Ensino de ciências para estudantes surdos: uma experiência com modelos moleculares e iônico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
Texto Completo: | https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/5103 |
Resumo: | Exploring the visual character of models made with recycled materials can help to overcome the barriers of communication difficulties between teachers and deaf students in science teaching. In this sense, the objective of this work is to reflect on the contribution of molecular and ionic models to the teaching of Chemistry with deaf students. For that, the classes were given by the teacher using the models made with rollon balls. Participant observation and questionnaire with closed and open questions were used in data collection. The results showed that the visual and manipulative character of the models used as didactic resources, overcome the difficulties of communication with a deaf student and helped positively in the teaching-learning process of the content of chemical bonds. |
id |
UEA_d19e2ab28ff7f6f827d8efd69ef09bbc |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ri.uea.edu.br:riuea/5103 |
network_acronym_str |
UEA |
network_name_str |
Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
repository_id_str |
|
spelling |
Ensino de ciências para estudantes surdos: uma experiência com modelos moleculares e iônicoHing for deaf students: An experience with molecular and ionic modelsEnsino de CiênciasLigações QuímicasEstudante SurdoCiênciasExploring the visual character of models made with recycled materials can help to overcome the barriers of communication difficulties between teachers and deaf students in science teaching. In this sense, the objective of this work is to reflect on the contribution of molecular and ionic models to the teaching of Chemistry with deaf students. For that, the classes were given by the teacher using the models made with rollon balls. Participant observation and questionnaire with closed and open questions were used in data collection. The results showed that the visual and manipulative character of the models used as didactic resources, overcome the difficulties of communication with a deaf student and helped positively in the teaching-learning process of the content of chemical bonds.Explorar o caráter visual de modelos confeccionados com materiais reciclados pode ajudar a transpor as barreiras das dificuldades de comunicação entre professores e estudantes surdos no ensino de Ciências. Nesse sentido, o objetivo desse trabalho é refletir sobre a contribuição dos modelos moleculares e iônico para o ensino de Química com estudantes surdos. Para tanto, as aulas foram ministradas pela professora com o uso dos modelos confeccionados com bolinhas de rollon. A observação participante e questionário com perguntas fechadas e abertas foram usadas na coleta de dados. Os resultados mostraram que o caráter visual e manipulável dos modelos utilizados como recursos didáticos transpôs as dificuldades de comunicação com uma estudante surda e auxiliaram de forma positiva no processo de ensino-aprendizagem do conteúdo de ligações químicas.Universidade do Estado do AmazonasBrasilUEA2021-03-05T13:07:06Z2024-09-10T17:40:29Z2021-03-062021-03-05T13:07:06Z2020-08-01info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdf1984-7505https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/5103porRevista Areté | Revista Amazônica de Ensino de Ciênciashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Terezinha Trindade dosPessoa Junior, Erasmo Sergio FerreiraAraújo, Mônica Dias deAlmeida, Whasgthon Aguiar dereponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA)instacron:UEA2024-09-26T20:50:20Zoai:ri.uea.edu.br:riuea/5103Repositório InstitucionalPUBhttps://ri.uea.edu.br/server/oai/requestbibliotecacentral@uea.edu.bropendoar:2024-09-26T20:50:20Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ensino de ciências para estudantes surdos: uma experiência com modelos moleculares e iônico Hing for deaf students: An experience with molecular and ionic models |
title |
Ensino de ciências para estudantes surdos: uma experiência com modelos moleculares e iônico |
spellingShingle |
Ensino de ciências para estudantes surdos: uma experiência com modelos moleculares e iônico Santos, Terezinha Trindade dos Ensino de Ciências Ligações Químicas Estudante Surdo Ciências |
title_short |
Ensino de ciências para estudantes surdos: uma experiência com modelos moleculares e iônico |
title_full |
Ensino de ciências para estudantes surdos: uma experiência com modelos moleculares e iônico |
title_fullStr |
Ensino de ciências para estudantes surdos: uma experiência com modelos moleculares e iônico |
title_full_unstemmed |
Ensino de ciências para estudantes surdos: uma experiência com modelos moleculares e iônico |
title_sort |
Ensino de ciências para estudantes surdos: uma experiência com modelos moleculares e iônico |
author |
Santos, Terezinha Trindade dos |
author_facet |
Santos, Terezinha Trindade dos Pessoa Junior, Erasmo Sergio Ferreira Araújo, Mônica Dias de Almeida, Whasgthon Aguiar de |
author_role |
author |
author2 |
Pessoa Junior, Erasmo Sergio Ferreira Araújo, Mônica Dias de Almeida, Whasgthon Aguiar de |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos, Terezinha Trindade dos Pessoa Junior, Erasmo Sergio Ferreira Araújo, Mônica Dias de Almeida, Whasgthon Aguiar de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Ligações Químicas Estudante Surdo Ciências |
topic |
Ensino de Ciências Ligações Químicas Estudante Surdo Ciências |
description |
Exploring the visual character of models made with recycled materials can help to overcome the barriers of communication difficulties between teachers and deaf students in science teaching. In this sense, the objective of this work is to reflect on the contribution of molecular and ionic models to the teaching of Chemistry with deaf students. For that, the classes were given by the teacher using the models made with rollon balls. Participant observation and questionnaire with closed and open questions were used in data collection. The results showed that the visual and manipulative character of the models used as didactic resources, overcome the difficulties of communication with a deaf student and helped positively in the teaching-learning process of the content of chemical bonds. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-01 2021-03-05T13:07:06Z 2021-03-06 2021-03-05T13:07:06Z 2024-09-10T17:40:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
1984-7505 https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/5103 |
identifier_str_mv |
1984-7505 |
url |
https://ri.uea.edu.br/handle/riuea/5103 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Areté | Revista Amazônica de Ensino de Ciências |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/br/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Amazonas Brasil UEA |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Amazonas Brasil UEA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) instname:Universidade do Estado do Amazonas (UEA) instacron:UEA |
instname_str |
Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
instacron_str |
UEA |
institution |
UEA |
reponame_str |
Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
collection |
Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da Universidade do Estado do Amazonas (UEA) - Universidade do Estado do Amazonas (UEA) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecacentral@uea.edu.br |
_version_ |
1816701108128579584 |