specificity of art, in order to promote its insepa-rability from human work. The research reiterates the essence of relations and the production of more-value from the principles of historical-dialectical materialism and marks the theoretical awareness as a prerequisite for aesthetic fruition, valuing artistic knowledge as fundamental to human achievements. The methodologi-cal approach is based on the analysis of bibliographic studies, showing how the unveiling of the correlation between the areas implies an interpretive gain in the reading of reality and its consequences. |
id |
UDESC-5_fc1614d8267038bf77985ebd3e3f6243 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai::article/21025 |
network_acronym_str |
UDESC-5 |
network_name_str |
Palíndromo (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Teaching work and the artist’s work: intersections between art, aesthetics and market in contemporaryEl trabajo docente y el trabajo del artista: intersecciones entre arte, estética y mercado en la contemporaneidadO trabalho docente e o trabalho do artista: intersecções entre arte, estética e mercado na contemporaneidadeTrabalho docenteEnsino de arteEstéticaMercado de arteTeaching workArt educationArtAestheticsArt marketTrabajo docenteEducación artísticaArteEstéticoMercado del arteThis article correlates art, aesthetics and market, investigating how the changes in this relationship affect art education and teaching work. The objective is to highlight the strategies of capitalism in the construction of consensus, one of these strategies being the erasure of the specificity of art, in order to promote its insepa-rability from human work. The research reiterates the essence of relations and the production of more-value from the principles of historical-dialectical materialism and marks the theoretical awareness as a prerequisite for aesthetic fruition, valuing artistic knowledge as fundamental to human achievements. The methodologi-cal approach is based on the analysis of bibliographic studies, showing how the unveiling of the correlation between the areas implies an interpretive gain in the reading of reality and its consequences.Este artículo correlaciona arte, estética y mercado, investigando cómo los cambios en esta relación afectan la educación artística y el trabajo docente. El objetivo es resaltar las estrategias del capitalismo en la construcción de consensos, siendo una de estas estrategias el borrado de la especificidad del arte, para promover su inseparabilidad del trabajo humano. La investigación reitera la esencia de las relaciones y la producción de plusvalor desde los cimientos del materialismo histórico-dialéctico y señala la conciencia teórica como requisito previo para la fruición estética, valorando el conocimiento artístico como fundamental para los logros humanos. El enfoque metodológico se basa en el análisis de estudios bibliográficos, mostrando cómo la develación de la correlación entre los campos implica una conquista interpretativa en la lectura de la realidad y sus consecuencias.O presente artigo correlaciona arte, estética e mercado, investigando como as transformações nesta relação repercutem no ensino de arte e no trabalho docente. O objetivo é evidenciar as estratégias do capitalismo na construção de consenso, sendo uma destas estratégias o apagamento da especificidade da arte, de modo promover sua indissociabilidade com o trabalho humano. A pesquisa reitera a essência das relações e de produção de mais-valor a partir dos fundamentos do materialismo histórico-dialético e assinala a tomada de consciência teórica como pressuposto para a fruição estética, valorizando o conhecimento artístico como fundamental nas realizações humanas. A abordagem metodológica parte da análise de estudos bibliográficos, evidenciando como o desvelamento da correlação entre os campos implica em ganho interpretativo na leitura da realidade e seus desdobramentos.Universidade do Estado de Santa Catarina2022-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/2102510.5965/2175234614322022136Palíndromo; Vol. 14 No. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 136-152Palíndromo; v. 14 n. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 136-1522175-23461984-9532reponame:Palíndromo (Online)instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21025/13868Copyright (c) 2021 Priscila Anversa, Giovana Bianca Darolt Hillesheimhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAnversa, PriscilaHillesheim, Giovana Bianca Darolt2024-02-29T13:06:01Zoai::article/21025Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromoPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/oaipalindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br2175-23461984-9532opendoar:2024-02-29T13:06:01Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teaching work and the artist’s work: intersections between art, aesthetics and market in contemporary El trabajo docente y el trabajo del artista: intersecciones entre arte, estética y mercado en la contemporaneidad O trabalho docente e o trabalho do artista: intersecções entre arte, estética e mercado na contemporaneidade |
title |
Teaching work and the artist’s work: intersections between art, aesthetics and market in contemporary |
spellingShingle |
Teaching work and the artist’s work: intersections between art, aesthetics and market in contemporary Anversa, Priscila Trabalho docente Ensino de arte Estética Mercado de arte Teaching work Art education Art Aesthetics Art market Trabajo docente Educación artística Arte Estético Mercado del arte |
title_short |
Teaching work and the artist’s work: intersections between art, aesthetics and market in contemporary |
title_full |
Teaching work and the artist’s work: intersections between art, aesthetics and market in contemporary |
title_fullStr |
Teaching work and the artist’s work: intersections between art, aesthetics and market in contemporary |
title_full_unstemmed |
Teaching work and the artist’s work: intersections between art, aesthetics and market in contemporary |
title_sort |
Teaching work and the artist’s work: intersections between art, aesthetics and market in contemporary |
author |
Anversa, Priscila |
author_facet |
Anversa, Priscila Hillesheim, Giovana Bianca Darolt |
author_role |
author |
author2 |
Hillesheim, Giovana Bianca Darolt |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Anversa, Priscila Hillesheim, Giovana Bianca Darolt |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trabalho docente Ensino de arte Estética Mercado de arte Teaching work Art education Art Aesthetics Art market Trabajo docente Educación artística Arte Estético Mercado del arte |
topic |
Trabalho docente Ensino de arte Estética Mercado de arte Teaching work Art education Art Aesthetics Art market Trabajo docente Educación artística Arte Estético Mercado del arte |
description |
This article correlates art, aesthetics and market, investigating how the changes in this relationship affect art education and teaching work. The objective is to highlight the strategies of capitalism in the construction of consensus, one of these strategies being the erasure of the specificity of art, in order to promote its insepa-rability from human work. The research reiterates the essence of relations and the production of more-value from the principles of historical-dialectical materialism and marks the theoretical awareness as a prerequisite for aesthetic fruition, valuing artistic knowledge as fundamental to human achievements. The methodologi-cal approach is based on the analysis of bibliographic studies, showing how the unveiling of the correlation between the areas implies an interpretive gain in the reading of reality and its consequences. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-01-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21025 10.5965/2175234614322022136 |
url |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21025 |
identifier_str_mv |
10.5965/2175234614322022136 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.revistas.udesc.br/index.php/palindromo/article/view/21025/13868 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Priscila Anversa, Giovana Bianca Darolt Hillesheim http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Priscila Anversa, Giovana Bianca Darolt Hillesheim http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado de Santa Catarina |
dc.source.none.fl_str_mv |
Palíndromo; Vol. 14 No. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 136-152 Palíndromo; v. 14 n. 32 (2022): Formação de professores de artes no Brasil: problematizações a partir do projeto em rede observatório; 136-152 2175-2346 1984-9532 reponame:Palíndromo (Online) instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) instacron:UDESC |
instname_str |
Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
instacron_str |
UDESC |
institution |
UDESC |
reponame_str |
Palíndromo (Online) |
collection |
Palíndromo (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Palíndromo (Online) - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) |
repository.mail.fl_str_mv |
palindromorevista@gmail.com || revistapalindromo@udesc.br |
_version_ |
1797041813329018880 |