The Kodak Girl: publicity images of women in the heyday of analogue photography

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Sandra Maia Rodrigues
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Romeiro Filho, Eduardo, Leite, Adriana Sampaio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: ModaPalavra e-periódico
Texto Completo: https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22531
Resumo: In a period when technological innovations such as the bicycle revolutionized the role of women in society (Strange, 2002), it is opportune to observe how photographic technology and one of its most significant representatives (the Kodak “domestic” camera) are associated with the female public. This article aims to carry out an evaluation of the female profile presented by Kodak advertising pieces throughout the 20th century, from the first decade to the 1980s. This period reflects the heyday of darkroom photography, precisely the technology that Kodak helped to disseminate. The study was carried out through a literature review and iconographic survey, which supported an evaluation of the evolution of the company's advertising and the way in which women are represented.
id UDSC-2_81b71535c8feeb72c7f02287174e16fc
oai_identifier_str oai::article/22531
network_acronym_str UDSC-2
network_name_str ModaPalavra e-periódico
repository_id_str
spelling The Kodak Girl: publicity images of women in the heyday of analogue photographyLa chica Kodak: imágenes publicitarias de mujeres en el apogeo de la fotografía analógicaA Garota Kodak: imagens publicitárias da mulher no apogeu da fotografia analógica publicidaderepresentação da mulherfotografiaadvertisingrepresentation of womanphotographiepublicidadrepresentación de mujerfotografiaIn a period when technological innovations such as the bicycle revolutionized the role of women in society (Strange, 2002), it is opportune to observe how photographic technology and one of its most significant representatives (the Kodak “domestic” camera) are associated with the female public. This article aims to carry out an evaluation of the female profile presented by Kodak advertising pieces throughout the 20th century, from the first decade to the 1980s. This period reflects the heyday of darkroom photography, precisely the technology that Kodak helped to disseminate. The study was carried out through a literature review and iconographic survey, which supported an evaluation of the evolution of the company's advertising and the way in which women are represented.El artículo investiga las transformaciones en la representación de la imagen de la mujer retratada en los anuncios de Kodak para sus cámaras domésticas, desde finales del siglo XIX hasta la década de 1980, período que refleja el apogeo de la fotografía analógica. El estudio se realizó a través de una revisión bibliográfica y levantamiento iconográfico, que apoyó una evaluación de la evolución de la publicidad de la empresa y la forma en que se retrata a la mujer. Los resultados mostraron una evolución de la percepción del rol social de la mujer, que partió de una propuesta empoderada y “libertaria” de principios del siglo pasado, transitando hacia una visión que transformaba progresivamente a la mujer en objeto del producto que la empoderaba desde la década de 1930, hasta llegar a un enfoque que reforzó principios de una visión estereotipada de la mujer, a partir de la década de 1960.O artigo investiga as transformações na representação da imagem da mulher retratada nas peças publicitárias da Kodak, para suas câmeras domésticas, do final do século XIX aos anos 1980 - período que reflete o apogeu da fotografia analógica. O estudo foi realizado por meio de uma revisão de literatura e levantamento iconográfico, que subsidiaram uma avaliação da evolução da publicidade da empresa e da forma como a mulher é retratada. Os resultados demonstraram uma evolução da percepção sobre o papel social da mulher, que partiu de uma proposta empoderada e “libertária” no início do século passado, seguindo para uma visão que progressivamente transformou a mulher em objeto do produto que a empoderava a partir da década de 1930, até chegar a uma abordagem que reforçava princípios de uma visão estereotipada da mulher, a partir dos anos 1960.Universidade do Estado de Santa Catarina2023-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/epub+ziptext/htmlhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/2253110.5965/1982615x16382023014ModaPalavra e-periódico; Vol. 16 No. 38 (2023): Artes, Moda e Cultura Visual; 14-64ModaPalavra e-periódico; Vol. 16 Núm. 38 (2023): Artes, Moda e Cultura Visual; 14-64 Modapalavra e-periódico; v. 16 n. 38 (2023): Artes, Moda e Cultura Visual; 14-641982-615X10.5965/1982615x16382023reponame:ModaPalavra