Narrativas orais na comunidade do Julião
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
Texto Completo: | http://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1913 |
Resumo: | The oral narrative comes from ancient times and was propagated in various places and it was transmitted from generation to generation through oral narrators, by voice, body and performance. Teaching values and beliefs, inspiring fear and causing comicity, it’s part of the people’s culture. The first Portuguese who came to Brazil have shown interest in the customs, ways of life of people who lived here, the Indians, and since then observations and descriptions were made, collections of their stories, and scholars prepared translations in various periods. This work aims to contribute to this research area by collecting narratives of a riverside community in the Amazon, the Julião’s Community. Therefore, we carried out interviews, which allowed collecting various information and narratives. Based on these data, we gathered several community’s cultural aspects, including part of its history and settlement - which are not yet registered in books. We also analyzed and interpreted a group of thirteen narratives about the “boto” and eleven about the “giant anaconda”, which, along with other narratives found, were recorded in audio and video with an approximate duration of 50 min. It was also possible to study aspects of the oral narratives and the community’s current social situation. Keywords: Amazon. Riverside community. Oral narrative. Oral narrator. |
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Narrativas orais na comunidade do JuliãoAmazôniaComunidade ribeirinhaNarrativa oralNarrador oralLínguistica, Letras e ArtesThe oral narrative comes from ancient times and was propagated in various places and it was transmitted from generation to generation through oral narrators, by voice, body and performance. Teaching values and beliefs, inspiring fear and causing comicity, it’s part of the people’s culture. The first Portuguese who came to Brazil have shown interest in the customs, ways of life of people who lived here, the Indians, and since then observations and descriptions were made, collections of their stories, and scholars prepared translations in various periods. This work aims to contribute to this research area by collecting narratives of a riverside community in the Amazon, the Julião’s Community. Therefore, we carried out interviews, which allowed collecting various information and narratives. Based on these data, we gathered several community’s cultural aspects, including part of its history and settlement - which are not yet registered in books. We also analyzed and interpreted a group of thirteen narratives about the “boto” and eleven about the “giant anaconda”, which, along with other narratives found, were recorded in audio and video with an approximate duration of 50 min. It was also possible to study aspects of the oral narratives and the community’s current social situation. Keywords: Amazon. Riverside community. Oral narrative. Oral narrator.A narrativa oral vem de tempos longínquos e foi propagada por diversos lugares e repassada de geração em geração através de narradores orais, mediante voz, corpo e performance. Ensinando valores e crenças, inspirando medo e provocando comicidade, elas fazem parte da cultura de um povo. Os primeiros portugueses que chegaram ao Brasil já demonstraram interesse pelos costumes e modos de vida do povo que aqui vivia, os indígenas, e, desde então, foram realizadas observações, descrições, coletas de narrativas e da língua em geral e suas traduções por estudiosos em vários períodos. Este trabalho visa contribuir com essa linha de estudos, mediante a coleta de narrativas de uma comunidade ribeirinha da Amazônia, a Comunidade do Julião. Para tanto, realizamos entrevistas, o que permitiu coletar informações e narrativas várias. Através dessa coleta, pudemos levantar vários aspectos culturais dessa comunidade, incluindo parte de sua história e formação – que ainda não estão registrados em livros. Pudemos ainda analisar e interpretar, em grupo, treze narrativas do boto e treze da cobra grande, as quais, juntamente com as demais narrativas encontradas foram registradas em áudio e vídeo com duração aproximada de 50 min. Foi também possível estudar aspectos do narrador oral e a atual conjuntura social daquela comunidade. Palavras-chave: Amazônia. Comunidade ribeirinha. Narrativa oral. Narrador oral.Universidade do Estado do AmazonasBrasilPrograma de Pós-Graduação em Letras e ArtesUEAAleixo, Marcos Frederico Krügerhttp://lattes.cnpq.br/8302225272067037Aleixo, Marcos Frederico Krügerhttp://lattes.cnpq.br/8302225272067037Silva, Alisson Marcos Leão dahttp://lattes.cnpq.br/2862237221241530Guedelha, Carlos Antônio Magalhãeshttp://lattes.cnpq.br/7081769664734266Cavalheiro, Juciane dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/8629828786064536Saboia, Cínthia Bastos2019-12-172019-12-17T17:09:34Z2016-03-302019-12-17T17:09:34Zinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br//handle/riuea/1913porA CARTA DE PERO VAZ DE CAMINHA. Disponível em: <http://objdigital.bn.br/Acervo_Digital/livros_eletronicos/carta.pdf> Acesso em: 10 nov. 2015. 