La importancia de otros elementos de la didáctica de la música

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Muñoz, Juan Rafael Muñoz
Data de Publicação: 2018
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/216
Resumo: The current educational system is making the Didactics of Music not only deal with the question how to teach musical abilities and content, but also,  reflect on each and every aspect that usually affects the process of teaching and learning of this subject in the classroom. Together with a careful and adequate selection of the activities and the management of the organizational aspects that are necessary for their development, each and every time it is becoming more important to take human relationships into consideration not only between students, but also between students and the teacher. Within the scope of this field, the treatment of values and emotions present in the musical activities should also be contemplated. In all this, a special relevance is given to the role of a teacher who is not only holding a complete musical and teaching training but also, at the same time, having high creative capacities and a better control of the human dimension of the teaching process.
id UECE-1_114b30659e63db0c5d3d6d80c01101a3
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/216
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling La importancia de otros elementos de la didáctica de la músicaA Importância de Outros Elementos da Didática da MúsicaDidactics of Music, syllabus, values, emotions, human relationships, teacher.Didáctica de la Músicaprogramaciónvaloresemocionesrelaciones humanasmaestra o maestro.Didática da MúsicaProgramaçãoValoresEmoçãoRelações humanasThe current educational system is making the Didactics of Music not only deal with the question how to teach musical abilities and content, but also,  reflect on each and every aspect that usually affects the process of teaching and learning of this subject in the classroom. Together with a careful and adequate selection of the activities and the management of the organizational aspects that are necessary for their development, each and every time it is becoming more important to take human relationships into consideration not only between students, but also between students and the teacher. Within the scope of this field, the treatment of values and emotions present in the musical activities should also be contemplated. In all this, a special relevance is given to the role of a teacher who is not only holding a complete musical and teaching training but also, at the same time, having high creative capacities and a better control of the human dimension of the teaching process.La realidad educativa actual está haciendo que la Didáctica de la Música no deba ocuparse solamente de cómo enseñar capacidades y contenidos musicales, sino que, además, reflexione sobre todos y cada uno de los aspectos que habitualmente inciden en los procesos de enseñanza y aprendizaje de esta materia en el aula. Junto al cuidado de una adecuada selección de las actividades y la gestión de los aspectos organizativos que son necesarios para su desarrollo, cada vez es más importante considerar las relaciones humanas entre el alumnado, y entre el alumnado y el docente. Dentro de ese ámbito, también se debe contemplar el tratamiento de los valores y las emociones presentes en la actividad musical. En todo ello, adquiere una especial relevancia la figura de una maestra o un maestro con una completa formación musical y didáctica, pero al mismo tiempo con una mayor capacidad creativa y un mejor gestor de la dimensión humana de la enseñanza.A realidade educacional atual é que a Didática da Música não deve tratar apenas de como ensinar conteúdos e capacidades musicais, mas também refletir sobre todos e cada um dos aspectos que geralmente afetam os processos de ensino e aprendizado dessa disciplina em sala de aula. Importa na sala de aula. Juntamente com o cuidado de uma seleção adequada de atividades e o gerenciamento dos aspectos organizacionais necessários para o seu desenvolvimento, é cada vez mais importante considerar as relações humanas entre os alunos e entre os alunos e o professor. Nesse âmbito, deve-se contemplar também o tratamento dos valores e emoções presentes na atividade musical. Em tudo isso, a figura de um professor ou de uma professora com formação musical e didática completa adquire uma relevância especial, mas ao mesmo tempo com maior capacidade criativa e um melhor gestor da dimensão humana do ensino.EdUECE2018-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/21610.25053/redufor.v3i9.216Educ. Form.; Vol. 3 No. 9 (2018): Educação & Formação; 20-35Educ. Form.; Vol. 3 Núm. 9 (2018): Educação & Formação; 20-35Éducation et formation; Vol. 3 No 9 (2018): Educação & Formação; 20-35Educ. Form.; v. 3 n. 9 (2018): Educação & Formação; 20-352448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEspahttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/216/756Copyright (c) 2018 Juan Rafael Muñoz Muñozhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMuñoz, Juan Rafael Muñoz2023-06-29T12:08:48Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/216Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T12:08:48Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv La importancia de otros elementos de la didáctica de la música
A Importância de Outros Elementos da Didática da Música
title La importancia de otros elementos de la didáctica de la música
spellingShingle La importancia de otros elementos de la didáctica de la música
Muñoz, Juan Rafael Muñoz
Didactics of Music, syllabus, values, emotions, human relationships, teacher.
Didáctica de la Música
programación
valores
emociones
relaciones humanas
maestra o maestro
.
Didática da Música
Programação
Valores
Emoção
Relações humanas
title_short La importancia de otros elementos de la didáctica de la música
title_full La importancia de otros elementos de la didáctica de la música
title_fullStr La importancia de otros elementos de la didáctica de la música
title_full_unstemmed La importancia de otros elementos de la didáctica de la música
title_sort La importancia de otros elementos de la didáctica de la música
author Muñoz, Juan Rafael Muñoz
author_facet Muñoz, Juan Rafael Muñoz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Muñoz, Juan Rafael Muñoz
dc.subject.por.fl_str_mv Didactics of Music, syllabus, values, emotions, human relationships, teacher.
Didáctica de la Música
programación
valores
emociones
relaciones humanas
maestra o maestro
.
Didática da Música
Programação
Valores
Emoção
Relações humanas
topic Didactics of Music, syllabus, values, emotions, human relationships, teacher.
Didáctica de la Música
programación
valores
emociones
relaciones humanas
maestra o maestro
.
Didática da Música
Programação
Valores
Emoção
Relações humanas
description The current educational system is making the Didactics of Music not only deal with the question how to teach musical abilities and content, but also,  reflect on each and every aspect that usually affects the process of teaching and learning of this subject in the classroom. Together with a careful and adequate selection of the activities and the management of the organizational aspects that are necessary for their development, each and every time it is becoming more important to take human relationships into consideration not only between students, but also between students and the teacher. Within the scope of this field, the treatment of values and emotions present in the musical activities should also be contemplated. In all this, a special relevance is given to the role of a teacher who is not only holding a complete musical and teaching training but also, at the same time, having high creative capacities and a better control of the human dimension of the teaching process.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/216
10.25053/redufor.v3i9.216
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/216
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v3i9.216
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/216/756
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Juan Rafael Muñoz Muñoz
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Juan Rafael Muñoz Muñoz
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 3 No. 9 (2018): Educação & Formação; 20-35
Educ. Form.; Vol. 3 Núm. 9 (2018): Educação & Formação; 20-35
Éducation et formation; Vol. 3 No 9 (2018): Educação & Formação; 20-35
Educ. Form.; v. 3 n. 9 (2018): Educação & Formação; 20-35
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329443060547584