e-periódicoinstname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)instacron:UDESCporhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22531/15122https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22531/15125https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22531/15143Copyright (c) 2022 Sandra Maia Rodrigues Pereira, Eduardo Romeiro Filho, Adriana Sampaio Leitehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Pereira, Sandra Maia RodriguesRomeiro Filho, EduardoLeite, Adriana Sampaio2024-02-29T11:46:03Zoai::article/22531Revistahttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavraPUBhttps://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/oai||modapalavra@gmail.com1982-615X1982-615Xopendoar:2024-02-29T11:46:03ModaPalavra e-periódico - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)false
dc.title.none.fl_str_mv The Kodak Girl: publicity images of women in the heyday of analogue photography
La chica Kodak: imágenes publicitarias de mujeres en el apogeo de la fotografía analógica
A Garota Kodak: imagens publicitárias da mulher no apogeu da fotografia analógica
title The Kodak Girl: publicity images of women in the heyday of analogue photography
spellingShingle The Kodak Girl: publicity images of women in the heyday of analogue photography
Pereira, Sandra Maia Rodrigues
publicidade
representação da mulher
fotografia
advertising
representation of woman
photographie
publicidad
representación de mujer
fotografia
title_short The Kodak Girl: publicity images of women in the heyday of analogue photography
title_full The Kodak Girl: publicity images of women in the heyday of analogue photography
title_fullStr The Kodak Girl: publicity images of women in the heyday of analogue photography
title_full_unstemmed The Kodak Girl: publicity images of women in the heyday of analogue photography
title_sort The Kodak Girl: publicity images of women in the heyday of analogue photography
author Pereira, Sandra Maia Rodrigues
author_facet Pereira, Sandra Maia Rodrigues
Romeiro Filho, Eduardo
Leite, Adriana Sampaio
author_role author
author2 Romeiro Filho, Eduardo
Leite, Adriana Sampaio
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Sandra Maia Rodrigues
Romeiro Filho, Eduardo
Leite, Adriana Sampaio
dc.subject.por.fl_str_mv publicidade
representação da mulher
fotografia
advertising
representation of woman
photographie
publicidad
representación de mujer
fotografia
topic publicidade
representação da mulher
fotografia
advertising
representation of woman
photographie
publicidad
representación de mujer
fotografia
description In a period when technological innovations such as the bicycle revolutionized the role of women in society (Strange, 2002), it is opportune to observe how photographic technology and one of its most significant representatives (the Kodak “domestic” camera) are associated with the female public. This article aims to carry out an evaluation of the female profile presented by Kodak advertising pieces throughout the 20th century, from the first decade to the 1980s. This period reflects the heyday of darkroom photography, precisely the technology that Kodak helped to disseminate. The study was carried out through a literature review and iconographic survey, which supported an evaluation of the evolution of the company's advertising and the way in which women are represented.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22531
10.5965/1982615x16382023014
url https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22531
identifier_str_mv 10.5965/1982615x16382023014
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22531/15122
https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22531/15125
https://www.revistas.udesc.br/index.php/modapalavra/article/view/22531/15143
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Sandra Maia Rodrigues Pereira, Eduardo Romeiro Filho, Adriana Sampaio Leite
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Sandra Maia Rodrigues Pereira, Eduardo Romeiro Filho, Adriana Sampaio Leite
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/epub+zip
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado de Santa Catarina
dc.source.none.fl_str_mv ModaPalavra e-periódico; Vol. 16 No. 38 (2023): Artes, Moda e Cultura Visual; 14-64
ModaPalavra e-periódico; Vol. 16 Núm. 38 (2023): Artes, Moda e Cultura Visual; 14-64
Modapalavra e-periódico; v. 16 n. 38 (2023): Artes, Moda e Cultura Visual; 14-64
1982-615X
10.5965/1982615x16382023
reponame:ModaPalavra e-periódico
instname:Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron:UDESC
instname_str Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
instacron_str UDESC
institution UDESC
reponame_str ModaPalavra e-periódico
collection ModaPalavra e-periódico
repository.name.fl_str_mv ModaPalavra e-periódico - Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC)
repository.mail.fl_str_mv ||modapalavra@gmail.com
_version_ 1798321056902021120