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Siqueira. et al. São Paulo: Sociedade Bíblica do Brasil, 2003. BOSI, Ecléa. O tempo vivo da memória: ensaios de Psicologia Social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003. ______ . Memória e sociedade: Lembranças dos velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994. CASCUDO, Luís da Câmara. Lendas brasileiras. 11. ed. São Paulo: Gaia, 2010. ______ . Geografia dos mitos brasileiros. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1983. 118 CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador: conversações com Jean Lebrun/Roger Chartier. Tradução Reginaldo Carmello Corrêa de Moraes. São Paulo: Imprensa Oficial; UNESP, 1998. (Coleção Prismas). CHATEAUBRIND, Annunziata Donadio. et al. Comunidade do Julião. In: Reserva de Desenvolvimento Sustentável do Tupé – Redes do Tupé, espacialização e informações das comunidades. Manaus: Universidade Federal do Amazonas, 2009. CHAUI, Marilena. Convite à Filosofia. 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Entre histórias e tererés: o ouvir da literatura pantaneira. São Paulo: Unesp, 2002. FREIRE, José Ribamar Bessa. Rio Babel: a história das línguas na Amazônia. Rio de Janeiro: Atlântica, 2004. GAYOTTO, Lúcia Helelena. Voz: partitura da ação. 2. Ed. São Paulo: Plexus, 2002. 119 GINZBURG, Jaime. A interpretação do rastro em Walter Benjamin. IN: SEDMAYER, Sabrina, GINZBURG, Jaime (org.) Walter Benjamin: rastro, aura e história. Belo Horizonte – MG: Editora da UFMG, 2012. HELLER, Agnes. Uma teoria da história. Tradução Dilson Bento de Faria Ferreira Lima. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1993. LAPLATINE, François; TRINDADE, Liana. O que é o imaginário. São Paulo: Brasiliense, 1997. LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Zahar, 1986. LE GOFF, J. História e Memória. 5. ed. Tradução Bernardo Leitão. et. al. Campinas: Unicamp, 2003. LIRA, Sandro Haoxovell de. et al. 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São Paulo: Companhia das Letras, 1993.Atribuição-NãoComercial-SemDerivados 3.0 Brasilhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instacron:UEA2019-12-17T17:09:34ZRepositório de Publicaçõeshttp://repositorioinstitucional.uea.edu.br/ |
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The oral narrative comes from ancient times and was propagated in various places and it was transmitted from generation to generation through oral narrators, by voice, body and performance. Teaching values and beliefs, inspiring fear and causing comicity, it’s part of the people’s culture. The first Portuguese who came to Brazil have shown interest in the customs, ways of life of people who lived here, the Indians, and since then observations and descriptions were made, collections of their stories, and scholars prepared translations in various periods. This work aims to contribute to this research area by collecting narratives of a riverside community in the Amazon, the Julião’s Community. Therefore, we carried out interviews, which allowed collecting various information and narratives. Based on these data, we gathered several community’s cultural aspects, including part of its history and settlement - which are not yet registered in books. We also analyzed and interpreted a group of thirteen narratives about the “boto” and eleven about the “giant anaconda”, which, along with other narratives found, were recorded in audio and video with an approximate duration of 50 min. It was also possible to study aspects of the oral narratives and the community’s current social situation. Keywords: Amazon. Riverside community. Oral narrative. Oral narrator. A narrativa oral vem de tempos longínquos e foi propagada por diversos lugares e repassada de geração em geração através de narradores orais, mediante voz, corpo e performance. Ensinando valores e crenças, inspirando medo e provocando comicidade, elas fazem parte da cultura de um povo. Os primeiros portugueses