The didactic planning in performance of pedagogues of the service of convivial and fortification of bonds in João Pessoa-PB
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1571 |
Resumo: | This paper presents an analytical dimension of a research about the meanings and strategies that constitute didactic planning processes in Social Education. The article focuses on the reflection on the didactic planning in the performance of educators who work in the Service of Convivial and Fortification of Bonds, in the city of João Pessoa-PB. It is about a qualitative approach of inspiration in the focus of symbolic Interactionism. For the data collection, applied structured questionnaires next to15 pedagogues. For of the data analysis, appealed the Content Analysis in Bardin (2011). It could be seen that the planning is part of the daily life of the professionals surveyed, with emphasis on the operational milestone of its conception and on interests highlighted by the students. The political dimension relative the social meaning of action that they plan presents itself of mode little evident, which may lead to the loss of transformative potency of Social Education practices in the (SLSV). |
id |
UECE-1_1e212f1b3c2a7f4086578a61f099e364 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.revistas.uece.br:article/1571 |
network_acronym_str |
UECE-1 |
network_name_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository_id_str |
|
spelling |
The didactic planning in performance of pedagogues of the service of convivial and fortification of bonds in João Pessoa-PBPlanificación didactica en la actuación de pedagogas en el servicio de convivencia y fortalecimiento de vínculos en Joío Pessoa-PBO planejamento didático na atuação de pedagogas do serviço de convivência e fortalecimento de vínculos em João Pessoa-PBPlanejamento didáticoEducação SocialServiço de Convivência e Fortalecimento de VínculosEste artigo apresenta uma dimensão analítica de uma pesquisa acerca dos significados e estratégias que constituem processos de planejamento didático em Educação Social. artigo focaliza a reflexão sobre o planejamento didático na atuação de pedagogos(as) que atuam no Serviço de Convivência e Fortalecimento de Vínculos (SCFV), na cidade de João Pessoa-PB. Trata-se de uma abordagem qualitativa de inspiração no enfoque do Interacionismo Simbólico. Para a coleta dos dados, aplicou-se questionários estruturados junto a 15 pedagogas. Para a análise dos dados, recorreu-se à Análise de Conteúdo em Bardin (2011). Pôde-se perceber que o planejamento faz parte do cotidiano das profissionais pesquisadas, com ênfase no marco operacional de sua concepção e em interesses destacados pelos(as) educandos. A dimensão política relativa ao sentido social da ação que planejam se apresenta de modo pouco evidente, o que pode levar a perda de potência transformadora das práticas de Educação Social no SCFV.Didactic planningSocial educationService of Convivial and Fortification of BondsThis paper presents an analytical dimension of a research about the meanings and strategies that constitute didactic planning processes in Social Education. The article focuses on the reflection on the didactic planning in the performance of educators who work in the Service of Convivial and Fortification of Bonds, in the city of João Pessoa-PB. It is about a qualitative approach of inspiration in the focus of symbolic Interactionism. For the data collection, applied structured questionnaires next to15 pedagogues. For of the data analysis, appealed the Content Analysis in Bardin (2011). It could be seen that the planning is part of the daily life of the professionals surveyed, with emphasis on the operational milestone of its conception and on interests highlighted by the students. The political dimension relative the social meaning of action that they plan presents itself of mode little evident, which may lead to the loss of transformative potency of Social Education practices in the (SLSV).Planificación didácticaEducación SocialServicio de Convivencia y Fortalecimiento de VínculoEste artículo presenta una dimensión analítica de una investigación sobre los significados y estrategias que constituyen los procesos de planificación didáctica en la Educación Social. El artículo enfoca la reflexión sobre la planificación didáctica en la actuación de las pedagogas que trabajan en el Servicio de Convivencia y Fortalecimiento de Vínculos (SCFV), en la ciudad de João Pessoa-PB. Es un enfoque cualitativo de inspiración en la perspectiva del interaccionismo simbólico. Para la recolección de datos, se aplicaron cuestionarios estructurados a 15 pedagogas. Para tratamiento de los datos, utilizamos el Análisis de Contenido en Bardin (2011). Se