A etnomatemática na produção de farinha: o conhecimento empírico dos produtores da farinha de mandioca na comunidade de nova jesuânia no município de amaturá-am

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ataide, Erivelto Ramires
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
Texto Completo: https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/966
Resumo: Cassava flour is one of the main sources of food and also serves as one of the main sources of income for riverside communities. This study aims to identify the mathematical ideas present in the cassava flour production process in the Nova Jesuânia community, Amaturá – AM. Authors such as D´Ambrósio (1990,1993,1998,1999,2004,2014,2018), Knijnik (2019), among others, tell us that people in their daily lives find their own ways to solve problems that involve mathematical concepts and these media present traces of their own culture. Inspired by qualitative research methodology, data and information were collected through photos, notes, observations, questions and participation in the cassava flour production process. The results obtained indicate that farmers from the Nova Jesuânia community developed a series of specific mathematical knowledge that is presented at each stage in the cassava flour production process, where various conventional procedures can be observed, such as: counting procedure, measurement length and area or meter, measurement of volume or kilogram, measurement of time, notion of parallelism, proportionality and notion of area calculation, among others; and unconventional, such as: fathom, block, steps, among others.
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spelling A etnomatemática na produção de farinha: o conhecimento empírico dos produtores da farinha de mandioca na comunidade de nova jesuânia no município de amaturá-amEthnomathematics in flour production: the empirical knowledge of cassava flour producers in the community of nova jesuânia in the municipality of amaturá-amEtnomatemática; Farinha de mandioca; Conhecimento MatemáticoEthnomathematics; Cassava flour; Mathematical KnowledgeCassava flour is one of the main sources of food and also serves as one of the main sources of income for riverside communities. This study aims to identify the mathematical ideas present in the cassava flour production process in the Nova Jesuânia community, Amaturá – AM. Authors such as D´Ambrósio (1990,1993,1998,1999,2004,2014,2018), Knijnik (2019), among others, tell us that people in their daily lives find their own ways to solve problems that involve mathematical concepts and these media present traces of their own culture. Inspired by qualitative research methodology, data and information were collected through photos, notes, observations, questions and participation in the cassava flour production process. The results obtained indicate that farmers from the Nova Jesuânia community developed a series of specific mathematical knowledge that is presented at each stage in the cassava flour production process, where various conventional procedures can be observed, such as: counting procedure, measurement length and area or meter, measurement of volume or kilogram, measurement of time, notion of parallelism, proportionality and notion of area calculation, among others; and unconventional, such as: fathom, block, steps, among others.A farinha de mandioca é uma das principais fonte de alimento e também serve como uma das principais fonte de renda para as comunidades ribeirinhas. Este estudo tem como objetivo identificar as ideias matemáticas presentes no processo de produção da farinha de mandioca na comunidade Nova Jesuânia, Amaturá – AM. Autores como D´Ambrósio (1990,1993,1998,1999,2004,2014,2018), Knijnik (2019), entre outros, nos dizem que as pessoas em seu cotidiano, encontram meios próprios para resolver problemas que envolve conceitos matemáticos e esses meios apresentam traços de sua própria cultura. Inspirado na metodologia da pesquisa qualitativa, os dados e informações foram coletados através de fotos, anotações, observações, perguntas e na participação no processo de produção da farinha de mandioca. Os resultados obtidos indicam que os agricultores da comunidade Nova Jesuânia desenvolveram uma série de conhecimentos matemáticos específicos que se apresentam em cada etapa no processo de produção da farinha de mandioca, onde pode se observar vários procedimentos convencionais, como por exemplo: procedimento de contagem, medição de comprimento e área ou metro, medição de volume ou quilograma, medida de tempo, noção de paralelismo, proporcionalidade e noção de cálculo de área, entre outras; e não convencionais, tais como: braça, quadra, passos, entre outras.Universidade do Estado do AmazonasBrasilUEACruz, Francilene do SantosAtaide, Erivelto Ramires2023-10-17T15:14:08Z2024-08-30T19:51:49Z2023-10-162023-10-17T15:14:08Z2023-10-16info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttps://ri.uea.edu.br/handle/riuea/966porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instacron:UEA2024-08-30T20:05:21Zoai:ri.uea.edu.br:riuea/966Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.uea.edu.br/server/oai/requestbibliotecacentral@uea.edu.bropendoar:2024-08-30T20:05:21Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)false
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description Cassava flour is one of the main sources of food and also serves as one of the main sources of income for riverside communities. This study aims to identify the mathematical ideas present in the cassava flour production process in the Nova Jesuânia community, Amaturá – AM. Authors such as D´Ambrósio (1990,1993,1998,1999,2004,2014,2018), Knijnik (2019), among others, tell us that people in their daily lives find their own ways to solve problems that involve mathematical concepts and these media present traces of their own culture. Inspired by qualitative research methodology, data and information were collected through photos, notes, observations, questions and participation in the cassava flour production process. The results obtained indicate that farmers from the Nova Jesuânia community developed a series of specific mathematical knowledge that is presented at each stage in the cassava flour production process, where various conventional procedures can be observed, such as: counting procedure, measurement length and area or meter, measurement of volume or kilogram, measurement of time, notion of parallelism, proportionality and notion of area calculation, among others; and unconventional, such as: fathom, block, steps, among others.
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