que chegaram ao Brasil já demonstraram interesse pelos costumes e modos de vida do povo que aqui vivia, os indígenas, e, desde então, foram realizadas observações, descrições, coletas de narrativas e da língua em geral e suas traduções por estudiosos em vários períodos. Este trabalho visa contribuir com essa linha de estudos, mediante a coleta de narrativas de uma comunidade ribeirinha da Amazônia, a Comunidade do Julião. Para tanto, realizamos entrevistas, o que permitiu coletar informações e narrativas várias. Através dessa coleta, pudemos levantar vários aspectos culturais dessa comunidade, incluindo parte de sua história e formação – que ainda não estão registrados em livros. Pudemos ainda analisar e interpretar, em grupo, treze narrativas do boto e treze da cobra grande, as quais, juntamente com as demais narrativas encontradas foram registradas em áudio e vídeo com duração aproximada de 50 min. Foi também possível estudar aspectos do narrador oral e a atual conjuntura social daquela comunidade. Palavras-chave: Amazônia. Comunidade ribeirinha. Narrativa oral. Narrador oral. |
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The oral narrative comes from ancient times and was propagated in various places and it was transmitted from generation to generation through oral narrators, by voice, body and performance. Teaching values and beliefs, inspiring fear and causing comicity, it’s part of the people’s culture. The first Portuguese who came to Brazil have shown interest in the customs, ways of life of people who lived here, the Indians, and since then observations and descriptions were made, collections of their stories, and scholars prepared translations in various periods. This work aims to contribute to this research area by collecting narratives of a riverside community in the Amazon, the Julião’s Community. Therefore, we carried out interviews, which allowed collecting various information and narratives. Based on these data, we gathered several community’s cultural aspects, including part of its history and settlement - which are not yet registered in books. We also analyzed and interpreted a group of thirteen narratives about the “boto” and eleven about the “giant anaconda”, which, along with other narratives found, were recorded in audio and video with an approximate duration of 50 min. It was also possible to study aspects of the oral narratives and the community’s current social situation. Keywords: Amazon. Riverside community. Oral narrative. Oral narrator. |
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A CARTA DE PERO VAZ DE CAMINHA. Disponível em: <http://objdigital.bn.br/Acervo_Digital/livros_eletronicos/carta.pdf> Acesso em: 10 nov. 2015. ALCOFORADO, Doralice. Oralidade e Literatura. In: Oralidade e Literatura: outras veredas da voz. FERNANDES, Frederico (org.). Londrina: EDUEL, 2007. ALMEIDA, Milton José de. Imagens e sons: a nova cultura oral. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2001. BARBEIRO, Heródoto; LIMA, Paulo Rodolfo. Manual de Radiojornalismo. Rio de Janeiro: Campus, 2001. BARTHES, Roland. Introdução à Análise Estrutural da Narrativa. In: Análise estrutural da narrativa: seleção de ensaios da revista “Communications”. 3. ed. Tradução Maria Zélia Barbosa Pinto (ed.). Rio de Janeiro: Vozes Ltda., 1973. BENJAMIN, Walter. O narrador. Considerações sobre a obra de Nikolai Leskov. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 8. ed. Tradução: Sergio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 2012. (Coleção Obras escolhidas, 1). BÍBLIA SAGRADA. Português. Tradução de João Ferreira de Almeida. São Paulo: Sociedade Bíblica do Brasil, 2002. BÍBLIA SAGRADA DA MULHER. Português. Tradução Neyd V. Siqueira. et al. São Paulo: Sociedade Bíblica do Brasil, 2003. BOSI, Ecléa. O tempo vivo da memória: ensaios de Psicologia Social. São Paulo: Ateliê Editorial, 2003. ______ . Memória e sociedade: Lembranças dos velhos. 3. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1994. CASCUDO, Luís da Câmara. Lendas brasileiras. 11. ed. São Paulo: Gaia, 2010. ______ . Geografia dos mitos brasileiros. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1983. 118 CHARTIER, Roger. A aventura do livro: do leitor ao navegador: conversações com Jean Lebrun/Roger Chartier. Tradução Reginaldo Carmello Corrêa de Moraes. São Paulo: Imprensa Oficial; UNESP, 1998. (Coleção Prismas). CHATEAUBRIND, Annunziata Donadio. et al. Comunidade do Julião. In: Reserva de Desenvolvimento Sustentável do Tupé – Redes do Tupé, espacialização e informações das comunidades. 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