Proposta de edição de Marília de Dirceu, de Marcos Portugal
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
Texto Completo: | http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1919 |
Resumo: | This work presents a compilation of Marília de Dirceu with the verse to music realization of twelve arias based on the poems of Thomaz Antonio Gonzaga (1744-1807), which authorship is attributed to Portuguese-Brazilian composer Marcos Portugal (1762-1830). This musical elaboration over Gonzaga´s lyres fits better in the modinha musical gender, quite famous and spreaded throughout Brazil and Portugal during the eighteenth and nineteenth century. Its first publication can be found at César das Neves (1841-1920) Cancioneiro de Músicas Populares (Popular Music Songbook) (1893-1899), having versified to music just the first stanza of each collected song, leaving on the interpreter the collocation of the successive stanzas, placed right after the music score and containing all of the known stanzas. Considering that prosodic resolution encompass musicological, interpretative and editorial choices, this study focuses at the presented problem’s and seeks to theoretical subsidies in order to guide the musical interpretation according to the musical and literary text. One of the essential tasks, according the text-based point of view, is to make the interpretation possible through the verses music realization. Keywords: Prosody; Marília de Dirceu; Marcos Portugal; Thomaz Antonio Gonzaga. |
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Proposta de edição de Marília de Dirceu, de Marcos PortugalProsódiaMarília de DirceuMarcos PortugalThomas Antonio GonzagaLínguistica, Letras e ArtesThis work presents a compilation of Marília de Dirceu with the verse to music realization of twelve arias based on the poems of Thomaz Antonio Gonzaga (1744-1807), which authorship is attributed to Portuguese-Brazilian composer Marcos Portugal (1762-1830). This musical elaboration over Gonzaga´s lyres fits better in the modinha musical gender, quite famous and spreaded throughout Brazil and Portugal during the eighteenth and nineteenth century. Its first publication can be found at César das Neves (1841-1920) Cancioneiro de Músicas Populares (Popular Music Songbook) (1893-1899), having versified to music just the first stanza of each collected song, leaving on the interpreter the collocation of the successive stanzas, placed right after the music score and containing all of the known stanzas. Considering that prosodic resolution encompass musicological, interpretative and editorial choices, this study focuses at the presented problem’s and seeks to theoretical subsidies in order to guide the musical interpretation according to the musical and literary text. One of the essential tasks, according the text-based point of view, is to make the interpretation possible through the verses music realization. Keywords: Prosody; Marília de Dirceu; Marcos Portugal; Thomaz Antonio Gonzaga.Este texto apresenta uma compilação da obra Marília de Dirceu com a realização dos versos em música de doze árias baseadas no texto de Thomaz Antonio Gonzaga (1744-1807), cuja autoria da música é atribuída ao compositor luso-brasileiro Marcos Portugal (1762-1830). A elaboração musical feita sobre as liras de Gonzaga se enquadra melhor no gênero das modinhas, composição que no fim do século XVIII e início do XIX foi bem famosa no Brasil colonial e em Portugal. A primeira publicação encontra-se no Cancioneiro de Músicas Populares (1893-1899), de Cesar das Neves (1841-1920) e traz versificada em música apenas a primeira estrofe de cada canção recolhida, deixando sob a responsabilidade do intérprete a colocação das demais estrofes, que vêm logo após a partitura e contém todas as estrofes conhecidas. Uma vez que a resolução prosódica envolve escolhas de ordem musicológica, interpretativa e editorial, a ênfase desse estudo detém-se nas particularidades deste problema, e busca subsídios teóricos para orientar a interpretação contextualizada do texto musical e literário. Uma das tarefas essenciais segundo o ponto de vista da fundamentação no texto é viabilizar a interpretação repertorial através das realizações dos versos em música Palavras-chave: Prosódia; Marília de Dirceu; Marcos Portugal; Thomas Antonio GonzagaUniversidade do Estado do AmazonasBrasilPrograma de Pós-Graduação em Letras e ArtesUEAPáscoa, Márcio Leonel Farias Reishttp://lattes.cnpq.br/3633926295444257Páscoa, Márcio Leonel Farias Reishttp://lattes.cnpq.br/3633926295444257Trilha Neto, Mario Marqueshttp://lattes.cnpq.br/5791261326700184Souto, Luciano Hercílio Alveshttp://lattes.cnpq.br/2780655792417777Pacheco, Alberto José Vieirahttp://lattes.cnpq.br/2576106170087963Oliveira, Fabiano Cardoso de2019-12-172019-12-17T17:38:27Z2016-03-302019-12-17T17:38:27Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1919porLivros: ABREU, Márcia. Os caminhos dos livros. Campinas-SP: Mercado de Letras, 2003. 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L'Avventura London - Zak Ozmo, Londres, HyperionAtribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instacron:UEA2019-12-17T17:38:27Zoai:repositorioinstitucional:riuea/1919Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br/oai/resquestbibliotecacentral@uea.edu.bropendoar:2023-12-11T16:50:33.295145Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)true |
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This work presents a compilation of Marília de Dirceu with the verse to music realization of twelve arias based on the poems of Thomaz Antonio Gonzaga (1744-1807), which authorship is attributed to Portuguese-Brazilian composer Marcos Portugal (1762-1830). This musical elaboration over Gonzaga´s lyres fits better in the modinha musical gender, quite famous and spreaded throughout Brazil and Portugal during the eighteenth and nineteenth century. Its first publication can be found at César das Neves (1841-1920) Cancioneiro de Músicas Populares (Popular Music Songbook) (1893-1899), having versified to music just the first stanza of each collected song, leaving on the interpreter the collocation of the successive stanzas, placed right after the music score and containing all of the known stanzas. Considering that prosodic resolution encompass musicological, interpretative and editorial choices, this study focuses at the presented problem’s and seeks to theoretical subsidies in order to guide the musical interpretation according to the musical and literary text. One of the essential tasks, according the text-based point of view, is to make the interpretation possible through the verses music realization. Keywords: Prosody; Marília de Dirceu; Marcos Portugal; Thomaz Antonio Gonzaga. |
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