Emotion production in fashion consumption: laughing at the celebrity wearing duct tape

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Siqueia, Denise Da Costa Oliveira
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Ventura, Jéssica Baptista dos Santos, Silva, Pâmella Cordeiro da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ModaPalavra e-periódico
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/24116
Resumo: This paper aims to discuss the production of emotions in fashion consumption, focusing on laughter. The media event that instigated us were parodies about the look presented by Kim Kardashian at the Paris Fashion Week in 2022. Kardashian attended the event dressed in tapes with the logo of the luxury brand Balenciaga becoming the subject of memes on social networks. The research problem that instigated us concerns: what is the role of laughter as emotion in the fabrication of meanings about fashion in a context of interaction via social networks? We developed an exploratory research from a case study, using a documental survey, with a qualitative approach, having as empirical object publications made on Instagram. We employ an interdisciplinary look and a theoretical framework that includes readings of anthropology of emotions, fashion and communication.
id UDSC-2_69c797ca83294ec88d3eff5d1e97d2a7
oai_identifier_str oai::article/24116
network_acronym_str UDSC-2
network_name_str ModaPalavra e-periódico
repository_id_str
spelling Emotion production in fashion consumption: laughing at the celebrity wearing duct tapeProducción de emociones en el consumo de moda: la risa sobre la celebridad vestida con cinta adhesiva Produção de emoções no consumo de moda: o riso sobre a celebridade vestida com faixa adesiva emotionsfashion consumption laughteremoçõesconsumo de modarisos emocionesconsumo de modarisasThis paper aims to discuss the production of emotions in fashion consumption, focusing on laughter. The media event that instigated us were parodies about the look presented by Kim Kardashian at the Paris Fashion Week in 2022. Kardashian attended the event dressed in tapes with the logo of the luxury brand Balenciaga becoming the subject of memes on social networks. The research problem that instigated us concerns: what is the role of laughter as emotion in the fabrication of meanings about fashion in a context of interaction via social networks? We developed an exploratory research from a case study, using a documental survey, with a qualitative approach, having as empirical object publications made on Instagram. We employ an interdisciplinary look and a theoretical framework that includes readings of anthropology of emotions, fashion and communication.Este artículo pretende promover un debate sobre la producción de emociones en el consumo de moda, centrándose en la risa. El acontecimiento mediático que nos instigó fueron las parodias sobre el look presentado por Kim Kardashian en la Semana de la Moda de París de 2022. Kardashian acudió al evento vestida con cintas con el logo de la marca de lujo Balenciaga convirtiéndose en objeto de memes en las redes sociales. El problema de investigación que nos incitó se refiere a: ¿cuál es el papel de la risa como emoción en la fabricación de sentidos sobre la moda en un contexto de interacción a través de las redes sociales? Desarrollamos una investigación exploratoria a partir de estudio de caso, utilizando investigación documental, con enfoque cualitativo, teniendo como recorte empírico publicaciones realizadas en Instagram. Empleamos una mirada interdisciplinar y un marco teórico que incluye lecturas de antropología de las emociones, moda y comunicación.Este artigo tem como objetivo promover uma discussão sobre a produção de emoções no consumo de moda, com foco no riso. O acontecimento midiático que nos instigou foram paródias sobre o visual apresentado por Kim Kardashian na Semana de Moda de Paris, em 2022. A celebridade compareceu ao evento vestida de fitas adesivas com o logotipo da marca de luxo Balenciaga tornando-se objeto de memes em redes sociais. O problema de pesquisa que nos inquietou diz respeito a qual o papel do riso como emoção na fabricação de sentidos sobre a moda em um contexto de interação via redes sociais. Desenvolvemos uma pesquisa exploratória a partir de estudo de caso, utilizando levantamento documental, com uma abordagem qualitativa, tendo como recorte empírico publicações feitas no Instagram. Empregamos um olhar interdisciplinar e referencial teórico que inclui leituras da antropologia das emoções, da moda e da comunicação.Universidade do Estado de Santa Catarina2024-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziptext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/2411610.5965/1982615x1741202423ModaPalavra e-periódico; Vol. 17 No. 41 (2024): Moda e Emoções na Cultura do Consumo; 283-337ModaPalavra e-periódico; Vol. 17 