Traditional knowledge, ethnobotany and science teaching: study in public schools in Maciço de Baturité, Ceará, Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Xavier, Antônio Roberto
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Sousa, Luana Mateus de, Melo, José Lucas Martins
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3355
Resumo: Based upon this, the present study aimed to understand how traditional knowledge of ethnobotany can contribute to the teaching and learning of science. The study was conducted in two public elementary schools II of Ceará. And it characterized as a qualitative approach to action research. Data were collected at the beginning of the first half of 2016 through the application of a questionnaire to 50 students of the 7th year of the two schools. After the interpretation of the data held a workshop at the two schools, the completion of the workshop allowed the exchange of knowledge and experiences among students. The study also revealed that students have a broad level of information about medicinal plants, however, within the school environment, this knowledge is not disseminated, demonstrating the need to value students' empirical knowledge in order to promote contextualized learning, encouraging the significant elaboration of knowledge.
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spelling Traditional knowledge, ethnobotany and science teaching: study in public schools in Maciço de Baturité, Ceará, BrazilConocimientos tradicionales, etnobotánica y enseñanza de las ciencias: estudio en escuelas públicas del Maciço de Baturité, Ceará, BrasilSaberes tradicionais, etnobotânica e o ensino de ciências: estudo em escolas públicas do Maciço de Baturité, Ceará, BrasilSaberes tradicionaisEtnobotânicaEnsino de CiênciasPlantas medicinaisEducaçãoTraditional knowledgeEthnobotanyScience teachingMedicinal plantsEducationConocimiento tradicionalEtnobotánicaEnseñanza de CienciasPlantas medicinalesEducaciónEducationBased upon this, the present study aimed to understand how traditional knowledge of ethnobotany can contribute to the teaching and learning of science. The study was conducted in two public elementary schools II of Ceará. And it characterized as a qualitative approach to action research. Data were collected at the beginning of the first half of 2016 through the application of a questionnaire to 50 students of the 7th year of the two schools. After the interpretation of the data held a workshop at the two schools, the completion of the workshop allowed the exchange of knowledge and experiences among students. The study also revealed that students have a broad level of information about medicinal plants, however, within the school environment, this knowledge is not disseminated, demonstrating the need to value students' empirical knowledge in order to promote contextualized learning, encouraging the significant elaboration of knowledge.El presente estudio tuvo como objetivo comprender cómo el conocimiento tradicional de la Etnobotánica puede contribuir a la enseñanza-aprendizaje de las Ciencias. El estudio se llevó a cabo en dos escuelas del ensino fundamental II en Ceará. Se caracteriza como una investigación de acción con un enfoque cualitativo. Los datos se recopilaron a principios del primer semestre de 2016, mediante la aplicación de un cuestionario a 50 estudiantes del 7º año de dos escuelas públicas. Después de la interpretación de los datos, se realizó un taller en ambas escuelas, el cual permitió el intercambio de conocimientos y experiencias entre los estudiantes. El estudio reveló que los discentes tienen un amplio nivel de información sobre plantas medicinales, pero este conocimiento no se difunde dentro del entorno escolar, lo que demuestra la necesidad de valorar el conocimiento empírico de los alumnos para promover el aprendizaje contextualizado, fomentando el desarrollo significativo del conocimiento.O presente estudo objetivou compreender como os saberes tradicionais da Etnobotânica podem contribuir para o ensino-aprendizagem de Ciências. O estudo foi desenvolvido em duas escolas públicas de ensino fundamental II do Ceará. Caracteriza-se como uma pesquisa-ação de abordagem qualitativa. Os dados foram coletados no início do primeiro semestre de 2016, através da aplicação de um questionário com 50 discentes do 7º ano de duas escolas públicas. Após a interpretação dos dados, realizou-se uma oficina nas duas escolas, o que permitiu a troca de conhecimento e experiências entre os discentes. O estudo revelou que os estudantes possuem um amplo nível de informações acerca das plantas medicinais, porém esse conhecimento não é disseminado dentro do ambiente escolar, demonstrando a necessidade de valorização do conhecimento empírico dos discentes para promover uma aprendizagem contextualizada, fomentando a elaboração significativa do conhecimento.EdUECE2019-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/335510.25053/redufor.v4i11mai/ago.3355Educ. Form.; Vol. 4 No. 11 (2019): Educação & Formação; 215-233Educ. Form.; Vol. 4 Núm. 11 (2019): Educação & Formação; 215-233Éducation et formation; Vol. 4 No 11 (2019): Educação & Formação; 215-233Educ. Form.; v. 4 n. 11 (2019): Educação & Formação; 215-2332448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/3355/2828Copyright (c) 2019 Antônio Roberto Xavier, Luana Mateus de Sousa, José Lucas Martins Melohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessXavier, Antônio RobertoSousa, Luana Mateus deMelo, José Lucas Martins2023-06-29T12:43:46Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/3355Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T12:43:46Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
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