observó que la planificación forma parte de los cotidianos de las profesionales investigadas, con énfasis en el marco operativo de su concepción y en los intereses destacados por los estudiantes. La dimensión política relacionada con el significado social de la acción que están planificando no es tan evidente, lo que puede conducir a la pérdida del poder transformador de las prácticas de Educación Social en el SCFV.This paper presents an analytical dimension of a research about the meanings and strategies that constitute didactic planning processes in Social Education. The article focuses on the reflection on the didactic planning in the performance of educators who work in the Service of Convivial and Fortification of Bonds, in the city of João Pessoa-PB. It is about a qualitative approach of inspiration in the focus of symbolic Interactionism. For the data collection, applied structured questionnaires next to15 pedagogues. For of the data analysis, appealed the Content Analysis in Bardin (2011). It could be seen that the planning is part of the daily life of the professionals surveyed, with emphasis on the operational milestone of its conception and on interests highlighted by the students. The political dimension relative the social meaning of action that they plan presents itself of mode little evident, which may lead to the loss of transformative potency of Social Education practices in the (SLSV). Este artículo presenta una dimensión analítica de una investigación sobre los significados y estrategias que constituyen los procesos de planificación didáctica en la Educación Social. El artículo enfoca la reflexión sobre la planificación didáctica en la actuación de las pedagogas que trabajan en el Servicio de Convivencia y Fortalecimiento de Vínculos (SCFV), en la ciudad de João Pessoa-PB. Es un enfoque cualitativo de inspiración en la perspectiva del interaccionismo simbólico. Para la recolección de datos, se aplicaron cuestionarios estructurados a 15 pedagogas. Para tratamiento de los datos, utilizamos el Análisis de Contenido en Bardin (2011). Se observó que la planificación forma parte de los cotidianos de las profesionales investigadas, con énfasis en el marco operativo de su concepción y en los intereses destacados por los estudiantes. La dimensión política relacionada con el significado social de la acción que están planificando no es tan evidente, lo que puede conducir a la pérdida del poder transformador de las prácticas de Educación Social en el SCFV. Este artigo apresenta uma dimensão analítica de uma pesquisa acerca dos significados e estratégias que constituem processos de planejamento didático em Educação Social. artigo focaliza a reflexão sobre o planejamento didático na atuação de pedagogos(as) que atuam no Serviço de Convivência e Fortalecimento de Vínculos (SCFV), na cidade de João Pessoa-PB. Trata-se de uma abordagem qualitativa de inspiração no enfoque do Interacionismo Simbólico. Para a coleta dos dados, aplicou-se questionários estruturados junto a 15 pedagogas. Para a análise dos dados, recorreu-se à Análise de Conteúdo em Bardin (2011). Pôde-se perceber que o planejamento faz parte do cotidiano das profissionais pesquisadas, com ênfase no marco operacional de sua concepção e em interesses destacados pelos(as) educandos. A dimensão política relativa ao sentido social da ação que planejam se apresenta de modo pouco evidente, o que pode levar a perda de potência transformadora das práticas de Educação Social no SCFV.EdUECE2020-01-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioneducaçãoapplication/pdfapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/157110.25053/redufor.v5i14mai/ago.1571Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 133-149Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 133-149Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 133-149Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 133-1492448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1571/2479https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1571/2481https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1571/2600Copyright (c) 2020 Luciana Silva Dias, José Leonardo Rolim de Lima Severohttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDias, Luciana SilvaSevero, José Leonardo Rolim de Lima2023-06-29T13:26:30Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/1571Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T13:26:30Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The didactic planning in performance of pedagogues of the service of convivial and fortification of bonds in João Pessoa-PB Planificación didactica en la actuación de pedagogas en el servicio de convivencia y fortalecimiento de vínculos en Joío Pessoa-PB O planejamento didático na atuação de pedagogas do serviço de convivência e fortalecimento de vínculos em João Pessoa-PB |
