Education and liberty in Rousseau
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Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educação & Formação (Fortaleza) |
Texto Completo: | https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/278 |
Resumo: | This article aims to problematize democracy and freedom, themes that are central to the Rousseau's work, articulating them to politics and a model of libertarian education. Hermeneutically, it is desired a critical and dialectical course between libertarian education and philosophical questions. Even integrating the School of Modern Natural Law, Rousseau demonstrates that the emergence of property is an inequality producer. In this case, there is a need for an association pact that, by limiting the state of war, allows the transition from the state of nature to the civil state. Rousseau leaves the libertarian mark in the history of Philosophy and Education in reflecting on freedom and democracy. This philosophical impasse aroused by studying Rousseau (1995) allows us to infer that he was the philosopher who initiated a new pedagogical action, causing the subjective to be acclaimed, the fervent passions and the most intimate nature of the human being unveiled in all his masterly interiority. |
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Education and liberty in RousseauEducación y libertad en RousseauEducation and liberty in RousseauEducação e liberdade em RousseauLiberdadeDemocraciaConflitoEducaçãoPolítica.FreedomDemocracyConflictEducationPolicyLibertadDemocraciaConflictoEducaciónPolíticaThis article aims to problematize democracy and freedom, themes that are central to the Rousseau's work, articulating them to politics and a model of libertarian education. Hermeneutically, it is desired a critical and dialectical course between libertarian education and philosophical questions. Even integrating the School of Modern Natural Law, Rousseau demonstrates that the emergence of property is an inequality producer. In this case, there is a need for an association pact that, by limiting the state of war, allows the transition from the state of nature to the civil state. Rousseau leaves the libertarian mark in the history of Philosophy and Education in reflecting on freedom and democracy. This philosophical impasse aroused by studying Rousseau (1995) allows us to infer that he was the philosopher who initiated a new pedagogical action, causing the subjective to be acclaimed, the fervent passions and the most intimate nature of the human being unveiled in all his masterly interiority.Este artículo objectiva problematizar la democracia y la libertad, temas centrales en la obra de Rousseau, los cuales articula a la política y a un modelo de educación libertaria. Hermeneuticamente se suscita una trayectoria crítica y dialéctica entre la educación libertaria y las cuestiones filosóficas. Pese a su vinculación a la Escuela de Derecho Natural Moderno, Rousseau demuestra que el surgimiento de la propiedad produce desigualdad. En ese caso, surge la necesidad de un pacto de asociación que, limitando al Estado de guerra, posibilite la transición del Estado de naturaleza al Estado civil. Rousseau imprime la huella libertaria en la historia de la Filosofía y de la Educación al reflexionar sobre la libertad y la democracia. Los mecanismos institucionales son, no obstante, insuficientes para asegurar la verdadera felicidad. Ese impase filosófico con lo cual se depara uno al estudiar Rousseau (1995) permite inferir que él fue el filósofo que empezó una nueva acción pedagógica, promoviendo la aclamación del subjetivo y la intensificación de las pasiones, desvelando la naturaleza más íntima del ser humano en su magistral interioridad.O artigo objetiva problematizar a democracia e a liberdade, temas centrais na obra de Rousseau, articulando-as à política e a um modelo de educação libertária. Hermeneuticamente se enseja um percurso crítico e dialético entre a educação libertária e os questionamentos filosóficos. Mesmo integrando a Escola do Direito Natural Moderno, Rousseau demonstra que o surgimento da propriedade é produtor de desigualdade. Nesse caso, tem-se a necessidade de um pacto de associação que, limitando o Estado de guerra, possibilite a passagem do Estado de natureza ao Estado civil. Rousseau deixa a marca libertária na história da Filosofia e da Educação ao refletir acerca da liberdade e da democracia. Os mecanismos institucionais são, contudo, insuficientes para assegurar a verdadeira felicidade. Esse impasse filosófico suscitado ao estudar Rousseau (1995) permite inferir que ele foi o filósofo que iniciou uma nova ação pedagógica, fazendo com que o subjetivo fosse aclamado, as paixões avivadas e a natureza mais íntima do ser humano desvelada em toda sua magistral interioridade.EdUECE2018-05-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/27810.25053/redufor.v3i8.278Educ. Form.; Vol. 3 No. 8 (2018): Educação & Formação; 210-223Educ. Form.; Vol. 3 Núm. 8 (2018): Educação & Formação; 210-223Éducation et formation; Vol. 3 No 8 (2018): Educação & Formação; 210-223Educ. Form.; v. 3 n. 8 (2018): Educação & Formação; 210-2232448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/278/206Copyright (c) 2018 José Gerardo Vasconcelos, Lia Machado Fiuza Fialho, Tânia Maria Rodrigues Lopeshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVasconcelos, José GerardoFialho, Lia Machado FiuzaLopes, Tânia Maria Rodrigues2023-06-29T11:41:46Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/278Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2023-06-29T11:41:46Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false |
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