Diversidade sexual na escola: análise de dois vídeos educativos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Priscila Leylane Costa da
Data de Publicação: 2021
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)
Texto Completo: https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/4434
Resumo: This research is entitled “Sexual diversity at school: an analysis of two educational videos. Its general objective is to analyze the educational process on sexual diversity from the analysis of two educational videos released in the national media. The specific objectives were: Observe in the testimonies of the participants in the videos, conceptions about the theme of diversity sexual in the context of the school space; verify implications of teaching about sexual diversity in training and learning of students and teachers; problematize teacher training in light of sexual diversity in the curricular proposals of the Pedagogy course. The research proposal it occurred from the observations of the internships and in the everyday experiences of the university. This one study uses a qualitative exploratory approach from the perspective of some theorists, among them, Michel Foucault. To deepen the research, two videos were used. documentaries that are available on social media. As a result, we point out four categories that arise from this analysis: 1. Bodies, Gender, Sexualities: what awaits us at school. 2. The role of school in the sexual regulation of bodies: you need to change your way. 3. Psychologizing sexuality and religious morality: "You know that God abhors this, right? 4. Educators' conceptions about diversity at school. As a result of the analyses, we understand that there are possibilities for confronting and combating homophobia through a curriculum focused on sexual diversity and teacher training.
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The research proposal it occurred from the observations of the internships and in the everyday experiences of the university. This one study uses a qualitative exploratory approach from the perspective of some theorists, among them, Michel Foucault. To deepen the research, two videos were used. documentaries that are available on social media. As a result, we point out four categories that arise from this analysis: 1. Bodies, Gender, Sexualities: what awaits us at school. 2. The role of school in the sexual regulation of bodies: you need to change your way. 3. Psychologizing sexuality and religious morality: "You know that God abhors this, right? 4. Educators' conceptions about diversity at school. As a result of the analyses, we understand that there are possibilities for confronting and combating homophobia through a curriculum focused on sexual diversity and teacher training.Esta pesquisa intitula-se “Diversidade sexual na escola: uma análise de dois vídeos educativos. Tem como objetivo geral analisar o processo educacional sobre diversidade sexual a partir da análise de dois vídeos educativos divulgados na mídia nacional. Os objetivos específicos foram: Observar nos depoimentos dos participantes dos vídeos, concepções acerca do tema diversidade sexual no contexto do espaço escolar; verificar implicações do ensino sobre diversidade sexual na formação e aprendizagem dos alunos e docentes; problematizar a formação dos professores à luz da diversidade sexual nas propostas curriculares do curso de Pedagogia. A proposta da pesquisa ocorreu a partir das observações dos estágios e nas vivências cotidianas da universidade. Este estudo faz uso da abordagem qualitativa de caráter exploratório sob a ótica de alguns teóricos, dentre eles, Michel Foucault. Para aprofundar a pesquisa foram utilizados dois vídeos documentários que estão disponíveis na mídia social. Como resultado, apontamos quatro categorias que surgem a partir dessa análise: 1. Corpos, Gêneros, Sexualidades: o que nos espera na escola. 2. O papel da escola na regulação sexual dos corpos: você precisa mudar esse seu jeito. 3. Psicologização da sexualidade e moral religiosa: "Você sabe que Deus abomina isso, né? 4. Concepções de educadores sobre diversidade na escola. Como resultado das análises, compreendemos que há possibilidades de enfrentamento e combate à homofobia através de um currículo voltado para a diversidade sexual e a formação de professores.Universidade do Estado do AmazonasBrasilUEASantos, Marcio Gonçalves dosRotondano, Érica VidalSimões, Ceane AndradeSilva, Priscila Leylane Costa da2021-10-26T18:31:25Z2024-09-08T11:27:29Z2021-10-26T18:31:25Z2021-09-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfSILVA, Priscila Leylane Costa da. Diversidade sexual na escola: análise de dois vídeos educativos. 2021. 69 f. TCC (Graduação em Pedagogia) - Universidade do Estado do Amazonas, Manaus.https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/4434porALVES, Cláudio Eduardo Resende; MOREIRA, Maria Ignez Costa. Do uso do nome social ao uso do banheiro: (trans)subjetividades em escolas brasileiras. Quaderns de Psicologia | 2015, Vol. 17, No 3, 59-69. ARÁN, M. A transexualidade e a gramática normativa do sistema sexo-gênero. Ágora, Rio de Janeiro – RJ. v. 9, n. 1, p. 49-63, jan/jun, 2006. BAUER, M. W.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2002. BEAUVOIR, S. de. O segundo sexo: a experiência vivida. 2ª ed. São Paulo, SP: Difusão Europeia do Livro, 1967. BENTO, Berenice. Na escola se aprende que a diferença faz a diferença. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 19, n. 2, p. 549, jan. 2011. BOCCATO, V. R. C. Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Rev. Odontol. Univ. 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