Espaços não formais na disciplina química ambiental estudo de caso em Parintins/AM

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rodríguez, Arelis Abalos
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Azevedo Filho, João D’Anúzio Menezes de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
Texto Completo: https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/5058
Resumo: The environmental chemistry course that is part of the optional content of the Chemistry graduation course at the Centro de Estudos Superiores de Parintins - CESP, introduces the student to knowledge of the environment, in such a way that they will be able to identify the main sources of local contamination, as well as possible solutions. The material for the bases of the environmental subjects for developing different analytical techniques isn’t always available and, on the other hand, the real spaces that reflect a particular environmental situation make up an ideal place for studying the content of this subject. The chemistry lab at CESP doesn’t have all the requirements for experimental work in the Environmental Chemistry course, however, the city has diverse spaces that can beused for it. In this study, as its object, we used for the first time the polluted spaces of the city of Parintins, in Amazonas State, as environmental laboratories and debating spaces for the development of theoretical and practical Environmental Chemistry course content in the Chemistry course. Four contamination hotspots were selected for the teaching of the content: the city dump; the municipal slaughter house; the Santa Luzia and União districts and the Macurany lake. The design of work is shown using the municipal slaughter house. Evaluating the Positive and Interesting criteria shown by the students, it can be noted that the experience of using non-formal spaces or scenarios for developing the content of CESP’s Environmental Chemistry course proportions unrest and encourages interest in getting to know more about the environmental problems of the city in which they live in and encourages them to take better care of the spaces that surround them. Keywords: Environmental Chemistry, Non-Formal Spaces, Environmental Pollution, Parintins.
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The chemistry lab at CESP doesn’t have all the requirements for experimental work in the Environmental Chemistry course, however, the city has diverse spaces that can beused for it. In this study, as its object, we used for the first time the polluted spaces of the city of Parintins, in Amazonas State, as environmental laboratories and debating spaces for the development of theoretical and practical Environmental Chemistry course content in the Chemistry course. Four contamination hotspots were selected for the teaching of the content: the city dump; the municipal slaughter house; the Santa Luzia and União districts and the Macurany lake. The design of work is shown using the municipal slaughter house. Evaluating the Positive and Interesting criteria shown by the students, it can be noted that the experience of using non-formal spaces or scenarios for developing the content of CESP’s Environmental Chemistry course proportions unrest and encourages interest in getting to know more about the environmental problems of the city in which they live in and encourages them to take better care of the spaces that surround them. Keywords: Environmental Chemistry, Non-Formal Spaces, Environmental Pollution, Parintins.A disciplina Química Ambiental, que faz parte dos conteúdos complementares optativos do curso de Química do Centro de Estudos Superiores de Parintins - CESP, introduz o estudante no conhecimento do meio ambiente, de modo que seja capaz de identificar as principais fontes de contaminação ambiental em sua localidade, assim como suas possíveis vias de solução. A base material das disciplinas ambientais para desenvolver diferentes técnicas analíticas nem sempre está disponível e, por outro lado, os espaços reais que reflitam uma situação ambiental determinada, constituem o meio ideal para trabalhar os conteúdos desta disciplina. O laboratório de Química do CESP não reúne todos os requisitos para o trabalho experimental na disciplina Química Ambiental, entretanto, a cidade possui diversos espaços que podem ser aproveitados para ministrá-la. Neste trabalho, como objeto de estudo, utilizou-se, pela primeira vez, os espaços poluídos da cidade de Parintins/AM como laboratórios ambientais e cenários de debate para desenvolver conteúdos teóricos e práticos da Química Ambiental, do curso de Química. Desse modo, foram selecionados quatro focos de contaminação: lixeira pública, matadouro, bairro Santa Luzia-União e lago Macurany, para trabalhar os conteúdos do programa. Apresenta-se o desenho de trabalho realizado no foco Matadouro. Avaliando-se os critérios Positivo e Interessantes manifestados pelos estudantes, pode-se expor que a experiência de empregar cenários ou espaços não formais para desenvolver os conteúdos da disciplina Química Ambiental do CESP propicia inquietação e desperta o interesse dos estudantes em conhecer melhor os problemas ambientais da cidade onde vivem, além de sensibilizar para a preocupação em cuidar e preservar o meio que lhes rodeia. Palavras chaves: Química Ambiental. Espaços Não Formais. Contaminação Ambiental. Parintins.Universidade do Estado do AmazonasBrasilUEA2020-07-30T14:13:12Z2024-09-10T17:39:49Z2020-07-292020-07-30T14:13:12Z2013-02-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfBIZARRIA, G.; FERREIRA, L.H. A formação inicial em química baseada em conceitos representados por meio de modelos mentais. Química Nova, Vol. 33, 1809-1814, 2010. CARVALHO, D. Contribuições dos espaços não formais de educação para a Formação da cultura científica. Em Extensão., Vol. 7, 55-66, 2008. Revista Amazônica de Ensino de Ciências | ISSN: 1984-7505 RELATO DE EXPERIÊNCIA 207 Rev. ARETÉ | Manaus | v. 6 | n. 11 | p.195-207 | jul-dez | 2013 DIAS, Genebaldo Freire. Educação Ambiental: princípios e práticas. 3ª ed. São Paulo, Gaia, 1994. GUERRERO, I.; KALMAN, J. La inserción de la tecnología en el aula: estabilidad y procesos instituyentes en la práctica docente. Revista Brasileira de Educação, Vol. 15. 213-405, 2010. IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades@. Disponível no site: http://www.ibge.gov.br/cidadesat/topwindow.htm?1, acessado em jan/2012. KASSAS, M. Environmental education: biodiversity. The Environmentalist. Vol. 22 (2): 345-351, 2002. PASSOS, L.; FRANCISCO, C. A.; LINHARES, S. Estudos de caso em Química. Química Nova, Vol. 30. 731-739, 2007. PMP. Prefeitura Municipal de Parintins. 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