title |
The didactic planning in performance of pedagogues of the service of convivial and fortification of bonds in João Pessoa-PB |
spellingShingle |
The didactic planning in performance of pedagogues of the service of convivial and fortification of bonds in João Pessoa-PB Dias, Luciana Silva Planejamento didático Educação Social Serviço de Convivência e Fortalecimento de Vínculos Este artigo apresenta uma dimensão analítica de uma pesquisa acerca dos significados e estratégias que constituem processos de planejamento didático em Educação Social. artigo focaliza a reflexão sobre o planejamento didático na atuação de pedagogos(as) que atuam no Serviço de Convivência e Fortalecimento de Vínculos (SCFV), na cidade de João Pessoa-PB. Trata-se de uma abordagem qualitativa de inspiração no enfoque do Interacionismo Simbólico. Para a coleta dos dados, aplicou-se questionários estruturados junto a 15 pedagogas. Para a análise dos dados, recorreu-se à Análise de Conteúdo em Bardin (2011). Pôde-se perceber que o planejamento faz parte do cotidiano das profissionais pesquisadas, com ênfase no marco operacional de sua concepção e em interesses destacados pelos(as) educandos. A dimensão política relativa ao sentido social da ação que planejam se apresenta de modo pouco evidente, o que pode levar a perda de potência transformadora das práticas de Educação Social no SCFV. Didactic planning Social education Service of Convivial and Fortification of Bonds This paper presents an analytical dimension of a research about the meanings and strategies that constitute didactic planning processes in Social Education. The article focuses on the reflection on the didactic planning in the performance of educators who work in the Service of Convivial and Fortification of Bonds, in the city of João Pessoa-PB. It is about a qualitative approach of inspiration in the focus of symbolic Interactionism. For the data collection, applied structured questionnaires next to15 pedagogues. For of the data analysis, appealed the Content Analysis in Bardin (2011). It could be seen that the planning is part of the daily life of the professionals surveyed, with emphasis on the operational milestone of its conception and on interests highlighted by the students. The political dimension relative the social meaning of action that they plan presents itself of mode little evident, which may lead to the loss of transformative potency of Social Education practices in the (SLSV). Planificación didáctica Educación Social Servicio de Convivencia y Fortalecimiento de Vínculo Este artículo presenta una dimensión analítica de una investigación sobre los significados y estrategias que constituyen los procesos de planificación didáctica en la Educación Social. El artículo enfoca la reflexión sobre la planificación didáctica en la actuación de las pedagogas que trabajan en el Servicio de Convivencia y Fortalecimiento de Vínculos (SCFV), en la ciudad de João Pessoa-PB. Es un enfoque cualitativo de inspiración en la perspectiva del interaccionismo simbólico. Para la recolección de datos, se aplicaron cuestionarios estructurados a 15 pedagogas. Para tratamiento de los datos, utilizamos el Análisis de Contenido en Bardin (2011). Se observó que la planificación forma parte de los cotidianos de las profesionales investigadas, con énfasis en el marco operativo de su concepción y en los intereses destacados por los estudiantes. La dimensión política relacionada con el significado social de la acción que están planificando no es tan evidente, lo que puede conducir a la pérdida del poder transformador de las prácticas de Educación Social en el SCFV. |
title_short |
The didactic planning in performance of pedagogues of the service of convivial and fortification of bonds in João Pessoa-PB |
title_full |
The didactic planning in performance of pedagogues of the service of convivial and fortification of bonds in João Pessoa-PB |
title_fullStr |
The didactic planning in performance of pedagogues of the service of convivial and fortification of bonds in João Pessoa-PB |
title_full_unstemmed |
The didactic planning in performance of pedagogues of the service of convivial and fortification of bonds in João Pessoa-PB |
title_sort |
The didactic planning in performance of pedagogues of the service of convivial and fortification of bonds in João Pessoa-PB |
author |
Dias, Luciana Silva |
author_facet |
Dias, Luciana Silva Severo, José Leonardo Rolim de Lima |
author_role |
author |
author2 |