Núm. 41 (2024): Moda e Emoções na Cultura do Consumo; 283-337 Modapalavra e-periódico; v. 17 n. 41 (2024): Moda e Emoções na Cultura do Consumo; 283-3371982-615X10.5965/1982615x17412024000reponame:ModaPalavra e-periódicoinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/24116/16429https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/24116/16430https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/24116/16436Copyright (c) 2023 Denise Da Costa Oliveira Siqueira, Jéssica Baptista, Pâmella Cordeirohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSiqueia, Denise Da Costa OliveiraVentura, Jéssica Baptista dos SantosSilva, Pâmella Cordeiro da2024-02-29T11:43:40Zoai::article/24116Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavraPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/oai||modapalavra@gmail.com1982-615X1982-615Xopendoar:2024-02-29T11:43:40ModaPalavra e-periódico - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv Emotion production in fashion consumption: laughing at the celebrity wearing duct tape
Producción de emociones en el consumo de moda: la risa sobre la celebridad vestida con cinta adhesiva
Produção de emoções no consumo de moda: o riso sobre a celebridade vestida com faixa adesiva
title Emotion production in fashion consumption: laughing at the celebrity wearing duct tape
spellingShingle Emotion production in fashion consumption: laughing at the celebrity wearing duct tape
Siqueia, Denise Da Costa Oliveira
emotions
fashion consumption
laughter
emoções
consumo de moda
risos
emociones
consumo de moda
risas
title_short Emotion production in fashion consumption: laughing at the celebrity wearing duct tape
title_full Emotion production in fashion consumption: laughing at the celebrity wearing duct tape
title_fullStr Emotion production in fashion consumption: laughing at the celebrity wearing duct tape
title_full_unstemmed Emotion production in fashion consumption: laughing at the celebrity wearing duct tape
title_sort Emotion production in fashion consumption: laughing at the celebrity wearing duct tape
author Siqueia, Denise Da Costa Oliveira
author_facet Siqueia, Denise Da Costa Oliveira
Ventura, Jéssica Baptista dos Santos
Silva, Pâmella Cordeiro da
author_role author
author2 Ventura, Jéssica Baptista dos Santos
Silva, Pâmella Cordeiro da
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Siqueia, Denise Da Costa Oliveira
Ventura, Jéssica Baptista dos Santos
Silva, Pâmella Cordeiro da
dc.subject.por.fl_str_mv emotions
fashion consumption
laughter
emoções
consumo de moda
risos
emociones
consumo de moda
risas
topic emotions
fashion consumption
laughter
emoções
consumo de moda
risos
emociones
consumo de moda
risas
description This paper aims to discuss the production of emotions in fashion consumption, focusing on laughter. The media event that instigated us were parodies about the look presented by Kim Kardashian at the Paris Fashion Week in 2022. Kardashian attended the event dressed in tapes with the logo of the luxury brand Balenciaga becoming the subject of memes on social networks. The research problem that instigated us concerns: what is the role of laughter as emotion in the fabrication of meanings about fashion in a context of interaction via social networks? We developed an exploratory research from a case study, using a documental survey, with a qualitative approach, having as empirical object publications made on Instagram. We employ an interdisciplinary look and a theoretical framework that includes readings of anthropology of emotions, fashion and communication.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/24116
10.5965/1982615x1741202423
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/24116
identifier_str_mv 10.5965/1982615x1741202423
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/24116/16429
https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/24116/16430
https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/24116/16436
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Denise Da Costa Oliveira Siqueira, Jéssica Baptista, Pâmella Cordeiro
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Denise Da Costa Oliveira Siqueira, Jéssica Baptista, Pâmella Cordeiro
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv ModaPalavra e-periódico; Vol. 17 No. 41 (2024): Moda e Emoções na Cultura do Consumo; 283-337
ModaPalavra e-periódico; Vol. 17 Núm. 41 (2024): Moda e Emoções na Cultura do Consumo; 283-337
Modapalavra e-periódico; v. 17 n. 41 (2024): Moda e Emoções na Cultura do Consumo; 283-337
1982-615X
10.5965/1982615x17412024000
reponame:ModaPalavra e-periódico
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str ModaPalavra e-periódico
collection ModaPalavra e-periódico
repository.name.fl_str_mv ModaPalavra e-periódico - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv ||modapalavra@gmail.com
_version_ 1798321056956547072