The primary teacher model in the teaching trajectory of Maria Salete van der Poel

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Luziel Augusto da
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Costa, Jean Carlo de Carvalho, Ferreira, Ana Paula Romão de Souza
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Educação & Formação (Fortaleza)
Texto Completo: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10244
Resumo: This article is a study on the process of feminization of primary education in Brazil, which incorporated in teacher training from the Normal School to teaching as a characteristic and attribution of the female gender. Thus, this investigation sought to analyze the model of teacher idealized by the Escola Normal in the 1940s and 1950s through the teaching trajectory of teacher Maria Salete van der Poel, who worked in Primary Education in the 1950s. Methodologically, it is a documentary research carried out from the educational, biographical and (auto)biographical legislation of the teacher that were analyzed and interpreted in the light of the theoretical framework of this study. The study found that Maria Salete van der Poel had in her teaching trajectory in Primary Education marks ofthe teacher model idealized in the 1950s by the Normal School, since the teacher was a woman, single and worked with the methods of the “Escola Nova”.
id UECE-1_7a67a9921cfd1d34f2b74759f8b25165
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.uece.br:article/10244
network_acronym_str UECE-1
network_name_str Educação & Formação (Fortaleza)
repository_id_str
spelling The primary teacher model in the teaching trajectory of Maria Salete van der PoelEl modelo de maestra de primaria en la trayectoria docente de Maria Salete van der PoelO Modelo de Professora Primária na Trajetória Docente de Maria Salete van der PoelGêneroProfessora PrimáriaTrajetória DocenteMaria Salete Van PoelHistória das MulheresThis article is a study on the process of feminization of primary education in Brazil, which incorporated in teacher training from the Normal School to teaching as a characteristic and attribution of the female gender. Thus, this investigation sought to analyze the model of teacher idealized by the Escola Normal in the 1940s and 1950s through the teaching trajectory of teacher Maria Salete van der Poel, who worked in Primary Education in the 1950s. Methodologically, it is a documentary research carried out from the educational, biographical and (auto)biographical legislation of the teacher that were analyzed and interpreted in the light of the theoretical framework of this study. The study found that Maria Salete van der Poel had in her teaching trajectory in Primary Education marks ofthe teacher model idealized in the 1950s by the Normal School, since the teacher was a woman, single and worked with the methods of the “Escola Nova”.Este artículo es un estudio sobre el proceso de feminización de la Educación Primaria en Brasil, que incorporó en la formación docente de la Escuela Normal la enseñanza como característica y atribución del género femenino. Así, esta investigación buscó analizar el modelo de docente idealizado por la Escola Normal en las décadas de 1940 y 1950 a través de la trayectoria docente de la maestra Maria Salete van der Poel, quien se desempeñó en la Educación Primaria en la década de 1950. Metodológicamente se trata de una investigación documental realizada desde la legislación educativa y de la biografía y (auto)biografía de la docente que fueron analizadas e interpretadas a la luz del marco teórico de esta investigación. El estudio encontró que Maria Salete van der Poel tenía en su trayectoria docente en la Educación Primaria marcas del modelo docente idealizado en la década de 1950 por la Escuela Normal, ya que la profesora era mujer, soltera y trabajaba con los métodos de la “Escola Nova”.Este artigo trata de um estudo sobre o processo de feminização do magistério primário no Brasil, que incorporou na formação docente oriunda da Escola Normal a docência como característica e atribuição do gênero feminino. Dessa forma, esta investigação buscou analisar o modelo de professora idealizado pela Escola Normal nas décadas de 1940 e 1950 por meio da trajetória docente da professora Maria Salete van der Poel, que atuou no Ensino Primário na década de 1950. Metodologicamente, é uma pesquisa documental realizada a partir da legislação educacional e de produções biográficas e (auto)biográficas da professora que foram analisadas e interpretadas à luz do referencial teórico deste estudo. O estudo constatou que Maria Salete van der Poel tinha em suatrajetória docente no Ensino Primário marcas do modelo de docente idealizado na década de 1950 pela Escola Normal, visto que a professora era mulher, solteira e atuava com os métodos da Escola