Severo, José Leonardo Rolim de Lima |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Dias, Luciana Silva Severo, José Leonardo Rolim de Lima |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Planejamento didático Educação Social Serviço de Convivência e Fortalecimento de Vínculos Este artigo apresenta uma dimensão analítica de uma pesquisa acerca dos significados e estratégias que constituem processos de planejamento didático em Educação Social. artigo focaliza a reflexão sobre o planejamento didático na atuação de pedagogos(as) que atuam no Serviço de Convivência e Fortalecimento de Vínculos (SCFV), na cidade de João Pessoa-PB. Trata-se de uma abordagem qualitativa de inspiração no enfoque do Interacionismo Simbólico. Para a coleta dos dados, aplicou-se questionários estruturados junto a 15 pedagogas. Para a análise dos dados, recorreu-se à Análise de Conteúdo em Bardin (2011). Pôde-se perceber que o planejamento faz parte do cotidiano das profissionais pesquisadas, com ênfase no marco operacional de sua concepção e em interesses destacados pelos(as) educandos. A dimensão política relativa ao sentido social da ação que planejam se apresenta de modo pouco evidente, o que pode levar a perda de potência transformadora das práticas de Educação Social no SCFV. Didactic planning Social education Service of Convivial and Fortification of Bonds This paper presents an analytical dimension of a research about the meanings and strategies that constitute didactic planning processes in Social Education. The article focuses on the reflection on the didactic planning in the performance of educators who work in the Service of Convivial and Fortification of Bonds, in the city of João Pessoa-PB. It is about a qualitative approach of inspiration in the focus of symbolic Interactionism. For the data collection, applied structured questionnaires next to15 pedagogues. For of the data analysis, appealed the Content Analysis in Bardin (2011). It could be seen that the planning is part of the daily life of the professionals surveyed, with emphasis on the operational milestone of its conception and on interests highlighted by the students. The political dimension relative the social meaning of action that they plan presents itself of mode little evident, which may lead to the loss of transformative potency of Social Education practices in the (SLSV). Planificación didáctica Educación Social Servicio de Convivencia y Fortalecimiento de Vínculo Este artículo presenta una dimensión analítica de una investigación sobre los significados y estrategias que constituyen los procesos de planificación didáctica en la Educación Social. El artículo enfoca la reflexión sobre la planificación didáctica en la actuación de las pedagogas que trabajan en el Servicio de Convivencia y Fortalecimiento de Vínculos (SCFV), en la ciudad de João Pessoa-PB. Es un enfoque cualitativo de inspiración en la perspectiva del interaccionismo simbólico. Para la recolección de datos, se aplicaron cuestionarios estructurados a 15 pedagogas. Para tratamiento de los datos, utilizamos el Análisis de Contenido en Bardin (2011). Se observó que la planificación forma parte de los cotidianos de las profesionales investigadas, con énfasis en el marco operativo de su concepción y en los intereses destacados por los estudiantes. La dimensión política relacionada con el significado social de la acción que están planificando no es tan evidente, lo que puede conducir a la pérdida del poder transformador de las prácticas de Educación Social en el SCFV. |
topic |
Planejamento didático Educação Social Serviço de Convivência e Fortalecimento de Vínculos Este artigo apresenta uma dimensão analítica de uma pesquisa acerca dos significados e estratégias que constituem processos de planejamento didático em Educação Social. artigo focaliza a reflexão sobre o planejamento didático na atuação de pedagogos(as) que atuam no Serviço de Convivência e Fortalecimento de Vínculos (SCFV), na cidade de João Pessoa-PB. Trata-se de uma abordagem qualitativa de inspiração no enfoque do Interacionismo Simbólico. Para a coleta dos dados, aplicou-se questionários estruturados junto a 15 pedagogas. Para a análise dos dados, recorreu-se à Análise de Conteúdo em Bardin (2011). Pôde-se perceber que o planejamento faz parte do cotidiano das profissionais pesquisadas, com ênfase no marco operacional de sua concepção e em interesses destacados pelos(as) educandos. A dimensão política relativa ao sentido social da ação que planejam se apresenta de modo pouco evidente, o que pode levar a perda de potência transformadora das práticas de Educação Social no SCFV. Didactic planning Social education Service of Convivial and Fortification of Bonds This paper presents an analytical dimension of a research about the meanings and strategies that constitute didactic planning processes in Social Education. The article focuses on the reflection on the didactic planning in the performance of educators who work in the Service of Convivial and Fortification of Bonds, in the city of João Pessoa-PB. It is about a qualitative approach of inspiration in the focus of symbolic Interactionism. For the data collection, applied structured questionnaires next to15 pedagogues. For of the data analysis, appealed the Content Analysis in Bardin (2011). It could be seen that the planning is part of the daily life of the professionals surveyed, with emphasis on the operational milestone of its conception and on interests highlighted by the students. The political dimension relative the social meaning of action that they plan presents itself of mode little evident, which may lead to the loss of transformative potency of Social Education practices in the (SLSV). Planificación didáctica Educación Social Servicio de Convivencia y Fortalecimiento de Vínculo Este artículo presenta una dimensión analítica de una investigación sobre los significados y estrategias que constituyen los procesos de planificación didáctica en la Educación Social. El artículo enfoca la reflexión sobre la planificación didáctica en la actuación de las pedagogas que trabajan en el Servicio de Convivencia y Fortalecimiento de Vínculos (SCFV), en la ciudad de João Pessoa-PB. Es un enfoque cualitativo de inspiración en la perspectiva del interaccionismo simbólico. Para la recolección de datos, se aplicaron cuestionarios estructurados a 15 pedagogas. Para tratamiento de los datos, utilizamos el Análisis de Contenido en Bardin (2011). Se observó que la planificación forma parte de los cotidianos de las profesionales investigadas, con énfasis en el marco operativo de su concepción y en los intereses destacados por los estudiantes. La dimensión política relacionada con el significado social de la acción que están planificando no es tan evidente, lo que puede conducir a la pérdida del poder transformador de las prácticas de Educación Social en el SCFV. |
description |
This paper presents an analytical dimension of a research about the meanings and strategies that constitute didactic planning processes in Social Education. The article focuses on the reflection on the didactic planning in the performance of educators who work in the Service of Convivial and Fortification of Bonds, in the city of João Pessoa-PB. It is about a qualitative approach of inspiration in the focus of symbolic Interactionism. For the data collection, applied structured questionnaires next to15 pedagogues. For of the data analysis, appealed the Content Analysis in Bardin (2011). It could be seen that the planning is part of the daily life of the professionals surveyed, with emphasis on the operational milestone of its conception and on interests highlighted by the students. The political dimension relative the social meaning of action that they plan presents itself of mode little evident, which may lead to the loss of transformative potency of Social Education practices in the (SLSV). |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion educação |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1571 10.25053/redufor.v5i14mai/ago.1571 |
url |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1571 |
identifier_str_mv |
10.25053/redufor.v5i14mai/ago.1571 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1571/2479 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1571/2481 https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1571/2600 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 Luciana Silva Dias, José Leonardo Rolim de Lima Severo http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 Luciana Silva Dias, José Leonardo Rolim de Lima Severo http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf application/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
publisher.none.fl_str_mv |
EdUECE |
dc.source.none.fl_str_mv |
Educ. Form.; Vol. 5 No. 14 (2020): Educação & Formação; 133-149 Educ. Form.; Vol. 5 Núm. 14 (2020): Educação & Formação; 133-149 Éducation et formation; Vol. 5 No 14 (2020): Educação & Formação; 133-149 Educ. Form.; v. 5 n. 14 (2020): Educação & Formação; 133-149 2448-3583 reponame:Educação & Formação (Fortaleza) instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE) instacron:UECE |
instname_str |
Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
instacron_str |
UECE |
institution |
UECE |
reponame_str |
Educação & Formação (Fortaleza) |
collection |
Educação & Formação (Fortaleza) |
repository.name.fl_str_mv |
Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE) |
repository.mail.fl_str_mv |
redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br |
_version_ |
1798329443703324672 |