Nova.EdUECE2023-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionTextoapplication/pdfapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/1024410.25053/redufor.v8.e10244Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10244Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10244Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10244Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e102442448-3583reponame:Educação & Formação (Fortaleza)instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)instacron:UECEporenghttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10244/9325https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10244/9326https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10244/9536Copyright (c) 2023 Luziel Augusto da Silva, Jean Carlo de Carvalho Costa, Ana Paula Romão de Souza Ferreirahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Luziel Augusto daCosta, Jean Carlo de CarvalhoFerreira, Ana Paula Romão de Souza2024-01-09T18:15:11Zoai:ojs.revistas.uece.br:article/10244Revistahttps://revistas.uece.br/index.php/reduforPUBhttps://revistas.uece.br/index.php/redufor/oairedufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br2448-35832448-3583opendoar:2024-01-09T18:15:11Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)false
dc.title.none.fl_str_mv The primary teacher model in the teaching trajectory of Maria Salete van der Poel
El modelo de maestra de primaria en la trayectoria docente de Maria Salete van der Poel
O Modelo de Professora Primária na Trajetória Docente de Maria Salete van der Poel
title The primary teacher model in the teaching trajectory of Maria Salete van der Poel
spellingShingle The primary teacher model in the teaching trajectory of Maria Salete van der Poel
Silva, Luziel Augusto da
Gênero
Professora Primária
Trajetória Docente
Maria Salete Van Poel
História das Mulheres
title_short The primary teacher model in the teaching trajectory of Maria Salete van der Poel
title_full The primary teacher model in the teaching trajectory of Maria Salete van der Poel
title_fullStr The primary teacher model in the teaching trajectory of Maria Salete van der Poel
title_full_unstemmed The primary teacher model in the teaching trajectory of Maria Salete van der Poel
title_sort The primary teacher model in the teaching trajectory of Maria Salete van der Poel
author Silva, Luziel Augusto da
author_facet Silva, Luziel Augusto da
Costa, Jean Carlo de Carvalho
Ferreira, Ana Paula Romão de Souza
author_role author
author2 Costa, Jean Carlo de Carvalho
Ferreira, Ana Paula Romão de Souza
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Luziel Augusto da
Costa, Jean Carlo de Carvalho
Ferreira, Ana Paula Romão de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Gênero
Professora Primária
Trajetória Docente
Maria Salete Van Poel
História das Mulheres
topic Gênero
Professora Primária
Trajetória Docente
Maria Salete Van Poel
História das Mulheres
description This article is a study on the process of feminization of primary education in Brazil, which incorporated in teacher training from the Normal School to teaching as a characteristic and attribution of the female gender. Thus, this investigation sought to analyze the model of teacher idealized by the Escola Normal in the 1940s and 1950s through the teaching trajectory of teacher Maria Salete van der Poel, who worked in Primary Education in the 1950s. Methodologically, it is a documentary research carried out from the educational, biographical and (auto)biographical legislation of the teacher that were analyzed and interpreted in the light of the theoretical framework of this study. The study found that Maria Salete van der Poel had in her teaching trajectory in Primary Education marks ofthe teacher model idealized in the 1950s by the Normal School, since the teacher was a woman, single and worked with the methods of the “Escola Nova”.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10244
10.25053/redufor.v8.e10244
url https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10244
identifier_str_mv 10.25053/redufor.v8.e10244
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10244/9325
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10244/9326
https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10244/9536
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv EdUECE
publisher.none.fl_str_mv EdUECE
dc.source.none.fl_str_mv Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10244
Educ. Form.; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10244
Éducation et formation; Vol. 8 (2023): Educação & Formação; e10244
Educ. Form.; v. 8 (2023): Educação & Formação; e10244
2448-3583
reponame:Educação & Formação (Fortaleza)
instname:Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron:UECE
instname_str Universidade Estadual do Ceará (UECE)
instacron_str UECE
institution UECE
reponame_str Educação & Formação (Fortaleza)
collection Educação & Formação (Fortaleza)
repository.name.fl_str_mv Educação & Formação (Fortaleza) - Universidade Estadual do Ceará (UECE)
repository.mail.fl_str_mv redufor@gmail.com||lia.fialho@uece.br
_version_ 1798329444566302720